parisuhde ja riippuvuus

Anonyymi

Olen päihteetön ja elämäntapani on muutenkin raitis, olen käynyt läpi elämän varrella kertyneen taakan ja päivittäinen elämäntapa on ei-riippuvainen.
Puolisoni ei ole päihteetön. Sinänsä hänen juomisensa ei ole alkoholistista mutta mielestäni hänen elämäntapansa perustuu ailahtelevaiselle riippuvuus ilmapiirille. Esim hänen omistautumisensa parisuhteeseen perustuu epävarmuuteen ja on aika hukassa välillä itsensä kanssa. Kaikilla meillä on nämä hetket mutta tuntuu että hän ei muuta olekaan vaan ajelehtii sinne tänne ja saa sen näennäisesti pysymään itselleen normaalin puitteissa.
Tämä alkaa käydä jotenkin yksinäiseksi, raskaaksi ja yksipuoliseksi. Mielestäni parisuhde on yhteinen matka mutta kohtaammeko tosi asiassa yhtään millään tasolla?
Olen ollut suhteessa läsnä ja vähän niinkuin mielenkiinnolla odottanut miten tämä etenee. Yhteisiä vuosia on paljon takana ja yhteistä jaettavaakin meillä on mutta tuntuu että koko ajan vähemmän. Kuin koko ajan enemmän mentäisiin eri suuntaan. Nyt hän kertoi alkaneensa miettiä että mikä on suhteemme tarkoitus. Kuulosti olevansa aika tukalassa tilanteessa "itsensä" kanssa.
Voiko tällainen edes toimia? Yritämmekö mahdotonta? Mielestäni hänen pohdinta on aiheellinen. Mikä on vaihtoehtoni, odotella että hän tulee johonkin tulokseen? Varmaan on tarpeen itsekin pohtia, voiko se olla edes loppujaan itselleni hyväksi, välillä tuntuu että joutuu elämään niin kahta eri maailmaa... olisko kellään kokemuksia?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alkoholiriippuvuus eli alkoholismi on ihan oma sairautensa, eikä sillä juurikaan ole tekemistä muiden riippuvuuksien kanssa.

      Jos parisuhteessa mennään "oma hyvinvointi"-ajattelu edellä, niin ei se parisuhde siitä kyllä parane. Nykyään tunnutaan menevän "minä-minä"-ajattelu edellä joka rintamalla.

    • Anonyymi

      Ensimmäinen lause kuvaa minunkin elämääni. Minulla ei ole ollut mitään taakkoja
      Seurusteluaikana ilmeni tulevan mieheni alkoholin käyttö. Lauantaiset iltaryypingit ja tietenkin telttareisujen tissuttelu.
      Liittomme alkuvaiheessa mieheni oli joskus vetämättömässä kunnossa.
      Hän hoiti työnsä eikä aiheuttanut varsinaista harmia vapaallakaan.

      • Anonyymi

        Mitenkö tälläinen avaus tuli,olkaa yksin ei tarvitse kärsiä ,jos kärsii niin itsestään,kaikki ei kärsi itsestäkään.


    • Anonyymi

      Kriisivaihe, joka pitää käsitellä. Me emme pystyneet, olisi ehkä kannattanut. Mies jäi eläkkeelle ja minulla tuli vaihdevuodet, joita en yhtään ymmärtänyt. Ota puheeksi reilusti. Vaimolla mieli sekaisin, lähes aina v*****aa ja puoliso tuntuu taakalta ja toisaalta pelottaa, että löytää jonkun toisen. Jos teillä on tilanne, jossa lapset muuttavat pois kotoa, niin sitä suuremmalla syyllä, eri elämään tai yhdessä mutta kriisittä ja käsittelemättä se ei suju. Rakkaus on loppunut ja nyt on luvassa kumppani-yhdessäoloa, ei kovin kiinnostavaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe