Veneen painon vaikutus nosto- ja säilytyskuluihin

Paljonko hinnat nousevat per tonni?
Ilmoita


Missä? Oma pukki seuran tai kaupungin alueelle? Kaupallinen säilytys?

Nostohinnoissa on eroja. Toiset veloittaa saman kaikilta, toisilla joitain pykäliä. Kunhan vene ei ole todella painaja (yli 10 tonnia) ei paino ole kovinkaan ratkaiseva. 10 tonnin veneestä voi joutua maksamaan 50-100% enemmän kuin tonnin veneestä. 5 tonnin vene todennäköisesti maksaa saman kuin toinen noista.

Painavampi vene vaatii isomman pukin. Voi maksaa tonnin enemmän uutena.
Ilmoita
Ei ollenkaan. Talvisäilytysmaksu määräytyy veneen peittämän pinta-alan mukaan, laituripaikka veneen leveyden mukaan ja nostomaksu on kiinteä hinta, koska nosturikuski laatii taksansa ajankäytön mukaan.
7 VASTAUSTA:
Mutta onko nostolaitteilla rajoitteita. Joutuuko 20 tonnin teräsveneelle tekemään erityisjärjestelyitä?
Anonyymi kirjoitti:
Mutta onko nostolaitteilla rajoitteita. Joutuuko 20 tonnin teräsveneelle tekemään erityisjärjestelyitä?
Jos nosturi ei siihen kykene, pitää varmaankin ottaa isompi nosturi.
Olet aivan pikeassa siinä, että talvisäilytysmaksu menee yleensä pinta-alan mukaan niin kentällä ulkona kuin sisällä hallissakin. Mutta se missä hallissa varastoidaan voi vaikuttaa hintaan. Korkeampi halli voi olla kalliimpi kuin matalampi, ja lämmin on varmasti kalliimpi kuin kylmä. Tietysti hallin paikka vaikuttaa, Pk-seutu on varmaankin kallein aika selvällä erolla muualle suomeen.

Nostomaksu voi olla kiinteä hinta kerholle, mutta sen ei tarvitse sitä olla. Kerho voi veloittaa jäseniään haluamallaan hinnastolla haluamallaan perusteella.
Nosturikuski laatii taksansa käytännössä aina ajankäytön mukaan (nosturi kohtaisesti, isompi kalusto on tuntia kohti kalliimpi), mutta ajankäyttöön vaikuttaa yleensä paljonkin se, voiko veneen nostaa suoraan vedestä pukilleen vai pitääkö nosturia siirtää kuorman kanssa. Yleensä uottuvuutta on paljon enemmän kuin mitä painavalla veneellä voi käyttää, eli nosturilla on maksimi nostomomentti mikä rajoittaa merkittävästi kuorman suurinta mahdollista siirto etäisyyttä nosturista sitä siirtämättä.
Asia voi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta yksittäisen noston kustannuksiin, eli kerho voi tasata tai olla tasaamatta kyseistä kustannuslisää kaikkien nostojen kesken. Kerho myös vaikuttaa merkittävästi siihen missä minkäkin veneen telakointipaikka on, ja siten siihen minkä veneen nostoon ko kustannuslisä sellaisenaan kohdostuu ja mihin ei. Sikäli olisi usein perusteltua tasata noita kuluja, mutta jos jonkun vene on huomattavasti muita painavampi vaatien nosturin siirtoa mihin telakointipaikkaan tahansa, on perusteltua veloittaa syntyvä kustannuslisä ko veneen omistajalta.
Ilman kerhoa nostettaessa kaikki kustannukset menevät tietystikin sellaisenaan noston tilaajalle, ei nosturifirma niitä rupea tasaamaan ollenkaan! Lisäksi nosturin siirtokustannus nostopaikalle voi olla paljonkin pelkän noston hintaa suurempi, jos kerralla nostetaan vain yksi vene. Kuorma-auton alustalle rakennettujen nosturien siirtohinnat ovat merkittävästi edullisempia, koska niiden ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on 80 km/h, kun taas ajoneuvoalustalla (esim Liebherr merkkisinä) ne ovat lähes aina erikoiskuljetuksia (usein korotetuin akselipainoin, mikä voi vaikuttaa ajoreitteihin matkaa merkittävästikin lisäten) alennetuin nopeusrajoituksin siitä seuraavine kuluineen. Vastaavasti kuorma-autoalustaisten nostokapasiteetti jää merkittävästi pienemmäksi, mutta jos se riittää niin on yksittäiselle nostolle ylivoimaisesti edullisin vaihtoehto. Ero ajoneuvoalustaiseen voi olla yli 10 kertainen. Usealla kymmenellä tai jopa sadalla veneellä isompi ajoneuvoalustainen kalusto voi olla useita kymmeniä prosentteja edullisempi kokonaiskuluiltaan ajansäästön seurauksena, vaikka kuljetus paikalle onkin monikymmenkertainen kulu.
Anonyymi kirjoitti:
Olet aivan pikeassa siinä, että talvisäilytysmaksu menee yleensä pinta-alan mukaan niin kentällä ulkona kuin sisällä hallissakin. Mutta se missä hallissa varastoidaan voi vaikuttaa hintaan. Korkeampi halli voi olla kalliimpi kuin matalampi, ja lämmin on varmasti kalliimpi kuin kylmä. Tietysti hallin paikka vaikuttaa, Pk-seutu on varmaankin kallein aika selvällä erolla muualle suomeen.

Nostomaksu voi olla kiinteä hinta kerholle, mutta sen ei tarvitse sitä olla. Kerho voi veloittaa jäseniään haluamallaan hinnastolla haluamallaan perusteella.
Nosturikuski laatii taksansa käytännössä aina ajankäytön mukaan (nosturi kohtaisesti, isompi kalusto on tuntia kohti kalliimpi), mutta ajankäyttöön vaikuttaa yleensä paljonkin se, voiko veneen nostaa suoraan vedestä pukilleen vai pitääkö nosturia siirtää kuorman kanssa. Yleensä uottuvuutta on paljon enemmän kuin mitä painavalla veneellä voi käyttää, eli nosturilla on maksimi nostomomentti mikä rajoittaa merkittävästi kuorman suurinta mahdollista siirto etäisyyttä nosturista sitä siirtämättä.
Asia voi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta yksittäisen noston kustannuksiin, eli kerho voi tasata tai olla tasaamatta kyseistä kustannuslisää kaikkien nostojen kesken. Kerho myös vaikuttaa merkittävästi siihen missä minkäkin veneen telakointipaikka on, ja siten siihen minkä veneen nostoon ko kustannuslisä sellaisenaan kohdostuu ja mihin ei. Sikäli olisi usein perusteltua tasata noita kuluja, mutta jos jonkun vene on huomattavasti muita painavampi vaatien nosturin siirtoa mihin telakointipaikkaan tahansa, on perusteltua veloittaa syntyvä kustannuslisä ko veneen omistajalta.
Ilman kerhoa nostettaessa kaikki kustannukset menevät tietystikin sellaisenaan noston tilaajalle, ei nosturifirma niitä rupea tasaamaan ollenkaan! Lisäksi nosturin siirtokustannus nostopaikalle voi olla paljonkin pelkän noston hintaa suurempi, jos kerralla nostetaan vain yksi vene. Kuorma-auton alustalle rakennettujen nosturien siirtohinnat ovat merkittävästi edullisempia, koska niiden ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on 80 km/h, kun taas ajoneuvoalustalla (esim Liebherr merkkisinä) ne ovat lähes aina erikoiskuljetuksia (usein korotetuin akselipainoin, mikä voi vaikuttaa ajoreitteihin matkaa merkittävästikin lisäten) alennetuin nopeusrajoituksin siitä seuraavine kuluineen. Vastaavasti kuorma-autoalustaisten nostokapasiteetti jää merkittävästi pienemmäksi, mutta jos se riittää niin on yksittäiselle nostolle ylivoimaisesti edullisin vaihtoehto. Ero ajoneuvoalustaiseen voi olla yli 10 kertainen. Usealla kymmenellä tai jopa sadalla veneellä isompi ajoneuvoalustainen kalusto voi olla useita kymmeniä prosentteja edullisempi kokonaiskuluiltaan ajansäästön seurauksena, vaikka kuljetus paikalle onkin monikymmenkertainen kulu.
Olipas hyvin monimutkaisesti selvitetty, että paino vaikuttaa telakointikuluihin vain siltä osin, että painava vene tarvitsee järeämmän nosturin. Asteikko on käytännössä vain kaksiportainen, joko kuorma-auto hiabilla tai mobiilinosturi.
Anonyymi kirjoitti:
Olipas hyvin monimutkaisesti selvitetty, että paino vaikuttaa telakointikuluihin vain siltä osin, että painava vene tarvitsee järeämmän nosturin. Asteikko on käytännössä vain kaksiportainen, joko kuorma-auto hiabilla tai mobiilinosturi.
Kalleimpien mobiilinosturien tuntihinta on ainakin 20 kertainen halvimman mobiilinosturin tuntihintaan verrattuna. eli niitä portaita on kyllä aika monta.
Eivät kaikki kuorma-autojen nostotkaan ole tuntihinnaltaan samoja. Niissäkin on eri kokoisia nostureita, ja peräkärryn mukanaolokin vaikuttaa hintaan. Eli niilläkin on useampia tuntihintoja.

Paino vaikuttaa telakointikuluihin myös siten, että nosto vie moninkertaisen ajan jos nosturia joutuu siirtämään kesken noston!
Lue se "monimutkainen selvitys" kunnolla, ja opi jotain uutta.
Anonyymi kirjoitti:
Kalleimpien mobiilinosturien tuntihinta on ainakin 20 kertainen halvimman mobiilinosturin tuntihintaan verrattuna. eli niitä portaita on kyllä aika monta.
Eivät kaikki kuorma-autojen nostotkaan ole tuntihinnaltaan samoja. Niissäkin on eri kokoisia nostureita, ja peräkärryn mukanaolokin vaikuttaa hintaan. Eli niilläkin on useampia tuntihintoja.

Paino vaikuttaa telakointikuluihin myös siten, että nosto vie moninkertaisen ajan jos nosturia joutuu siirtämään kesken noston!
Lue se "monimutkainen selvitys" kunnolla, ja opi jotain uutta.
Niinpä. Turun seudulla on kymmeniä tai satoja HIAB-autoja, jotka nostavat 1,5 tonnia painavan veneen. Yli 8 tonnia painavan veneen nostaa vain Salmisen isoin Hiab Salosta. Mobiilinosturi nostaa veneen ylös, mutta ei kuljeta minnekään. Hinta muuttuu sen jälkeen moninkertaisesti riippuen siitä, onko venepaikka 5 metrin päässä rannasta vai 40 metrin vai 20 kilometrin. 5 metrin päähän nostaa pienikin mobiilinosturi 8-tonnisen veneen. 40 metriin tarvitaan jo vähintään 120 tonnin mobiilinosturi.
Anonyymi kirjoitti:
Kalleimpien mobiilinosturien tuntihinta on ainakin 20 kertainen halvimman mobiilinosturin tuntihintaan verrattuna. eli niitä portaita on kyllä aika monta.
Eivät kaikki kuorma-autojen nostotkaan ole tuntihinnaltaan samoja. Niissäkin on eri kokoisia nostureita, ja peräkärryn mukanaolokin vaikuttaa hintaan. Eli niilläkin on useampia tuntihintoja.

Paino vaikuttaa telakointikuluihin myös siten, että nosto vie moninkertaisen ajan jos nosturia joutuu siirtämään kesken noston!
Lue se "monimutkainen selvitys" kunnolla, ja opi jotain uutta.
40 v nostoja ja laskuja seuranneena olen edelleen sitä mieltä, että hinnasto on käytännössä kaksiportainen. Ja kumma kyllä, omaakin 6 t venettä joka vuosi kuljetetaan nostopaikalta 50 m telakointipaikalle. Sitä on tehty mobiilinosturilla että autonosturilla. Sataman kaikki veneet hoituvat samalla ja suurimmat ovat selvästi isompia ja painavampia. Tietty, hinta vaihtelee yrittäjästä toiseen, mutta se on eri asia. Vasta pidempään kuljetukseen tarvitaan kuljetuslavettia, hinta on siis useimmissa satamissa sama, telakoituuko vene samoilla nosturin sijoilla vai kuljetetaanko sitä telakka-alueen sisällä.

Juu, ja kyllä veneen voi nostaa sillä 20-kertaisenkin hinnan pyytävällä nosturilla, mutta vähän kyseenalaista, puhutaanko sitä tarvittaessa venekokoluokasta.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Veneen painon vaikutus nosto- ja säilytyskuluihin

Paljonko hinnat nousevat per tonni?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta