Ais häiriöt

Anonyymi

Tulin eilen tiukassa sumussa sisään Harmajan kohdalla ja sumusta ilmestyi Viking express. Oli aisista tarkastanut ettei väylällä ollut näkyvissä liikennettä. Muut ais-maalit näkyivä kyllä. Mitä voisi johtua ettensaanut ais-tietoa lähimmästä aluksesta?
MattiMatti

14

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä. Minulle kävi pari vuotta sitten niin, että pimeässä melko lähellä näkynyttä laivaa ei AISissa näkynyt. Vasta ikävän lähellä pystyi hahmottamaan mihin suuntaan laiva liikkui. Kulkuvaloista ei laivan valomeressä ollut tietoakaan. AISiin se ilmeistyi vasta muutama minuutti kohtaamisen jälkeen. Myöskään pari mailia perässämme tullut kaverini ei ollut nähnyt laivaa AISissa. Joku lähetysongelma? Kotona katsoin, että Marinetrafficissa kyllä näkyi jälki ko. ajalta, mutta taitaa mennä sateliittejä pitkin sinne.

      • Anonyymi

        Käsitykseni mukaan Marinetraffic perustuu harrastelijoitten AIS-rannikkoasemien tuottamaan signaaliin, ei satelliitit kuuntele meri-VHF kanavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan Marinetraffic perustuu harrastelijoitten AIS-rannikkoasemien tuottamaan signaaliin, ei satelliitit kuuntele meri-VHF kanavia.

        Tuonne voi ostaa palvelun, jolla saa itsensä näkyviin sateliittien kautta. Käsittääkseni laivat tekevät niin. Myös jotkut valtamerihupipurjehtijat ostavat tuon näkyäkseen myös rannikon ulkopuolella.

        On olemassa AISia kuuntelevia sateliittejä.


    • AIS on hieno juttu mutta kannattaa kuunella kanavaa71, kaksoiskuuntelu 16 ja 71 on paras juttu kun tulee Helsinkiin tai on sieltä lähdössä.

    • Anonyymi

      Olin tuossa samassa sumussa, mutta en kyllä AIS:iin luota noita isoja väyliä ylitellessä. Kuuntelua ja katselua kyllä harjoitin, ei sattunut kohdalle mitään isompaa.

      Jonkin verran ymmärsivät sumutorviaan töräytellä.

    • Anonyymi

      ajatte sumussa AIS:n varassa? Mites pienemmät alukset ja veneet, niistä harvat AIS:i lähettää, tuurillako väistätte ne?

      • Eihän ne pienemmät ole isokaan riski, koska ne ajavat hitaammin ja pystyvät itsekin väistöliikkeisiin vielä lyhyeltäkin välimatkalta.


      • Anonyymi

        Ne väistetään tietysti perinteisen tähystyksen ja siihen sovitetun nopeuden avulla. AISia tarvitaan, jotta voi väistää laivoja, jotka eivät hidasta sumussa eivätkä väistä.


      • Anonyymi

        Miten sait keskittyä tuollaisen johtopäätöksen. Ilmeisesti et ole lukenut kirjoituksia.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Eihän ne pienemmät ole isokaan riski, koska ne ajavat hitaammin ja pystyvät itsekin väistöliikkeisiin vielä lyhyeltäkin välimatkalta.

        Just just. Aika urpoa ajattelua.

        Olen itse joutunut väistämään näitä merten pikkuveneillä sumussa sohlaavia sankareita. Onneksi näin sen tutkasta, olisi muuten ajanut perästä sisään sitä plaanissa kuljettavaa vauhtia.

        Kerran oltiin ankkurissa (sukeltamassa hylyllä, ei väylällä) ja sumu tuli päälle. Tutkasta näin, kun yksi sankari jollain 35 jalkaisella tuli suoraan kohti. Olisi ajanut päin venettä ja vedessä olevien sukletajien sekaan (osa nousemassa pinnalle). Sain lopulta estettettyä riittävällä äänimerkki- ja valoshoulla.

        Älkää ..kele luottako sumussa niinhin plottereihin. Jos on pakko ajaa, hankkikaa siihen se tutka. Niihin saa sen lisävarusteena!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Just just. Aika urpoa ajattelua.

        Olen itse joutunut väistämään näitä merten pikkuveneillä sumussa sohlaavia sankareita. Onneksi näin sen tutkasta, olisi muuten ajanut perästä sisään sitä plaanissa kuljettavaa vauhtia.

        Kerran oltiin ankkurissa (sukeltamassa hylyllä, ei väylällä) ja sumu tuli päälle. Tutkasta näin, kun yksi sankari jollain 35 jalkaisella tuli suoraan kohti. Olisi ajanut päin venettä ja vedessä olevien sukletajien sekaan (osa nousemassa pinnalle). Sain lopulta estettettyä riittävällä äänimerkki- ja valoshoulla.

        Älkää ..kele luottako sumussa niinhin plottereihin. Jos on pakko ajaa, hankkikaa siihen se tutka. Niihin saa sen lisävarusteena!

        Mistä sinä sait päähäsi, että me liikkuisimme liukunopeuksilla? Urpo olet itse.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Mistä sinä sait päähäsi, että me liikkuisimme liukunopeuksilla? Urpo olet itse.

        Aina löytyy joku, joka ymmärtää tahallaan väärin, että voi joko haukkua tai loukkaantua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just just. Aika urpoa ajattelua.

        Olen itse joutunut väistämään näitä merten pikkuveneillä sumussa sohlaavia sankareita. Onneksi näin sen tutkasta, olisi muuten ajanut perästä sisään sitä plaanissa kuljettavaa vauhtia.

        Kerran oltiin ankkurissa (sukeltamassa hylyllä, ei väylällä) ja sumu tuli päälle. Tutkasta näin, kun yksi sankari jollain 35 jalkaisella tuli suoraan kohti. Olisi ajanut päin venettä ja vedessä olevien sukletajien sekaan (osa nousemassa pinnalle). Sain lopulta estettettyä riittävällä äänimerkki- ja valoshoulla.

        Älkää ..kele luottako sumussa niinhin plottereihin. Jos on pakko ajaa, hankkikaa siihen se tutka. Niihin saa sen lisävarusteena!

        Pidän kyllä melko huonona ideana sukeltaa sumussa - tai edes kelissä, jossa sumun nouseminen on mahdollista.

        Sumussa ajavan tärkein velvollisuus on ajaa niin hitaasti, kuin näkemäolosuhteet edellyttävät. Sumutorven käyttö on tärkeää sekin. Hidas ajo auttaa myös toisten antamien äänimerkkien kuulemisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidän kyllä melko huonona ideana sukeltaa sumussa - tai edes kelissä, jossa sumun nouseminen on mahdollista.

        Sumussa ajavan tärkein velvollisuus on ajaa niin hitaasti, kuin näkemäolosuhteet edellyttävät. Sumutorven käyttö on tärkeää sekin. Hidas ajo auttaa myös toisten antamien äänimerkkien kuulemisessa.

        Näin on. Sumussa kaahaminen on täyttä hulluutta, eikä sitä pitäisi sallia edes tutkan avulla kulkeville, vaikka laivat sitä näyttävät harrastavan.
        Me pikkupaatit pysykäämme väylän oikeassa reunassa pitäkäämme nopeutemme riittävän pienenä turvallista ohjailua varten.
        Jos meillä on tutka, niin älkäämme mitatko sen ominaisuuksia ulos, jotta naapurikin ehtii tehdä järkeviä väistöliikkeitä.
        AIS: in avulla ei yksistään voi turvallisesti navigoida tiheässä sumussa. Se lienee kaikille jo selvää.

        Radar contact


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      105
      1170
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe