Vene upposi, 8 sairaalaan

Anonyymi

97

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitäisi kai tietää tilanteesta hieman enemmän ennen kuin tuomioita jakelee. Rahtialus tuli vasemmalta, purjealuksen kokoa tai vesialueen ominaisuuksia ei videosta ilmene.

      Olisin itse kääntänyt styyrpuuriin ja pysäyttänyt vauhdin. Oli aivan selvää, että törmäyskurssilla oltiin.

      (Hieno kuva-arvoitus: valitse kuvat, joissa esiintyy moottoripyöriä. Kuvassa lastenvaunut, jotka pitää valita.)

      • Anonyymi

        Mikä tuosta jäi epäselväksi?


      • Anonyymi

        Virtauksen vaikutus on selvästi havaittavissa. Elbellä tulee karseet virtaukset, kun on vuorovesikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuosta jäi epäselväksi?

        Mielestäni ihan selvä tapaus. Purjelaivassa tilannetta seuratiin pitkään ja ei tehty mitään. Vasta kun sääntöjen mukaisen yhteentörmäyksen välttämisen aikaikkuna sulkeutui, alkoi purjelaivan miehistö tekemäään turhaa väistöliikettä. Styyraanhan ne vielä käänsivät, eli enemmän rahtilaivan eteeen.


    • Anonyymi

      Epäselväksi jäi väistämisvelvollisuus. Tapahtui ilmeisesti Elbellä. Rahtialus ajaa väylällä ja varmaankin vetoaa , ettei syväyksensä puolesta voi väistää. Purjealus ( jos moottori ei ollut päällä) vetoaa, että purjealusta on väisyettävä. Saksan jokiliikenteessä on vielä erikoispiirre: vastavirtaan ajava alus voi määrätä sinisellä taululla kummalta puolelta myötävirtaan ajavan tulee sivuuttaa. Tyhmää tietenkin, ettei kumpikaan ajoissa väistä. Mutta varmaan ratkotaan oikeudessa.
      Seppomartti

      • Anonyymi

        No se olisikin jos rahtilaivojen pitäisi elbellä kaikkia ristiin rastiin ajelevia pieniä "huvikuunareita" väistellä.
        Väylä on melko kapea ja liikennettä molempiin suuntiin kokoajan.


      • Anonyymi

        Ei tuossa paljon väistämisvelvollisuus-asialla ole paljon merkitystä. Pieni huvikuunari alkaa tööttäilemään viiden sarjoja (eli kysymys: mikä on aikeesi) virtauksessa kulkevalle isolle rahtilaivalle vaikka aivan selkeästi näkyy että rahtilaiva ajaa muuttumatonta kurssia eikä mm. kokonsa puolesta enää voi tehdä väistöliikkeitä. äänimerkillä atehty kysymys oli siis ihan turha ja aikaa kului. Siinä tilanteessa olisi pitänyt tehdä törmäyksen ehkäiseviä pieniä toimenpiteitä.

        Nyt purjealus ajatteli pitävänsä kiinni omista oikeuksistaan, koska oli purjealus. Mahdollisesti rahilaivan vahtiperämiehellä oli sama ajatus, mutta syynä se, ettei käytännössä voinut väistää. Näin ollen tuli törmäys.

        Se on se asenne. Pidetään kiinni loppuun saakka omista kuvitelluista oikeuksista. Niitähän ei oikeasti ole. Tässä lopputulos.


      • Anonyymi

        Sokea Reettakin näkee kumman vika tuo on, väistämisvelvollisuudella ei tarvitse edes alkaa saivarrella. Toinen on työssään oleva rahtialus, toinen huviretkellä oleva sekoileva lotja joka yrittää keskustella tööttäilemällä eikä tee mitään vaikka törmäyskurssi on aivan selvä jo kauan aikaa. Lopulta käännetään vielä väärään suuntaan mutta kippari on tehnyt virheen jo paljon aikaisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokea Reettakin näkee kumman vika tuo on, väistämisvelvollisuudella ei tarvitse edes alkaa saivarrella. Toinen on työssään oleva rahtialus, toinen huviretkellä oleva sekoileva lotja joka yrittää keskustella tööttäilemällä eikä tee mitään vaikka törmäyskurssi on aivan selvä jo kauan aikaa. Lopulta käännetään vielä väärään suuntaan mutta kippari on tehnyt virheen jo paljon aikaisemmin.

        Ei ole olemassa mitään rahtialuksen etuajo-oikeutta huvialukseen nähden.

        Jos kyse ei ollut ahtaasta kulkuväylästä, konealus oli väistämisvelvollinen. Jos kyse oli ahtaasta kulkuväylästä, purjealus ei saisi sellaisen aluksen kulkua estää, joka ei voi muualla kuin siinä ahtaassa kulkuväylässä kulkea. Nyt ei näytä olevan käytössä mitään sellaista tietoa, josta voisi päätellä, oliko kyse ahtaasta kulkuväylästä.

        Ilman näitä tietoja mahdoton ratkaista.


      • Anonyymi

        Mistä voi päätellä, kumpi alus tööttäilee?.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään rahtialuksen etuajo-oikeutta huvialukseen nähden.

        Jos kyse ei ollut ahtaasta kulkuväylästä, konealus oli väistämisvelvollinen. Jos kyse oli ahtaasta kulkuväylästä, purjealus ei saisi sellaisen aluksen kulkua estää, joka ei voi muualla kuin siinä ahtaassa kulkuväylässä kulkea. Nyt ei näytä olevan käytössä mitään sellaista tietoa, josta voisi päätellä, oliko kyse ahtaasta kulkuväylästä.

        Ilman näitä tietoja mahdoton ratkaista.

        On kyllä parempi että tuolla havainnointi ja päättelykyvyllä et lähde vesille ollenkaan! Ainakaan laivaväylille toikkaroimaan ja elbelle varsinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä voi päätellä, kumpi alus tööttäilee?.

        Laivasta ei lähde tuommoista piip piip soundia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään rahtialuksen etuajo-oikeutta huvialukseen nähden.

        Jos kyse ei ollut ahtaasta kulkuväylästä, konealus oli väistämisvelvollinen. Jos kyse oli ahtaasta kulkuväylästä, purjealus ei saisi sellaisen aluksen kulkua estää, joka ei voi muualla kuin siinä ahtaassa kulkuväylässä kulkea. Nyt ei näytä olevan käytössä mitään sellaista tietoa, josta voisi päätellä, oliko kyse ahtaasta kulkuväylästä.

        Ilman näitä tietoja mahdoton ratkaista.

        Juuri niin. Mahdoton ratkaista. Siksi tuon hupiveneen kipparin olisi pitänyt väistää rahtilaivaa joka tekee oikeata työtä ja jonka väistämismahdollisuudesta ei ole tietoa. Ihan sama millä voimalla paatit kulkevat, täälläkin ovat jotkut jo vedonneet purjeveneen ”etuajo-oikeuteen”, ei sellaista oikeutta vesillä ole. Purjevene ajoi suoraan tuon rahtilaivan alle tekemättä minkäänlaista kurssimuutosta vaikka näkyi selvästi että kurssi on törmäyskurssi. Sääntöjen mukaan on tehtävä kaikkensa törmäyksen välttämiseksi, mahdollinen väistämissääntö on aina toissijainen. Purjeveneellä oli mahdollisuus väistää, mutta se ei sitä tehnyt vaan päätti tietoisesti pitää törmäyskurssin, joten purjevene on yksiselitteisesti syyllinen.


      • Anonyymi

        Hölmöilyivdeossa käännetään alus tuuleen ja suoraan lähestyvän laivan alle, näin ei pidä tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään rahtialuksen etuajo-oikeutta huvialukseen nähden.

        Jos kyse ei ollut ahtaasta kulkuväylästä, konealus oli väistämisvelvollinen. Jos kyse oli ahtaasta kulkuväylästä, purjealus ei saisi sellaisen aluksen kulkua estää, joka ei voi muualla kuin siinä ahtaassa kulkuväylässä kulkea. Nyt ei näytä olevan käytössä mitään sellaista tietoa, josta voisi päätellä, oliko kyse ahtaasta kulkuväylästä.

        Ilman näitä tietoja mahdoton ratkaista.

        Sen lisäksi kummankin pitä tehdä kaikkensa estääkseen yhteentörmäys. Tekivätkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen lisäksi kummankin pitä tehdä kaikkensa estääkseen yhteentörmäys. Tekivätkö?

        Niin, kumpikaan ei tehnyt ajoissa mitään. Purjealus teki edes jotain, mutta auttamattomasti myöhässä. Ja väärään suuntaan - siis siinä mielessä, että paapuuriin kääntäminen olisi paremmin vienyt pois rahtialuksen alta ja hidastanut vauhtia tehokkaasti.

        Kukaan ei ole viitannut purjealuksen etuajo-oikeuteen, vaan konealuksen väistämisvelvollisuuteen, jos väylä ei ollut ahdas eikä sille kulkukelpoista tilaa väistää ei ollut.

        Tämä on ratkaisematon ilman karttaotetta onnettomuuspaikalta, tietoja alusten koosta, suunnista jne.


      • Anonyymi

        Miksi päin ajavaa purjevenettä olisi pitänyt väistää? Laiva teki sen minkä koonsa puolesta pystyi eli käyttäytyi ennakoitavasti. Purjeveneellä oli kaikki maailman aika ja tila väistää, mutta se ajoi päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kumpikaan ei tehnyt ajoissa mitään. Purjealus teki edes jotain, mutta auttamattomasti myöhässä. Ja väärään suuntaan - siis siinä mielessä, että paapuuriin kääntäminen olisi paremmin vienyt pois rahtialuksen alta ja hidastanut vauhtia tehokkaasti.

        Kukaan ei ole viitannut purjealuksen etuajo-oikeuteen, vaan konealuksen väistämisvelvollisuuteen, jos väylä ei ollut ahdas eikä sille kulkukelpoista tilaa väistää ei ollut.

        Tämä on ratkaisematon ilman karttaotetta onnettomuuspaikalta, tietoja alusten koosta, suunnista jne.

        Moottorialus oli Astrosprinter 142x20x7 m. Purjealus 37x6x3,7 m. Molemmat siis lähinnä laivoja.

        Tuollainen purjelaiva on äärimmäisen kömpelö. Vastakäännös ei todennäköisesti onnistu purjein. Videossa näyttää siltä, että kääntäminen vasemmalle oli jo myöhäistä, kun naruhässäkkä irrotettiin ja pinnaa käännettiin käsin.

        Miten tuota ohjattiin tuolla naruhässäkällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kumpikaan ei tehnyt ajoissa mitään. Purjealus teki edes jotain, mutta auttamattomasti myöhässä. Ja väärään suuntaan - siis siinä mielessä, että paapuuriin kääntäminen olisi paremmin vienyt pois rahtialuksen alta ja hidastanut vauhtia tehokkaasti.

        Kukaan ei ole viitannut purjealuksen etuajo-oikeuteen, vaan konealuksen väistämisvelvollisuuteen, jos väylä ei ollut ahdas eikä sille kulkukelpoista tilaa väistää ei ollut.

        Tämä on ratkaisematon ilman karttaotetta onnettomuuspaikalta, tietoja alusten koosta, suunnista jne.

        Edelleen, ei tämä ole mikään ratkaisematon. Video on todisteena purjeveneen syyllisyydestä. On mahdollista että rahtialus on osasyyllinen jos esim. laiminlöi tähystyksen ja jos olisi voinut väistää. Mutta purjeveneen syyllisyydestä ei ole epätietoisuutta. Sääntö numero yksi: päin ei saa ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen, ei tämä ole mikään ratkaisematon. Video on todisteena purjeveneen syyllisyydestä. On mahdollista että rahtialus on osasyyllinen jos esim. laiminlöi tähystyksen ja jos olisi voinut väistää. Mutta purjeveneen syyllisyydestä ei ole epätietoisuutta. Sääntö numero yksi: päin ei saa ajaa.

        Eikö se sääntö numero yksi sitten mielestäsi koske sitä laivaa? Todennäköisesti laivan nopeus on ollut veteen nähden n. 2-kertainen. Tapahtumahetkestä riippuen vesi on liikkunut 0-4 solmua jompaan kumpaan suuntaan.

        Tuo 140 m ei ole kovinkaan iso laiva Elbeen. Kyllä noita mahtuu useampi rinnakkain eli varmasti olisi silläkin ollut nähtyä parempia väistömahdollisuuksia.

        Torvensoitot tulivat varsin myöhään, kummalta ne nyt sitten tulivatkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se sääntö numero yksi sitten mielestäsi koske sitä laivaa? Todennäköisesti laivan nopeus on ollut veteen nähden n. 2-kertainen. Tapahtumahetkestä riippuen vesi on liikkunut 0-4 solmua jompaan kumpaan suuntaan.

        Tuo 140 m ei ole kovinkaan iso laiva Elbeen. Kyllä noita mahtuu useampi rinnakkain eli varmasti olisi silläkin ollut nähtyä parempia väistömahdollisuuksia.

        Torvensoitot tulivat varsin myöhään, kummalta ne nyt sitten tulivatkaan.

        Rinnakkain mahtuu joo mutta ei poikittain!
        Miten ja mihin väistetään täysin ennakoimattomasti kääntyilevää purje "laivaa" joka kuitenkin kääntyy suuntaan ja toiseen paljon nopeammin kuin tuo laiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se sääntö numero yksi sitten mielestäsi koske sitä laivaa? Todennäköisesti laivan nopeus on ollut veteen nähden n. 2-kertainen. Tapahtumahetkestä riippuen vesi on liikkunut 0-4 solmua jompaan kumpaan suuntaan.

        Tuo 140 m ei ole kovinkaan iso laiva Elbeen. Kyllä noita mahtuu useampi rinnakkain eli varmasti olisi silläkin ollut nähtyä parempia väistömahdollisuuksia.

        Torvensoitot tulivat varsin myöhään, kummalta ne nyt sitten tulivatkaan.

        Koskee. Kuten sanoin, purjelaivan syyllisyys on täysin selvä, rahtilaivan ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rinnakkain mahtuu joo mutta ei poikittain!
        Miten ja mihin väistetään täysin ennakoimattomasti kääntyilevää purje "laivaa" joka kuitenkin kääntyy suuntaan ja toiseen paljon nopeammin kuin tuo laiva.

        Onnettomuus ilmeisesti tapahtui tällä alueella: https://webapp.navionics.com/#boating@11&key=orhfIk|ay@

        Suomi24 varmaankin rikkoo tuon linkin, eli se pitää copy-pastata osoitekenttään.

        Tuossa kohtaa on 7 m syväyksellä kulkukelpoista vettä n. 400 m leveydeltä ja 3,7 m tuo ehkä 200 m lisäleveyttä.

        Tuo on siinä ja siinä mahtuisiko tuollainen laiva tekemään U-käännöksen täydessä vauhdissa. Se vaatii yleensä 3-4 laivan pituutta vastaavan halkaisijan. Mikään erityisen ahdas paikka tuo ei siis ole. Kielin kanavassa syvä alue on vain 70 m leveä.

        Poikittain tuohon menee melkein kolme tuollaista laivaa.

        Tässä esimerkkinä miten 292 m rahtilaiva kääntyy: http://shipsbusiness.com/turning-circle.html

        Tuolla menee siis vauhdista, kääntösuunnasta ja lastista riippuen 0,4-0,6 M sivusuunnaas U-käännökseen. Törmännyt laiva oli hiukan alle puolet tuosta eli olisi saattanut kääntyä 400 m leveydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kumpikaan ei tehnyt ajoissa mitään. Purjealus teki edes jotain, mutta auttamattomasti myöhässä. Ja väärään suuntaan - siis siinä mielessä, että paapuuriin kääntäminen olisi paremmin vienyt pois rahtialuksen alta ja hidastanut vauhtia tehokkaasti.

        Kukaan ei ole viitannut purjealuksen etuajo-oikeuteen, vaan konealuksen väistämisvelvollisuuteen, jos väylä ei ollut ahdas eikä sille kulkukelpoista tilaa väistää ei ollut.

        Tämä on ratkaisematon ilman karttaotetta onnettomuuspaikalta, tietoja alusten koosta, suunnista jne.

        Styyrpuuriin eli tuuleen kääntäminenhän se vei vauhdin pois, ja käännöksellään purjelaiva ajoi parkkiin pysähtyen suoraan lähestyvän rahtilaivan eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Styyrpuuriin eli tuuleen kääntäminenhän se vei vauhdin pois, ja käännöksellään purjelaiva ajoi parkkiin pysähtyen suoraan lähestyvän rahtilaivan eteen.

        Oliko tuossa sitten jossain vaiheessa mahdollisuus ehtiä edestä? Mahtoivatko molemmat väistää samaan suuntaan vai ajoiko laiva suoraan? Vaikea tietää pelkän videon perusteella.

        Näytti kuitenkin siltä, että kurssi kääntyi oikealle jo ennen köysivirityksen purkua ja pinnan viemistä äärilaitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Styyrpuuriin eli tuuleen kääntäminenhän se vei vauhdin pois, ja käännöksellään purjelaiva ajoi parkkiin pysähtyen suoraan lähestyvän rahtilaivan eteen.

        Ihan videon alussa näkyy vasemmalla joku maastoeste. Näyttäisi siltä, että olisi törmätty rantaan mikäli vastaan tulevaa laivaa olisi väistetty paapuuriin. Yrittikö purjealus tuon läheisen paapuurin rannan vuoksi vielä väistää lähestyvää laivaa viime hetken toivottomalla vastakäännöksellä styyrpuuriin? Sellainen vastakäännös olisi pitänyt tehdä ennakoiden jo paljon aikaisemmin.


      • Anonyymi

        Vasemmalla oli ranta lähellä, eikä väistävään vastakäännökseenkään tuossa enää ollut aikaa, joten kenties tarkoitus oli pysäyttää vauhti kääntämällä styyrpuuriin keula tuuleen toivoen että rahtialus ehtisi vielä väistää.


      • Anonyymi

        Pinna oli alussa kiinnitetty naruilla paikalleen ja näyttää kuin purjealus alkaisi kääntyä jo siinä vaiheessa hiljalleen styyrpuuriin tuuleen kaikkien vain tuijottaessa huolestuneena sitä lähestyvää rahtilaivaa. Alkaako rahtilaiva puolestaan kääntää paapuuriin vai jatkaako suoraan, vaikea sanoa. Ainakin jos rahtilaiva käänsi hieman kurssiaan paapuuriin, olisi purjealus varmaankin mahtunut menemään sen maastoesteen ja rahtilaivan välistä jos vaan purjealus olisi pitänyt sen alkuperäisen kurssinsa pinnamiehen ohjaamana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasemmalla oli ranta lähellä, eikä väistävään vastakäännökseenkään tuossa enää ollut aikaa, joten kenties tarkoitus oli pysäyttää vauhti kääntämällä styyrpuuriin keula tuuleen toivoen että rahtialus ehtisi vielä väistää.

        Tuohan on jokiuoma, joten ranta on "lähellä" joka paikassa. Törmäyskohdassa näyttää olevan viitta rantapenkereellä, joten kyllä siellä vasemmallakin oli reilusti tilaa. Kovin nopeasti tuollainen ei vaan käänny.

        Muutamaan kertaan videon katsottua alkaa vahvistua käsitykseni siitä, että molemmat väistivät samaan suuntaan. Videota ei näy tarpeeksi ennen törmäystä, jotta voisi päätellä oliko Elbe 5 menossa oikealta ohi vai ei, kun etäisyyttä oli enmmän.

        Tuossahan jokiuoma kaartaa laivan kulkusuunnassa (ulos merelle) vasemmalle, joten ovat saattaneet luulla, että laiva menee port-port, mutta onkin kääntänynyt suoraan kohti. Elbe 5 ohjaa lisää oikealle ja laiva lisää vasemmalle, jolloin väistön sijaan pysytään törmäyskurssilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan on jokiuoma, joten ranta on "lähellä" joka paikassa. Törmäyskohdassa näyttää olevan viitta rantapenkereellä, joten kyllä siellä vasemmallakin oli reilusti tilaa. Kovin nopeasti tuollainen ei vaan käänny.

        Muutamaan kertaan videon katsottua alkaa vahvistua käsitykseni siitä, että molemmat väistivät samaan suuntaan. Videota ei näy tarpeeksi ennen törmäystä, jotta voisi päätellä oliko Elbe 5 menossa oikealta ohi vai ei, kun etäisyyttä oli enmmän.

        Tuossahan jokiuoma kaartaa laivan kulkusuunnassa (ulos merelle) vasemmalle, joten ovat saattaneet luulla, että laiva menee port-port, mutta onkin kääntänynyt suoraan kohti. Elbe 5 ohjaa lisää oikealle ja laiva lisää vasemmalle, jolloin väistön sijaan pysytään törmäyskurssilla.

        Kannattaa käyttää styyrpuuria ja paapuuria näin vastakkaisiin suuntiin kulkevien alusten kääntymisistä puhuttaessa, muuten ei tiedä kumpaa suuntaa milloinkin tarkoitat, oikeasta vai vasemmasta kummastakin katsoen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa käyttää styyrpuuria ja paapuuria näin vastakkaisiin suuntiin kulkevien alusten kääntymisistä puhuttaessa, muuten ei tiedä kumpaa suuntaa milloinkin tarkoitat, oikeasta vai vasemmasta kummastakin katsoen.

        Itse asiassa tuo ei auta mitään. Myös styyrpuurista ja paapuurista puhuttaessa pitää mainita kummasta aluksesta on kyse. Kun alus pitää kuitenkin identifioida voi ihan hyvin puhua oikeasta ja vasemmastakin vaikka se ei ole ”oikeaoppista”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa tuo ei auta mitään. Myös styyrpuurista ja paapuurista puhuttaessa pitää mainita kummasta aluksesta on kyse. Kun alus pitää kuitenkin identifioida voi ihan hyvin puhua oikeasta ja vasemmastakin vaikka se ei ole ”oikeaoppista”.

        Kyllä auttaa. Kun sanoo että konealus käänsi paapuuriin, on väite täysin yksikäsitteinen.

        Jos taas sanoo että konealus käänsi vasemmalle jää epäselväksi kenen näkökulmasta vasemmalla, videon katsojan, mikä on sama kuin videon kuvaajan mikä on sama kuin purjealuksen, ja konealuksen kipparin näkökulmasta oikealle eli styyrpuuriin.
        Konealuksen kipparin näkökulmasta vasemmalle taas on juuri päinvastaiseen suuntaan, eli paapuuriin.
        .
        Eli paapuuri / styyrpuuri ilmaisu on yksikäsitteinen kun tietää mistä aluksesta puhutaan, mutta vasen / oikea vaatii sekä tiedon kummasta aluksesta puhutaan, että tiedon siitä kenen näkökulmasta asiaa tarkastellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä auttaa. Kun sanoo että konealus käänsi paapuuriin, on väite täysin yksikäsitteinen.

        Jos taas sanoo että konealus käänsi vasemmalle jää epäselväksi kenen näkökulmasta vasemmalla, videon katsojan, mikä on sama kuin videon kuvaajan mikä on sama kuin purjealuksen, ja konealuksen kipparin näkökulmasta oikealle eli styyrpuuriin.
        Konealuksen kipparin näkökulmasta vasemmalle taas on juuri päinvastaiseen suuntaan, eli paapuuriin.
        .
        Eli paapuuri / styyrpuuri ilmaisu on yksikäsitteinen kun tietää mistä aluksesta puhutaan, mutta vasen / oikea vaatii sekä tiedon kummasta aluksesta puhutaan, että tiedon siitä kenen näkökulmasta asiaa tarkastellaan.

        Kun puhutaan toisesta aluksesta, sekaantumisen vaara on silti olemassa. Jos sanotaan että ”purjelaivan kippari huomasi että konealus kääntää paapuuriin”, niin sanojahan voi tarkoittaa että konealus kääntää oman paapuurin suuntaan eli siis konealus kääntää styyrpuuriin. Näin kai termiä ei tosin pitäisi käyttää, mutta kyllä sitä näkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhutaan toisesta aluksesta, sekaantumisen vaara on silti olemassa. Jos sanotaan että ”purjelaivan kippari huomasi että konealus kääntää paapuuriin”, niin sanojahan voi tarkoittaa että konealus kääntää oman paapuurin suuntaan eli siis konealus kääntää styyrpuuriin. Näin kai termiä ei tosin pitäisi käyttää, mutta kyllä sitä näkee.

        Sekaantumisen vaaraa ei pitäisi olla styyrpuurista ja paapuurista puhuttaessa, paitsi jos niitä käytetään väärin.
        Oikean ja vasemman käyttämisestä sensijaan ei ole olemassa vastaavaa sääntöä kuin styyrpuurissa ja paapuurissa, joten sekaannuksetkin ovat todennäköisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekaantumisen vaaraa ei pitäisi olla styyrpuurista ja paapuurista puhuttaessa, paitsi jos niitä käytetään väärin.
        Oikean ja vasemman käyttämisestä sensijaan ei ole olemassa vastaavaa sääntöä kuin styyrpuurissa ja paapuurissa, joten sekaannuksetkin ovat todennäköisiä.

        Todellisuudessa ja historiallisesti paapuuri ja styyrpuuri ovat lähes yhtä epäselviä kuin vasen ja oikea. Vielä 1800-luvulla kun kapteeni antoi ruorimiehelle komennon ”täysillä paapuuriin” niin ruorimies käänsi ruoria styyrpuuriin. 1900-luvulla asia oli käytännössä toisin päin. Eipä tuota voi kovin yksikäsitteiseksi sanoa. Ehkä tässä kapteeni yritti noudattaa vanhoja perinteitä ja antoi komennot vanhan tyylin mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudessa ja historiallisesti paapuuri ja styyrpuuri ovat lähes yhtä epäselviä kuin vasen ja oikea. Vielä 1800-luvulla kun kapteeni antoi ruorimiehelle komennon ”täysillä paapuuriin” niin ruorimies käänsi ruoria styyrpuuriin. 1900-luvulla asia oli käytännössä toisin päin. Eipä tuota voi kovin yksikäsitteiseksi sanoa. Ehkä tässä kapteeni yritti noudattaa vanhoja perinteitä ja antoi komennot vanhan tyylin mukaisesti.

        Eivät siis yhtä epäselviä, joten kannattaa mieluummin siis käyttää styyrpuuria ja paapuuria.
        Ihme että purjelaiva päässyt edes tuonne asti mikäli tuolla kipparilla ja miehistöllä on eri käsitykset styyrpuuriin ja paapuuriin kääntämiskomennoista. Tuo pinnamies ei ymmärrä pinna-peräsin-systeemin yksinkertaista toimintaperiaatetta, tai sitten hän vaan saksalaisittain tottelee vaikka tietää että päin mennään ja hänellä on tuo 1800-luvun päinvastainen käsitys noiden komentojen merkityksestä josta en ole ennen kuullutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudessa ja historiallisesti paapuuri ja styyrpuuri ovat lähes yhtä epäselviä kuin vasen ja oikea. Vielä 1800-luvulla kun kapteeni antoi ruorimiehelle komennon ”täysillä paapuuriin” niin ruorimies käänsi ruoria styyrpuuriin. 1900-luvulla asia oli käytännössä toisin päin. Eipä tuota voi kovin yksikäsitteiseksi sanoa. Ehkä tässä kapteeni yritti noudattaa vanhoja perinteitä ja antoi komennot vanhan tyylin mukaisesti.

        "Vielä 1800-luvulla kun kapteeni antoi ruorimiehelle komennon ”täysillä paapuuriin” niin ruorimies käänsi ruoria styyrpuuriin"
        Tarkoitako että vanhoissa purjelaivoissa ratti toimi kenties päinvastaiseen suuntaan kuin olemme nykyään tottuneet autoissa ja veneissä? Jos oli näin, niin kapteenin komento "täysillä paapuuriin oli ruorimiehenkin päässä paapuuriin, ja hän tietysti käänsi rattia siihen suuntaan jolla laiva kääntyy paapuurin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudessa ja historiallisesti paapuuri ja styyrpuuri ovat lähes yhtä epäselviä kuin vasen ja oikea. Vielä 1800-luvulla kun kapteeni antoi ruorimiehelle komennon ”täysillä paapuuriin” niin ruorimies käänsi ruoria styyrpuuriin. 1900-luvulla asia oli käytännössä toisin päin. Eipä tuota voi kovin yksikäsitteiseksi sanoa. Ehkä tässä kapteeni yritti noudattaa vanhoja perinteitä ja antoi komennot vanhan tyylin mukaisesti.

        Tälläinen vastaava ongelma (ruori väärään suuntaan sekaannuksesta) tapahtui samaiselle Elbe 5 alukselle myös 1934. Netistä löytyy tietoa.


      • Anonyymi

        Nimenomaan noin laivojen ruorikoneistot ovat ennen vanhaan saattaneet toimia. Siis vastapäivään kääntämällä alus on kääntynyt styyrpuuriin.

        Annetuista komennoista en varmasti muista kummin päin ne annettiin - muistelen kuitenkin lukeneeni, että päinvastaiseen suuntaan kuin nykyisin. Komento olisi silloin muotoa ratti/ruori styyrpuuriin, jolloin alus kääntyy paapuuriin.

        Mitä turisteille annettaviin käskyihin tulee, niin pinnaohjatussa veneessä annan ohjeet muodossa ”vedä pinnaa itseäsi kohti / työnnä pinnaa itsestäsi poispäin”, jos tiedän, ettei henkilö ole pinnavenettä ennen ohjaillut tai jos hän on siihen tottumaton. Tämä siitä huolimatta, että selitän toki peräsinpinnan toimintaperiaatteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vielä 1800-luvulla kun kapteeni antoi ruorimiehelle komennon ”täysillä paapuuriin” niin ruorimies käänsi ruoria styyrpuuriin"
        Tarkoitako että vanhoissa purjelaivoissa ratti toimi kenties päinvastaiseen suuntaan kuin olemme nykyään tottuneet autoissa ja veneissä? Jos oli näin, niin kapteenin komento "täysillä paapuuriin oli ruorimiehenkin päässä paapuuriin, ja hän tietysti käänsi rattia siihen suuntaan jolla laiva kääntyy paapuurin.

        Komennot annettiin sen mukaan mihin pinnaa käännettiin. Pinnaahan käännetään eri suuntaan kuin minne ollaan menossa. Kun ruori keksittiin, sama perinne jatkui vaikka ruoria käännetään sinne suuntaan minne ollaan menossa. Näin tapahtuu myös Titanic-elokuvassa jossa päällikkö komentaa starboard ja ruorimies kääntää port ja kaikki menee oikein (no, törmää silti). Nykyään näin ei enää komenneta mutta noudattiko 80v kapu vanhoja perinteitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komennot annettiin sen mukaan mihin pinnaa käännettiin. Pinnaahan käännetään eri suuntaan kuin minne ollaan menossa. Kun ruori keksittiin, sama perinne jatkui vaikka ruoria käännetään sinne suuntaan minne ollaan menossa. Näin tapahtuu myös Titanic-elokuvassa jossa päällikkö komentaa starboard ja ruorimies kääntää port ja kaikki menee oikein (no, törmää silti). Nykyään näin ei enää komenneta mutta noudattiko 80v kapu vanhoja perinteitä?

        Vanhat ruorikoneistot olivat kyllä nimenomaan sellaisia, että rattiakin käännettiin eri suuntaan kuin mihin nykyisin on totuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä parempi että tuolla havainnointi ja päättelykyvyllä et lähde vesille ollenkaan! Ainakaan laivaväylille toikkaroimaan ja elbelle varsinkaan.

        Tuo oli vain selkeä tieto Meriteiden säännöistä. Kun EI ole olemassa mitään rahtialuksen etuajo-oikeutta huvialukseen nähden niin ei sitten vaan ole. Jos ei osaa Meriteiden sääntöjä ei pidä lähteä merelle.


    • Anonyymi

      On ikävää että tämäkin keskustelu tärkeästä aiheesta alkaa provosoivan aloitteesta.
      Ikävät sanavalinnat ja asenteellinen henki viestissä jättävät karvaan maun jälkeensä.
      Aluksi kyseessä ei ole vene. Tämä entinen luotsikuunari No. 5 Elbe (nimi tulee sen toiminta -aluueesta) on kokonaispituudeltaan 37 m 6m leveä ja melkein 4 syväykseltään selvästi laiva.
      Saksankielisten kommenttien perusteella viimehetken ohjailussa olisi tapahtunut pinnaohjaukseen liittyvä virhe, jonka me veneilijät tunnemme.
      Miksi tuohon tilanteeseen on jouduttu? Vastausta joudutaan odottamaan kunnes merioikeus on päätöksensä antanut.
      Marebalticum

    • Anonyymi

      Eihän tuossa ollut mitään epäselvää. Laiva piti ymmärrettävästi vaikean ohjailtavuutensa vuoksi kurssinsa. Veneellä oli aikaa reagoida vaikka kuinka paljon mutta se ei tehnyt mitään kunnes viime tingassa käänsi väärään suuntaan.

      • Anonyymi

        Englanninkielissä kommenteissa joku esitti että pinnaa kääntämässä olisi ollut jotain turisteja jotka luulivat että työntämällä pinnaa vasempaan aluskin kääntyy samaan suuntaan?


    • Anonyymi

      Järkyttävää toimintaa tuolta purjejaalalta. Törmäys olisi ollut helposti vältettävissä. Valitettavasti tällaisiakin seppiä on liikkeellä...

      Purjein vuodesta 1974

    • Anonyymi

      Miksi laivan olisi pitänyt väistää, vaikka noin suuren aluksen ohjailu on hyvin hidasta?

      Suomessakin huviveneilijät ohittavat laivoja niin pienin marginaalein, että olisi todella vaarallista, jos laivat rupeaisivat väistelemään niitä.

    • Anonyymi

      Purjealuksen ohjaamisessa on selkeä virhe. Yhteenajon vaaran välttäminen kaikin käytettävissä olevin toimin on aina aluksen päällikön ensisijainen velvollisuus.
      Purjealuksella suunnan muutos paapuuriin olisi ehkäissyt yhteenajon. Aluksen päällikkö ei ollut tehtäviensä tasolla. Ilmeisesti matkustajat käänsivät venettä styrburiin.

      • Anonyymi

        Vasemmalla ei ollut tilaa, eikä vauhtia tuossa saanut pois kuin kääntämällä styyrpuuriin, tuuleen. Ennakointi ei tässä ollut kunnossa.


      • Anonyymi

        Purjealuksen paapurin puolella (eli siis vasemmalla sen kulkusuuntaan nähden) on kyllä sen verran tilaa, että kurssia olisi voinut ottaa sinne päin. Sen jälkeen olisi menty rahtilavan perän takaa ohi. Ei olisi vaatinut aluksi (hetki mistä video alkaa ja aallonmurtaja näkyy) kovin suurta kurssimuutosta. Lopussa jo reilun käännöksen, mutta olisi aika nopeasti voinut palata takaisin alkupeäriselle kurssille kun 142 metriä rautaa olisi ohittanut leikkauspisteen.

        Styyra-styyra ohitus olisi ollut tässä täysin mahdollinen pienellä kurssimuutoksella (aivan alussa). Kulminaatiopiste onnettomuudelle oli videolla kohta 0:17 sekuntia, jolloin kippari alkoi antamaan äänimerkkiä eikä väistöä. Silloin oli kyllä viimeinen hetki tehdä väistö estääkseen onnettmuus, ei antaa äänimerkkiä. Ei tuo laiva olisi enää voinut väistääsinä hetkenä, jolloin purjealuksen kippari alkoi antamaan äänimerkkiä (ajassa 0:17 vidolla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjealuksen paapurin puolella (eli siis vasemmalla sen kulkusuuntaan nähden) on kyllä sen verran tilaa, että kurssia olisi voinut ottaa sinne päin. Sen jälkeen olisi menty rahtilavan perän takaa ohi. Ei olisi vaatinut aluksi (hetki mistä video alkaa ja aallonmurtaja näkyy) kovin suurta kurssimuutosta. Lopussa jo reilun käännöksen, mutta olisi aika nopeasti voinut palata takaisin alkupeäriselle kurssille kun 142 metriä rautaa olisi ohittanut leikkauspisteen.

        Styyra-styyra ohitus olisi ollut tässä täysin mahdollinen pienellä kurssimuutoksella (aivan alussa). Kulminaatiopiste onnettomuudelle oli videolla kohta 0:17 sekuntia, jolloin kippari alkoi antamaan äänimerkkiä eikä väistöä. Silloin oli kyllä viimeinen hetki tehdä väistö estääkseen onnettmuus, ei antaa äänimerkkiä. Ei tuo laiva olisi enää voinut väistääsinä hetkenä, jolloin purjealuksen kippari alkoi antamaan äänimerkkiä (ajassa 0:17 vidolla).

        Ja kohdassa 0:42 näkee, kuinka lippalakkipäinen kippari (se joka myös antaa ne äänimerkit) on itse kääntämässä (työntämässä) pinnaa ohjaten purjealusta enemmän styyraan eli suoraan rahtilaivan eteen antaen kyljen sen keulaa kohden. Varmaan olisi ollut parempi vetää nokat vastakkain....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kohdassa 0:42 näkee, kuinka lippalakkipäinen kippari (se joka myös antaa ne äänimerkit) on itse kääntämässä (työntämässä) pinnaa ohjaten purjealusta enemmän styyraan eli suoraan rahtilaivan eteen antaen kyljen sen keulaa kohden. Varmaan olisi ollut parempi vetää nokat vastakkain....

        Kyllä tuosta myös näkee, että laiva kääntää lopussa reilusti kulkusuuntaansa nähden vasemmalle, siis samaan suuntaan, jonne purjealus on yrittänyt kokoajan väistää.

        Jos laiva olisi jatkanut suoraan, tuskin olisi ollut mahdollista väistää vasemmalle enää 0:15 aloitetulla väistöllä. Tuollainen täyspitkällä kölillä ja sen jatkeena olevalla peräsimellä varustettu purjelaiva ei todellakaan käänny nopeasti.

        20 s kohdalla joku kääntää naruilla pinnaa selvästi vasemmalle (siis keulaa oikealle) ja 25 s kohdalla lisää. Kuka? Tuon jälkeen ei ainakaan enää ollut pienintäkään mahdollisuutta kääntä laivan ja rannan väliin.

        Käännöstä ja kolaria ei näytetty, mutta törmäyskuvan mukaan purjealus ei ollut ehtinyt kovinkaan paljoa lisää kääntyä laivan osuessa sivusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kohdassa 0:42 näkee, kuinka lippalakkipäinen kippari (se joka myös antaa ne äänimerkit) on itse kääntämässä (työntämässä) pinnaa ohjaten purjealusta enemmän styyraan eli suoraan rahtilaivan eteen antaen kyljen sen keulaa kohden. Varmaan olisi ollut parempi vetää nokat vastakkain....

        Mitä perusteita sinulla on olettaa, että lippalakkipäinen on aluksen kippari eikä joku turisti?
        Ei videosta ainakaan sellaisesta saa mitään näyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä perusteita sinulla on olettaa, että lippalakkipäinen on aluksen kippari eikä joku turisti?
        Ei videosta ainakaan sellaisesta saa mitään näyttöä.

        Tuskin tuo lippalakkipäinen on turisti, vaan perämies apupoika tms. Kipparina 82 vuotias Dietmar P. On nyt ilmeisesti miehistönsä kanssa eri mieltä tapahtumien kulusta ja ottanut itselleen lakimiehen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä perusteita sinulla on olettaa, että lippalakkipäinen on aluksen kippari eikä joku turisti?
        Ei videosta ainakaan sellaisesta saa mitään näyttöä.

        Katos sen lippisäpäisen toimintaa heti videon alusta loppuun saakka.

        SEKUNTIA TAPAHTUMA
        0:02 Henkilö juoksee keulasta kohti perää pinnan luokse....
        0:05 ...ja saavuttaa pinnan (kiertää pois kuvasta, menee tekmään pinnan köysille jotain?)
        0:11 tulee takaisin kuvan vasemmalta puolelta (ja menee puomin alta paapurin laidalle
        0:13 katsoo paapurn puolelta aika tarkkaan mihin suuntaan rahtilava liikkuu
        0:16 menee pinnan edessä olevan pömpelin luokse. Pömpelissä on navigointiinstrumentteja.
        0:17 painaa pömpelissä olevaa äänimerkinantonappia
        0:28 painanatasarjat loppuvat ja henkilö katoaa aluksen styyran puolelle (irroittamaan pinnan köysyä?)
        0:38 kysienen henkilö näkyy kuvassa vasemmalla pinnan köysi kädessään
        0:40 lähtee työntämään voimallisesti pinnaa keskiasennosta aluksen vasempaan laitaan (ohjaus styyraan)
        0:45 pinna ääriasennossa, kyseinen henkilö painaa sitä ja katse siirtyy rahtilaivaa kohti.

        Kaikki liikkeet todella nopeita ja juosten liikuu. Ihan selkeästi on hätä kyseisellä henkilöllä.

        Jos henkilö on normituristi, niin se on kyllä tehnyt kapinan laivalla.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katos sen lippisäpäisen toimintaa heti videon alusta loppuun saakka.

        SEKUNTIA TAPAHTUMA
        0:02 Henkilö juoksee keulasta kohti perää pinnan luokse....
        0:05 ...ja saavuttaa pinnan (kiertää pois kuvasta, menee tekmään pinnan köysille jotain?)
        0:11 tulee takaisin kuvan vasemmalta puolelta (ja menee puomin alta paapurin laidalle
        0:13 katsoo paapurn puolelta aika tarkkaan mihin suuntaan rahtilava liikkuu
        0:16 menee pinnan edessä olevan pömpelin luokse. Pömpelissä on navigointiinstrumentteja.
        0:17 painaa pömpelissä olevaa äänimerkinantonappia
        0:28 painanatasarjat loppuvat ja henkilö katoaa aluksen styyran puolelle (irroittamaan pinnan köysyä?)
        0:38 kysienen henkilö näkyy kuvassa vasemmalla pinnan köysi kädessään
        0:40 lähtee työntämään voimallisesti pinnaa keskiasennosta aluksen vasempaan laitaan (ohjaus styyraan)
        0:45 pinna ääriasennossa, kyseinen henkilö painaa sitä ja katse siirtyy rahtilaivaa kohti.

        Kaikki liikkeet todella nopeita ja juosten liikuu. Ihan selkeästi on hätä kyseisellä henkilöllä.

        Jos henkilö on normituristi, niin se on kyllä tehnyt kapinan laivalla.....

        "0:11 tulee takaisin kuvan vasemmalta puolelta (ja menee puomin alta paapurin laidalle"
        .
        Etkö erota vasempaa oikeasta ?
        Paapuurin tunnut kuitenkin tunnistavan ihan oikein.

        "niin se on kyllä tehnyt kapinan laivalla"
        Hyvin mahdollista, olipa sitten kyse matkustajasta tai miehistön jäsenestä.
        Tuskinpa kippari vastaa aluksessa syntyneen kapinan aiheuttamasta törmäyksestä, vai vastaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin tuo lippalakkipäinen on turisti, vaan perämies apupoika tms. Kipparina 82 vuotias Dietmar P. On nyt ilmeisesti miehistönsä kanssa eri mieltä tapahtumien kulusta ja ottanut itselleen lakimiehen.

        Missä tuo kippari Dietmar P. oli tuossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katos sen lippisäpäisen toimintaa heti videon alusta loppuun saakka.

        SEKUNTIA TAPAHTUMA
        0:02 Henkilö juoksee keulasta kohti perää pinnan luokse....
        0:05 ...ja saavuttaa pinnan (kiertää pois kuvasta, menee tekmään pinnan köysille jotain?)
        0:11 tulee takaisin kuvan vasemmalta puolelta (ja menee puomin alta paapurin laidalle
        0:13 katsoo paapurn puolelta aika tarkkaan mihin suuntaan rahtilava liikkuu
        0:16 menee pinnan edessä olevan pömpelin luokse. Pömpelissä on navigointiinstrumentteja.
        0:17 painaa pömpelissä olevaa äänimerkinantonappia
        0:28 painanatasarjat loppuvat ja henkilö katoaa aluksen styyran puolelle (irroittamaan pinnan köysyä?)
        0:38 kysienen henkilö näkyy kuvassa vasemmalla pinnan köysi kädessään
        0:40 lähtee työntämään voimallisesti pinnaa keskiasennosta aluksen vasempaan laitaan (ohjaus styyraan)
        0:45 pinna ääriasennossa, kyseinen henkilö painaa sitä ja katse siirtyy rahtilaivaa kohti.

        Kaikki liikkeet todella nopeita ja juosten liikuu. Ihan selkeästi on hätä kyseisellä henkilöllä.

        Jos henkilö on normituristi, niin se on kyllä tehnyt kapinan laivalla.....

        Tuolla 0:17-0:28 välillä joku aivan selvästi siirtää pinnaa naruista ja se ei ole tuo lippalakkikaveri, joka tulee painamaan lopuksi pinnaa. Minnehän nuo köydet menevät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla 0:17-0:28 välillä joku aivan selvästi siirtää pinnaa naruista ja se ei ole tuo lippalakkikaveri, joka tulee painamaan lopuksi pinnaa. Minnehän nuo köydet menevät?

        Joku siellä taitaa ensin vedellä naruista, ja sitten lippalakkikaveri tulee vielä viimeistelemään tuhon painamalla pinnan laitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasemmalla ei ollut tilaa, eikä vauhtia tuossa saanut pois kuin kääntämällä styyrpuuriin, tuuleen. Ennakointi ei tässä ollut kunnossa.

        Purjelaivan lievä käännös paapuuriin vastakkaiselle suunnalle kuin konealuksen käyttämä kulkusuunta oikeaan aikaan tehtynä olisi välttänyt törmäyksen sekä toiseen alukseen että rantaan. Tämä ihan tyystin riippumatta siitä kummalla tilanteessa oli väistämisvelvollisuus, taikka siitä mihin suuntaan vesi joessa virtasi videon katsojan näkökulmasta. Vauhtia voi säätää jossain rajoissa myös säätämällä purjeita, ja niillä voi myös hyvin olennaisesti helpottaa ohjailua.
        Mesaanimaston purje oli joko reivattuna tai kokonaan alhaalla, sitä videosta ei näkynyt kumpi, mutta tuo helpottaa merkittävästi sivutuuleen kääntymistä olipa kummin päin tahansa täyteen mesaaaniin verrattuna. Myös seuraavaa purjetta edempänä (iso?) olisi voinut löysätä ko käännöksen helpottamiseksi ja/tai nopeuttamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjelaivan lievä käännös paapuuriin vastakkaiselle suunnalle kuin konealuksen käyttämä kulkusuunta oikeaan aikaan tehtynä olisi välttänyt törmäyksen sekä toiseen alukseen että rantaan. Tämä ihan tyystin riippumatta siitä kummalla tilanteessa oli väistämisvelvollisuus, taikka siitä mihin suuntaan vesi joessa virtasi videon katsojan näkökulmasta. Vauhtia voi säätää jossain rajoissa myös säätämällä purjeita, ja niillä voi myös hyvin olennaisesti helpottaa ohjailua.
        Mesaanimaston purje oli joko reivattuna tai kokonaan alhaalla, sitä videosta ei näkynyt kumpi, mutta tuo helpottaa merkittävästi sivutuuleen kääntymistä olipa kummin päin tahansa täyteen mesaaaniin verrattuna. Myös seuraavaa purjetta edempänä (iso?) olisi voinut löysätä ko käännöksen helpottamiseksi ja/tai nopeuttamiseksi.

        Alkuperäisen kurssin pitämälläkin olisi selvitty. Rahtialus kääntää tuossa hieman paapuuriin joten alkuperäisellä kurssilla olisi päästy ohi kuvaruudussa videon alussa vasemmalla näkyvän aallonmurtajan sekä vältetty rahtilaivaan törmääminen.
        Johtuuko alun styyrpuuriin tuulen silmää kohti kääntyminen siitä että joku säätää pinnaan kiinnitettyjä köysiä, vai johtuuko kääntyminen tuulenpuuskasta tai joen veden virtauksen muutoksesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäisen kurssin pitämälläkin olisi selvitty. Rahtialus kääntää tuossa hieman paapuuriin joten alkuperäisellä kurssilla olisi päästy ohi kuvaruudussa videon alussa vasemmalla näkyvän aallonmurtajan sekä vältetty rahtilaivaan törmääminen.
        Johtuuko alun styyrpuuriin tuulen silmää kohti kääntyminen siitä että joku säätää pinnaan kiinnitettyjä köysiä, vai johtuuko kääntyminen tuulenpuuskasta tai joen veden virtauksen muutoksesta?

        Laiva kääntyy aika paljon. Jos olisi mennyt suoraan, olisi mennyt port-port. Nyt molemmat kääntävät samaan suuntaan ja kolari on valmis.


    • Anonyymi

      Katsoin videon. Miten tuo on mahdollista?. En ymmärrä. -Ei siinä ollut mitään tilannetta, ellei olisi ryhdytty "väistämään". Jos purjealus olisi jatkanut omaa kurssiaan, olisi enintään kylkiä kolhittu. Kotkan vesillä tapahtui taannoin onnettomuus, jossa takaa tulevaa ja ohittavaa kantosiipialusta "väisti" fiskari kääntyen poikittain jo vauhtiaan nostavan ja rungosyvyydessä ajaen rajoitetusti ohjautuvan ohittajan alle. Tapahtui Mussalon pohjoispuolen sisäväylältä Kaunissaaren väylää ulosajettaessa. Molemmat osalliset tulivat siis Kotkan suunnasta. Silloinkin virhemanööveri muutti riskitilanteen varmaksi onnettomuudeksi. -Kuten nyt Elbellä.

      Kotkassa usea ihminen menehtyi, ja vain siksi että "tähystäjä" panikoi kun iso leveä alus lähestyy, luullen että kantosiipien kuohut aluksen sivulla olivat kela-aalto: Tähystäjä ilmeisesti kiljui kuin heikkopäinen, että "SE AJAA PÄÄLLE!!", mikä sekoitti kipparin harkinnan ja tämä käänsi ainoaan suuntaan jonne ei olisi pitänyt mennä: Kohti väylää. Tähystäjä, joka katsoi moottoriveneen peräsuuntaan, -ja oli selin kippariin- kiljui "KÄÄNNÄ VASEMMALLE!!", ja kippari harkintansa hukanneena käänsi vasemmalle, so. suoraan tulijan eteen. Elbe-videossa tehdään sama tyhmyys toisella tavalla.

    • Anonyymi

      Anonyymi kirjoitti: "Kannattaa käyttää styyrpuuria ja paapuuria näin vastakkaisiin suuntiin kulkevien alusten kääntymisistä puhuttaessa, muuten ei tiedä kumpaa suuntaa milloinkin tarkoitat, oikeasta vai vasemmasta kummastakin katsoen."

      Juuri sama ongelma oli Kotkan onnettomuudessa: Matkustaja-tähystäjä puhui oikeasta ja vasemmasta kuin olisi autokoulussa, vaikka oltiin merellä, jossa on vain styyr- ja paar- ja *ylös-tuuleen ja *alas-tuulesta. Kun olen ollut veneilemässä, olen käyttänyt vain tuulen suuntaan kiinnittyviä ilmaisuja, ettei tule kohtalokkaita väärinkäsityksiä. Jos joku ei silti ymmärrä, sanoin: "Sylkäise, jos räkä tulee naamalle, olet katsonut tuulen suuntaan."

    • Anonyymi

      Jos maallikolle huutaa, että käännä vasemmalle niin se työntää tuon pinnan vasemmalle. Jos huutaa paaraa tai muuta slangia, ei tee mitään. Ja kun kääntää pinnan vasemmalle, lähtee alus oikealle. Ja siinä sitä ollaan. Ei mee niin kuin ratin kanssa, jota käännetään vasemmalle, kun halutaan vasemmalle.

      • Anonyymi

        Videon voi katsoa 0.25 kertaisella hidastuksellakin. Molemmat kohtaavat alukset alkoivat väistää samaan suuntaan, ja lopuksi vielä purjealus viimeisteli törmäyksen kääntämällä keulansa vastatuuleen seisahtuen poikittain rahtilaivan eteen.


    • Anonyymi

      Rahtialuksella ainakin oli tuossa kohdassa missä video alkaa, ja jo ennen sitäkin, selvää että tuulen voimasta kulkeva purjealus ei enää ehdi väistää muuta kuin leen puolelta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Huvialus väistää Elbellä AINA kauppalaivaa. Tästä ei ole mitään poikkeuksia, ei edes laivan saavuttaessa huvialusta.

      Luotsattu rahtialus ei tehnyt mitään väärin tuossa. Jos se olisi heittänyt ruorin yli, alus olisi voinut osua rantaan. Joessa sellaista väistöä ei tule tehdä.
      Purjealus ajoi joen väärää laitaa, käänsi vielä laivan eteen ja ajoi sen alle.

      Joku kysyy seuraavaksi että mitkä ovat kauppa-aluksen päivämerkit ja yön valot. Elbellä kuitenkin aluksen status, sen asema muihin verrattuna, kerrotaan meriliikennekeskuksen toimesta ja se myös valvoo asioita.
      Taitaa purjealuksen teräsvaarilta lähteä kipparin pätevyyskirja hiiteen tämän jälkeen.
      Terveisin 400 TEU syöttöliikennekonttialuksen brygältä.

      • Anonyymi

        Kyseessä ei ollut huvialus vaan ammattiliikenteessä oleva matkustaja-alus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä ei ollut huvialus vaan ammattiliikenteessä oleva matkustaja-alus.

        Ei se kyllä rahtialuskaan ole. Ja huvikseenhan tuon aluksen matkustajat purjehtivat, joten hyvin joutaa väistämään.

        Ja teräsvaarilta nyt kyllä upposi jo aluskin, että väliäkö sillä pätevyyskirjalla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kyllä rahtialuskaan ole. Ja huvikseenhan tuon aluksen matkustajat purjehtivat, joten hyvin joutaa väistämään.

        Ja teräsvaarilta nyt kyllä upposi jo aluskin, että väliäkö sillä pätevyyskirjalla...

        Juuri noin, eli vesijettiin, Demaribavariaan ja purjelautaan verrattava lelu.
        Elbe tarvittaessa vaikka tyhjennetään muista aluksista jos sinne pitää luotsata jokin vajaan manööveerattavuuden omaava alus. Hintaa tulee eikä filmin tuulipukuturisteilla ole sellaisia summia. Siksi noiden on pysyttävä pois tieltä.
        Kauppa-alus, poislukien tietyt ns. vesibussit Stadissa ja etenkin Turussa, ei aja kenenkään päälle, niiden alle ajetaan. "Rahtilaiva ajoi päälle" on yhtä älytön lause kuin "juna ajoi päälle."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kyllä rahtialuskaan ole. Ja huvikseenhan tuon aluksen matkustajat purjehtivat, joten hyvin joutaa väistämään.

        Ja teräsvaarilta nyt kyllä upposi jo aluskin, että väliäkö sillä pätevyyskirjalla...

        Ahaa siis rahtilaivoilla on etuajouikeus matkustajalaivoihin nähden ja kysessä on huvialus jos matkustajilla on hauskaa. Taitaa olla kuitenkin niin että molemmat alukset olivat rekisteröityjä kaupalliseen käyttöön ja toinen niistä oli purjealus. En oikein usko että oikeus ottaa tässä asiassa sinun kantaasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin, eli vesijettiin, Demaribavariaan ja purjelautaan verrattava lelu.
        Elbe tarvittaessa vaikka tyhjennetään muista aluksista jos sinne pitää luotsata jokin vajaan manööveerattavuuden omaava alus. Hintaa tulee eikä filmin tuulipukuturisteilla ole sellaisia summia. Siksi noiden on pysyttävä pois tieltä.
        Kauppa-alus, poislukien tietyt ns. vesibussit Stadissa ja etenkin Turussa, ei aja kenenkään päälle, niiden alle ajetaan. "Rahtilaiva ajoi päälle" on yhtä älytön lause kuin "juna ajoi päälle."

        Paskaa puhut.

        "[pienalus] on mikä tahansa alus, jonka rungon pituus on alle 20 metriä . Sama sääntö määrittelee huviveneen alukseksi, jota käytetään virkistyskäyttöön, mutta ei taloudellisen hyödyn saamiseksi. Jos huvivene on pituudeltaan alle 20 metriä, sitä koskee kaikki se, mitä säännöissä sanotaan pienaluksesta.

        Liikennesääntöjen pienaluksia koskeva pääsääntö (nro 6.02) velvoittaa pienaluksia jättämään kaikille muille aluksille kuin pienaluksille riittävästi tilaa, jotta ne voivat pitää suuntansa ja ohjailla vapaasti. Pienalukset eivät voi vaatia, että muut alukset väistävät niitä. Muilla aluksilla säännöissä tarkoitetaan aluksia, joiden pituus on 20 metriä tai enemmän, ja pituudesta riippumatta hinaajia, työntöaluksia, matkustaja-aluksia, lautta-aluksia ja työntöproomuja. Myös purjein kulkevat pienalukset väistävät näitä aluksia. "

        Koska Elbe on yli 20 metriä, se ei ole sen enempää huvivene kuin pienaluskaan, ei väistämisvelvollinen tuohon rahtialukseen nähden, eikä ole mitenkään verrattavissa "vesijettiin, Demaribavariaan ja purjelautaan". Toki Elbe 5:llä mokattiin ja pahasti minkä takia kävi kuten kävi, mutta kategorisesti se ei ollut sen enempää väistämisvelvollinen kuin rahtialuskaan.

        Jos sinä et näe mitään eroa laivan tai junan välillä, niin tee kaikille palvelus ja pysy kuivalla maalla. Minkään sortin veneily ei ole sinulle sopiva juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskaa puhut.

        "[pienalus] on mikä tahansa alus, jonka rungon pituus on alle 20 metriä . Sama sääntö määrittelee huviveneen alukseksi, jota käytetään virkistyskäyttöön, mutta ei taloudellisen hyödyn saamiseksi. Jos huvivene on pituudeltaan alle 20 metriä, sitä koskee kaikki se, mitä säännöissä sanotaan pienaluksesta.

        Liikennesääntöjen pienaluksia koskeva pääsääntö (nro 6.02) velvoittaa pienaluksia jättämään kaikille muille aluksille kuin pienaluksille riittävästi tilaa, jotta ne voivat pitää suuntansa ja ohjailla vapaasti. Pienalukset eivät voi vaatia, että muut alukset väistävät niitä. Muilla aluksilla säännöissä tarkoitetaan aluksia, joiden pituus on 20 metriä tai enemmän, ja pituudesta riippumatta hinaajia, työntöaluksia, matkustaja-aluksia, lautta-aluksia ja työntöproomuja. Myös purjein kulkevat pienalukset väistävät näitä aluksia. "

        Koska Elbe on yli 20 metriä, se ei ole sen enempää huvivene kuin pienaluskaan, ei väistämisvelvollinen tuohon rahtialukseen nähden, eikä ole mitenkään verrattavissa "vesijettiin, Demaribavariaan ja purjelautaan". Toki Elbe 5:llä mokattiin ja pahasti minkä takia kävi kuten kävi, mutta kategorisesti se ei ollut sen enempää väistämisvelvollinen kuin rahtialuskaan.

        Jos sinä et näe mitään eroa laivan tai junan välillä, niin tee kaikille palvelus ja pysy kuivalla maalla. Minkään sortin veneily ei ole sinulle sopiva juttu.

        Alus oli sidotun peräsimensä takia ohjailukyvytön ja vastuuttomasti kipparoitu. Historiallisilla aluksilla ei ole asiaa kauppamerenkulun kiireisimpiin vesiteihin kuuluvalle Elbelle. Alus on liian kömpelö ja hidas.


      • Anonyymi

        Tuo on sinun mielipide. Lait ja säädökset ei kuitenkaan tue sitä. Eri asia...


    • Anonyymi

      Videolla mies (joka myös antaa äänimerkit) sanoo
      - "Was hat der denn da vor" (Mitä se aikoo), seuraavaksi
      - "Was das nun soll?" (Miksi se tekee noin), ja lopuksi
      - "Hart Backbord" eli täysillä paapuriin.

      Pinna käänettiin täysillä paapuriin ja alus kääntyi styyraan.

      Kohta jossa törmäys sattui on vain max pari kaapelia leveä kapea väylä, jonka reunoilla ei ole vettä. Rahtilava oli siis 143 metrinen ja meni kapeassa kanavassa.

    • Anonyymi

      Tässähän on voinut tapahtua jotain jo ennen videon alkua. Selvästikin ihmettely on jo käynnissä videon alussa. Onko laiva muuttanut kurssia ennen tuota, kun ihmetellään "mitä se aikoo"?

      En usko, että asia on niin suoraviivainen mitä täällä oletetaan. Meillä on vain lyhyt videopätkä jonka perusteella on turha tehdä päätelmiä.

      • Anonyymi

        " Onko laiva muuttanut kurssia ennen tuota, kun ihmetellään "mitä se aikoo"?"

        Kyseisen alueen merikartasta ja alusten AIS trackistä kun katsoo, niin selviää että ei se rahtilaiva ole voinut mitään erikoista ja poikkeavaa liikehdintää tehdä. Se kun kulkee kapeaa väylää pitkin joka vähän kaartuu ja siksi se kääntää. Väylän reunassa poijut osoittavat, mistä kohtaa ei ole enää ruopattu joten sinne ei voi mennä syväyden takia.

        Eli ei ole voinut tulla toiselle osapuolelle yllätyksenä rahtilaivan liikehdintä, jos on vähänkään katsonut karttaa ja siinä kulkevia väyliä.

        https://i.imgur.com/3RE4u0R.png?1

        Tuulen suunta SSW, voimakkuus F5, puuska F7

        Elbe 5 upposi lopullisesti punaisen poijun numero 110 kohdalle. Oli tuolla joen pohjoisen puolella. Väylä on 450 m leveä.

        Tarkempi kuva OpenSea kartassa.

        http://map.openseamap.org/?zoom=15&lat=53.61303&lon=9.56124&mtext=Elbe, Buoy 110, area of collision Elbe 5&layers=BFTFFFFFFTF0TFFFFFFFFF


    • Anonyymi

      Kai se nyt on itsestään selvää että purjealus väistää aina.

    • Anonyymi

      Eikös elbellä ole voimassa muun lisäksi cevni-säännöt.

      Oliko kaupallisen aluksen keulalippu näkyvissä purjealuksella?

      • Anonyymi

        Elbe 5 oli jo pituudensa puolesta sekä huviveneen että pienaluksen määrittelemää isompi joten en tiedä mitä lipun puuttumisella tässä olisi merkitystä.


    • Anonyymi

      Mitäs se aloittaja itse on mieltä
      noin niinkuin moottoriveneilijänä.....?

      Purjehtija

    • Anonyymi

      Enemmistö palstalaosista pitää purjealusta yksin syyllisenä. Epäilen. Vajavaisin tiedoin esim alusten kulkusuunnasta:
      Moottorilaivan synnit: oli väistämis- velvollinen purjelaivaan nähden muttei väistänyt oikein vaan väärin paapuriin
      ja ajoi väylän vasempaan itäiseen reunaan. 400m leveällä väylällä ei tarvitse pohtia U- käännöstä tai laivan mahtumista poikittain.
      Purjelaivan synnit: olisi pitänyt olla selvillä väylän kaarevuudesta johtuen, että moottorilaiva kaartaa paapuriin. Väistö liian myöhään ja väärään suuntaan. Jos alus upposi poijun 110 lähelle matkalla pohjoiseen se oli väylän oikeassa reunassa. Jos kulkusuunnat olivat päinvastaiset niin de on sitten toinen tilanne.
      Vaarallisin mielipide tuli "bryggalta". Kun on tarpeeksi iso laiva niin päälle vaan?
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Kyllä se elbe kapeaksi käy jos siinä laivatkin alkaa "kryssimään". Rajoitetulla ohjailtavuudella liikkuvaa liikennettä on kuitenkin molempiin suuntiin jatkuvasti.
        Poikittaisliikenne, tuommoisella kommenttien perusteella, (myös) lähes ohjailukyvyttömällä "laivalla" kiellettävä tai vähintäänkin omalla vastuulla.


      • Anonyymi

        Se on selvää, ettei ole mitään järkeä purjehtia Elbellä isolla purjealuksella jos siinä on konevoimaa käytettävissä. Tyhmää muttei laitonta.
        Veikkkaan, että molemmat osapuolet tuomitaan.
        Seppomartti


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        No tankkerin tietysti! Purjevene tulee oikealta ja vielä purjehtien! Paikkahan on leveä kuin Itä-Meri joten tankkerilla olisi ollut tilaa suorittaa väistä tai pysähtyä. Tankkerin kipparilta pitäisi viedä pätevvyydet!

        Olen oppinut nämän väistämisssäännöt Suoli24:n purjehduspalstalata.


      • Anonyymi

        Tankkerin olisi pitänyt tehdä U-käännös, tilaa on. Purjehtija tulee tosiaan oikealta ja purjehtija varmaan töräytteli myös torvea. Purjehtijalla etuajo-oikeus, kaiken lisäksi menetti kisasijoituksen tankkerin kapteenin piittaamattomuuden takia. No ainakin molemmat yhtä syyllisiä.


      • Anonyymi

        Oliko siinä joku kisa? Kisamiehistö joka ei edes ymmärtänyt kuinka pinna toimii?


      • Anonyymi

        Kisaa ajavalla veneellä on aina etuajo-oikeus muihin veneisiin nähden. Juuri siksi kisaveneessä ei pidetä perälippua. Ei kuitenkaan voi edellyttää sitä että saavutettavassa veneessä nähtäisiin perälipun puuttuminen. Siksi meillä keulagasti on siellä keulassa huutamassa että kisassa ollaan ja että niiden saavutettavien pitää väistää.
        En voi käsittää sitä että miksi säiliölaivan piti ajaa suurella vauhdilla kisafleettiin. Hyvin olisi voinut odottaa tovin ja päästää skabarit menemään ensin.
        Runtissa ja HTR:ssä laivat on vartoneet aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kisaa ajavalla veneellä on aina etuajo-oikeus muihin veneisiin nähden. Juuri siksi kisaveneessä ei pidetä perälippua. Ei kuitenkaan voi edellyttää sitä että saavutettavassa veneessä nähtäisiin perälipun puuttuminen. Siksi meillä keulagasti on siellä keulassa huutamassa että kisassa ollaan ja että niiden saavutettavien pitää väistää.
        En voi käsittää sitä että miksi säiliölaivan piti ajaa suurella vauhdilla kisafleettiin. Hyvin olisi voinut odottaa tovin ja päästää skabarit menemään ensin.
        Runtissa ja HTR:ssä laivat on vartoneet aina.

        Onko tietoa toteutuiko tuo laivojen odottelu myös GGR:ssä?

        Onko keulagastillanne sellaista komentoämyriä? Meillä tuo järjestely on niin, että ruorimies huuttaa hailerin kautta "latua". Ja kyllä kuuluu. Jos ei edellä kulkeva heti väistä, niin sitten hailerissa olevalla sumutorvella ääntä kunnes tajuaa väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tietoa toteutuiko tuo laivojen odottelu myös GGR:ssä?

        Onko keulagastillanne sellaista komentoämyriä? Meillä tuo järjestely on niin, että ruorimies huuttaa hailerin kautta "latua". Ja kyllä kuuluu. Jos ei edellä kulkeva heti väistä, niin sitten hailerissa olevalla sumutorvella ääntä kunnes tajuaa väistää.

        Meillä on yhdellä Kalevilla helvetin ruma ja paha-ääninen akka joka toimii ämyrinä kisoissa. Viimeksi Emäsalon suunnalla Nesteen tankkeri teki U-käännöksen jo kaukaa. Toimii myös sumutorvena. Anoppi tuuraa myös joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kisaa ajavalla veneellä on aina etuajo-oikeus muihin veneisiin nähden. Juuri siksi kisaveneessä ei pidetä perälippua. Ei kuitenkaan voi edellyttää sitä että saavutettavassa veneessä nähtäisiin perälipun puuttuminen. Siksi meillä keulagasti on siellä keulassa huutamassa että kisassa ollaan ja että niiden saavutettavien pitää väistää.
        En voi käsittää sitä että miksi säiliölaivan piti ajaa suurella vauhdilla kisafleettiin. Hyvin olisi voinut odottaa tovin ja päästää skabarit menemään ensin.
        Runtissa ja HTR:ssä laivat on vartoneet aina.

        "Kisaa ajavalla veneellä on aina etuajo-oikeus muihin veneisiin nähden. "

        Täyttä potaskaa. Kisaa ajavalla veneellä on ihan samat velvollisuudet kuin muillakin veneillä.


    • Anonyymi

      Purjeveneen kipparille tuli oikeudenkäyntikuluineen 110 000 punnan lasku. Sitä maksellessa varmasti tulee mietittyä, olisiko kannattanut tähystää tai jättää kokeilematta, ehtiikö.

    • Anonyymi

      Tästä keskustelusta uupuu meriteiden sääntöjen yleinen henki, eli pyritään kaikin keinoin välttämään törmäyksiä, oikeuksista riippumatta.

    • Anonyymi

      Taas yksi tööttäilijä lisää. Kyllä on vähäjärkistä touhua, kun ei keksitä muuta kuin tööttäily. Kannattaisiko vaikka ohjata sitä paattia.

      https://youtu.be/HefM2KcSdJ8

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe