Miten ratkaisen ristiriitani? Haluan uskoa, mutta toisaalta tää kahlitsee...

Anonyymi

Olen elänyt jo vuosia tunnistaen vahvan ristiriidan elämässäni.
Haluan olla uskomassa ja tämä usko on tuonut minulle runsaasti turhaa ja merkitystä elämääni.
Toinen osa kuitenkin tahtoisi maailmallista musiikkia, tai vapautuneempaa suhtautumista tanssiin. Näitä himoja vastaan haluan taistella, mutta vuodet ovat osoittaneet, ettei se helppoa ole.
Olen myös naimisissa. Jos toimisin toisin, mitä opetan, olisin epärehellinen vaimolleni, lapsilleni ja kaikille läheisilleni ihmisille. Salaa toivon, etten olisi ikinä mennyt naimisiin. Tällöin olisin epärehellinen vain itselleni. Voisin silloin tällöin ottaa saunaoluen tai käydä laulamassa karaokea. Nyt se ei ole mahdollista, vaikka veri vetääkin sinne jatkuvasti.

Jumala on antanut perheeseemme myös runsaasti kurjuutta. Monia tuttavaperheitä on hajonnut ja harmillisen moni on myös kieltänyt avoimesti uskon, tai elää rajamailla. Tämä hämmentää mua. Lähteäkö elää samanlaista elämää? Miten vaimo kokee, jos tunnustan maailman liian vetovoimaisena? Entä lapset. Ne taivaan taimet, joita vien säännöllisesti pyhäkouluihin, kerhoon ja seuroihin? Joille luen usein SRK:n julkaisemia kirjoja. Miten he suhtautuisivat, kun isä sanoiskin yhtäkkiä, ettei enää jaksa ihan samalla tavalla uskoa?
Ristiriitani kuitenkin repii minua. Se saa aikaan ahdistusta. Miksi olen niin huono, etten kykene uskomaan ja elämään puhtaasti ajatuksin.. Jos ajatukset pyörii liikaa maailman vetovoimatekijöissä, eikö se ole sama, että on jo antanut sydämensä niille? Mitä eroa on sillä, että tekee mieli rentoutua vaikka muutaman huurteisen äärellä, kuin toteuttaa se ja saada näin edes hetkeksi sisäistä ristiriidasta aiheutuvaa ahdistuksen tunnetta pienemmäksi.
Jos olisin vahva, jättäisin maailman perään haikailun pois ja keskittyisin elämään siveästi ja uskollisesti. Tähän olen pyrkinyt, mutta vanha osa repii minua hyvin voimakkaasti laveammalle polulle.

26

53

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuonut runsaasti turvaa.... e turhaa.... prkule noita kirjoitusvirheitä!!! ÄRR MURR

• Anonyymi

No joo mulla oli kans niin että maailma veti erittäin voimakkaasti ja periksi oli pakko antaa kun en enää voinut suviseuroistakaan kunnolla nauttia kun oli niin voimakkaat kiusaukset päällä koko ajan.

• Anonyymi

Minä en ole oskaan nauttinut suviseuroista tai muista de facto pakollisista riennoista. Koen suviseura/maakuntaseuramatkailun mitä pahimman laatuisena ympäristörikosena - siis syntinä.

• Anonyymi

Ite oon joskus nuoruudessa ottanut rohkaisuryyppyjä suviseuroissa. Nautin kohtuudella, eikä tätä kukaan huomannut, kun peitin sen voimakkailla mynthon-pastilleilla. Isolla kentällä oli turvallisempaa liikkua pienessä maistissa, kuin täysin selvin päin ahdistuksen uuvuttamana. Juomaa piti kuitenkin ottaa niin vähän, ettei se näkyisi käytöksessä. Uskon, että siinä onnistuin, vaikka aina oli pelko, että jos alankin sikailemaan tai örveltämään. Toisaalta olin varannut vain taskumatillisen terästettyä juomaa, joten eipä sillä örvellyskännejä olisi aikaan saanutkaan. Littana taskumatti oli povitaskussa ja vessassa tupakoidessani otin hörppyä. Näin tupakan savu peitti alkoholin hajun. Muutoin en tupakkaa polttanut :). Tein sitä vain peittääkseen sopimattomammat tuoksut. Tupakan tuoksut taas peitin mynthonilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ite oon joskus nuoruudessa ottanut rohkaisuryyppyjä suviseuroissa. Nautin kohtuudella, eikä tätä kukaan huomannut, kun peitin sen voimakkailla mynthon-pastilleilla. Isolla kentällä oli turvallisempaa liikkua pienessä maistissa, kuin täysin selvin päin ahdistuksen uuvuttamana. Juomaa piti kuitenkin ottaa niin vähän, ettei se näkyisi käytöksessä. Uskon, että siinä onnistuin, vaikka aina oli pelko, että jos alankin sikailemaan tai örveltämään. Toisaalta olin varannut vain taskumatillisen terästettyä juomaa, joten eipä sillä örvellyskännejä olisi aikaan saanutkaan. Littana taskumatti oli povitaskussa ja vessassa tupakoidessani otin hörppyä. Näin tupakan savu peitti alkoholin hajun. Muutoin en tupakkaa polttanut :). Tein sitä vain peittääkseen sopimattomammat tuoksut. Tupakan tuoksut taas peitin mynthonilla.

Monesta asiasta näkee että olet friikki mutta hyvä yritys kuitenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monesta asiasta näkee että olet friikki mutta hyvä yritys kuitenkin.

Feikki, ei friikki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Feikki, ei friikki

Ei se oo ainut, joka on ottanu taskumatista rohkaisuja. Suviseurat ovat sosiaalinen tapahtuma, jossa herkempien tai estyneiden voi olla vaikeaa olla. Suviseuroihin mennään kuitenkin, koska kaveritkin menevät. Ujommat kuten minä, jouduimme keräämään rohkeuden pullosta. Koska suviseuroissa kiinnijäämisen riski on suuri (joka puolella silmiä), toimivin paikka tankata rohkaisua on juurikin vessa. Vessan voimakkaat tuoksut yhdessä tupakan savun kans peittää voimakkaasti alkoholin hajun. Tupakalla ja väkevillä pastilleilla saa hyvin peitettyä hengityksen hajun. Tupakka ei oo niin paha, ku alkoholi, mut usein tupakkakin peitetään mynttoneilla, tai sisulla.

Nykyisin en ota osaa suviksiin, koska en jaksanut enää näytellä. Elämäni oli täyttä teatteria kymmenen vuoden ajan, kunnes aloin elää oikeeta elämää.

• Anonyymi

Järjen käyttö on sallittu, jopa suotavaa eikä silloin ole juuri sijaa mielikuvitushahmoille. Aika kertoa totuus myös perheellesi, että olet ollut väärässä ja johtamassa heitäkin harhaan. Korkea aika avartaa maailmankuvaa ja sädekehää. Usko tai elä - valitse siitä. Eläminen on sentään totta tässä ja nyt, uskonto vain katteeton lupaus.

• Anonyymi

Minun on helkutin vaikeaa uskoa, ettei olisi Jumalaa. Ja ettei olis Herraa Jeesusta Kristusta!
        Mitä merkitystä elämällä on, jos olemme tupsahtaneet tänne itekseen vailla tarkoitusta?
        Kuka kertoo, mikä lupaus on paikkaansa pitävä ja mikä taas ei?
        Entä jos uskot, että Jumalaa ja Jeesusta ei ole ja masennuksen alhossa päätät lähtee tästä maailmasta.... löydätkin ittesi helvetistä. Voitko olla ihan varma, ettei kuoleman jälkeen olisi mitään? Oletko varma, että Jumalan lapsille luvattu palkanmakso olisi katteeton lupaus?
        Kehen uskoa?
        Kuka johtaa harhaan ja ketä? Mistä me tiedämme ihmisjärjellä, mikä on oikea tie ja onko sitä. Emme voi tietää ajallisilla aisteilla, mikä on lopullinen totuus. Siksi sinunkin väitteesi on uskomusta...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun on helkutin vaikeaa uskoa, ettei olisi Jumalaa. Ja ettei olis Herraa Jeesusta Kristusta!
        Mitä merkitystä elämällä on, jos olemme tupsahtaneet tänne itekseen vailla tarkoitusta?
        Entä jos uskot, että Jumalaa ja Jeesusta ei ole ja masennuksen alhossa päätät lähtee tästä maailmasta.... löydätkin ittesi helvetistä. Voitko olla ihan varma, ettei kuoleman jälkeen olisi mitään? Oletko varma, että Jumalan lapsille luvattu palkanmakso olisi katteeton lupaus?
        Kehen uskoa?
        Kuka johtaa harhaan ja ketä? Mistä me tiedämme ihmisjärjellä, mikä on oikea tie ja onko sitä. Emme voi tietää ajallisilla aisteilla, mikä on lopullinen totuus. Siksi sinunkin väitteesi on uskomusta...

Mitä hyötyä siitä uskosta on jos ei voimat riitä kilvotella perille?
        Valitettavan moni on uupunut matkalle vaikka halu olisi ollut kilvotella ja uskoa elämän loppuun.
        Ite on tullut vähä siihen tulokseen että taivaaseenpääsy taitaa olla arpapeliä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kehen uskoa?

Ymmärrän että on vaikea muuttaa maailmankatsomusta jos on koko ikänsä ollut aivopesun kohteena. Pitäähän moni vastaavasti yhä kommunismia ja neivostoliittoa hyvänä asiana.

Mutta aatteleppa ite. Onko siitä jumalasta ensimmäistäkään näyttöä? No eipä ole. On vain vanha kansantaru jota on jo toistettu ihan riittävästi mutta ei se siitä totuudeksi muutu. Ihmisten tuntemukset eivät kelpaa näytöksi. Sen sijaan voit vaikka itse omin silmin katsella miljoonien vuosien takaa tulevaa valoa. Jo tämä kumoaa yksiselitteisesti raamatun luomistarun. Uskonnollisen korttitalon alin kortti on juuri poistettu. Kaikki muut raamatunkohdat paljastuvat yhtälailla bluffiksi. Tämän täytyy tuntua pahalta mutta tervetuloa reaalimaailmaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärrän että on vaikea muuttaa maailmankatsomusta jos on koko ikänsä ollut aivopesun kohteena. Pitäähän moni vastaavasti yhä kommunismia ja neivostoliittoa hyvänä asiana.

Mutta aatteleppa ite. Onko siitä jumalasta ensimmäistäkään näyttöä? No eipä ole. On vain vanha kansantaru jota on jo toistettu ihan riittävästi mutta ei se siitä totuudeksi muutu. Ihmisten tuntemukset eivät kelpaa näytöksi. Sen sijaan voit vaikka itse omin silmin katsella miljoonien vuosien takaa tulevaa valoa. Jo tämä kumoaa yksiselitteisesti raamatun luomistarun. Uskonnollisen korttitalon alin kortti on juuri poistettu. Kaikki muut raamatunkohdat paljastuvat yhtälailla bluffiksi. Tämän täytyy tuntua pahalta mutta tervetuloa reaalimaailmaan.

Se reaalimailma alkaa olla melko sotkuinen paikka j a pian tarvitaan uusi, jota ei sitten sotketa vanhaan malliin.

kumma kun se kaukaa tuleva valo ei ole päässyt valaisemaan ihmiskuntaa vaan hullummaksi kaikki menee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valitettavan moni on uupunut matkalle vaikka halu olisi ollut kilvotella ja uskoa elämän loppuun.

Sinulta puuttuu se yksi ainoa tärkeä, eli omakohtainen uudestisyntymä!

luuletko todella että jossain joukossa kulkeminen olisi ratkaisu taivasongelmaan, älä nyt enää luule sellaista huuhaata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulta puuttuu se yksi ainoa tärkeä, eli omakohtainen uudestisyntymä!

luuletko todella että jossain joukossa kulkeminen olisi ratkaisu taivasongelmaan, älä nyt enää luule sellaista huuhaata.

Joo, mielenterveys minulla onneksi on ihan kunnossa, ei esiinny skitsofreniaa, uudelleensyntymisiä tms.

Taivasongelma liittyy lähinnä ilmastonmuutokseen nyt kun fluorattujen hiilivetyjen käyttöä on rajoitettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ite on tullut vähä siihen tulokseen että taivaaseenpääsy taitaa olla arpapeliä. "

Jumalalle se ei ole arpapeliä, sillä hän on jo ennalta nähnyt, ketkä pelastuvat.
        Jumala hävinnyt melkein kaikki ihmiset kosmisessa korttipelissä itse luomansa sielunvihollisen saaliiksi.

• Kannattaa luopua kaikista satukirjoista joissa kuvaillaan autuaa elämää kuoleman jälkeen. Kunhan monttuun mötkähdetaan niin siinä oli kaikki. Mitä aiemmin sen oivaltaa niin sitä vähemmän ahdistuu ja osaa nauttia jokaisesta päivästään.

• Anonyymi

Entäs, jos huomaat kuoleman jälkeen, että olit väärässä, oletko miettinyt sitä?

• Anonyymi kirjoitti:

Entäs, jos huomaat kuoleman jälkeen, että olit väärässä, oletko miettinyt sitä?

Entäs jos huomaatkin kuolemasi jälkeen että Kränkkymaakari olikin oikeassa ja kieltäydyit nauttimasta elämästäsi aivan turhaan?

• Anonyymi
        Kränkkymaakari kirjoitti:

Entäs jos huomaatkin kuolemasi jälkeen että Kränkkymaakari olikin oikeassa ja kieltäydyit nauttimasta elämästäsi aivan turhaan?

Se olisi kuitenkin pieni tappio verrattuna iänkaikkiseen vaivaan. Lisäksi käsittääkseni useimmat VL:t nauttivat elämästään, vaikka eivät kaikkeen syntimenoon osallistuisikaan.

• Anonyymi

Itse asun tosi vahvassa vl-kylässä tosin myös itsekkin ollut aikoinaan vl ja tässä on ihan viimevuosina ihan kokonaisia perheitä lähtenyt maailmaan samoiten myös eronneita vl-pariskuntia ihan kaksinkappalein.
      Että kyllä tässä on muutosta tapahtunut viimesen 10v aikana.
      Semmosiakin on lähtenyt vl-uskosta että ei ois koskaan uskonut,Ja yks semmonen lappas kerran kaupankassalle aika ison olut annoksen.

• Anonyymi

Tekee nyt sen julkisesti minkä ennen teki salaa.

• Anonyymi

Hienoa, kyllä ihmiset pikkuhiljaa viisastuu ja ajattelee asioita ihan itse.
        Uskonnot käyvät epätoivoista viivytystaistelua perusteettoman olemassaolonsa puolesta ihmisuhreista piittamatta.

• Anonyymi

Asiallisia vastauksia, kiitos. Itse kamppailin kauan samasta asiasta. Sitten tein päätöksen, että jäin vain pois. Olen saanut ihmetteleviä katseita, huolestuneita puhutteluja, jopa vihaisia kommentteja. Mutta silti tunne, että tein oikein. Ja mikä kummallisinta, vaimoni seurasi minua. Vasta päätökseni jälkeen hänkin uskalsi tunnustaa, että on salaa haaveillut erosta vanhoillislestadiolaisuudesta...
      Suku on pahin, mutta sekin alkaa taittumaan, meitä on kuitenkin jo aika monta lähtenyttä. En ole enää ainoa musta lammas.
      Rohkeutta vain- tee päätöksesi ja lähde. Et tule katumaan!

• Anonyymi

"Rohkeutta vain- tee päätöksesi ja lähde. Et tule katumaan! "

Uskomus se on tämäkin.

• Anonyymi

Matt.11:19 Biblia (1776) Ihmisen Poika tuli syöden ja juoden, ja he sanoivat: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanein ja syntisten ystävää. Mutta viisaus vanhurskautetaan lapsiltansa. Luuk.15:1,2

• Anonyymi

En ole VL, mutta ajauduin tähän osioon keskustelulinkin kautta. Olen itse kokenut aikoinaan ns. uskoontulon ja kaikki, mutta kun ei vaan enää pysty uskomaan kristinuskon teologian kuvamaalla tavalla.

Itse olen kirkkoon kuuluneesta (eli käytännössä ei-uskovasta) perheestä ilman siis kummempia taustoja. Liityin vapaaseen kristillisyyteen, elin, koin ja luin Raamattua. Mutta tyhjyys seurasi. Karismaattisia kokemuksia seurasi tyhjyys ja yksinäisyys. Lopulta kaikki käytännössä jäi, vaikka uskon jonkinlaiseen transsendessiin. Kiinnostaa eniten psykologia, buddhalaistyyppinen ajattelu ja inhimillinen kulttuuri kaikkineen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4342
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      50
      2787
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2491
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      108
      2268
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1957
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1945
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      212
      1644
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1617
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1598
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      79