Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kätketyt äänet

Tiesittekö että tänään on Valtakunnallinen Kätketyt äänet kampanjapäivä?

56

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole kuullutkaan ?
      Mitähän se tarkoittaa?

      • Kätketyt äänet – Ikääntyneisiin kohdistuvan väkivallan vastainen kansainvälinen kampanjapäivä 15.6
        WEAAD – World Elder Abuse Awareness Day eli Ikääntyneisiin kohdistuvaa väkivallan vastaista kampanjapäivää vietetään vuosittain 15.6 . Kampanjapäivän vietto käynnistyi International Network for the Prevention of Elder Abuse (INPEA) aloitteesta.
        Kampanjan aikana eri puolilla maailmaa järjestetään tapahtumia, joiden tarkoituksena on nostaa huomion keskipisteeksi ikääntyviin kohdistuva kaltoinkohtelu ja väkivalta sekä toimenpiteet niiden ehkäisyyn.

        https://www.suvantory.fi/hankkeet/katketyt-aanet-kampanjapaiva/


      • Anonyymi

        Äkkiä sain tietoa.
        Voi vanhuksia, jotka joutuvat pahoinpitelyn uhriksi vaikkapa omassa kodissaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Äkkiä sain tietoa.
        Voi vanhuksia, jotka joutuvat pahoinpitelyn uhriksi vaikkapa omassa kodissaan.

        Äläpä muuta virka. Kaltoinkohtelun lajeja on erilaisia:
        Fyysinen väkivalta,
        Psyykkinen/henkinen väkivalta
        Vainoaminen
        Hengellinen väkivalta
        Seksuaalinen hyväksikäyttö
        Taloudellinen hyväksikäyttö
        Hoidon ja avun laiminlyönti

        Täällä tarkemmin jos kiinnostaa:

        https://www.suvantory.fi/ikaihmisten-kaltoinkohtelu/


      • Anonyymi

        Minä listaisin tuohon vielä vähättelyn.
        Usein vanhuksista puhutaan ryhmänä ja kohdellaankin typerien luulojen mukaan.
        Toivoisin, että vanhus nähtäisiin yksilönä, persoonana ja hän saisi kunnioittavaa kohtelua, ihan kaikilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä listaisin tuohon vielä vähättelyn.
        Usein vanhuksista puhutaan ryhmänä ja kohdellaankin typerien luulojen mukaan.
        Toivoisin, että vanhus nähtäisiin yksilönä, persoonana ja hän saisi kunnioittavaa kohtelua, ihan kaikilta.

        Tuolla se luetaan henkisen tai psyykkisen väkivallan alle:
        Psyykkinen/henkinen väkivalta on väkivaltaa, jossa ikäihmiselle tuotetaan tarkoituksellisesti henkistä pahoinvointia, ahdistusta ja pelkoa esimerkiksi nimittelemällä, huutamalla tai kohtelemalla häntä muutoin alentavasti ja loukkaavasti. Psyykkisen väkivallan erilaisia muotoja ovat mm. mitätöiminen, nöyryyttäminen, pelottelu, uhkaileminen, kiristäminen ja eristäminen.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Tuolla se luetaan henkisen tai psyykkisen väkivallan alle:
        Psyykkinen/henkinen väkivalta on väkivaltaa, jossa ikäihmiselle tuotetaan tarkoituksellisesti henkistä pahoinvointia, ahdistusta ja pelkoa esimerkiksi nimittelemällä, huutamalla tai kohtelemalla häntä muutoin alentavasti ja loukkaavasti. Psyykkisen väkivallan erilaisia muotoja ovat mm. mitätöiminen, nöyryyttäminen, pelottelu, uhkaileminen, kiristäminen ja eristäminen.

        Sori, en ehtinyt linkkiä vielä avata :)
        Olen huomannut ihan palveammattilaisten kohtelevan vanhusta kuin olisi hän vähintään ymmärtämätön. Se surettaa, kun huomaa terävä-älyisen kirkkaiden silmien katseen muuttuvan. Ei hän koskaan halua nostaa meteliä kohtelustaan varsinkaan julkisilla paikoilla.
        Usein myös jätetään hänet huomioimatta ja kohdistetaan kysymykset hänen seurassaan olevalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sori, en ehtinyt linkkiä vielä avata :)
        Olen huomannut ihan palveammattilaisten kohtelevan vanhusta kuin olisi hän vähintään ymmärtämätön. Se surettaa, kun huomaa terävä-älyisen kirkkaiden silmien katseen muuttuvan. Ei hän koskaan halua nostaa meteliä kohtelustaan varsinkaan julkisilla paikoilla.
        Usein myös jätetään hänet huomioimatta ja kohdistetaan kysymykset hänen seurassaan olevalle.

        Totta. Unohdetaan että apua tarvitseva vanhus o aikuinen ihminen jolle pitää puhua kuin aikuiselle.


    • Anonyymi

      Mitä on kaltoin kohtelu, mitä siihen mahtaa sisältyä?

      • Vastasinkin siihen jo tuossa ylempänä :).


      • Anonyymi

        Tyhmyyttäsikö tuota kysyt ?
        Ota selvää, niin minäkin ja nolasin itseni, kun en tiennyt.
        Maailmassa tapahtuu niin paljon pahoja asioita, että perässä ei pysy.
        Kiitos siili aloituksesta.


    • Niinpä.
      Leipä-jono, "hyväntekeväisyys", kierrätys...
      Paljon on eri hassutuksia joilla ihmiset yrittävät saada toisten ihmisten rahaa.
      Ettei heidän itse tarvitsisi mennä oikeisiin töihin.

      H.

      • Anonyymi

        Ihminen on humanitäärinen toisista huolehtiva,
        Antti Rinne on aina toisten taskuilla, no yhteiskunta ei toimi itsekkäästi joten Antti vain laittaa rahan kiertämään että muillakin olisi hyvä olla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen on humanitäärinen toisista huolehtiva,
        Antti Rinne on aina toisten taskuilla, no yhteiskunta ei toimi itsekkäästi joten Antti vain laittaa rahan kiertämään että muillakin olisi hyvä olla.

        "Anonyymi"

        Miksiköhän sitä aina toisilta ihmisiltä väkisin raastettuja rahoja jaellaan?
        Miksi ei anneta ongelmia "hyvän-tekeväisyys"-järjestöjen hoidettavaksi.
        Vapaa-ehtoisesti saamillaan varoilla.
        Jos ihminen kerta on niin humaani ja huolehtivainen.
        Valtio valvoisi vaan ettei järjestöläinen syö kuormasta itsekkäästi. :)

        H.


      • On vielä ihmisiä jotka haluavat auttaa heitä joita muut eivät auta. Ja uskovat siihen että tällaisilla kampanjoilla voidaan saada muutosta aikaan. Ja voidaan puuttua epäkohtiin ja auttaa ihmisä hädässä.


      • hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Miksiköhän sitä aina toisilta ihmisiltä väkisin raastettuja rahoja jaellaan?
        Miksi ei anneta ongelmia "hyvän-tekeväisyys"-järjestöjen hoidettavaksi.
        Vapaa-ehtoisesti saamillaan varoilla.
        Jos ihminen kerta on niin humaani ja huolehtivainen.
        Valtio valvoisi vaan ettei järjestöläinen syö kuormasta itsekkäästi. :)

        H.

        Eli pitäisikö sinusta kaltoinkohtelu hyväksyä vaan ettei sinulta menisi broilerikasvisrahat?


      • siilivain kirjoitti:

        Eli pitäisikö sinusta kaltoinkohtelu hyväksyä vaan ettei sinulta menisi broilerikasvisrahat?

        Juu.
        Ei minua saa kaltoin-kohdella.
        Olenhan minä vanhus. :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Juu.
        Ei minua saa kaltoin-kohdella.
        Olenhan minä vanhus. :)

        H.

        Joo mutta ilmeisestikään et riittävän kaltoinkohdeltu ymmärtääksesi mistä on kysymys.


      • siilivain kirjoitti:

        Joo mutta ilmeisestikään et riittävän kaltoinkohdeltu ymmärtääksesi mistä on kysymys.

        Minulla on vain kilttejä lapsia.
        Miten olisin voinut oppia? :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Minulla on vain kilttejä lapsia.
        Miten olisin voinut oppia? :)

        H.

        No ehkä omilta vanhemmilstai tai isovanhemmilstasi. Jospa joku eders sinunnkin lähipiiristäsi huomaa että vaikka itsellä on hyvin ja ehkä jopa yltäkylläisesti kaikilla muilla ei ole. Kohtelusta lähtien ja kaikilla ei ole puolesta puhujaa.


    • Anonyymi

      Jaa

      Selkis tollanenkin, ikinä tosin kuullutkaan, että hyvin on kätkössä pysynyt. Iteasiassa ekana tuli mieleen yks taideprojekti lapissa. Maastoon piiloteltu äänentoistovehkeitä, joista nyt tulee jotain, musaa, soundeja, mitälie joikuja. Ihmiset sitten kuleskelee jänghämetikossa tutkailemassa. Silleen tavallaan interaktiivinenkin jutttu, geokätkeilyn ja taiteen yhdistelmä.

      Taitaa pikkuhiljaa olla kaikenlaisia päiviä niin paljon, että kalenteria kai pitäis jatkaa, että päivät riittäis.

      =DW=

      • Anonyymi

        Se olisi hyvä sellainen kalenteri seinällä, mihin olisi merkattu kaikki tällaiset päivät, esim. tämä päivä, jolla on niin erikoinen nimi.
        Kätketyt äänet, kyllä nyt on minun pääkopassani ja vieläkin nolottaa kun en tiennyt.


      • Tämä hankehan ja toiminta ei ole vain yhden päivän projekti vaan näillä päivillä pyritään tuomaan esiin ongelmaa ja toimijoita joiden eteen projekti työskentelee. Auttava puhelin esimerkiksi on avoinna kaikille kerran viikossa ja lakineuvonta joka toinen viikko. Erinomaista että näitä asioita pidetään esille vaikka vaalit menivät jo ;).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se olisi hyvä sellainen kalenteri seinällä, mihin olisi merkattu kaikki tällaiset päivät, esim. tämä päivä, jolla on niin erikoinen nimi.
        Kätketyt äänet, kyllä nyt on minun pääkopassani ja vieläkin nolottaa kun en tiennyt.

        Ei tarvitse nolottaa ei monkaan tiedä.
        Tuo DW:n kertoma lapin taidepläjäys musiikkeineen luonnossa ois varmaan kiva kokemus. Ei muuta kuin ohvia mukaan ja pohjoiseen. Luvissa erinomaisen sakea sääski-mäkäräis -kesä.


    • Kun luin otsikon mieleeni tuli samoja ajatuksia kuin DW:llä. Liekö koska en ole ikinä livenä edes ollut tekemisissä eikä ole omakohtaisia kokemuksia vanhusten fyysisistä tai henkisistä pahoinvoinneista tai hyväksikäytöistä.

      • Niii...............mitä silmä ei nää ja korva ei kuule. Sitä kuitenkin on jonkun muun elämässä vaikkei omassa.


    • Anonyymi

      Onko mitenkään saanut Suomessa julkisuutta.
      Attendo etc. lienevät räikeitä esimerkkejä onnellisten maassa.

      Beng

      • Sisältää niin ammattilaiset julkisella puolen ja yksityisellä, sekä lähipiiristä kotoa.


      • siilivain kirjoitti:

        Sisältää niin ammattilaiset julkisella puolen ja yksityisellä, sekä lähipiiristä kotoa.

        Ja esimerkiksi tämä aloituksen aihe kertoo siitä miten sitä on jukituotu :).
        Suvanto-ry:llä on myös toinenkin hanke:

        Mummonmarkan vartijat -hanke
        Mummonmarkan vartijat – Ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun torjuntahanke
        vuosina 2018 – 2021.
        Hankkeen tarkoitus: Ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun torjunta tiedottamisen, kouluttamisen ja opaslehtisen avulla.

        Olin vasta myös tilaisuudessa jonka nimi oli Mummon markat ja hyvä hoito.
        Siellä oli aiheesta puhumassa Poliisiylikomisario sekä potilas- ja sosiaaliasiamies. Rikokset, oikeudet ja itsemääräämisoikeus oli avainasemassa näissä puheenvuoroissa.


    • Anonyymi

      Sitten vielä toivotaan "pitkää ikää", vaikka liian pitkä ikä on suurimmalle osalle liikaa.

      Just sanoin lekurille, että turha on enää mitenkään massiivisesti hoitaa, kun se on turhaa. Olen jo kaiken kokenut ja nähnyt ja elämä on täyttä. Sanoi siihen, etteihän päälle kuusikymppinen vielä mikään vanha ole. No onhan!

      Vanhukset on jokapaikassa tientukkona ja apua ja palveluja vaatimassa. On "huonoa hoitoa", eikä "arvosteta"! Oikeasti! Vanhukset kaikenkaikkineen ovat raivostuttavia.

      • Oletan viimeisen kappaleesi oleva provo joten en sitä kommentoi.


      • Anonyymi

        Niin. Mihin lohkoon 60-70 ikäiset kuuluvat?
        Varhaisvanhuksia vai muita? Osahan vielä työelämässä.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Oletan viimeisen kappaleesi oleva provo joten en sitä kommentoi.

        Miksi olisi "provo"? Ei ole kivaa olla vanha, ei vaikka mitenpäin asiaa katsoisi. Harva vanhus on jotenkin siedettävä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olisi "provo"? Ei ole kivaa olla vanha, ei vaikka mitenpäin asiaa katsoisi. Harva vanhus on jotenkin siedettävä!

        No onneksi tuo on vain sinun.mielipiteesi. kaikk7 me vanhenemme ja minun tuntemani vanhukset ovat ihm7siä siinä missä muutkin eikä tuollaista yleistystä voi tehdä. Jos et sitten puhukk7n vain itsestäsi😁


    • Anonyymi

      Vanhuus ei tule yksin sen huomannu 60-70 kymppinen ei vielä ikäloppu jos terve, puhti ei enään viisikymppisen, toivoisin että omatoimisuus säilyy niin hyvä ja tyytyisin hiljaa kävelyyn kun ei kiire muu ei huoleta.

      1eero

      • "Anonyymi"

        Minä olen 69v.ikä-loppu.
        Ensi-vuonna olen taas ikä-nuori.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Minä olen 69v.ikä-loppu.
        Ensi-vuonna olen taas ikä-nuori.

        H.

        Nii aatella. Seuraavalla portaalla oletkin sitten nuorimmaisia ;). Onko Ihana.


      • Nii ja kun vielä siais hiljaa kävellä ilman kaltoinkohtelua ni avot, mikäs siinä kävellessä :).


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Nii ja kun vielä siais hiljaa kävellä ilman kaltoinkohtelua ni avot, mikäs siinä kävellessä :).

        Oon vähän kateellinen 86-vuotiaalle tutulle papparaiselle, meikän kunto on menny huonommaksi kui hällä, ihme teräsvaari hyh liikkeet kui 50-kymppisellä, täytyy heti juhannuksen jälkeen arvuuskeskukseen jos sais vähä potkua eloon

        1eero?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oon vähän kateellinen 86-vuotiaalle tutulle papparaiselle, meikän kunto on menny huonommaksi kui hällä, ihme teräsvaari hyh liikkeet kui 50-kymppisellä, täytyy heti juhannuksen jälkeen arvuuskeskukseen jos sais vähä potkua eloon

        1eero?

        Ottaako pumpusta?


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Ottaako pumpusta?

        En tiedä mikä puhalluttaa kun vähänkin ponnistaa, lääkäriin toisen vaivan takia mutta täytyy ottaa puheeksi kun ei tunnu normaalilta, hissun kissun kun on ei mittää hättee.

        1eero


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mikä puhalluttaa kun vähänkin ponnistaa, lääkäriin toisen vaivan takia mutta täytyy ottaa puheeksi kun ei tunnu normaalilta, hissun kissun kun on ei mittää hättee.

        1eero

        Jos puhalluttaa kannattais varmaan päättää keuhkokuva ja sydänfilmikin. Ja osallistuneet. Jospa kovhallesi sattuu oikea lääkäri joka tietää mitä tutkia.😊


      • siilivain kirjoitti:

        Jos puhalluttaa kannattais varmaan päättää keuhkokuva ja sydänfilmikin. Ja osallistuneet. Jospa kovhallesi sattuu oikea lääkäri joka tietää mitä tutkia.😊

        Siis pyytää ja puhallukset. Syitä on monia.


      • siilivain kirjoitti:

        Siis pyytää ja puhallukset. Syitä on monia.

        Ni ja....................sinuna kyll menisin aika piankin sinne akuuttivastaanotolle sillä tuollainen puhalluttelu kuten itse sanoit ei ole oikein ja sen syy pitää tutkia.


    • Anonyymi

      Kätketyt äänet -nimike vaikuttaa epäonnistuneelta. Ei kuvaa asiaa.

      • Niin. Se on vähän miltä katilta katsoo. Minusta se kuvaa hyvinkin jos ajattelee niin kuinka vanhusten äänet jäävät yleensä kaiken muun taakse ja niitä jopa piilotellaan. Ja siihen just he osa tarvitsee apua, siis äänen esille tuomiseen.


      • siilivain kirjoitti:

        Niin. Se on vähän miltä katilta katsoo. Minusta se kuvaa hyvinkin jos ajattelee niin kuinka vanhusten äänet jäävät yleensä kaiken muun taakse ja niitä jopa piilotellaan. Ja siihen just he osa tarvitsee apua, siis äänen esille tuomiseen.

        kantilta.....


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Niin. Se on vähän miltä katilta katsoo. Minusta se kuvaa hyvinkin jos ajattelee niin kuinka vanhusten äänet jäävät yleensä kaiken muun taakse ja niitä jopa piilotellaan. Ja siihen just he osa tarvitsee apua, siis äänen esille tuomiseen.

        Täällä taas tämä nolostunut :)
        Se voi olla monella vanhuksella, ettei kehtaa pyytää apua. Suomalainen sisu, ja kyllä minä pärjään on sitä pärjätty tähänkin asti.
        Tai sitten on näitä, jotka eivät halua olla haitaksi.
        Kuinkahan monta mummoa ja pappaa tälläkin hetkellä sinnittelee yksin omien vaivojensa kanssa?
        Apua ei vain jakseta tai haluta pyytää.
        Venymisellä on rajansa ja katkeaminen on tuhoisaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täällä taas tämä nolostunut :)
        Se voi olla monella vanhuksella, ettei kehtaa pyytää apua. Suomalainen sisu, ja kyllä minä pärjään on sitä pärjätty tähänkin asti.
        Tai sitten on näitä, jotka eivät halua olla haitaksi.
        Kuinkahan monta mummoa ja pappaa tälläkin hetkellä sinnittelee yksin omien vaivojensa kanssa?
        Apua ei vain jakseta tai haluta pyytää.
        Venymisellä on rajansa ja katkeaminen on tuhoisaa.

        Juu ja moni vanhus säälii kaltoinkohtelijaansa eikä siksi halua että tämä joutuu tilille teoistaan.


    • Anonyymi

      Eikö asia koske myös muita kuin vanhuksia, esim. vammaisia hoitokodeissa. Niissäkin ilmenee kaltoinkohtelua.

      • Anonyymi

        Niin

        Asioilla taipumus pirstaloitua. Tässä periaatteessa kyse sotesta, joka nyt profiloitiin vanhuksiin, vaikka asia koskee kaikkia kansalaisia vauvasta vaariin. Kaikki "palvelut" maksaa rahaa, mistä rahat kaikkeen?

        Kaltoinkohtelu laitoksissa kai aika yleistä, tosin kyllä kotioloissakin. Ei se katso ikää, just muunkinlaisia "palveluita" tarvitsevia, ei pidä tietenkään unohtaa vammaisia, vakavasti sairaita ja niitäkin niin valtavan montaa sorttia. Viimeaikoina muuten ollut paljon polemiikkia esim vankeinhoidosta, joka sekin laitoshoitoa.

        Jotenkin niinkuin pitää kilpailla huomiosta, jotta jotkin osa-alueet pärjäis jotenkin, siis tietenkin se on sitten joiltain toisilta pois. Vanhukset siinä hyvässä asemassa, niillä just on äänioikeus ja osalla toimii polttimokin hivenen. Mutta just vammaiset jne, niitten hankalampi saada asiaansa esiin. Lasten ääni kuuluu vanhempien kautta ja herättää sympatiaa suuremmissa jengeissä muutenkin., mutta pienemmät ryhmät ei niinkään.

        Aikoinaan oli muuten orjatöitä vastustava liike, se koitti jo silloin vastustaa ihmisten orjatöitä. Nyttemminhän viranomaiset puhuvat aktivoinnista ja aktivointimallikin kehitetty. Mutta perusasia ei ole muuttunut miksikään, mieluusti teetetään töitä yhdeksän euron päiväkorvausta vastaan, ja senkin maksaa yhteiskunta.

        Jeejee, kyllä suomessa piisaa kirveelle töitä. Aina kuitenkin kyse rahasta ja rahan jakamisesta.

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin

        Asioilla taipumus pirstaloitua. Tässä periaatteessa kyse sotesta, joka nyt profiloitiin vanhuksiin, vaikka asia koskee kaikkia kansalaisia vauvasta vaariin. Kaikki "palvelut" maksaa rahaa, mistä rahat kaikkeen?

        Kaltoinkohtelu laitoksissa kai aika yleistä, tosin kyllä kotioloissakin. Ei se katso ikää, just muunkinlaisia "palveluita" tarvitsevia, ei pidä tietenkään unohtaa vammaisia, vakavasti sairaita ja niitäkin niin valtavan montaa sorttia. Viimeaikoina muuten ollut paljon polemiikkia esim vankeinhoidosta, joka sekin laitoshoitoa.

        Jotenkin niinkuin pitää kilpailla huomiosta, jotta jotkin osa-alueet pärjäis jotenkin, siis tietenkin se on sitten joiltain toisilta pois. Vanhukset siinä hyvässä asemassa, niillä just on äänioikeus ja osalla toimii polttimokin hivenen. Mutta just vammaiset jne, niitten hankalampi saada asiaansa esiin. Lasten ääni kuuluu vanhempien kautta ja herättää sympatiaa suuremmissa jengeissä muutenkin., mutta pienemmät ryhmät ei niinkään.

        Aikoinaan oli muuten orjatöitä vastustava liike, se koitti jo silloin vastustaa ihmisten orjatöitä. Nyttemminhän viranomaiset puhuvat aktivoinnista ja aktivointimallikin kehitetty. Mutta perusasia ei ole muuttunut miksikään, mieluusti teetetään töitä yhdeksän euron päiväkorvausta vastaan, ja senkin maksaa yhteiskunta.

        Jeejee, kyllä suomessa piisaa kirveelle töitä. Aina kuitenkin kyse rahasta ja rahan jakamisesta.

        =DW=

        Jos kaltoinkohtelua saadaan vähennettyä siten että sen kitkemiseksi tehdään töitä niiin sitten siihen on osoitettava rahaa ja tehtävä kaltoinkohtelu läpinäkyväksi.


      • Tai vammaisia kodeissa.......


    • Anonyymi

      Minua ihmetyttää, kun Suomessa on tuhat ja sata ikäihmisten ry:tä ja niissä pikkuruiset jäsenmaksut ja niiden yllä on liittoa. On sairauskohtaista yhdistystä ja liittoa.
      Eri puolueilla on omat eläkeläis ry:nsä.
      Mitäs jos kaikki laitettaisiin yhteen? Yksi liitto. Sen alla asialähtöisiä yksiköitä.
      Ihmetytti, kun Eläkeliiton lehdessä päiviteltiin vanhusten asumiskustannusten nousua ja toisaalla ollaan tekemässä piireihin toimia = johtopaikkoja ( ilmeisesti tuloja yli-ikäisille aktiiveille) ja sivulauseessa viitattiin jäsenmaksun korotukseen.
      Olisi kauhean kivaa, jos liitto olisi kirjoituksissaan johdonmukainen.

      Juuri se, että ry:itä on paljon, pirstaloi ikäihmiset.
      Ihan sama, tuleeko esim. kremppa kokkareelle tai demarille jne.
      Suomessa asiat ovat vapaaehtoisjutuissa hajallaan. Huvittavaa on myös kilpailu jäsenmääristä.
      Nämä ry:t tilittävät rahoja ylöspäin liittoon!
      Eli pienillä rahoilla pidetään yllä organisaatioita, mitkä eivät kommentoi noihin laitosvirheisiin.
      Turrrrhauttavaa.

      Beng

      • Tosiasiahan on että näilla liitoilla ei ole juurkaan vaikutusmahdollisuuksia politiikassa eikäpä juuri käytännön kentilläkään. Teoreettista besserwiswer-toimintaa joka ei johda mihinkään. Ja påalkituyilla työntekijöillä paremmat edut kuin muissa työpaikoissa tätänykyä.


      • siilivain kirjoitti:

        Tosiasiahan on että näilla liitoilla ei ole juurkaan vaikutusmahdollisuuksia politiikassa eikäpä juuri käytännön kentilläkään. Teoreettista besserwiswer-toimintaa joka ei johda mihinkään. Ja påalkituyilla työntekijöillä paremmat edut kuin muissa työpaikoissa tätänykyä.

        Ja jos ajatellaan vanhuksia mik liitto enää ajaa ns laitosvanhusten asioita. Eiköhän kohteensa ole lähinnä kotona asuvat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe