Hyvä teiniajan ammattimuusikko nykyisin -kaverini, johon olen yhteydessä vieläkin, valmistui tänä keväänä musiikkipedagokiksi Jyväskylästä, ja hän ansaitsee leipänsä ja elättää kaksi pientä poikaansa keikkailun lisäksi opettamalla sähkökitaran soittoa kansalaisopistolla.
Luin hänen opinnäytetyönsä, jonka aihe oli "Etäläsnäolon merkitys kitaraopetuksessa", ja tekniikka-osion, kun luin, kaverini ei tunne juuri tietoliikenne-tekniikkaa, sain sen käsityksen, että suosittu trendi on instrumentin etäopetuksessa Skypen käyttö, mutta kaverini puhui kovasta latenssista.
Googlasin Peer to Peer audio streaming, ja päädyin tarkastelemaan PeerJS-JavaScript-kirjastoa, jonka nettisivuilta "examples" -alasivulta löytyy linkki erääseen Github-profiiliin, josta löytyy kyseistä kirjastoa hyödyntävä audion/videon-streemaus-selainpohjainen sovellus ja se on ilmainen. Kaverini epäilee opinnäytetyössä, että korkea latenssi Skypessä johtuu siitä, että datapaketit kulkevat Irlannissa sijaitsevan palvelimen kautta, mutta tiedä siitä sitten. Ainakin joskus 1990-lluvun lopulla, kun pelattiin Quakea hitaalla modeemilla, ja latailtiin Napsterista MP3:sia, yhteysnopeus valikoitui hitaamman yhteyden mukaan.
Minkälaisia muita käyttösovelluksia tässä Peer2Peer -tekniikassa voisi olla? Voisi olla mielenkiintoista ohjelmoida hyödyntäen jotain PeerJS-kaltaista kirjastoa, että ei tarvitsisi koko protokollaa alusta lähtien alkaa koodaamaan itse.
P2P-teknologian sovellusmahdollisuuksista
0
103
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️861829Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1451288YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä621110- 63976
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan82921Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli84840Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029836Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.126829Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.47817- 57810