Semmoista sattui tuossa hiljattain, että jäin miettimään onko Hevossalmessa Helsingissä jompikumpi etuajo-oikeutettu? Tulin yli 20m paatilla siihen ja idästä päin tuleva puski pikkupaatilla väkisin läpi. Crash stoppi esti kolarin, kun oletin, että alle 20m väistää yli 20m.
Hevossalmen sillan väistämisvelvollisuus
36
92
Vastaukset
- Anonyymi
Ei sellaista sääntöä olekaan. Ahtaasta paikasta menee se, joka siihen tulee ensin tai joka tulee myötävirtaan.
Eikä sulla ole 20m venettä. Sulla ei ole kavereitakaan.- Anonyymi
Mistä sinä tuon myötävirtaan tulijan etuajo-oikeuden keksit? Ei ainakaan kv. säännöissä sellaista ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä tuon myötävirtaan tulijan etuajo-oikeuden keksit? Ei ainakaan kv. säännöissä sellaista ole.
Sisävesisäännöistä löytyy tuommoinen kohta. Äänimerkkejäkin voisi antaa, jos laitteet löytyy.
T. Kanavaveneilijä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisävesisäännöistä löytyy tuommoinen kohta. Äänimerkkejäkin voisi antaa, jos laitteet löytyy.
T. KanavaveneilijäNäin on, 3 §.
Pitipä katsoa, kun en minäkään moista muistanut. Onhan siellä moinen, mutta siinä on edellytyksenä, että ko. paikassa on "vuolas ohjailuun vaikuttava virta". Ehkä Strömmaa lukuunottamatta ei merialueilla taida oikein päteä. Joet ovat asia erikseen.
- Anonyymi
10-14 kirjoitti:
Pitipä katsoa, kun en minäkään moista muistanut. Onhan siellä moinen, mutta siinä on edellytyksenä, että ko. paikassa on "vuolas ohjailuun vaikuttava virta". Ehkä Strömmaa lukuunottamatta ei merialueilla taida oikein päteä. Joet ovat asia erikseen.
Ensin tulevan etuajo-oikeus toki toimii aina, jos siitä ei tosiaan kahta yhtaikaa mahdu.
- Anonyymi
10-14 kirjoitti:
Pitipä katsoa, kun en minäkään moista muistanut. Onhan siellä moinen, mutta siinä on edellytyksenä, että ko. paikassa on "vuolas ohjailuun vaikuttava virta". Ehkä Strömmaa lukuunottamatta ei merialueilla taida oikein päteä. Joet ovat asia erikseen.
Ei tarvitse joelle mennä. Kyrönsalmessa täyttyy kyllä helposti nuo määräyksen mukaiset olosuhteet.
T. Kanavaveneilijä Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse joelle mennä. Kyrönsalmessa täyttyy kyllä helposti nuo määräyksen mukaiset olosuhteet.
T. KanavaveneilijäSavonlinnan Kyrönsalmeako tarkoitat? Voi olla, ainakin rannalta katsoen siinä aika hyvin virtaa.
Minua nyt lähinnä kuitenkin kiinnostavat meriolosuhteet (sisävesisäännöthän ovat voimassa myös rannikolla) ja tuohon aloittajan mainitsemaan Hevossalmeen tuo sääntö ei päde.
Tosin aloitushan nyt oli joka tapauksessa trolli, koska kuten muutkin totesivat, Hevossalmessa kuljetaan liikennevalojen mukaan sillan ollessa auki.- Anonyymi
Suomen merialueilla ei kai normaalioloissa esiinny virtaa, jota tuo virran suuntaan sisävesisääntö koskisi. Joskushan ilmanpaine tekee tepposet ja tyhjentää merenlahtia, joten kai sellainenntilanne voisi teoriassa vastaan tulla.
Saimaalla Puumalansalmessa on melkoinen virta ja väylä on kapeimmillaan noin 50 metriä leveä. Saimax-alukset ovat 80x12,60 -metrisiä, joten kaiketi nekin mahtuvat siinä kohtaamaan. Leveämpiä aluksia tuolla ovat lähinnä tukkilautat, mutta niitä nyt joutuu väistämään jo niiden rajallisen ohjailukyvyn vuoksi.
Joensuusta kohti Pielistä voisi varmaan myös keksiä käyttöä po. säännölle. - Anonyymi
10-14 kirjoitti:
Savonlinnan Kyrönsalmeako tarkoitat? Voi olla, ainakin rannalta katsoen siinä aika hyvin virtaa.
Minua nyt lähinnä kuitenkin kiinnostavat meriolosuhteet (sisävesisäännöthän ovat voimassa myös rannikolla) ja tuohon aloittajan mainitsemaan Hevossalmeen tuo sääntö ei päde.
Tosin aloitushan nyt oli joka tapauksessa trolli, koska kuten muutkin totesivat, Hevossalmessa kuljetaan liikennevalojen mukaan sillan ollessa auki.Savonlinnan Kyrönsalmea tarkoitan. Etenkin siellä linnan takana virta puistelee venettä melkoisesti.
Sen säännön tulkitsemispaikka on siinä rautatiesillan alla oleva kapea ränni, jota purjeveneiden on käytettävä.
Vaikka sen rännin seinämät ovat sileät puulankuista tehdyt, eivät monet muualta tulevat pikkupurret uskalla ajaa niin paljon reunassa, että kaksi pienvenettä sopisi sivuuttamaan rännin alueella.
Siinä rännissä virta on aivan tasainen.
Isompien veneiden on suosiolla toimittava tuon virtapykälän mukaisesti ja odoteltava oma vuoronsa.
Kanavaveneilijä - Anonyymi
Jäi tuossa mainitsematta, että Laitaatsalmen siltojen alta pääsee nyt kulkemaan Saimaan syväväylän mitoilla.
Nyt sitten päättyy ne siltojen avaussulkeiset, joita olemme saaneet siellä harjoitella.
Tarkoin piti aina matka suunnitella, jotta odotusaika olisi jäänyt mahdollisimman lyhyeksi
Luulen että lähitulevaisuudessa he eivät enää Kyrönsalmen siltoja availe kuin erikoistilanteissa.
Saa nähdä tuleeko joskus ikävä niitä sillan avaussoittotuokioita D.
Kanavaveneilijä
- Anonyymi
Tarina ei päde. Hevossalmen väylässä on nykyisin liikennevalot jotka päästävät veneet vuoron perään. Yli 20m vene on varmasti korkeampi kuin 3,5 m joka on sillan alituskorkeus, joten siitä voi ajaa vain kun silta on auki ja silloin valot ohjaa.
Ja on aloittajalla aikamoinen yli 20 metrinen vesisuihkulla varustettu alus..
Crash Stop kun tarkoittaa vesisuihkun kääntämistä pakille korkeassa nopedessa. Tämähän on sitten turvallisuustekijä, joka puoltaa niiden käyttämistä viranomaiskäytössä, vene pysähtyy vaikka 40 solmun nopeudesta 1,5 kertaa veneen pituutta vastaavalla matkalla, tosin siinä katkeaa kyllä veneessä olijoilta luita tms.
- Anonyymi
Ensinnäkään en usko koko tarinaan. Toiseksi, jos alla on 20m alus, voisi olettaa että jonkinlainen sääntöjen tuntemus on paikallaan. Ollaan melko heikoilla jäillä, jos ei tunne liikennevalojen merkitystä Hevossalmessa.
- Anonyymi
Vaikka on liikennevalot, niin kun silta aukeaa ja vihreät palaa, sinne ajetaan usein kilpaa. Nopeat syövät hitaat mentaliteetilla mennään.
- Anonyymi
Usein näyttävät nuo sight-seeing alukset vaativan paikkaa jonon kärjessä.
Ilmeisesti ovat yli 20 m pitkiä ja siksi näkevät olevansa etuoikeutettuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usein näyttävät nuo sight-seeing alukset vaativan paikkaa jonon kärjessä.
Ilmeisesti ovat yli 20 m pitkiä ja siksi näkevät olevansa etuoikeutettuja.Toisaalta takaa tuleva alus on ohittava ja sillä on omat velvollisuutensa. Ohitettavahan ei siinä sitten enää saa muuttaa kurssia eikä nopeutta ja jos on menossa Hevossalmeen, niin sitten on.
Ahtaassa paikassa ohittavan pitää lisäksi olla erityisen varovainan ja odottaa ohitettavalta hyväksyntää ohitukselle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta takaa tuleva alus on ohittava ja sillä on omat velvollisuutensa. Ohitettavahan ei siinä sitten enää saa muuttaa kurssia eikä nopeutta ja jos on menossa Hevossalmeen, niin sitten on.
Ahtaassa paikassa ohittavan pitää lisäksi olla erityisen varovainan ja odottaa ohitettavalta hyväksyntää ohitukselle.Nyt oli kyse siitä odotusjonosta. Siinä yritetään pysyä paikoillaan omalla paikalla.
Tähän sitten tulee noita risteilijöitä, joista muutamat pyrkivät jonon kärkeen. Anonyymi kirjoitti:
Nyt oli kyse siitä odotusjonosta. Siinä yritetään pysyä paikoillaan omalla paikalla.
Tähän sitten tulee noita risteilijöitä, joista muutamat pyrkivät jonon kärkeen.Kyllä siinä aina toisinaan ihan normihuviveneetkin rupeavat etuilemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt oli kyse siitä odotusjonosta. Siinä yritetään pysyä paikoillaan omalla paikalla.
Tähän sitten tulee noita risteilijöitä, joista muutamat pyrkivät jonon kärkeen.Ymmärrän ihan hyvin risteilyalusten etuilun. Niillä on aikataulut, joista on pidettävä kiinni ja sata matkustajaa.
Annan mielelläni bussille tilaa autoillessa niin miksi en myös risteilijälle täynnä turisteja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrän ihan hyvin risteilyalusten etuilun. Niillä on aikataulut, joista on pidettävä kiinni ja sata matkustajaa.
Annan mielelläni bussille tilaa autoillessa niin miksi en myös risteilijälle täynnä turisteja?Ikatauluthan on laadittava niin, että aikataulussa pysyy sääntöjä noudattaenkin.
- Anonyymi
Olisiko argumentti se, että alle 20-metrinen alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi kulkea vain itse ahtaassa kulkuväylässä?
Jono pienaluksia estää turistirysän kulkua jonomuodostelmallaan, esteetön kulku risteilijällä tapahtuu jono ohittaen. Risteilijä kokee jonon antaneen sille tilaa kulkea.
Sellainen havainto jonottamisesta, että eihän se ylipäätäänkään perustu muuhun kuin hyvään tapaan ja sosiaaliseen normiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko argumentti se, että alle 20-metrinen alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi kulkea vain itse ahtaassa kulkuväylässä?
Jono pienaluksia estää turistirysän kulkua jonomuodostelmallaan, esteetön kulku risteilijällä tapahtuu jono ohittaen. Risteilijä kokee jonon antaneen sille tilaa kulkea.
Sellainen havainto jonottamisesta, että eihän se ylipäätäänkään perustu muuhun kuin hyvään tapaan ja sosiaaliseen normiin.Se turistirysä on jonkun ammatti ja elinkeino. Ei se päälle aja, mutta mitä järkeä sitä on estelläkään?
Sääntö sanoo ettei yli 20m aluksen, joka voi turvallisesti liikkua vain väylällä kulkua saa estää. Sääntö ei sano mitään estävän aluksen koosta.
Sen sijaan on sääntö, jonka mukaan pienten ja hitaiden pitää pysyä poissa yli 12m alusten tieltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se turistirysä on jonkun ammatti ja elinkeino. Ei se päälle aja, mutta mitä järkeä sitä on estelläkään?
Sääntö sanoo ettei yli 20m aluksen, joka voi turvallisesti liikkua vain väylällä kulkua saa estää. Sääntö ei sano mitään estävän aluksen koosta.
Sen sijaan on sääntö, jonka mukaan pienten ja hitaiden pitää pysyä poissa yli 12m alusten tieltä.Olet erehtynyt säännön sisällöstä: ahtaissa kulkuväylissä nimenomaan estävän aluksen ominaisuudet on määritelty koon tai perusteella (9 sääntö, b kohta: ”pituudeltaan alle 20 m alus... ei saa estää”). Aluksen, jonka kulkua ei saa estää, koosta ei taas ole sääntöä, vaan sen osalta ratkaisevaa on kyky navigoida turvallisesti vain ahtaassa kulkuväylässä. Tällainen alus voi olla lyhyempikin kuin 20 m.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet erehtynyt säännön sisällöstä: ahtaissa kulkuväylissä nimenomaan estävän aluksen ominaisuudet on määritelty koon tai perusteella (9 sääntö, b kohta: ”pituudeltaan alle 20 m alus... ei saa estää”). Aluksen, jonka kulkua ei saa estää, koosta ei taas ole sääntöä, vaan sen osalta ratkaisevaa on kyky navigoida turvallisesti vain ahtaassa kulkuväylässä. Tällainen alus voi olla lyhyempikin kuin 20 m.
Myönnän. Tiesin väärin.
- Anonyymi
Suomenlahdella käy virta niin että Suomen puolella virta käy itään ja Eestin puolella länteen. Tuo ratkaisee koko ongelman.
- Anonyymi
Itse useinkin Hevossalmen kääntösillan avautumista joudun odottelemaan, eiköhän sillan avaaja itse päätä jonkun perusteella kumpi suunta liikennevaloilla päästetään ensin. Ja sitä noudatamme. Piste. Toinen juttu on se, että olisi kiva tietää päästetäänkö mun suunta vai vastasuunta ensimmäiseksi, sujuvoittaisi liikkeellelähtöä, nyt kytistelen kohteliaasti kulkuväylän laidalla mutta jos tietäisin olevani ajovuorossa valojen vaihtuessa vihreäksi, voisin olla 30 sekuntia nopeammin sillasta ohi ja näin säästäisimme kokonaishäiriöaikaa bussiliikenteeltä yms. Siltakalifillahan on vhf, olisko sopivaa hihkaista kanavalla 16 tai sillan kyltissä mainittavalla kanavalla, kuka lähtee paalupaikalta. Tai onko itsestäänselvää että turistivesibussin puoli on ensimmäinen. Jos huvivene kiilaa odotusjonossa niiden edelle jotka kohteliaasti väylän sivussa odottavat niin kyseessä on huono merimiestaito ja pienentynyt intelligenssi. Ammattilaiset menkööt jonossa ohi mutta mikä ulkoinen merkki kertoo aukottomasti etä alus on ammattilainen?
Kokemus viittaisi siihen, että perjantaina/lauantaina itään menevät päästetään yleensä ensin ja sunnuntaina toisin päin. Luultavasti siltavahti myös ottaa huomioon tuuliolot yms. eli päästää ensin ne, joilla on hankalampi odotteluasema.
Olen muuten siinä avausta odotellessani kiinnittänyt joskus huomiota siihen, että matalien veneiden kipparit eivät aina piittaa punaisesta valosta vaan ajavat läpi.- Anonyymi
10-14 kirjoitti:
Kokemus viittaisi siihen, että perjantaina/lauantaina itään menevät päästetään yleensä ensin ja sunnuntaina toisin päin. Luultavasti siltavahti myös ottaa huomioon tuuliolot yms. eli päästää ensin ne, joilla on hankalampi odotteluasema.
Olen muuten siinä avausta odotellessani kiinnittänyt joskus huomiota siihen, että matalien veneiden kipparit eivät aina piittaa punaisesta valosta vaan ajavat läpi.Matalat saavat ajaa siitä läpi. Se on myös ihan järkeenkäypää. Miksi pidentää jonoa turhaan?
Joskus sillan luona on pikemminkin hässäkkä kuin jono. Silloin on ihan järkevää, että ne, jotka saavat veneensä hyvin liikkeelle ja ovat sopivassa kohtaa, lähtevät kun se on otollista. Kun tuulee, niin ensimmäiseksi odottamaan tullut ei välttämättä voi pysyä paikallaan vaan joutuu korjaamaan asemaansa ettei ajelehdi liikaa. Sitä on turha kaikkien odotella.
Pääsääntöisesti tietenkin ensimmäinen jonossa menee ensin, mutta kun kaikki pääsee läpi ja molemmilla puolilla on nopeusrajoitus, niin maltti on valttia. Käytännössä kaikki ovat siellä moottoriveneitä, joskin pari hupaisaa tapaustakin on nähty, kun tuuli kääntyy sopivasti kanavassa. Anonyymi kirjoitti:
Matalat saavat ajaa siitä läpi. Se on myös ihan järkeenkäypää. Miksi pidentää jonoa turhaan?
Joskus sillan luona on pikemminkin hässäkkä kuin jono. Silloin on ihan järkevää, että ne, jotka saavat veneensä hyvin liikkeelle ja ovat sopivassa kohtaa, lähtevät kun se on otollista. Kun tuulee, niin ensimmäiseksi odottamaan tullut ei välttämättä voi pysyä paikallaan vaan joutuu korjaamaan asemaansa ettei ajelehdi liikaa. Sitä on turha kaikkien odotella.
Pääsääntöisesti tietenkin ensimmäinen jonossa menee ensin, mutta kun kaikki pääsee läpi ja molemmilla puolilla on nopeusrajoitus, niin maltti on valttia. Käytännössä kaikki ovat siellä moottoriveneitä, joskin pari hupaisaa tapaustakin on nähty, kun tuuli kääntyy sopivasti kanavassa."Matalat saavat ajaa siitä läpi. "
Eivät silloin, kun punainen palaa. Se koskee kaikkia aluksia, soutuveneet mukaanlukien, korkeudesta riippumatta.
Sinun mallisi ei ole järkevä, koska niitä, jotka "saavat veneensä hyvin liikkeelle ja ovat sopivassa kohtaa" on mahdoton määritellä niin, että kaikki näkisivät tai edes voisivat nähdä tilanteen samalla tavalla. Liikennesääntöjen idea on juuri se, että on olemassa yksi ainoa oikea näkemys siitä, miten pitää toimia ja missä järjestyksessä liikutaan.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matalat saavat ajaa siitä läpi. Se on myös ihan järkeenkäypää. Miksi pidentää jonoa turhaan?
Joskus sillan luona on pikemminkin hässäkkä kuin jono. Silloin on ihan järkevää, että ne, jotka saavat veneensä hyvin liikkeelle ja ovat sopivassa kohtaa, lähtevät kun se on otollista. Kun tuulee, niin ensimmäiseksi odottamaan tullut ei välttämättä voi pysyä paikallaan vaan joutuu korjaamaan asemaansa ettei ajelehdi liikaa. Sitä on turha kaikkien odotella.
Pääsääntöisesti tietenkin ensimmäinen jonossa menee ensin, mutta kun kaikki pääsee läpi ja molemmilla puolilla on nopeusrajoitus, niin maltti on valttia. Käytännössä kaikki ovat siellä moottoriveneitä, joskin pari hupaisaa tapaustakin on nähty, kun tuuli kääntyy sopivasti kanavassa."Matalat saavat ajaa siitä läpi. "
Vaan kun eivät saa. Sillä punaisella valolla on sama funktio kuin tieliikenteessä. Sitä ei saa ohittaa. Matalat veneet eivät ole mitään merten fillareita (fillareidenhan ei tunnetusti tarvitse välittää liikenesäännöistä tuon taivaallista). - Anonyymi
"Siltakalifillahan on vhf, olisko sopivaa hihkaista kanavalla 16 tai sillan kyltissä mainittavalla kanavalla, kuka lähtee paalupaikalta."
Ihan hyvä idea, mutta ei VHF, koska se on kömpelö ja vanhanaikainen ja kännykkä on jo korvannut sen. Näin täällä jatkuvasti muistutetaan.
Kännykkänumero sillan pieleen, josta voi kysellä kuka menee ekaks.
Oikeastaan sekin on aika vanhanaikaista. Pitää ladata appi kännykkään, jonka avulla voi tsätätä siltakalifin kanssa.
On se hienoa tämä kehitys! Vai mitä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Siltakalifillahan on vhf, olisko sopivaa hihkaista kanavalla 16 tai sillan kyltissä mainittavalla kanavalla, kuka lähtee paalupaikalta."
Ihan hyvä idea, mutta ei VHF, koska se on kömpelö ja vanhanaikainen ja kännykkä on jo korvannut sen. Näin täällä jatkuvasti muistutetaan.
Kännykkänumero sillan pieleen, josta voi kysellä kuka menee ekaks.
Oikeastaan sekin on aika vanhanaikaista. Pitää ladata appi kännykkään, jonka avulla voi tsätätä siltakalifin kanssa.
On se hienoa tämä kehitys! Vai mitä?Toi appi olisi ihan pakko saada. Hyvä idea. Kuka rahoittaisi?
Appi pitäisi saada myös DSC:n korvikkeeksi. Ja sillä voisi chattailla lähella olevien laivojen kanssa ja pyytää apua. Ei sitä VHF:n reliikkiä mihinkään tarvita, kun meillä on the netti! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Siltakalifillahan on vhf, olisko sopivaa hihkaista kanavalla 16 tai sillan kyltissä mainittavalla kanavalla, kuka lähtee paalupaikalta."
Ihan hyvä idea, mutta ei VHF, koska se on kömpelö ja vanhanaikainen ja kännykkä on jo korvannut sen. Näin täällä jatkuvasti muistutetaan.
Kännykkänumero sillan pieleen, josta voi kysellä kuka menee ekaks.
Oikeastaan sekin on aika vanhanaikaista. Pitää ladata appi kännykkään, jonka avulla voi tsätätä siltakalifin kanssa.
On se hienoa tämä kehitys! Vai mitä?Sillassahan on valo, mikä ilmaisee sille puolelle, mikä tulee ensin. Pääsääntöisesti idästä tulevat.
- Anonyymi
eihän sitä veneellä pysty kiltisti jonottamaan, koko ajan tuuli, aallot ym kääntää ja siirtää paateja ja pitää tehdä kierrostä, siinä muuttuu paikat kokoajan. kaikki kuitenkin siitä aukosta tulevat pääsemään eli eipä sillä väli kuka menee ekaks.
paras olisi jos nopeimmin kulkeva alus menisi ensimmäisenä niin tulisi sillan jälkeen vähemmän ohituksia.
prööt- Anonyymi
Koska kyseessä ei ole kilpailu, tuo nopeusjärjestys olisi järkevä ellei juuri ne nopeimmat veneet ilman köliä olisi niitä samoja, jotka ovat alttiimpia tuulille.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397880Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822