parisuhde ja riippuvuus

Anonyymi

Olen päihteetön ja elämäntapani on muutenkin raitis, olen käynyt läpi elämän varrella kertyneen taakan ja päivittäinen elämäntapa on ei-riippuvainen.
Puolisoni ei ole päihteetön. Sinänsä hänen juomisensa ei ole alkoholistista mutta mielestäni hänen elämäntapansa perustuu ailahtelevaiselle riippuvuus ilmapiirille. Esim hänen omistautumisensa parisuhteeseen perustuu epävarmuuteen ja on aika hukassa välillä itsensä kanssa. Kaikilla meillä on nämä hetket mutta tuntuu että hän ei muuta olekaan vaan ajelehtii sinne tänne ja saa sen näennäisesti pysymään itselleen normaalin puitteissa.
Tämä alkaa käydä jotenkin yksinäiseksi, raskaaksi ja yksipuoliseksi. Mielestäni parisuhde on yhteinen matka mutta kohtaammeko tosi asiassa yhtään millään tasolla?
Olen ollut suhteessa läsnä ja vähän niinkuin mielenkiinnolla odottanut miten tämä etenee. Yhteisiä vuosia on paljon takana ja yhteistä jaettavaakin meillä on mutta tuntuu että koko ajan vähemmän. Kuin koko ajan enemmän mentäisiin eri suuntaan. Nyt hän kertoi alkaneensa miettiä että mikä on suhteemme tarkoitus. Kuulosti olevansa aika tukalassa tilanteessa "itsensä" kanssa.
Voiko tällainen edes toimia? Yritämmekö mahdotonta? Mielestäni hänen pohdinta on aiheellinen. Mikä on vaihtoehtoni, odotella että hän tulee johonkin tulokseen? Varmaan on tarpeen itsekin pohtia, voiko se olla edes loppujaan itselleni hyväksi, välillä tuntuu että joutuu elämään niin kahta eri maailmaa... olisko kellään kokemuksia?

4

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Alkoholiriippuvuus eli alkoholismi on ihan oma sairautensa, eikä sillä juurikaan ole tekemistä muiden riippuvuuksien kanssa.

Jos parisuhteessa mennään "oma hyvinvointi"-ajattelu edellä, niin ei se parisuhde siitä kyllä parane. Nykyään tunnutaan menevän "minä-minä"-ajattelu edellä joka rintamalla.

• Anonyymi

Ensimmäinen lause kuvaa minunkin elämääni. Minulla ei ole ollut mitään taakkoja
      Seurusteluaikana ilmeni tulevan mieheni alkoholin käyttö. Lauantaiset iltaryypingit ja tietenkin telttareisujen tissuttelu.
      Liittomme alkuvaiheessa mieheni oli joskus vetämättömässä kunnossa.
      Hän hoiti työnsä eikä aiheuttanut varsinaista harmia vapaallakaan.

• Anonyymi

Mitenkö tälläinen avaus tuli,olkaa yksin ei tarvitse kärsiä ,jos kärsii niin itsestään,kaikki ei kärsi itsestäkään.

• Anonyymi

Kriisivaihe, joka pitää käsitellä. Me emme pystyneet, olisi ehkä kannattanut. Mies jäi eläkkeelle ja minulla tuli vaihdevuodet, joita en yhtään ymmärtänyt. Ota puheeksi reilusti. Vaimolla mieli sekaisin, lähes aina v*****aa ja puoliso tuntuu taakalta ja toisaalta pelottaa, että löytää jonkun toisen. Jos teillä on tilanne, jossa lapset muuttavat pois kotoa, niin sitä suuremmalla syyllä, eri elämään tai yhdessä mutta kriisittä ja käsittelemättä se ei suju. Rakkaus on loppunut ja nyt on luvassa kumppani-yhdessäoloa, ei kovin kiinnostavaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      292
      14644
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      163
      4161
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      135
      3881
    4. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      447
      1848
    5. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      1808
    6. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      35
      1726
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      52
      1375
    8. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      152
      1221
    9. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      66
      1163
    10. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1131
    Aihe