Herkkuaitta

Anonyymi

Ahvenanmaasta on tarkoitus tehdä viidessä vuodessa Ruotsin ja Suomen makumaa ja herkkuaitta. Suomen Toscana, onnistuuko.

28

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole lukenut aiheesta, mutta kaikki edellytykset siihen ovat olemassa. Olisihan se mahtavaa. Jo nytk7n Ahvenanmaa on ihan herkku.

    • Anonyymi

      Ei onnistu.
      En poistu laivasta maarianhaminassa.

    • Anonyymi

      Nätti ja kiva paikka käydä

    • Anonyymi

      Luomulihaa, jota nyt jo viedään Tukholmalaisiin ravintoloihin niin etteivät riitä.
      Mitä muuta siellä tuotetaan? Se on arvoitus.

      • Anonyymi

        Pienpanimo-olutta.
        Luomu-lampaan liha- ja makkarat ovat todella maukkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienpanimo-olutta.
        Luomu-lampaan liha- ja makkarat ovat todella maukkaita.

        Jos sinut laitettaisiin sokkotestiin nauttimaan mannersuomessa tehtyä ja Ahvenanmaalla tehtyä pienpanimo- olutta ja mannersuomessa ja Ahvenanmaalla tehtyä luomu- tai ei luomulammaslihamakkaroita, miten kävisi? Tuskin kykenisit erottamaan esim. kuuden näytteen seasta sitä yhtä Ahvenanmaalaista tuotetta, sitä todella maukasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinut laitettaisiin sokkotestiin nauttimaan mannersuomessa tehtyä ja Ahvenanmaalla tehtyä pienpanimo- olutta ja mannersuomessa ja Ahvenanmaalla tehtyä luomu- tai ei luomulammaslihamakkaroita, miten kävisi? Tuskin kykenisit erottamaan esim. kuuden näytteen seasta sitä yhtä Ahvenanmaalaista tuotetta, sitä todella maukasta!

        Voi ei. Ihan varmasti on manner-Suomessa aivan yhtä hyviä makkaroita, lihaa ja oluita. Enhän sanonut, että Ahvenanmaalla on parempia. Maukkaita ovat kuitenkin.
        Kysyttiin, että mitä muuta Ahvenanmaalta tulee kuin luomulihaa.

        En minä pistäisi pahakseni jos Toscana hilautuisi tänne lähemmäs.


    • Anonyymi

      Se heidän palveluissaan häiritsee kun eivät suostu puhumaan suomenkieltä.

      • Anonyymi

        Totta, olin nappula jalkkis porukan mukana tässä Maarianhaminassa, olivat aivan hämmennyksissä siellä kaupoissa. Se on Suomea kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, olin nappula jalkkis porukan mukana tässä Maarianhaminassa, olivat aivan hämmennyksissä siellä kaupoissa. Se on Suomea kuitenkin.

        -no on siinä murheita ja mieli pahana kun ruotsinkielisellä alueella ei puhuttu suomea joka paikassa, hyvänen aika!
        äijä-


    • Anonyymi

      En ole ikuna käynyt. Laivat vain poikkeavat jonkun direktiivin takia. En tiedä onko edes turvallinen direktiivi. Tähän voisi hakea muutosta.
      Risteilyjä sinne voi järjestää erikseen. Laivailevatko ihmiset alkohoolin takia Tukholmaan? En usko.
      Eikös Ahvenanmaalla ole punkeja perusteellisesti.
      Muutoin idea on ihan hyvä.

      Beng

      • Anonyymi

        Kyllä punkkeja on, paljon. Punk villitys karkasi ahveninmaalta joskus 1977 kun sexi pistooli putosi laivasta ja ui rantaan. Ui vaan väärään suuntaan ja joutui turkuun ja suoraan ruiskaunokki rockkiin. Loppu onkin historiaa.
        Se mitä mannersuomessa turku-parainen jne on punkkeja. Nekin ovat tulleet ahvenanmaalta uimalla ja levinneet pitkin rannikkoa läpi suomen.
        Kyllä se ahvenanmaa pitäisi eristää. Eikös venäläiset omista sieltä melkoisia siivuja?


    • Voi se onnistuakin, mutta paljon vaatii työtä.
      Jotenkin toivoisin, että se tehtäisiin Ahvenanmaan lähtökohdista ja vahvuuksista eikä matkimalla jotain Toscanaa.

      vaikka ei kait Toscanassakaan mitään vikaa, sillä ruualla on pitkät perinteet.
      Idea, että perushyvistä raaka-aineista yksinkertaista ruokaa on hyvä perusta. Maut ovat tärkeintä, mutta niitähän makumaaherkuissa pitää ollakin.

      Tällä hetkellä Ahvenanmaan herkuista tulee mieleeni pannukakku, joka tehdään riisiin tai mannaryyniin, ja omenat, omenaviinakin ne siellä tislaavat, sipsejä siellä kasvaa myös ja meren ympäröimänä sieltä täytyy kalaa ja mustaa leipää ja lihasta en tiedä, mahtaako löytyä kuin Toscanassa ilmakuivattua kinkkua tai ankanmaksapateita.

      Kaikkea hyvää makumaalle, vielä tänään menen Ahvenenmaalle ihan muista syistä kuin makujen takia.

      • Anonyymi

        Minä ymmärsin, että juurikin Ahvenanmaalla tuotetut ruoat ja perinteet olisivat keskiössä. Vertauskuvana tuo Toscana.
        Noita sipsejä en muistanutkaan siellä kasvavan.
        34 vuotta sitten olin Ahvenanmaalla visiitillä. Luonnon kauneus ja siisteys jäi päällimmäisenä mieleen. Taisi pyöräijällä ja teltassa yöpyjällä on pieni matkakassa, kun ei ruoat jääneet mieleen.
        Taidan minäkin DW:n tavoin visiteerata jopa tänä kesänä.

        -turisti-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ymmärsin, että juurikin Ahvenanmaalla tuotetut ruoat ja perinteet olisivat keskiössä. Vertauskuvana tuo Toscana.
        Noita sipsejä en muistanutkaan siellä kasvavan.
        34 vuotta sitten olin Ahvenanmaalla visiitillä. Luonnon kauneus ja siisteys jäi päällimmäisenä mieleen. Taisi pyöräijällä ja teltassa yöpyjällä on pieni matkakassa, kun ei ruoat jääneet mieleen.
        Taidan minäkin DW:n tavoin visiteerata jopa tänä kesänä.

        -turisti-

        "Sipsien" valmistus oli tuolla tykkänään loppua muutama vuosi sitten, lopetusuhka nosti varsinaisen kansanliikkeen siellä silloin ja tuotantoa päätettiin jatkaa. Ei siis ilmeisesti mikään taloudellinen kultakaivos tehtailijoille mutta hyvä työllistäjä tietysti.
        Ahvenanmaan perinteistä perinteisimmät liittynevät merenkulkuun ja kalastukseen, hieman merirosvoukseenkin ja sen sellaiseen. Esim. Satakunnan saaristoa muuttivat noin 150- 200 vuotta sitten asuttamaan useat Ahvenanmaan ulkoluodoilta lähteneet perheet.
        Isonvihan aikana Ahvenanmaa lähes autioitui, mutta asutus elpyi uudelleen vähin erin.
        Toscanaan seutua ei kannata verrata, maastokin jo aika erilaista, merellisyydestä puhumattakaan.


    • Anonyymi

      Perunalastujako?

      Ei hajuakaan Ahvenanmaan ruokakulttuurista, ainoa, mitä tuli mieleen oli just pottulastut. Sinällään siellä sitten on mahdollisuuksia ja kai tarvekin tulla tunnetummaksi muista tuotteista. Pitääpi muistaa ruotsinlaivat, Ahvenanmaalaisiahan net ainakin aikanaan oli ja seisovat pöydät suuri hitti. Että kalahommaa saaresta nyt varmasti löytyy.

      Suotta turhan tuntematon paikka suomalaisillekin. Tossahan toi on ollut ajatiät, mutta ällistyttävän siitä tietoja liikkuu. Aikanaan oli tarkoitus tehdä xtempore-reissu sinne. Joopa, tyssäs satamaan, kun ei tilaa lautassa tilaamatta. Iteasiassa, voi oikein ottaa joskus ohjelmaan ja asiaa tehden käydä kattelemassa, myös syömässä.

      On niitä mantereellakin tutkailemattomia paikkoja ja eväitä. Aikanaan jostain syystä yövyttiin Lemillä, kiintoisa pikkukunta, joka taannoin valittu suomen metallipääkaupungiksikin. Vaan, suuri ruokaherkku, särä, mistä paikkakunta kuuluisa, sitä ei ois saanut, kuin pari päivää aikaisemmin tilaamalla. Ei ole fastfoodia. Se jäi kaiveleen, ehkä joskus ihan särän takia reissu sinne.

      =DW=

    • Anonyymi

      Unelmia vähä aivoisilla.

      • Anonyymi

        Vähä aivoinen, pieni päinen, tyhjän pantti...


      • Anonyymi

        Täällä on jollain ongelmia. Käy sivaltelemassa joka ketjuun.
        Ei anna mitään.

        Beng


    • Anonyymi

      Ahvenanmaalla on paljon omanlaisiaan herkkuja....pannukakku on erilaista kun muualla ja tumma saaristolaisleipä ....hyvää lohikeiton kanssa... Varmaan kasvaa juuri tämä luomulihan tuotanto....Olin yhden porukan kanssa siellä kauan kauan sitten ....meillä oli hyvä opas...menisin kyllä uudelleen... Ahvenanmaan maa on jotenkin jännän väristä paikoin...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Ihan samanlaista tummaa "saaristolaisleipää" voit ostaa lähes kaikista suomen marketeista, et niitä valmisteita toisistaan erota.
        Kotikuntani on merenrantakunta, ja kauppoihin täälläkin on ehtinyt ilmestyä esim. ko. paikkakunnan nimiin laitettua saaristolaiskinkkua. Se vaan että tällä seudulla eikä varsinkaan alueen saaristossa ei ole ensimmäistäkään siankasvattajaa eikä lihanjalostajaa, mutta ei takerruta epäolennaisiin seikkoihin!


      • Anonyymi

        Juu....kyllä voikin ostaa vaikka mistä...
        Mutta missään ei luonnosta löydy ehkäpä Ahvenanmaan punaista graniittia...höh
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu....kyllä voikin ostaa vaikka mistä...
        Mutta missään ei luonnosta löydy ehkäpä Ahvenanmaan punaista graniittia...höh
        mimmimum-..mi

        Graniitti on yleisin kivilaji ja myös punertavana sitä löytyy maailmalta monin paikoin. Esim. Suomen Pyterlahdesta louhitusta punertavasta graniitista tehty patsas seisoo Pietarin kaupungin eräällä aukiolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Graniitti on yleisin kivilaji ja myös punertavana sitä löytyy maailmalta monin paikoin. Esim. Suomen Pyterlahdesta louhitusta punertavasta graniitista tehty patsas seisoo Pietarin kaupungin eräällä aukiolla.

        Wikipedia !!??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia !!??

        ??.


    • Anonyymi

      Hulluus Suomessa vain kasvaa??

    • Olen viettänyt kaksi kertaa viikon hirsimökissä Ahvenanmaalla, aivan ihana paikka. Ei ollut kieliongelmia, jos ei 9 vuotta koulussa ruotsia tahkonneena olisi mitään päähän jäänyt, olisin luupää.

      Olen ostanut siellä pikkutytöiltä isänsä savustamia, vastasavustettuja meriahvenia. Niin hyvää savukalaa en ole koskaan syönyt, vaikka mieheni savusti mestarillisesti Päijänteen pikkusiikoja, lohta ja muikkuja. Uusien perunoiden kera ne ahvenet olivat kuninkaiden ruokaa. Silloin heinäkuussa ostimme myös mansikoita, herneitä, ja kaikenlaista kesäherkkua, jota teiden varsilla myytiin. Maarianhaminassa käydessämme Ahvenanmaan pannukakku hillon ja kermavaahdon kera päiväkahvilla oli todella hyvää.

      Ajelimme saarilla ristiin rastiin, matkustimme losseilla, istuimme veneessä ongella.
      Luin hyvää kirjaa mökissämme, sateen ropistessa sen huopakattoon, mieheni istuessa sitkeästi virveli kädessä veneessä, odottaen sitä suurta haukea.

      Ihania muistoja Ahvenanmaalta, voisin muuttaa vaikka sinne asumaan.

      • Olen myös matkustanut Toscanaa ristiin rastiin. Jokaisella paikalla on ominaispiirteensä, ei niitä voi lähteä vertailemaan.

        Onnen tyttö, herkutellut Toscanassa ja Ahvenanmaallaa. Monessa muussakin paikassa,

        Lankkumuikut Savonlinnan Seurahuoneen kattoterassilla nautittuina omanlaisensa elämys. Samoin illallinen Kasinolla ennen oopperaa. Kajaanin Runoviikoilta ei jäänyt makumuistoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe