kysymys

Hanna71

Ajattelin kysyä että mikä on ns hyvä hiihto aika viidelle km:lle. Siis ei kilpaa mutta reipas kuntoiluaika olis kiva tietää.
Itsellä meni tänään 30min. tasan jonka jälkeen 3min. paussi ja sitten taas toinen kierros.
Siis lähinnä naisen aikaa ajattelin.

15

1929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd

      riippu paljon maastosta tuo aika. itselläni menee kilpaa 5km 10...15min riippuen maastosta. enkä ole nainen. mutta jos kuntohiihtäjälle haetaan sopivaa pk-vauhtia niin 40-25min on sopiva vauhti, sitten kilpahiihtäjät ovat asia erikseen

      • paskaa

        5km / 10min tekee 30km/h Haloo!!! Joku roti se pitää olla valehtelemisessakin.


      • asd
        paskaa kirjoitti:

        5km / 10min tekee 30km/h Haloo!!! Joku roti se pitää olla valehtelemisessakin.

        ei tarvitse valehdella. olen hiihtänyt 10km aikaan 22:28,1. Rata ei ollut alimittainen ja se on homogloitu. en itse päässyt aivan 5km/10min aikaan vaan se meni hieman päälle 11min/5km. yleisen sarjan voittaja hiihti 15km 33:12,0 eikä hän ole suomen paras eikä edes 20 sakissa. kärkimiehet olisivat painelleet siinä kelissä alle 10min kierros ainankin jos olisi ollut vain yksi kierros. radasta sen verran että aika tasainen ei tiukkoja nousuja ja lentokeli eli todella nopea keli. jos et usko noita aikoja niin pitää kait sitten laittaa tänne urli mistä tulokset löytyvät.


      • puhut????
        asd kirjoitti:

        ei tarvitse valehdella. olen hiihtänyt 10km aikaan 22:28,1. Rata ei ollut alimittainen ja se on homogloitu. en itse päässyt aivan 5km/10min aikaan vaan se meni hieman päälle 11min/5km. yleisen sarjan voittaja hiihti 15km 33:12,0 eikä hän ole suomen paras eikä edes 20 sakissa. kärkimiehet olisivat painelleet siinä kelissä alle 10min kierros ainankin jos olisi ollut vain yksi kierros. radasta sen verran että aika tasainen ei tiukkoja nousuja ja lentokeli eli todella nopea keli. jos et usko noita aikoja niin pitää kait sitten laittaa tänne urli mistä tulokset löytyvät.

        Oberstorf 6 x 1,2 sprintissä vauhti nousi nippa nappa yli 30km/h eli 30,57km/h. Ja väität pystyväsi tähän tai lähelle. Okei .. meillä on mitalitoivoa - ala hakeutua heti kisoihin. Manninen


      • Vauhtia
        asd kirjoitti:

        ei tarvitse valehdella. olen hiihtänyt 10km aikaan 22:28,1. Rata ei ollut alimittainen ja se on homogloitu. en itse päässyt aivan 5km/10min aikaan vaan se meni hieman päälle 11min/5km. yleisen sarjan voittaja hiihti 15km 33:12,0 eikä hän ole suomen paras eikä edes 20 sakissa. kärkimiehet olisivat painelleet siinä kelissä alle 10min kierros ainankin jos olisi ollut vain yksi kierros. radasta sen verran että aika tasainen ei tiukkoja nousuja ja lentokeli eli todella nopea keli. jos et usko noita aikoja niin pitää kait sitten laittaa tänne urli mistä tulokset löytyvät.

        Saadaksesi tämän 30km/h vauhdin aikaiseksi 5km matkalle sinulla täytyy olla alamäki kyseessä koko matkan. Tasaisella ei suksilla tätä keskinopeutta onnistu saamaan . Vaikka luistelisit. Tuo sinun ilmoittamasi aika 10km :lle tekee nopeudeksi 26km/h jota epäilen myös vahvasti.

        Maantiepyöräilijänä tiedän, että nopeus 30km/h vaikka vain viiden kilometrin matkalla vaatii hiukan enemmän kuin normaalipolkijan.


      • asd
        puhut???? kirjoitti:

        Oberstorf 6 x 1,2 sprintissä vauhti nousi nippa nappa yli 30km/h eli 30,57km/h. Ja väität pystyväsi tähän tai lähelle. Okei .. meillä on mitalitoivoa - ala hakeutua heti kisoihin. Manninen

        ne tulokset
        http://www.rantasalmi.fi/rantasalmenurheilijat/hiihtokilpailut/tulos1.htm
        ja sitten ladun tiedot: hd 39 m, mc 29 m, tc 128 m.

        sinne meni tuntemattomana pysyminen, pitikin käydä kehumaan :P


      • atomix

      • asd
        atomix kirjoitti:

        Taitaa olla tulossa uusi toivo savonlinnasta. Kovaa olet pistelly, on täytynyt kyllä voitelunkin natsata, ja olla aika lentokeli.

        no en ole vielä ikäisissäni suomen paras. keula menee ~1min kovempaa kympillä. keli oli kylläkin yksi tämän talven nopeimpia eikä suksessakaan ollut mitään vikaa ja voitelukin toimi hyvin ja mieskin oli kunnossa tuolloin. tuon kisan jälkeen olen ollut hieman kipeänä. nyt viikonloppuna puijolle kuopioon kaikki katsomaan kisoja, siis nuorten sm:iä


      • :)!!!!!
        puhut???? kirjoitti:

        Oberstorf 6 x 1,2 sprintissä vauhti nousi nippa nappa yli 30km/h eli 30,57km/h. Ja väität pystyväsi tähän tai lähelle. Okei .. meillä on mitalitoivoa - ala hakeutua heti kisoihin. Manninen

        ei taida nämä "asiantuntijat" oikein tajuta kuinka suuri on kelin ja muiden olosuhteiden vaikutus tuohon vauhtiin hiihdossa.

        Helposti voitte testata tuulisena päivänä jäällä.. menomatka vastatuuleen ja takasin myötäiseen.. ero vauhdissa on melkoinen vaikka lumi suksen alla onkin samanlaista. Noissa kilpailuissa jos on jäinen lentokeli tai vastaavasti kunnon vesikeli niin vauhti voi olla kilometrillä 25-40s hitaampi tuolla vesikelillä eli jos vetää kympin optimi oloissa 22min niin samalla radalla samalla hiihtäjällä yhtä hyvässä kunnossa voi helposti mennä 27-30min jos keli on oikein huono.


      • asd
        :)!!!!! kirjoitti:

        ei taida nämä "asiantuntijat" oikein tajuta kuinka suuri on kelin ja muiden olosuhteiden vaikutus tuohon vauhtiin hiihdossa.

        Helposti voitte testata tuulisena päivänä jäällä.. menomatka vastatuuleen ja takasin myötäiseen.. ero vauhdissa on melkoinen vaikka lumi suksen alla onkin samanlaista. Noissa kilpailuissa jos on jäinen lentokeli tai vastaavasti kunnon vesikeli niin vauhti voi olla kilometrillä 25-40s hitaampi tuolla vesikelillä eli jos vetää kympin optimi oloissa 22min niin samalla radalla samalla hiihtäjällä yhtä hyvässä kunnossa voi helposti mennä 27-30min jos keli on oikein huono.

        huono suksi ja epäonnistunut voitelu vievät tuolla radalla 10km ajan tuonne 27min-...
        kyllähän se huippukeli ratkaisee ajassa 1-3min/10km ja samoin pitää olla hyvä suksi ja mies kunnossa.


    • finlandia-hiihtäjä

      perinteinen on yleensä hitaampi tyyli ja aika riippuu tosi paljon maastosta. Aktiiviselle kuntoilijalle hyvä aika 5 km:llä voisi olla perinteisellä 30min ja vapaalla 25min. "Sunnuntaihiihtelijälle" noihin lisää 10min, kilpailijoille matkojen tuplaus.

      • Hanna71

        Pertsaa yleensä hiihtelen kun meilläpäin aika huonot luisteluradat (mulla myös huonot monot luisteluun). Toi 30min oli jäällä hiihdettyä eli maasto tasaista koko ajan (puolen kilometrin pätkä pyryttänyt umpeen joten se hidasti vauhtia). Aluks kun menin jäälle ajattelin että eihän siellä ole ylämäkiä ollenkaan mutta sitten huomasin että ei oo niitä alamäkiäkään. Eli jos huilata aikoo niin pysähtyy. Lopputulos on siis se että melkein joutuu enemmän hommia tekemään.
        Aika suurinpiirtein sama metsäladulla. Aikaisemmin en vaan ole ottanut niin tarkkaa aikaa.
        Kiva kuulla etä toi mun aika on ihan hyvä kuntoilijalle. Kilpailijaksi enkä sunnuntaihiihtäjäksi en usko haluavani. Kilpailu olis kyllä kivaa mutta en usko että pärjäisin joten en aio panostaa siihen.
        Hyviä ja hauskoja hiihtoretkiä vaan kaikille.


      • tepe
        Hanna71 kirjoitti:

        Pertsaa yleensä hiihtelen kun meilläpäin aika huonot luisteluradat (mulla myös huonot monot luisteluun). Toi 30min oli jäällä hiihdettyä eli maasto tasaista koko ajan (puolen kilometrin pätkä pyryttänyt umpeen joten se hidasti vauhtia). Aluks kun menin jäälle ajattelin että eihän siellä ole ylämäkiä ollenkaan mutta sitten huomasin että ei oo niitä alamäkiäkään. Eli jos huilata aikoo niin pysähtyy. Lopputulos on siis se että melkein joutuu enemmän hommia tekemään.
        Aika suurinpiirtein sama metsäladulla. Aikaisemmin en vaan ole ottanut niin tarkkaa aikaa.
        Kiva kuulla etä toi mun aika on ihan hyvä kuntoilijalle. Kilpailijaksi enkä sunnuntaihiihtäjäksi en usko haluavani. Kilpailu olis kyllä kivaa mutta en usko että pärjäisin joten en aio panostaa siihen.
        Hyviä ja hauskoja hiihtoretkiä vaan kaikille.

        Hyvä on vauhti ja varsinki ku tyyli vielä Pertsaa...


    • Anonyymi

      Naisille sama aika kuin miehillekin, koska intersektionaalinen feminismi.

    • Anonyymi

      Miksi tavallisen nautinnoksi hiihtävän pitää miettiä aikaa, etenkin noin lyhyellä matkalla ?

      Oikealla hiihtäjällä 11,57 vuorokautta on reilut puolitoista viikkoa ja tänä aikana hiihdetään se määrä, joka tuntuu hyvältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe