Sisustamisesta

Kevätpuuhaa

Aikomuksenani on laittaa keulakajuuttaan puurimoitus seinille. Tällä hetkellä seinät ovat maalatut ja ovat pirun kosteat aamuisin.
Miten projekti kannattaisi toteuttaa?
Mistä materiaalit yms.? Tekotavoista... Vene Helsingissä.

18

3115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jebe

      aikanaan rimoituksen seuraavasti:

      Sahasin 16 mm vaneerista rimat,kiinnitin rimat mikropalloista ja hartsista tehdyllä spakkelilla, maalasin topcoatilla ja ruuvasin tiikkirimoituksen vaneeririmoihin kiinni. On makuasia kiinniittääkö rimat kylki kyljessä vai jättääkö muutaman millin raon.

      • lisää

        Ymmärsin, että pystyrimat olivat siis 16mm paksuja.

        Miten ne on helpoin kiinnittää seinään?
        Tarkoitan sitä, että ei tarvisisi viritellä puristimia tai muita keppejä siten, että rimat saisi pysymään paikoillaan (kaarella) vasten kylkiä liiman/hartsin kovettuessa.

        Kerrotko?


      • Jebe
        lisää kirjoitti:

        Ymmärsin, että pystyrimat olivat siis 16mm paksuja.

        Miten ne on helpoin kiinnittää seinään?
        Tarkoitan sitä, että ei tarvisisi viritellä puristimia tai muita keppejä siten, että rimat saisi pysymään paikoillaan (kaarella) vasten kylkiä liiman/hartsin kovettuessa.

        Kerrotko?

        pakko paikoittain murtaa rimoja sen verran että sain seuraaamaan seinää, ei tarvitse katkaista, sen verran vaan että taipuu. Kiinnitin sitten liimapistoolilla ja sen jälkeen mikropallospakkelilla. Seinän pituussuuntaisen kaarevuuden kanssa ei taida keulapiikin garneerauksessa tulla kovin suuria ongelmia. Keskellä venettä ja takaosassa kylläkin, jos on pitkiä rimoja. Jos on ongelmia joutuu tekemään tiheämmän koolauksen että rimat pysyvät samalla tasolla.


      • lisää
        Jebe kirjoitti:

        pakko paikoittain murtaa rimoja sen verran että sain seuraaamaan seinää, ei tarvitse katkaista, sen verran vaan että taipuu. Kiinnitin sitten liimapistoolilla ja sen jälkeen mikropallospakkelilla. Seinän pituussuuntaisen kaarevuuden kanssa ei taida keulapiikin garneerauksessa tulla kovin suuria ongelmia. Keskellä venettä ja takaosassa kylläkin, jos on pitkiä rimoja. Jos on ongelmia joutuu tekemään tiheämmän koolauksen että rimat pysyvät samalla tasolla.

        Tarkoitin pystyrimoja mihin poikkirimat kiinnitettään ruuveilla -> miten sait ne pysymään kaarella ja paikoillaan kunnes liima oli kuivunut.
        Laminoitko pystyrimat lopuksi, siten että ne pysyy pomminvarmasti kiinni?


      • Jebe
        lisää kirjoitti:

        Tarkoitin pystyrimoja mihin poikkirimat kiinnitettään ruuveilla -> miten sait ne pysymään kaarella ja paikoillaan kunnes liima oli kuivunut.
        Laminoitko pystyrimat lopuksi, siten että ne pysyy pomminvarmasti kiinni?

        Tein sahalla rimaa viiltoja (jossa seinä kaartui voimakkaasti joutui sahaamaan melkein läpi) niin että rima antoi periksi niiltä kohdin ja sen sai työnnettyä seinään kiinni. Rimahan osittain murtuu tässä käsittelyssä, mutta koska pintakerrokset kuitenkin jäävät ehjiksi saa juuri sille paikalle sattuvan ruuvin kuitenkin ruuvattua kiinni. Voihan riman sahata kokonan poikkikin, muotoilla päitä ja käyttää paloja siellä missä seinä kaartuu pahasti. Sitten liimapistoolilla, eli sellainen jossa liimapatruuna kuumennetaan, rimat kiinni. Liimahan kuivuu melkein heti. Ei ole mikään kestävä liimaus, muttei tarvitsekaan, koska spakkeli on se joka pitää pystyrimat paikallaan. Vaarana voi keulapiikissä kyllä olla että koska alue on melko laaja ja siitä puuttuu jäykistäjiä se voi vasta-aallokossa hiukan elää, jolloin on mahdollista että spakkeli murtuu ja rimat irtoavat (omassa veneessäni tein tiikkirimoituksen salonkiin eikä keulapiikkiin ja siellä on pysynyt paikallaan 8 vuotta) Laminoimalla tästä ongelmasta tietenkin pääsee, jolloin ei tarvitse spakkeliakaan, kunhan pyöristää riman reunat niin että saa maton pysymään kiinni.
        Yksi kuva tietenkin sanoisi enemmän kuin tuhat sanaa, joten jos kerrot osoitteen voin lähettää a) piirroksen siitä mitä tarkoitan ja b) kuvan lopputuloksesta.


    • Avancee

      Kannattaa täyttää alle tulevien pystyrimojen (juoksujen)välit ohuella ja tapuisalla eristematolla, niin vältyt hikoiluongelmalta ja lämpö- ja melueristyskin tulee samalla

    • seinille

      Vaihtoehtoja on tietenkin useita, tässä yksi.

      Laita seinille koolaukset vaikkapa 9 mm vanerista (voit laittaa kaksi 9mm vaneria päällekkäin jos sille tuntuu), saat ne helpoiten kiinni sikaflexillä.

      Laita koolausten väliin lämpöeristettä, vaikka uretaania (se on ehkä helpompi laittaa kun liimata kallista mattoa)

      Tee rimat seinille umpipuusta. Paksuudeksi riittää 6 mm ja leveydeksi ehkäpä noin 40 mm. Rimat kiinni ruuveille koolauksiin. Aloita rimoituksen laittaminen seinän keskeltä, älä ylä- tai alareunasta.

      Hyviä ja kohtuuhintaisia puukauppoja löytyy kyllä ja tekemiseenkin löytyy ihan käyttökelpoisia nikesejä.

      Minkälainen vene on kyseessä?

      • kysyvä ei tieltä eksy

        Miksi aloitetaan keskeltä,kerro tarkemmin. Muistaakseni luin jostain lehdestä olisiko Vene tai Purjehtija plastic pading liimasta, joka tarttuu muutaman minuutin painamisella kiinni ja kestää myös kosteutta. Onko muilla muistikuvia tästä liimasta.


      • liima
        kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:

        Miksi aloitetaan keskeltä,kerro tarkemmin. Muistaakseni luin jostain lehdestä olisiko Vene tai Purjehtija plastic pading liimasta, joka tarttuu muutaman minuutin painamisella kiinni ja kestää myös kosteutta. Onko muilla muistikuvia tästä liimasta.

        Nopeampi liima olisi tietenkin helpompi käyttää Jos selainen löytyy niin kannattaahan sellaista käyttää.

        Rimat kannattaisi aloittaa kiinnittää keskeltä seinää. Rimoitettaessa seinää eteenpäin runkomuoto tekee sellaisen tempun että rimaa pitäisi taivuttaa sivusuunnassa. Jos on aloittanut ylälaidasta niin alimmaista rimaa saa taivuttaa todella paljon. Jos taas aloittaa keskeltä, niin molempia reunimmaisia rimoja tarvitsee taivuttaa vain hieman. Tämä taas riippuu veneen runkomuodoista ja rimoitettavan seinän leveydestä. Voihan olla että joissakin veneissä tällaista ongelmaa ei juurikaan pääse syntymään.

        Työn tekeminen pitää tietenkin aina suunnitella apauskohtaisesti, on aika vaikea antaa ohjetta veneeseen josta ei tiedä yhtään mitään.


      • Kevätpuuhailija

        Vene on Ohlson 29. Edullinen puutavaraliike pk-seudulla olisi hyvä tietää. Teak kun on hinnoissaan. Vai pitäisikö lähteä petsauslinjalle käyttäen jotain edullisempaa tavaraa?

        Kiitokset sulle ja kaikille tähänastisista muillekin neuvoista.


      • Kevätpuuhailija kirjoitti:

        Vene on Ohlson 29. Edullinen puutavaraliike pk-seudulla olisi hyvä tietää. Teak kun on hinnoissaan. Vai pitäisikö lähteä petsauslinjalle käyttäen jotain edullisempaa tavaraa?

        Kiitokset sulle ja kaikille tähänastisista muillekin neuvoista.

        Omassa Ohlsonissani on käsittääkseni mäntyrimaa, joka on petsattu/lakattu tummemaksi. On ihan tyylikäs ja siisti. Lakkaus ja puunsuoja pitää vain tehdä rimoihin ennen kiinnitystä, rimat tulee suojata joka puolelta ettei kosteus pääse puremaan. Siinä tiikki on kosteudensietoisena parempi puulaji.


      • tarve
        Kevätpuuhailija kirjoitti:

        Vene on Ohlson 29. Edullinen puutavaraliike pk-seudulla olisi hyvä tietää. Teak kun on hinnoissaan. Vai pitäisikö lähteä petsauslinjalle käyttäen jotain edullisempaa tavaraa?

        Kiitokset sulle ja kaikille tähänastisista muillekin neuvoista.

        Itse ostaisin sopivan paksuisen ja pituisen (esim 50 mm x 2,2m) Lankun ja sahaisin sen rimoiksi. Riman paksuus 6 mm höyläysvara 2 mm sahalle 2 mm = 10 mm paksuutta yhtä rimaa kohden. Eli 200 mm leveästä laudasta tekee 20 rimaa eli 80 cm seinää. Siitä voi sitten itse laskea montako kuutiota kuluu ja paljonko se maksaa.

        Itse en käyttäisi teakkia koska sen höylääminen on todella työlästa ja tavara on kallista. Mahonkia tai tammeakin voi käyttää. Vaaleampi puu tekee valoisamman ja avaramman oloisen sisutan.

        Tuleehan tietenkin jonkin verran halvemmaksi kun käyttää kotimaista tavaraa, mutta puutavaran osuus loppukustannuksista ja tarvittavasta työmäärästä on sen verran pieni että itse en siinä kohden säästäisi. (kun saat laksettua tarvittavan kuutiomäärän, niin sen jälkeen kustannusten vertailu on helppoa)


      • Toivo
        Kevätpuuhailija kirjoitti:

        Vene on Ohlson 29. Edullinen puutavaraliike pk-seudulla olisi hyvä tietää. Teak kun on hinnoissaan. Vai pitäisikö lähteä petsauslinjalle käyttäen jotain edullisempaa tavaraa?

        Kiitokset sulle ja kaikille tähänastisista muillekin neuvoista.

        Minä käytän irogoa se on sään kestävyydessä toiseksi paras puulaji teak:in jälkeen. Öljyttynä saman näköistä teak:in kanssa. Lakattuna hieman vaaleampi.Hinnaltaan 1/3 teak:in hinnasta.Helppo työstää.Hauras ja kova puulaji tylsyttää myös teriä.


      • Viki
        Toivo kirjoitti:

        Minä käytän irogoa se on sään kestävyydessä toiseksi paras puulaji teak:in jälkeen. Öljyttynä saman näköistä teak:in kanssa. Lakattuna hieman vaaleampi.Hinnaltaan 1/3 teak:in hinnasta.Helppo työstää.Hauras ja kova puulaji tylsyttää myös teriä.

        Iroko on monessa suhteessa teakin veroinen materiaali, kovuudessa voittaa.

        Ongelmana vaikea työstettävyys, kovuus tietysti tylsyttää teriä, mutta syyrakenne on myös vaikea, vuoltaessa ei voi helposti päätellä lohkeamissuuntia. Toinen ongelma on sahatavaran kieroontuminen kuivattaessa tai yleensä kosteusvaihteluissa lankut tai rimat vääntyvät itsestään "ropeleiksi". Näistä asioista johtuen irokoa ei käytetä kansien pintamateriaalina kuten teakia, tulisi liian paljon hylkyä rimojen valmistusvaiheessa. Veikkaisin että sama ongelma tulee esille karneerauksen kanssa?

        Köli/emäpuut, jäykät kaaret, polviot - siinä esimerkkejä käyttökohteista puuveneessä, jossa iroko on ehdottoman hyvä materiaali.

        Eikö kukaan ole käyttänyt höyrylaatikkoa ja täyspuuta, esim. saarnea, tuon koolauksen teossa? Saarni muuten materiaalina voisi olla aika nätti ja valoisan vaikutelman antava myös itse pintamateriaalina.


    • hygienikko

      Komeen näköisiä on, mutta vaikea siivota kun välit täyttyvät kaikella moskalla aikojen saatossa.

      • kestää

        viilutetusta ja uritetusta vanerista homman tekee käden käänteessä. Ei jää näitä siivottavia rakojakaan.
        Vaneri pitää olla lakattu molemmilta puolin.


      • vaari
        kestää kirjoitti:

        viilutetusta ja uritetusta vanerista homman tekee käden käänteessä. Ei jää näitä siivottavia rakojakaan.
        Vaneri pitää olla lakattu molemmilta puolin.

        Laminoin valmiiksi keulaan kaaret kun tein rungon, mutta homma onnistuu myös mäntyrivoilla
        jotka sahaat muotoon ja asennat sikaflexillä.
        Rimoitus 5 mm paksua ja 60 mm leveää. ja 8 mm raoilla.
        Rimat on saatava irti puhdistusta varten. Kannattaa lakata ennen asennusta ja rimojen reunat jyrsimellä pyöreiksi.


      • maksaa?
        kestää kirjoitti:

        viilutetusta ja uritetusta vanerista homman tekee käden käänteessä. Ei jää näitä siivottavia rakojakaan.
        Vaneri pitää olla lakattu molemmilta puolin.

        tälläistä vaneria saa ja mitä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

      Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      366
      2665
    2. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

      Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      435
      2568
    3. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

      Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      120
      1474
    4. Mitkä eleet

      Kaivatullasi viehättävimmät?
      Ikävä
      43
      1196
    5. Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan

      En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo
      Alkoholi
      80
      1002
    6. Etkö sinä ymmärrä että minähän

      Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s
      Ikävä
      26
      861
    7. Kaipaan sinua ja

      Pelkään etten merkitse mitään
      Ikävä
      56
      843
    8. Olet vain todella

      Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.
      Ikävä
      39
      825
    9. Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?

      Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi
      Pyhäjärvi
      121
      802
    10. En vaan jaksa

      Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä
      Ikävä
      30
      759
    Aihe