Danske Bankin tunnuslukulaite

Anonyymi

Danske Bankilta tuli tunnuslukulaite. Pelkäsin etukäteen hankaluuksia sen käytössä tyyliin Nordea. Vaikuttaa kuitenkin täysin toimivalta. Laitteessa on vain yksi nappula, jota painamalla saa näyttöön tunnusluvun, joka sitten naputellaan verkkopankkiin kirjauduttaessa. Danske sanoo, että kaikki palvelut eivät toimi vielä tunnuslukulaitteen kanssa. Perushommat ainakin näyttävät toimivan. Pörssikauppoja tms ei tullut yritettyä. Tunnistautumista vaativiin kanta-, vero- ja tullipalveluihin onnistui hyvin.

67 kommenttia

Vastaukset

  • onko se turvallinen, jos joku käy salaa hakemassa tunnuslukuja.

  • Onnistuuko ulkomailta verkosta ostaminen tuolla laitteella.

  • Löytyisiköhän linkkiä tuohon Danske Bankin tunnuslukulaitteeseen niin pääsisi hiukan tutkimaan, kuinka sillä operoidaan. Nordean laite on ikävä käyttää kun siihen jatkuvasti pitää työntää omaa PIN-numeroa. Sitten Nordean laitteessa on 3 eri tarkoitukseen napit kun kirjaudutaan pankkiin tai maksetaan verkkomaksua (LOGIN, ID ja SIGN). Lisäksi laitteen nappulat ovat aika tunnottomat. Veikkaisin että ihan tarkoituksella Nordean laitteesta on tehty huonokäyttöinen kun haluavat asiakkaidensa luureilla operoimaan.

    • Ei näytä ainakaan Danske Bankin suomenkielisiltä sivuilta löytyvän ohjetta tunnuslukulaitteen käyttöön, Itselleni tuli tunnuslukulaite ja sen käyttöohje tavallisessa kirjeessä.

      Kun verkkopankkiin kirjaudutaan antamalla ensin käyttäjätunnus ja salasana, tulee valittavaksi käyttääkö Danskeid-mobiilisovellusta, tunnuslukulaitetta vai tunnuslukutaulukkoa. Kun valitsee tunnuslukulaitteen, tulee seuraava ohje:

      "Tunnuslukulaitteen avulla voit kirjautua turvallisesti Danske Bankin palveluihin.

      Paina tunnuslukulaitteessa olevaa painiketta ja syötä laitteen näytölle ilmestyvä 6-numeroinen luku alla olevaan kenttään."

      Ohessa on vielä tunnuslukulaitteen kuva. Se on eSafeID, josta löytyy kuvia Google-haulla. Laitteessa on vain yksin painonappi ja näyttö kuudelle numerolle. Toisessa päässä on lenkki avainnippuun tms kiinnitystä varten. Laitteen voi sammuttaa painamalla uudestaan nappia. Joka tapauksessa se sammuu 35 s päästä itsestäänkin.

      Danske Bankissa ei tarvita uutta tunnuslukua esimerkiksi maksun vahvistamiseen. Annetaan vain salasana.

      Tuo tunnuslukulaite vaikuttaa tosiaankin erinomaiselta muutaman päivän käytön jälkeen. Samaa ei voi sanoa Danske Bankin mobiilipankki- tai ID-sovelluksesta älykännyköille.

      S-Pankin mobiilipankki on erinomainen verrattuna Dansken vastaavaan. Se hoitaa Id:n ja mobiilipankin samalla sovelluksella. Lisäksi se voi olla asennuttu useampaan kännykkään tai tablettiin yhtä aikaa päinvastoin kuin Dansken. S-Pankilla ei ole ainakaan vielä tunnuslukulaitetta jaossa.


    • Joo pieni on Nordean läpyskä,on aika helppo käyttää,aktivoin sen eilen,mutta isosormiselle varmasti hankala ja huono näköiselle myös.


  • Kortti oli siitä kätsempi, että sen pystyi kopioimaan!
    Nimittäin ottamaan valokuvan ja laittamaan sen salasanan taakse kännykkään (kännykällä salasana kirjautumiseen ja kuvakansioon vielä oma salasana).

    Tuota ei pysty piilottamaan oikein mitenkään, Siinä ei ole myöskään mitään lukitusta tai salasanaa.

    Varalaitteena tulee pidettynä luulisin.

    Heti kun saan ostetuksi uuden puhelimen niin asennan siihen sovelluksen. Tuntuu oudolta jos ei voi asentaa useaan laitteeseen, Esim Nordea kehottaa asentamaan useaan laitteeseen puhelimen vikaantumisen, katoamisen tms. varalta.

    Melko pienikokoinen laite. Olisipa sormenjälki+ pin koodi mahdollisuus tai jotain fiksumpaa lukitusta.

    Voi olla että on ajateltu tunnuslukulaitteen kohderyhmän olevan vähemmän laitteisiin perehtyneitä (ei älykännykkää), mutta varalaitteenahan tuo menee myös.

  • Kuinka tuon tunnuslukulaitteen saa? Saako sen tilattua Danske bankin sivulta?

    • Sivuiltahan nuo ohjeet löytyiväkin. Jee!


  • Kuinkahan tuo toimii?

    Oletetaan ettei laitteella ole yhteyttä verkkopankkiin eikä muutakaan yhteyttä ulkomaailmaan painettavan nappulan lisäksi.
    Kuudella numerolla saadaa miljoona lukua.
    Voisi olla että laite arpoo pseudosatunnailukuja niin, että se tuottaa lukujoukon, jonka koko on 1/1000 miljoonan luvun kokonaisjoukosta.
    Silloin käytettävissä olisi 1000 tunnuslukua. Todennäköisesti laite arpoo saman luvun vain kerran. Samoin pankki poistaa aina käytetyn luvun hyväksytyistä luvuista. (ikään kuin laitteessa olisi lista lukuja ja pankilla samanlainen lista, kuitenkin niin että luvut generoidaan sopivalla kaavalla)

    Entä sitten listan lukujen loppuminen? Tilanteen voisi korjata ottamalla uuden listan (satunnaislukugeneraattorille uusi siemenluku käyttäen kelloaikaa ja laitteen numeroa). Se voisi tapahtua esim. tiettyyn vuorokauden aikaan tai päivämäärään.

    Se vaatisi että laite tietää ajankulun tarpeeksi tarkasti. Kvartsikello voisi pysyä ajassa muutaman minuutin tarkkuudella muutaman vuoden toiminta-ajan. Tulisiko siloin muutaman minuutin katkos toimintaan, kun laite vaihtaa satunnaislukujoukkoa eri aikaan pankin tietokoneen kanssa.
    Tietysti voisi olla voimassa aina kaksi listaa. Esimerkiksi joka tunti vaihtuisi ja voimassa olisi kahden eri tunnin listat. Tai vielä nopeammin vaihtuvat listat. Näin tarkka vaihtumisaika ei olisi tarpeen. Tarkkuusvaatimus riippuisi yhden listan voimassaoloajasta.

  • On näppärä, yksinkertainen ja toimiva. Kätevämpi käyttää, kuin turvakorttia.

  • Onhan se hieno kun avaaja keroo kokemuksia laitteetsa, mutta ei vaivaudu edes linkaamaan laitteen tietoihin ja esittelyyn, mikäki Danske ne nyt on esille laittanut.

    Kovasti kiertelin Danske-pankin sivuilla, mutta hyvin ovat piilottaneet lukulaitteen tiedot ja esittelyn, mutta tietenkin mobiilisovellusta julistellaan hyvin ahkerasti ja näkyvästi asiakkaan autuaaksi tekevänä vaihtoehtona. Sama saarna toki muissakin pankeissa.

    - https://danskebank.fi/danskeid

    Mutta miten tuolaite täyttää nykyiset turvakriteerit "turvallisesta kaksivaiheisesta" tunnitautumisesta jos siihen vain naputellaan jokin oma PIN-koodi ja sen jälkeen kaikki on yhden namiskan takana randomtunnisteissa?

    Tuossa artikkelisa kerrotaan, että paperilistoja voisi edelleen käyttään, jos niihin liitettäsiin kakisvaiheisuus. Mutta sehän niissä jo toteutuu, sillä tarvitaan melko pitkä asiakasnumero, joka on vain asiakkaan omassa muistissa tai toisaalle kirjoitettu ja sitten tuo lista. Lisäksi laskunmaksuun tai tilisiirtoon tulee vielä valita oma joka kerta vaihtuva tunnusluku tuolta listalta.

    Varmistus-lisä-koodit tekstarilla puhelimeen olisvat varsin huono vaihtoehto tietoturvan kannalta.

    "Finanssivalvonta: paperisten tunnus­luku­listojen käyttöä voidaankin jatkaa"

    - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006152446.html

    Nordean lukulaitteen olen ottanut vastaan, mutta sen vastenmielisyyden vuoksi en vielä ole ottanut sitä käyttöön.

    Ps. Vinkinä vain kaikille, että älkää pitäytykö yhdessä ainoassa vaihtoehdossa. Jos puhelin vaurioituu (pelkkä päivityskin voi joskus rikkoa toimivuutta) tai varastetaan, niin saatvilla on oltava vaikka tunnuslukulaite varapyöränä.

    Sitten jos on pelkkä tunnuslukulaite, niin kannataa tilata toine varalle, sillä elektroniikkavermeet voivat tehdä tenän ja sitten onkin piru merrasa kun ei tililleen pääse hoitamaan asioitaan, vaikka tuo laite on lienee varsin simppeli teknisesti.

    • Verkkopankki pyytää tietyn numeroisen tunnuslukulaitteen antamaa tunnuslukua. Ei siis käy mistä tunnuslukulaitteesta tahansa annettu tunnusluku. Sulkee siis varalaitteen käytön pois.

      Jos tunnuslukulaite hajoaa, niin tuo linkkaamasi danskeid auttaa. Vaatii tosin älykännykän. Oltava jo valmiiksi aktivoituna.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Verkkopankki pyytää tietyn numeroisen tunnuslukulaitteen antamaa tunnuslukua. Ei siis käy mistä tunnuslukulaitteesta tahansa annettu tunnusluku. Sulkee siis varalaitteen käytön pois.

      Jos tunnuslukulaite hajoaa, niin tuo linkkaamasi danskeid auttaa. Vaatii tosin älykännykän. Oltava jo valmiiksi aktivoituna.

      "Verkkopankki pyytää tietyn numeroisen tunnuslukulaitteen antamaa tunnuslukua. Ei siis käy mistä tunnuslukulaitteesta tahansa annettu tunnusluku. Sulkee siis varalaitteen käytön pois."

      Mutta eikös se kakkoslaite olisi aivan samalla tavalla asiakaskohtiasesti sidottu, mikä sen estää?

      Lieneekö Danskella kovin eilainen ja rajoittuneempi systeemi Nordeaan verrattuna, jonka tunnuslukulaite aktivoidaan erikseen saadulla koodilla. Taannoin tilasin kaksi laitetta joihin kumpaankin sain oman aktivointikoodin. Ovat toistaiseksi aktivoimatta kun paprriltunnuksilla on kätevää toimia.

      "Jos tunnuslukulaite hajoaa, niin tuo linkkaamasi danskeid auttaa. Vaatii tosin älykännykän. Oltava jo valmiiksi aktivoituna."

      Eli kaikki ne , joilla ei ole älykännyä tai eivät pankkisovellusta puhelimeensa halua, ovat _lievästikin ilmaisten_ kusisessa tilanteessa jos tunnuslukulaite lakkaa toimimasta tai katoaa.

      Oletan vahvasti, että nyky-yhteiskunnat joissa kaikki tungetaan digitaaliin, sen eduista huolimatta, tulevat olemaan yhä haavoittuvampia erilaisille laajemmillekin uhkille.


    • Ne joilla ei ole älykännykkää, voivat käyttää tunnuslukulaitetta, jonka vikaantuessa pääsee pankkiin älykännykällä.

      Mutta vakavasti: Itse tilasin laitteen varalaitteeksi, jos kännykän käyttö ei onnituisi. Ilman älykännyä tai tablettia olevat lienevät yhden laitteen varassa.

      Olisi viisaampaa, jos on useampi laite käytössä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ne joilla ei ole älykännykkää, voivat käyttää tunnuslukulaitetta, jonka vikaantuessa pääsee pankkiin älykännykällä.

      Mutta vakavasti: Itse tilasin laitteen varalaitteeksi, jos kännykän käyttö ei onnituisi. Ilman älykännyä tai tablettia olevat lienevät yhden laitteen varassa.

      Olisi viisaampaa, jos on useampi laite käytössä.

      "Olisi viisaampaa, jos on useampi laite käytössä."

      Juurikin siihen tuossa eilisessä - Anonyymi 3.7.2019 16:18 - kommenttini lopsssa viitasin.

      Nordeassa on mahdollista saada kaksi tunnslukulaitetta, eli yksi varapyöräksi. Kovasti oudoksuttaa ell'ei Dansken systeemi mahdollista samaa.

      Kaikilla ei ole älykännyä tai eivät halua pankkiasioita puhelmimeen, vaikka rahoituslaitokset (katteitaan ajatellen) sellaista lobbaavatkin erityisen ahkerasti.


    • Anonyymi kirjoitti:

      This message has been removed by Utopia.

      "Ironia kohdistui DB:hen"

      Tuo oli ihan capiitto ;-)

      Mutta olen edelleen skeptinen tuossa ylmepänä tehtyyn väittämään, että Danskella ei olisi mahdollisuutta vara-tunnuslukulaitteeseen, sillä eihän sille ole mitään pankista riippuvaista teknistä estettä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Ironia kohdistui DB:hen"

      Tuo oli ihan capiitto ;-)

      Mutta olen edelleen skeptinen tuossa ylmepänä tehtyyn väittämään, että Danskella ei olisi mahdollisuutta vara-tunnuslukulaitteeseen, sillä eihän sille ole mitään pankista riippuvaista teknistä estettä.

      Kun kirjautuu verkkopankkiin ja valitsee siellä tunnuslukutaulukon, danskeiden ja tunnuslukulaittaan välillä vaihtoehdon tunnuslukulaite, saa kehotteen antaa tunnusluku tunnuslukulaitteesta XXXXXX. Ei siis voi valita useamman tunnuslukulaitteen välillä.

      Nyt muuten on ollut uutisissa, että tunnuslukutaulukoiden käyttö ei pankkien osalta vielä päättyisikään syyskuussa, vaan jatkuisi jollakin ylimääräisellä varmennuksella. Mikä se sitten on, nähdään.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kun kirjautuu verkkopankkiin ja valitsee siellä tunnuslukutaulukon, danskeiden ja tunnuslukulaittaan välillä vaihtoehdon tunnuslukulaite, saa kehotteen antaa tunnusluku tunnuslukulaitteesta XXXXXX. Ei siis voi valita useamman tunnuslukulaitteen välillä.

      Nyt muuten on ollut uutisissa, että tunnuslukutaulukoiden käyttö ei pankkien osalta vielä päättyisikään syyskuussa, vaan jatkuisi jollakin ylimääräisellä varmennuksella. Mikä se sitten on, nähdään.

      "... saa kehotteen antaa tunnusluku tunnuslukulaitteesta XXXXXX. Ei siis voi valita useamman tunnuslukulaitteen välillä."

      Danske laittaa asiakaansa potentiaalisti jopa aivan he.lvetilliseen tilanteeseen. Ajatelaan henkilöä jolla ei ole älyluuri ja tunnuslukulaite vioittuu samall akun hänne tulisi ehdottomasti saada jokin tärkeä asia hoidettua. Pahimmillaan tilanne jossa hän on ulkomailla tuossa tilanteesa.

      Teknisestihän ei olis imikään ongelma laittaa systeemiin mahdollisuus kahdelle laitteelle, joka tunnistautessa kysyy molempia, joista sitten toisen valitsee.

      Näemmä ei passaa olla Dansken asiakas.

      "Nyt muuten on ollut uutisissa, että tunnuslukutaulukoiden käyttö ei pankkien osalta vielä päättyisikään syyskuussa, vaan jatkuisi jollakin ylimääräisellä varmennuksella. Mikä se sitten on, nähdään."

      Jossakin on spekloitu, että paperilistoihin liitettäsiin tapahtumakohtaisesti puhelimeen tekstarina tuleva lisäkoodi, joka ei vaadi älypuhelinta.

      Valiettavasti en löytänyt kirjainmerkeistäni artikkelia jossa kerrottiin yksilöiden miksi nuo pankkien tekstarivarmenteet ovat merkittävä tietoturvariski. Yksi pointti on myös se, että puhelinnumerot kiertävät randomina, jossa "uusi" numero ei ole uusi.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kun kirjautuu verkkopankkiin ja valitsee siellä tunnuslukutaulukon, danskeiden ja tunnuslukulaittaan välillä vaihtoehdon tunnuslukulaite, saa kehotteen antaa tunnusluku tunnuslukulaitteesta XXXXXX. Ei siis voi valita useamman tunnuslukulaitteen välillä.

      Nyt muuten on ollut uutisissa, että tunnuslukutaulukoiden käyttö ei pankkien osalta vielä päättyisikään syyskuussa, vaan jatkuisi jollakin ylimääräisellä varmennuksella. Mikä se sitten on, nähdään.

      Ei S-pankilla ole vielä tunnistusluku laitetta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei S-pankilla ole vielä tunnistusluku laitetta.

      Ei ole S-Pankilla ainakaan vielä tunnuslukulaitetta. Onko niitä yleensäkään muilla kuin Nordealla ja Danskella? Ehkä muut pankit alkavat käyttää tunnusluvun lähettämistä tekstiviestillä kännykkään. Älykännykkää ei voida vaatia asiakkailta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei ole S-Pankilla ainakaan vielä tunnuslukulaitetta. Onko niitä yleensäkään muilla kuin Nordealla ja Danskella? Ehkä muut pankit alkavat käyttää tunnusluvun lähettämistä tekstiviestillä kännykkään. Älykännykkää ei voida vaatia asiakkailta.

      Nordea pakottaa ottamaan tunnuslukulaitteen,koska en ikinä ota mobiilisovellusta joka voi älykännyssa hakkeroida,ei mitään turvaa,iso huonontua pankilta,siirrän rahat pikkuhiljaa s-pankkiin.siellä säilyy tunnuslukutaulukko.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Nordea pakottaa ottamaan tunnuslukulaitteen,koska en ikinä ota mobiilisovellusta joka voi älykännyssa hakkeroida,ei mitään turvaa,iso huonontua pankilta,siirrän rahat pikkuhiljaa s-pankkiin.siellä säilyy tunnuslukutaulukko.

      S-pankki ottaa käyttöön televiestimeen eli kännykkään lähetettävän tunnusluvun varmistuksen käyttöön tulevan vuoden alusta alkaen. Pankkivirkailija kertoi.


  • Onko kaikille muille jo tullut tuo laite paitse minulle? Kuinka kauan valinnan tekemisestä kesti siihen, että laite tuli postiluukkuun? Minulle ei ole tullut, vaikka tilaamisesta on jo pari kuukautta. Saatanan vittu mikä tuuri taas, en omista voimassaolevaa henkilökorttia tai passia (vain 5 vuotta voimassa PRKL!), en voi käydä pankissa asioimassa. Matkoineen ja passikuvineen henkilökorttiin menee noin satanen, aivan hukkaan. Koska posti on hukannut kirjeen, saatana. Kohta en voi maksaa laskuja, kun tunnuslukulistat poistuvat käytöstä. Vitun EU, Suomen käytännöissä ei ollut mitään ongelmaa.

  • Soitin juuri pankkiin kun alkoi kans viipymään, (numero 02002580) Ma-to 8-20, pe 8-18, la-su-10-16. Verkkopankin tilaukseni ei ollut tullut sinne ja henkilö siellä sanoi, että laitetaan heti uusi tilaus, sen pitäs kuulema olla viikossa postin mukana kotona.
    Kun soittaa tuohon numeroon sieltä vastataan nauhalta ja kehoitetaan painamaan ruutua kun kysellään mitä haluat tietää. Ja kohta joku vastaa livenä ja sieltä kysytään onko käyttäjätunnus, salasana ja avainlukuläpyskä valmiina, jos on niin livena puhuva antaa taas asian automaatin kyselemäksi ja se kysyy nämät käyttäjätunnus, salasana ja se muoviläpyskän avainluku. Kun ne täsmäävät puhelu siirtyy taas sille live ihmiselle ja se sanoo, että nyt laite pistettiin matkaan. Hankalaa sulla on jos sulla ei ole enään yhtään muoviläpyskän avainlukuja jäljellä, niin että et voi soittakaan koska kysyvät juuri nämä samat kuin pankkiasioinnissa, jos on, niin soita ihmeessä, se on kerralla selvä.

    • ....Edelliseen, siis Danskebankkiin soitin, kuulema avaimenperän kokoinen, patterikin kestää 7 vuotta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      ....Edelliseen, siis Danskebankkiin soitin, kuulema avaimenperän kokoinen, patterikin kestää 7 vuotta.

      Toivottavasti lähettävät uuden tunnuslukulaitteen ennen kuin edellisen paristo on loppunut. Tunnuslukulaitteeseen ei voi itse paristoa vaihtaa. Tosi kätevä sinänsä . Itselläni on ollut käytössä noin kuukanden.


    • On mulla muoviläpyskän avainlukuja jäljellä, miksi ei olisi? Uusikin tunnuslukulista tuli vielä.

      Danske Bank tahallaan venkoilee ja vilpistelee noiden laitteiden lähettämisessä ja valinnan tekemisessä. Olen tehnyt kahdesti aivan varmasti ohjeiden mukaan valinnan oikein ja siitä on tullut varmistusviesti, että laite tulee postissa pankin tiedoissa olevaan osoitteeseeni. Heille on taloudellisesti parempi, että mahdollisimman moni käyttäisi älypuhelimen (muutaman vuoden vanha lippulaivaälypuhelin ei kelpaa, Andoidin versiovaatimus on korkea, Windows- tai Symbian-älypuhelin ei käy, eikä BlackBerry) sovellusta.

      Onko siis KENELLEKÄÄN tullut tuo laite vain tekemällä verkkopankkikirjautumisen yhteydessä pyydetyn valinnan elokuvalipun ja laitteen välillä? Jokainen, jonka tiedän, on joutunut erikseen ottamaan asiakaspalveluun yhteyttä, kun laitetta ei ole tullut.

      Danske Bank on aivan paska pankki. Välttäkää! Käteispalveluja ei ole enää kuin aivan suurimmissa kaupungeissa yksi hassu kassa auki ajallisesti rajoitetusti! Valehtelevat asiakkaille monissa asioissa, kuten tässä tunnuslukulaiteasiassa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      On mulla muoviläpyskän avainlukuja jäljellä, miksi ei olisi? Uusikin tunnuslukulista tuli vielä.

      Danske Bank tahallaan venkoilee ja vilpistelee noiden laitteiden lähettämisessä ja valinnan tekemisessä. Olen tehnyt kahdesti aivan varmasti ohjeiden mukaan valinnan oikein ja siitä on tullut varmistusviesti, että laite tulee postissa pankin tiedoissa olevaan osoitteeseeni. Heille on taloudellisesti parempi, että mahdollisimman moni käyttäisi älypuhelimen (muutaman vuoden vanha lippulaivaälypuhelin ei kelpaa, Andoidin versiovaatimus on korkea, Windows- tai Symbian-älypuhelin ei käy, eikä BlackBerry) sovellusta.

      Onko siis KENELLEKÄÄN tullut tuo laite vain tekemällä verkkopankkikirjautumisen yhteydessä pyydetyn valinnan elokuvalipun ja laitteen välillä? Jokainen, jonka tiedän, on joutunut erikseen ottamaan asiakaspalveluun yhteyttä, kun laitetta ei ole tullut.

      Danske Bank on aivan paska pankki. Välttäkää! Käteispalveluja ei ole enää kuin aivan suurimmissa kaupungeissa yksi hassu kassa auki ajallisesti rajoitetusti! Valehtelevat asiakkaille monissa asioissa, kuten tässä tunnuslukulaiteasiassa.

      Onko niin vaikea soittaa kun sinne on asiakaspalvelu numero?


    • Anonyymi kirjoitti:

      On mulla muoviläpyskän avainlukuja jäljellä, miksi ei olisi? Uusikin tunnuslukulista tuli vielä.

      Danske Bank tahallaan venkoilee ja vilpistelee noiden laitteiden lähettämisessä ja valinnan tekemisessä. Olen tehnyt kahdesti aivan varmasti ohjeiden mukaan valinnan oikein ja siitä on tullut varmistusviesti, että laite tulee postissa pankin tiedoissa olevaan osoitteeseeni. Heille on taloudellisesti parempi, että mahdollisimman moni käyttäisi älypuhelimen (muutaman vuoden vanha lippulaivaälypuhelin ei kelpaa, Andoidin versiovaatimus on korkea, Windows- tai Symbian-älypuhelin ei käy, eikä BlackBerry) sovellusta.

      Onko siis KENELLEKÄÄN tullut tuo laite vain tekemällä verkkopankkikirjautumisen yhteydessä pyydetyn valinnan elokuvalipun ja laitteen välillä? Jokainen, jonka tiedän, on joutunut erikseen ottamaan asiakaspalveluun yhteyttä, kun laitetta ei ole tullut.

      Danske Bank on aivan paska pankki. Välttäkää! Käteispalveluja ei ole enää kuin aivan suurimmissa kaupungeissa yksi hassu kassa auki ajallisesti rajoitetusti! Valehtelevat asiakkaille monissa asioissa, kuten tässä tunnuslukulaiteasiassa.

      Tilasin verkkopankista avainlukulaitteen, mutta sitä ei alkanut kuulua. Kun 3-4 viikkoa oli mennyt, otin yhteyttä chatissä asiakaspalveluun. Kateissa ollut laite kuoletettiin ja uuden luvattiin saapuvan noin viikossa. Laite tulikin viikossa. Kun yritin kirjautua, koodi ei kelvannut ja usean yrityksen jälkeen tili meni lukkoon. Saamani avainlukulaite olikin ollut se kadonneeksi luultu 4-5 viikkoa aiemmin tilaamini laite.

      Hain pankista tilinavauskoodin ja 2 päivää myöhemmin sain toisen avainlukugeneraattorin (9 päivää tilauksesta), jonka koodi kelpasi kirjautuessa heti ensi yrittämällä.

      Luotan enemmän kotona säilytettävään avainlukulaitteeseen kuin kännykkäsovellukseen. Mun puhelin ei edes tukisi sovellusta.


  • Danskebank ei ole sen paskempi pankki kuin muutkaan. Säännöt on samat kaikilla, suurinpiirtein (EU). Moni lähti aikoinaan Danskesta kun niillä oli ongelmia jonkin aikaa ja meni Nordeaan, nyt kun ovat siellä Nordea on paska pankki kun sielläkin on välillä ongelmia. Taas Danskebank on suht hyvin nyt klaarannut asiakkaansa, tosin konttoreita vähentynyt niinkuin kaikilla pankeilla.
    POP-pankki on voittanut asiakastyytyväisyyden pari vuotta, johtunee varmaan siitä kun kulkevat vastakkaiseen suuntaan ja avaavat konttoreita ja henkilökuntaa lisätään.

  • Mulle tuli kai sit postissa se ja heitin roskiin joutavan lelun.Miksei mukana tullut mitään selitystä mistä oli kysymys?Vain se muovinen esine kirjekuoressa,mistä sen olis voinu tietää.

    • Siinä kirjekuoressa, jonka minä sain, oli myös mukana Danske Bankin kirje, jossa asia selitettiin. Melko varmasti oli myös siinä sinun kuoressasi.


  • Minä tilasin Nordean vehkeen,se tuli 3vkoa Ruotsista ,ohjevihko oli mukana,aktivoin sen eilen ,ei ollut vaikeaa ,ainut on erittäin minikokoinen,ei isoille sormille.

  • Viime kuussa tilattu Dansken eSafeID (https://www.danskebank.com/en-uk/press/News/news-archives/Pages/new-security-solutio-esafeid.aspx) tuli tänään kirjeluukusta, passelisti ennen huomista jolloin PSD2 tulee vahvan tunnistautumisen vaatimuksineen voimaan. Yllättävän positiivinen ensivaikutelma on värkistä.

    Vahva tunnistutuminen kaipaa käyttäjälle rekisteröidyn tunnuslukulaitteen antaman tunnusluvun lisäksi käyttäjätunnuksen ja salasanan. Avainlukulistojen turvaheikkous on siinä, että niitten tieto on helppo kopioida (esim. nähdessä valokuvata) ja kopiot voivat olla ties kenen käsissä.

    Turvaratkaisua tuskin yksityiskohdin esitellään. Vastaavaa tunnuslukulaitetta olen käyttänyt töissä aiemmin. Siinä järjestely oli sellainen että laitteen antamat tunnusluvut olivat voimassa vain rajoitetun lyhyehkön ajan (kellosidonnaisia) ja jos laite joutui pois vastapään synkroonista naputtamalla numeroita käyttämättä, niin vastapää pyysi seuraavia numeroita kunnes sai synkronoitua itsensä sarjaan eli vakuuttauduttua että asioijalla on todella laite nyt hallussaan.

    • Itse olen käyttänyt tunnuslukulaitetta pari kuukautta. Olen ihmetellyt, miten se oikein toimii. Mitä tapahtuu, jos painelen huvikseni vaikka 100 kertaa nappia turhan päiten? Meneekö homma sekaisin niin, että ei sitten 101. painalluksella pääsekään verkkopankkiin? En ole uskaltanut kokeilla.


    • Jos ei ruudulle saa ohjeita miten menetellä, niin joutuu soittamaan pankkiin saadakseen neuvoja.

      Voi olla vaikka näin kellosidonnaisena:
      - jokaisella laitteella on oma "salakirjoitusavain" K ja laitteessa on kello josta saadaan kellonaika T
      - tunnuslukuja s generoidaan "satunnaislukuja tuottavalla" funktiolla s = f(K,T)
      - sisäänkirjautuessa hyväksytään esimerkiksi mikä tahansa kyseisellä laitteella kolmen viimeisen minuutin aikaa vastaava tunnusluku, jotka palvelinkoneella lasketaan vastaavasti; vanhemmat tunnusluvut eivät kelpaa
      - haluttaessa tieto generointihetkestä voidaan koodata mukaan tunnuslukuun ja varsinainen tunnistustieto on silloin vain osa tunnusluvusta

      Järjestyssidonnaisena laite pitää kirjaa montako tunnuslukua on muodostettu. Tätä järjestyslukua käytetään funktiossa kellonajan sijaan. Tämä kaipaa jotain lisäjärjestelyä, ettei voi laitteesta naputella tunnuslukuja ja kirjata ne lapulle, jolloin oltaisiin avainlukukortin turvaongelmissa.


  • Pankki joka perii melkein sata euroa kuukaudessa lopettaa tuen tietokoneilla maksamiseen ja ei anna mobiilisovellusta vanhemmille laitteille kun eivät jaksa koodata.
    Ei edes vanhoille asiakkaille kehdata lähettää automaattisesti tuota tunnuslukulaitetta.

    Onko tuolla tunnuslukulaitteella vielä mahdollista maksaa laskuja tietokoneen kanssa?

    • Tunnuslukulaite on nimenomaan tietokoneen käyttäjille. Korvaa tunnuslukutaulukon. Verkkopankki toimii aivan samalla lailla kuin aikaisemminkin. Tunnuslukulaitteen käyttö on helppoa. siinä on vain yksi nappi, jota painetaan ja saadaan sen näyttöön 6-numeroinen tunnusluku joka annetaan verkkopankkiin kirjauduttaessa. Yli 2 kk kokemuksella on toiminut hyvin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tunnuslukulaite on nimenomaan tietokoneen käyttäjille. Korvaa tunnuslukutaulukon. Verkkopankki toimii aivan samalla lailla kuin aikaisemminkin. Tunnuslukulaitteen käyttö on helppoa. siinä on vain yksi nappi, jota painetaan ja saadaan sen näyttöön 6-numeroinen tunnusluku joka annetaan verkkopankkiin kirjauduttaessa. Yli 2 kk kokemuksella on toiminut hyvin.

      Ok, ihme vain ettei tätä laitetta automaattisesti ole lähetetty eikä edes informoitu kunnolla.
      Ainut ilmoitus on ollut iPadillä että pankkipalvelu loppuu...
      Ainut keino on ollut tietokoneella maksella mutta nyt sekään ei onnistu, pitää noutaa tuo laite ja vaihtaa ehkä pankkia näiden sekoilujen takia jossakin vaiheessa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ok, ihme vain ettei tätä laitetta automaattisesti ole lähetetty eikä edes informoitu kunnolla.
      Ainut ilmoitus on ollut iPadillä että pankkipalvelu loppuu...
      Ainut keino on ollut tietokoneella maksella mutta nyt sekään ei onnistu, pitää noutaa tuo laite ja vaihtaa ehkä pankkia näiden sekoilujen takia jossakin vaiheessa.

      Liikkuu tietoa, että Danske Bank lähetti automaattisesti vain niille, joilla ei ole käytössään mobiilipankkia. Mobiilipankista puuttuu kuitenkin toimintoja, jotka on varsinaisessa verkkopankissa. Kannattaa siis pyytää tunnuslukulaite joka tapauksessa, jos tietokoneella aikoo käyttää verkkopankkia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Liikkuu tietoa, että Danske Bank lähetti automaattisesti vain niille, joilla ei ole käytössään mobiilipankkia. Mobiilipankista puuttuu kuitenkin toimintoja, jotka on varsinaisessa verkkopankissa. Kannattaa siis pyytää tunnuslukulaite joka tapauksessa, jos tietokoneella aikoo käyttää verkkopankkia.

      Juu, näin pitää tehdä ja noutaa se laite.
      Toimi se mobiilipankki vielä joku aika sitten mutta sekin lopetti toimintansa eikä uutta saa ladattua vaikka niin ehdottaa jos vanhan käynnistää.
      Tuki on siis laiskuudessaan lopetettu.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Liikkuu tietoa, että Danske Bank lähetti automaattisesti vain niille, joilla ei ole käytössään mobiilipankkia. Mobiilipankista puuttuu kuitenkin toimintoja, jotka on varsinaisessa verkkopankissa. Kannattaa siis pyytää tunnuslukulaite joka tapauksessa, jos tietokoneella aikoo käyttää verkkopankkia.

      tilasin tunnuslukulaitteen nordean verkkopankista yli viikko sitten eikä laite ole vieläkään saapunut, miten kauan nordean laitteessa mennee että saapuu entä onko kenellekkään tullut laite nordeasta automaattisesti?


  • Pääsettekö vielä verkkopankiin? Minulla se ilmoitti että sinne ei pääse enää,
    Pitää käyttää mobiilisovellusta. Joten en voi muuttaa laskujen summia enkä näe enää koko näkymää nk ennen. Voitteko edelleen käyttää vanhaa sovellusta?

    • Verkkopankki kyllä toimii, kun kirjautuu tunnuslukulaitteella tai ID - sovelluksella. Ei sitä vanhaa sovellusta ole poistettu. Turvakortilla vaan ei enää pääse verkkopankkiin.


    • Todella ala-arvoista ettei Windows 10 ole edes kehdattu koodata tuota sovellusta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Todella ala-arvoista ettei Windows 10 ole edes kehdattu koodata tuota sovellusta.

      Tarkoitat siis, että tietokoneeseen pitäisi olla mahdollista saada kännykkää vastaava id-sovellus? Tällöin ei tarvitsisi tunnuslukulaitetta. En kyllä osaa sanoa, mikä siinä on esteenä. Jotakin tietoturvan kanssa tekemistä?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tarkoitat siis, että tietokoneeseen pitäisi olla mahdollista saada kännykkää vastaava id-sovellus? Tällöin ei tarvitsisi tunnuslukulaitetta. En kyllä osaa sanoa, mikä siinä on esteenä. Jotakin tietoturvan kanssa tekemistä?

      Kyllä, windows 10 on sovelluskauppa, aivan kuten iOs laitteilla ja Google play on androidilla.
      Tämä on käytännössä sama asia joten pitäisi siihen softakin olla saatavana.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tarkoitat siis, että tietokoneeseen pitäisi olla mahdollista saada kännykkää vastaava id-sovellus? Tällöin ei tarvitsisi tunnuslukulaitetta. En kyllä osaa sanoa, mikä siinä on esteenä. Jotakin tietoturvan kanssa tekemistä?

      On muutenkin käsittämätöntä tyhmyyttä pankilta olettaa ettei tableteilla ja kännyköillä makseta laskuja selaimella, silloinkaan ei toimi ilman tunnuslukulaitetta asiointi.
      Selaimella on pakko käyttää kun danskebank ei kehtaa tukea enää kaikkia laitteita mobiilisovelluksella.

      On harvinaisen typerää toimintaa ettei sitä laitetta lähetetä kaikille automaattisesti, myös sen hommaaminen on äärettömän typerää.
      Konttorit on remontissa ja sinne ei pääse, puhelimella pitää naputella koodeja jne.

      Danske voi miettiä kun asiakkaat katoaa että mistäköhän johtuu.


  • Finni apinat---mikä oli Nokia?

    • Osuit väärälle palstalle. Täältä et apua saa ongelmiisi.


  • Vanha kortti meni umpeen ja uutta laitetta ei näy missään. On kuulemma viivettä toimittajalla. Helvetin hyvin hoidettu kun nyt jää laskut verkkopankissa maksamatta.

    • Jos sinulla on jonkun muun pankin toimivat tunnukset, pääset niilläkin kirjautumaan Danske Bankiin.
      https://danskebank.fi/sinulle/asiakaspalvelu?n-login=pbotebank
      Ainakin S-Pankin tunnuksilla onnistui.

      Muussa tapauksessa ei oikein onnistu ilman tunnuslukulaitetta tai id-sovellusta, jonka asentaminen kännykkään olisi pitänyt tehdä ennen päivämäärää 14.9.2019., koska sen asentaminen vaatii toimivat tunnukset. Sama koskee mobiilipankkia.

      Etukäteen oli ennustettavissa, että Dansken asiakkaille tulee vaikeuksia, koska Danske on todella huonosti hoitanut homman, vaikka aikaa on ollut todella runsaasti.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Jos sinulla on jonkun muun pankin toimivat tunnukset, pääset niilläkin kirjautumaan Danske Bankiin.
      https://danskebank.fi/sinulle/asiakaspalvelu?n-login=pbotebank
      Ainakin S-Pankin tunnuksilla onnistui.

      Muussa tapauksessa ei oikein onnistu ilman tunnuslukulaitetta tai id-sovellusta, jonka asentaminen kännykkään olisi pitänyt tehdä ennen päivämäärää 14.9.2019., koska sen asentaminen vaatii toimivat tunnukset. Sama koskee mobiilipankkia.

      Etukäteen oli ennustettavissa, että Dansken asiakkaille tulee vaikeuksia, koska Danske on todella huonosti hoitanut homman, vaikka aikaa on ollut todella runsaasti.

      Itsekin tilasin tunnuslukulaitteen. On varmaan kätevä systeemi mutta entäs sitten kun DB:n kirjautumisikkunassa ei näy koko "tunnuslukulaite"-välilehteä? Vain ID- ja turvakortti, joista jälkimmäisellä kerrotaan vain sen poistuneen käytöstä. Mites sitten voi kirjautua?


  • Minäkin alkuun oudoksuin laitteen käyttöä.

    Mutta miksi tuo laite tuli?

    Sitä selitettiin turvallisuudella. Mutta miten se on turvallisempi kuin se vanha muovikortti? Minusta tuo on helpommin häviävä ja siten turvattomampi.

    • Mitä, eikö kukaan muukaan tiedä, miksi tuo härpäke otettiin käyttöön?


    • Yksi asia on turvallisempi. Jos sinnulla on hallussa laite, tiedät ettei sitä ole kellään toisella.
      Danskella vielä kun laitteita voi olla vain yksi kappale käytössä toisin kuin joillain toisilla, joilla taas laite vaatiin pin koodin.

      Printattu lappu voi olla kopioitu omistajan tietämättä. Laite jos on hallussasi, voit olla varma ettei kellään muulla ole pääsyä tätä kautta tunnistamiseen.

      Huonona puolena tulee ettet voi tallentaa laitetta vaikkapa kännykkääsi salattuun kansioon kuten printatun version pystyi.

      Vielä laitteen vertailua pin koodillisiin laitteisiin.
      Tietysti laitteen pin koodin puuttumisen vuoksi sitä ei voi kadottaa tai varastaa.
      Usealla laitteella käyttäjä todennäköisesti käyttää samaa pin koodia.


    • "Verkkopankkitunnistus tarkempaan syyniin– Pahimmassa tapauksessa palvelut voivat katketa

      Traficom kertoo tiedotteessaan, että se ottaa lokakuun alusta uudet verkkopankkitunnistusratkaisut tarkempaan syyniin.
      Suomessa päätettiin luopua TUPAS-käytännöstä ja siirtyä OpenID Connect (OIDC) ja SAML-yhteyskäytäntöihin. Tunnistuspalvelun tarjoajan vastuulla on varmistaa, että sen tarjoama vahva sähköinen tunnistuspalvelu täyttää lainsäädännön vaatimukset. Tunnistuspalvelun täytyy tarjota palvelu asiakkailleen vain vaatimusten mukaisena.

      ”Osalla verkkopalveluiden tarjoajista vaaditut muutokset ovat vielä tekemättä”, Traficomin tiedotteessa kerrotaan. Vastuu muutoksien tekemiseen on palveluntarjoajilla.

      ”Pahimmassa tapauksessa tunnistuspalvelun tarjoaja voi joutua jopa lopettamaan palvelun tarjoamisen sellaiselle verkkopalvelulle, joka ei täytä näitä vaatimuksia”, Traficom toteaa.

      Muutokset täytyy tehdä ennen syyskuun loppua. Lokakuun alusta lähtien TUPAS-tunnistus ei täytä enää vahvan tunnistamisen vaatimuksia.

      ”Traficom valvoo lokakuun alussa, tarjoavatko tunnistuspalvelut vahvaa sähköistä tunnistuspalvelua vielä asiakkaille TUPAS-yhteyskäytännöllä. Jos vaatimustenvastaista palvelua tarjotaan, virasto aloittaa tunnistuspalvelun tarjoajaan kohdistuvat hallinnolliset valvontatoimet ja velvoittaa päätöksellä lopettamaan vaatimustenvastaisen tunnistuspalvelun tarjoamisen kohtuullisessa määräajassa”, Traficom kertoo.

      Määräaika tulee Traficomin mukaan olemaan lyhyt, koska TUPAS-yhteyskäytännön käytön piti loppua jo aiemmin. Päätöksen toimeenpanoa voidaan tehostaa myös uhkasakolla.

      "Tärkeintä on, että sähköisiä palveluja käyttävien tietoturvaa ja tietosuojaa parantavat muutokset saadaan tehtyä ilman aiheetonta viivyttelyä. Tulemme myös harkitsemaan uhkasakkojen antamista, mikäli vaatimustenvastaisten tunnistuspalvelujen tarjoamista ja käyttämistä jatketaan huomautuksesta huolimatta", toteaa Liikenne- ja viestintäviraston Turvallisuussääntely-yksikön päällikkö Jukka-Pekka Juutinen."

      https://www.uusisuomi.fi/uutiset/verkkopankkitunnistus-tarkempaan-syyniin-pahimmassa-tapauksessa-palvelut-voivat-katketa/b49e83a5-5eba-454f-ab48-f93bba3d9f43


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Verkkopankkitunnistus tarkempaan syyniin– Pahimmassa tapauksessa palvelut voivat katketa

      Traficom kertoo tiedotteessaan, että se ottaa lokakuun alusta uudet verkkopankkitunnistusratkaisut tarkempaan syyniin.
      Suomessa päätettiin luopua TUPAS-käytännöstä ja siirtyä OpenID Connect (OIDC) ja SAML-yhteyskäytäntöihin. Tunnistuspalvelun tarjoajan vastuulla on varmistaa, että sen tarjoama vahva sähköinen tunnistuspalvelu täyttää lainsäädännön vaatimukset. Tunnistuspalvelun täytyy tarjota palvelu asiakkailleen vain vaatimusten mukaisena.

      ”Osalla verkkopalveluiden tarjoajista vaaditut muutokset ovat vielä tekemättä”, Traficomin tiedotteessa kerrotaan. Vastuu muutoksien tekemiseen on palveluntarjoajilla.

      ”Pahimmassa tapauksessa tunnistuspalvelun tarjoaja voi joutua jopa lopettamaan palvelun tarjoamisen sellaiselle verkkopalvelulle, joka ei täytä näitä vaatimuksia”, Traficom toteaa.

      Muutokset täytyy tehdä ennen syyskuun loppua. Lokakuun alusta lähtien TUPAS-tunnistus ei täytä enää vahvan tunnistamisen vaatimuksia.

      ”Traficom valvoo lokakuun alussa, tarjoavatko tunnistuspalvelut vahvaa sähköistä tunnistuspalvelua vielä asiakkaille TUPAS-yhteyskäytännöllä. Jos vaatimustenvastaista palvelua tarjotaan, virasto aloittaa tunnistuspalvelun tarjoajaan kohdistuvat hallinnolliset valvontatoimet ja velvoittaa päätöksellä lopettamaan vaatimustenvastaisen tunnistuspalvelun tarjoamisen kohtuullisessa määräajassa”, Traficom kertoo.

      Määräaika tulee Traficomin mukaan olemaan lyhyt, koska TUPAS-yhteyskäytännön käytön piti loppua jo aiemmin. Päätöksen toimeenpanoa voidaan tehostaa myös uhkasakolla.

      "Tärkeintä on, että sähköisiä palveluja käyttävien tietoturvaa ja tietosuojaa parantavat muutokset saadaan tehtyä ilman aiheetonta viivyttelyä. Tulemme myös harkitsemaan uhkasakkojen antamista, mikäli vaatimustenvastaisten tunnistuspalvelujen tarjoamista ja käyttämistä jatketaan huomautuksesta huolimatta", toteaa Liikenne- ja viestintäviraston Turvallisuussääntely-yksikön päällikkö Jukka-Pekka Juutinen."

      https://www.uusisuomi.fi/uutiset/verkkopankkitunnistus-tarkempaan-syyniin-pahimmassa-tapauksessa-palvelut-voivat-katketa/b49e83a5-5eba-454f-ab48-f93bba3d9f43

      Verkkokaupoille ja muille verkkopankkitunnistautumista käyttäville sivustoille siis määräaika uusia verkkopankkitunistautumiskäytäntönsä päättyi syyskuun lopussa ja niillä, jotka eivät ole verkkopankkitunnistautumismekanismiansa uudistaneet voi nyt olla vaikea saada maksuja suoritetuksi. Tämä siis on eri asia kuin tunnistautuminen verkkopankkiin mennessä. Ilmeisesti koskee verkkokaupan kaikkien pankkien tileiltä maksamista jos ollaan vielä vanhassa käytännössä.

      Näyttää sille että Danske on koittanut kuluttajille saada käyttöön älypuhelinten mobiilipankki- ja DanskeID- sovelluksia ja vältelleet yrityspuolella jo pitkään käytössä olleen eSafeID-laitteen jakelua kuluttajille. Minulle jopa soitettiin pankista ja suositeltiin mobiilipankkisovelluksen käyttöä. Itse en löytänyt Dansken verkkosivuilta paikkaa eSafeID laitteen tilaamiseen ja pyysin sen verkkoviestillä pankille. Laite tuli kirjeenä Ruotsista.


  • Nähdäkseni tuo käytöltäân hyvin simppeliksi havaittu laite on simppeli mm. juurikin sen vuoksi, että sillä saa kirjaudutua vain Danskeen ...... mutta ilmeisesti tuolla laitteella ei voi (?) hoitaa eri viranomaistahoille kirjautumista (Kela, OmaVero jne.), kuten on mahdollista Nordean tunnuslukulaitteella.

    *

    Trafi puolestaan on jäävi antamaan oppitunteja tietoturvan suhteen.

    Eli mitä tulee tuossa hieman ylempänä linkattuun artikkeliin, jossa Traficom heiluttelee punaisia lippuja ja kertoo ett'ei viiveitä TUPASista luopumiseen hyväksytä ja heti perään uhkailee jopa sanktioilla, niin se on lievästikin ilmaistuna härskin kaksinaismoraalista.

    Tämä ottaen huolioon, miten sen omat systeemit ovat olleet kautta aikain jonkin asteisia seuloja niin, että mm. ajokorttitietoihin aiemmin pääsi heittämällä vaikka varastamaan toisten identiteetin ja saamaan käsiinsä muitakin hyvin privaatteja tietoja.

    Edelleen osa Traficomin omista palveluista on edelleen off, koska ne ovat tietoturvattomia ja varsin kelvottomasti toteutettuja ja siten nyttemmin työn alla.

    • Danske Bankin tunnnuslukulaitetta käyttäen kirjaudutaan aivan samoihin palveluihin kuin aikaisemmin tunnuslukutaulukon avulla. Onnistuu kirjautuminen siis mm. Kelaan ja Omaveroon. Juuri äsken tein nettitullauksen Tullin sivuilla ja tunnistauduin Danske Bankin tunnuslukulaitetta käyttäen.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Danske Bankin tunnnuslukulaitetta käyttäen kirjaudutaan aivan samoihin palveluihin kuin aikaisemmin tunnuslukutaulukon avulla. Onnistuu kirjautuminen siis mm. Kelaan ja Omaveroon. Juuri äsken tein nettitullauksen Tullin sivuilla ja tunnistauduin Danske Bankin tunnuslukulaitetta käyttäen.

      Minkälaista tavaraa tilasit? Ihan Kiinastako saakka?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Danske Bankin tunnnuslukulaitetta käyttäen kirjaudutaan aivan samoihin palveluihin kuin aikaisemmin tunnuslukutaulukon avulla. Onnistuu kirjautuminen siis mm. Kelaan ja Omaveroon. Juuri äsken tein nettitullauksen Tullin sivuilla ja tunnistauduin Danske Bankin tunnuslukulaitetta käyttäen.

      Yllätys, mutta sittenhän tuo on positiivinen asia jos kaikki viranomaisiasiatkin tuolla selkeäkäyttöisellä tunnuslukulaitteella hoituu.

      Liittyykö tuon laitteen oheen muita varmenteita, vain asiakasnuero, salasana ja sitten vielä tuon laitteen arpoma numero?

      Nordean laite on radikaalisti mutkikkaampi käyttää, joskin toistaiseksi edelleen odottaa iselläni sen aktivointia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Yllätys, mutta sittenhän tuo on positiivinen asia jos kaikki viranomaisiasiatkin tuolla selkeäkäyttöisellä tunnuslukulaitteella hoituu.

      Liittyykö tuon laitteen oheen muita varmenteita, vain asiakasnuero, salasana ja sitten vielä tuon laitteen arpoma numero?

      Nordean laite on radikaalisti mutkikkaampi käyttää, joskin toistaiseksi edelleen odottaa iselläni sen aktivointia.

      "Liittyykö tuon laitteen oheen muita varmenteita, vain asiakasnuero, salasana ja sitten vielä tuon laitteen arpoma numero?"

      Nuo juuri laitetaan eikä mitään muuta. Aikaisemmin tunnuslukutaulukosta otetun luvun sijasta käytetään siis tunnuslukulaitteesta saatua lukua.

      Danske Bankiin voi muuten kirjautua muidenkin pankkien tunnusluvuilla ja samat toiminnot ovat käytettävissä kuin Dansken omilla tunnuksilla kirjautuessa. Ainakin S-Pankin tunnuksilla onnistui hyvin.

      Aikaisemmin kaikkien pankkien verkkopankit toimivat kutakuinkin samalla tavalla. Miksi ihmeessä nyt koko homma on levinnyt mitä erilaisimmiksi virityksiksi? Miksi pankit eivät ole tehneet yhteistyötä? Olisi saatu aikaan varmasti toimivampi yhteinen systeemi ja kokonaisuudessaan halvemmalla. Samaa voi sanoa myös mobiilipankkisovelluksista.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Liittyykö tuon laitteen oheen muita varmenteita, vain asiakasnuero, salasana ja sitten vielä tuon laitteen arpoma numero?"

      Nuo juuri laitetaan eikä mitään muuta. Aikaisemmin tunnuslukutaulukosta otetun luvun sijasta käytetään siis tunnuslukulaitteesta saatua lukua.

      Danske Bankiin voi muuten kirjautua muidenkin pankkien tunnusluvuilla ja samat toiminnot ovat käytettävissä kuin Dansken omilla tunnuksilla kirjautuessa. Ainakin S-Pankin tunnuksilla onnistui hyvin.

      Aikaisemmin kaikkien pankkien verkkopankit toimivat kutakuinkin samalla tavalla. Miksi ihmeessä nyt koko homma on levinnyt mitä erilaisimmiksi virityksiksi? Miksi pankit eivät ole tehneet yhteistyötä? Olisi saatu aikaan varmasti toimivampi yhteinen systeemi ja kokonaisuudessaan halvemmalla. Samaa voi sanoa myös mobiilipankkisovelluksista.

      "Danske Bankiin voi muuten kirjautua muidenkin pankkien tunnusluvuilla .."
      Tarkennettuna muidenkin pankkien tunnuksilla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Minkälaista tavaraa tilasit? Ihan Kiinastako saakka?

      Miksi olet kiinnostunut?🤓


    • Anonyymi kirjoitti:

      Miksi olet kiinnostunut?🤓

      No, oliko laatu hyvä ja toimitusaika kohtuullinen?


    • Anonyymi kirjoitti:

      No, oliko laatu hyvä ja toimitusaika kohtuullinen?

      Olet erehtynyt palstassa pahasti. Miksi et kysele palstalla Verkkokaupat, jos olet kiinnostunut ostamaan ulkomailta eikä sinulla ole siitä kokemusta eikä osaamista?


Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.