Ais häiriöt

Anonyymi

Tulin eilen tiukassa sumussa sisään Harmajan kohdalla ja sumusta ilmestyi Viking express. Oli aisista tarkastanut ettei väylällä ollut näkyvissä liikennettä. Muut ais-maalit näkyivä kyllä. Mitä voisi johtua ettensaanut ais-tietoa lähimmästä aluksesta?
MattiMatti

14

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä. Minulle kävi pari vuotta sitten niin, että pimeässä melko lähellä näkynyttä laivaa ei AISissa näkynyt. Vasta ikävän lähellä pystyi hahmottamaan mihin suuntaan laiva liikkui. Kulkuvaloista ei laivan valomeressä ollut tietoakaan. AISiin se ilmeistyi vasta muutama minuutti kohtaamisen jälkeen. Myöskään pari mailia perässämme tullut kaverini ei ollut nähnyt laivaa AISissa. Joku lähetysongelma? Kotona katsoin, että Marinetrafficissa kyllä näkyi jälki ko. ajalta, mutta taitaa mennä sateliittejä pitkin sinne.

      • Anonyymi

        Käsitykseni mukaan Marinetraffic perustuu harrastelijoitten AIS-rannikkoasemien tuottamaan signaaliin, ei satelliitit kuuntele meri-VHF kanavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan Marinetraffic perustuu harrastelijoitten AIS-rannikkoasemien tuottamaan signaaliin, ei satelliitit kuuntele meri-VHF kanavia.

        Tuonne voi ostaa palvelun, jolla saa itsensä näkyviin sateliittien kautta. Käsittääkseni laivat tekevät niin. Myös jotkut valtamerihupipurjehtijat ostavat tuon näkyäkseen myös rannikon ulkopuolella.

        On olemassa AISia kuuntelevia sateliittejä.


    • AIS on hieno juttu mutta kannattaa kuunella kanavaa71, kaksoiskuuntelu 16 ja 71 on paras juttu kun tulee Helsinkiin tai on sieltä lähdössä.

    • Anonyymi

      Olin tuossa samassa sumussa, mutta en kyllä AIS:iin luota noita isoja väyliä ylitellessä. Kuuntelua ja katselua kyllä harjoitin, ei sattunut kohdalle mitään isompaa.

      Jonkin verran ymmärsivät sumutorviaan töräytellä.

    • Anonyymi

      ajatte sumussa AIS:n varassa? Mites pienemmät alukset ja veneet, niistä harvat AIS:i lähettää, tuurillako väistätte ne?

      • Eihän ne pienemmät ole isokaan riski, koska ne ajavat hitaammin ja pystyvät itsekin väistöliikkeisiin vielä lyhyeltäkin välimatkalta.


      • Anonyymi

        Ne väistetään tietysti perinteisen tähystyksen ja siihen sovitetun nopeuden avulla. AISia tarvitaan, jotta voi väistää laivoja, jotka eivät hidasta sumussa eivätkä väistä.


      • Anonyymi

        Miten sait keskittyä tuollaisen johtopäätöksen. Ilmeisesti et ole lukenut kirjoituksia.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Eihän ne pienemmät ole isokaan riski, koska ne ajavat hitaammin ja pystyvät itsekin väistöliikkeisiin vielä lyhyeltäkin välimatkalta.

        Just just. Aika urpoa ajattelua.

        Olen itse joutunut väistämään näitä merten pikkuveneillä sumussa sohlaavia sankareita. Onneksi näin sen tutkasta, olisi muuten ajanut perästä sisään sitä plaanissa kuljettavaa vauhtia.

        Kerran oltiin ankkurissa (sukeltamassa hylyllä, ei väylällä) ja sumu tuli päälle. Tutkasta näin, kun yksi sankari jollain 35 jalkaisella tuli suoraan kohti. Olisi ajanut päin venettä ja vedessä olevien sukletajien sekaan (osa nousemassa pinnalle). Sain lopulta estettettyä riittävällä äänimerkki- ja valoshoulla.

        Älkää ..kele luottako sumussa niinhin plottereihin. Jos on pakko ajaa, hankkikaa siihen se tutka. Niihin saa sen lisävarusteena!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Just just. Aika urpoa ajattelua.

        Olen itse joutunut väistämään näitä merten pikkuveneillä sumussa sohlaavia sankareita. Onneksi näin sen tutkasta, olisi muuten ajanut perästä sisään sitä plaanissa kuljettavaa vauhtia.

        Kerran oltiin ankkurissa (sukeltamassa hylyllä, ei väylällä) ja sumu tuli päälle. Tutkasta näin, kun yksi sankari jollain 35 jalkaisella tuli suoraan kohti. Olisi ajanut päin venettä ja vedessä olevien sukletajien sekaan (osa nousemassa pinnalle). Sain lopulta estettettyä riittävällä äänimerkki- ja valoshoulla.

        Älkää ..kele luottako sumussa niinhin plottereihin. Jos on pakko ajaa, hankkikaa siihen se tutka. Niihin saa sen lisävarusteena!

        Mistä sinä sait päähäsi, että me liikkuisimme liukunopeuksilla? Urpo olet itse.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Mistä sinä sait päähäsi, että me liikkuisimme liukunopeuksilla? Urpo olet itse.

        Aina löytyy joku, joka ymmärtää tahallaan väärin, että voi joko haukkua tai loukkaantua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just just. Aika urpoa ajattelua.

        Olen itse joutunut väistämään näitä merten pikkuveneillä sumussa sohlaavia sankareita. Onneksi näin sen tutkasta, olisi muuten ajanut perästä sisään sitä plaanissa kuljettavaa vauhtia.

        Kerran oltiin ankkurissa (sukeltamassa hylyllä, ei väylällä) ja sumu tuli päälle. Tutkasta näin, kun yksi sankari jollain 35 jalkaisella tuli suoraan kohti. Olisi ajanut päin venettä ja vedessä olevien sukletajien sekaan (osa nousemassa pinnalle). Sain lopulta estettettyä riittävällä äänimerkki- ja valoshoulla.

        Älkää ..kele luottako sumussa niinhin plottereihin. Jos on pakko ajaa, hankkikaa siihen se tutka. Niihin saa sen lisävarusteena!

        Pidän kyllä melko huonona ideana sukeltaa sumussa - tai edes kelissä, jossa sumun nouseminen on mahdollista.

        Sumussa ajavan tärkein velvollisuus on ajaa niin hitaasti, kuin näkemäolosuhteet edellyttävät. Sumutorven käyttö on tärkeää sekin. Hidas ajo auttaa myös toisten antamien äänimerkkien kuulemisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidän kyllä melko huonona ideana sukeltaa sumussa - tai edes kelissä, jossa sumun nouseminen on mahdollista.

        Sumussa ajavan tärkein velvollisuus on ajaa niin hitaasti, kuin näkemäolosuhteet edellyttävät. Sumutorven käyttö on tärkeää sekin. Hidas ajo auttaa myös toisten antamien äänimerkkien kuulemisessa.

        Näin on. Sumussa kaahaminen on täyttä hulluutta, eikä sitä pitäisi sallia edes tutkan avulla kulkeville, vaikka laivat sitä näyttävät harrastavan.
        Me pikkupaatit pysykäämme väylän oikeassa reunassa pitäkäämme nopeutemme riittävän pienenä turvallista ohjailua varten.
        Jos meillä on tutka, niin älkäämme mitatko sen ominaisuuksia ulos, jotta naapurikin ehtii tehdä järkeviä väistöliikkeitä.
        AIS: in avulla ei yksistään voi turvallisesti navigoida tiheässä sumussa. Se lienee kaikille jo selvää.

        Radar contact


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Raimo laamanen

      Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      23
      3223
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      199
      2915
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

      Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1921
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

      Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      258
      1544
    5. Aloitko pelätä siis

      Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      111
      1305
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      48
      1201
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

      Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      1057
    8. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      156
      1040
    9. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

      maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      33
      970
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

      Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      834
    Aihe