Kyseessä Mazda 6 1,8 vm.2004. Auto käy tasaisesti mutta kun lähtee kiihdyttämään esim. 2. tai 3. vaihteella hiljaisesta vauhdista painamalla kaasun pohjaan niin silloin alkaa nykiminen. Antoi vikakoodin P0300, yhdessä tai useammassa sylinterissä hetkellinen sytytyshäiriö? Onko kenelläkään kokemuksia tai vinkkejä mistä tuo voisi johtua? Kun antaa tasaisemmin kaasua niin nykimistä ei ilmene?
Vikakoodi P0300
21
7015
Vastaukset
- Anonyymi
Moottori tarvitsee toimiakseen seuraavia asioita:
-oikeanlainen polttoaine, oikeassa suhteessa ilmamäärään
-sylinterissä oikeanlainen puristus
-riittävän voimakas sytytyskipinä oikeaan aikaan
Nykiminen on sitä, että polttoaine ei syty, jolloin jokin edellämainituista on pielessä. Moottorin käymisessä on monenlaisia olosuhteita, riippuen kuormituksesta, lämpötilasta ja ties mistä, jotka vaikeuttavat seoksen syttymistä.
Jos oletetaan että moottori on mekaanisesti ehjä, ongelmaksi jää sytytyskipinä ja polttoaineseos. Kevyellä kuormalla, eli tasakaasulla, ongelmia ei esiinny, mutta kun tehoa halutaan enemmän, eli kiihdytys, seos ei sytykään, yhdessä tai useammassa sylinterissä.
Tästä voidaan palata alkupisteeseen:
-sytytyskipinän voimakkuus (ajoitus lienee tietokoneen säätämä, joten oletettavasti kunnossa)
-polttoaine/ilmaseoksen suhde, tätä säätää moottorin tietokone, joka saa tietoa monelta anturilta
Kipinän heikkous voi johtua monesta asiasta, vanhat sytytystulpat, väärät sytytystulpat, vanhat tulpanjohdot (jos autossa sellaiset on), viallinen puola, moottorin ohjausyksikkö, auton johtosarja jne jne
Seossuhteen voi sekoittaa vielä enemmän asioita: moottorin anturit:
-map anturi (tai maf)
-moottorin lämpötila-anturi
-imuilman lämpötila-anturi
-lambda-anturi
-kaasuläpän asentoanturi
-nakutusanturi
-varmaan 10 muutakin anturia jotka ei nyt samantien tule mieleen
Noiden lisäksi seossuhteeseen voi vaikuttaa vika moottorin johtosarjassa, vika moottorin ohjaimessa, suuttimien likaantuminen, polttoaineen painesäätimen vika, ilmavuoto imupuolella, imuvuoto pakopuolella ja varmasti 10 muuta asiaa jotka ei nekään nyt tule samantien mieleen.
Ei muuta kuin selvittämään, sinnikkyys palkitaan näissäkin asioissa. Ei kannata luovuttaa jos ei ongelma selviä ihan parissa päivässä.- Anonyymi
Olen itse selvitellyt vastaavanlaisia ongelmia 20 vuotta ja tuossa oli kyllä täydellinen vastaus.
Monelle on selvää että jos auto nykii niin pitää vaihtaa sytytystulpat koska nykiminen johtuu siitä ettei sytytä, vika täytyy siis olla sytytyspuolella. Tuurilla voi alkaa vaikka toimimaan noin toimittuna, mutta useimmiten ei.
Nykimisen syy voi olla hyvinkin monimutkainen selvittää ja vanhassa autossa syynä voi olla ei yhden, ei kahden vaan jopa kolmen asian yhteisvaikutus.
Juuri selvitin erään lähes 20 vuotiaan auton nykimisen. Syynä oli imuilmalämpötila-anturin toimintapisteen muuttuminen noin 25% ja lambda-anturin liittimessä ollut kontaktiongelma.
Kun nämä kompensoivat sopivasti toisiaan, siten että toinen veti moottorin seosta laihalle ja toinen rikkaalle, moottori toimi melkein oikein, mutta tietyissä tilanteissa se nyki.
Kun korjasin kummankin asian, tuntui kuin moottoriin olisi tullut noin 30 hevosvoimaa lisää tehoa, ja todennäköisesti siihen tulikin.
Kaikilla ei tietysti ole riittävästi osaamista eikä päättelykykyä eikä tietoa auton moottorin / ruiskujärjestelmän toiminnasta, mutta jos auto on riittävän vanha ja sitä meinaa käyttöautona pitää, kannattaa suosiolla vaihtaa kaikki moottorin anturit, ikä tekee niille tehtävänsä ja niiden toiminta ei ole enää sitä mitä pitäisi. Anturit on nykyisin sen verran edullisia että tuo ei ole monenkaan kympin sijoitus.
- Anonyymi
Sytytys häiriöitä ettei olis kampuran antura antautumassa, jos tulpat on ehjät ja erillisillä puolilla toteutettu järjestelmä?
- Anonyymi
Mistä päättelit että kyseessä on nimenomaan sytytyspuolen ongelma?
- Anonyymi
Vikakoodi P0300
sytytystulpat on varmaan 15-20 tkm ajetut. ei ole erillisiä puolia jokaiselle tulpalle vaan näyttää olevan tulpanjohtosarja, en vielä tiedä minkälainen siis tuo virranjakaja on esim. sisältäpäin. arvelin vain kysyä onko tuossa kokemuksien perusteella mitään tyyppivikaa, osien vaihtaminen summanmutikassakin on vain niin turhauttavaa. vikavalo nollattiin niin syttyi sitten uudestaan kun vedätti niin että alkoi kiihdytyksessä nykiä, ei syttynyt kun ajoi niin ettei tullut tuo nykiminen päälle.- Anonyymi
Erään nettisivuston mukaan tyypillisimmät asiat, jotka antaa mazda kutosessa koodin P0300, nimenomaan tässä järjestyksessä:
Alhainen bensan paine
Imupuolen vuoto
EGR Ongelma
Sytytysongelmat
Kampi- tai nokka-aksenlin anturit
Matalat puristukset sylintereissä
Autossasi ei taida olla virranjakajaa laisinkaan. - Anonyymi
Virranjakajan kansi siis kypsynyt mätzässä näillä tiedoilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Virranjakajan kansi siis kypsynyt mätzässä näillä tiedoilla?
Kyseisessä autossa ei ole virranjakajan kantta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseisessä autossa ei ole virranjakajan kantta
Kyseisessä autossa ei ole edes virranjakajaa.
Melkein kaikissa autoissa -90 luvun lopulta lähtien on ollu moottorinohjausyksikkö (Ecu), joka säätää jokaisen sylinterin sytytyksen erikseen, ja jokaiselle sylinterille on oma sytkäpuola, tai puolajakaja.
Mazda 6 1.8 koneessa taitaa olla juuri tuo puolajakaja, joka kannattais vaihtaa, jos auto nykii. Ei oo kovin kallis osa (motonetissä n. 40 e) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseisessä autossa ei ole edes virranjakajaa.
Melkein kaikissa autoissa -90 luvun lopulta lähtien on ollu moottorinohjausyksikkö (Ecu), joka säätää jokaisen sylinterin sytytyksen erikseen, ja jokaiselle sylinterille on oma sytkäpuola, tai puolajakaja.
Mazda 6 1.8 koneessa taitaa olla juuri tuo puolajakaja, joka kannattais vaihtaa, jos auto nykii. Ei oo kovin kallis osa (motonetissä n. 40 e)Ihan hyvää tekstiä muuten, mutta miksi se puola pitäisi vaihtaa?
- Anonyymi
Vaihda polttoainesuuttimet uusine tiivisteineen.
Niitä saa aivan hassulla vaikka ebaysta.- Anonyymi
Miksi näin pitäisi tehdä?
- Anonyymi
Vaihda sitten puola paketti jos ei kantta löydy?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihda sitten puola paketti jos ei kantta löydy?
Minkä päättelyn jälkeen tulit tuohon tulokseen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi näin pitäisi tehdä?
No siksi että sinulla olisi jotain kysyttävää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siksi että sinulla olisi jotain kysyttävää.
Voihan noita ohjeita heitellä ihan mitä mieleen tulee, mutta olisi ihan mielenkiintoista kuulla perusteluja noihin osien vaihtamis ehdotuksiin.
Suurin osa niistä kun lienee tasoa "tuli mieleen" vailla mitään loogista ajattelua tai perustelua.
- Anonyymi
PO300.
Se on pakoputken painelaakeri.Siellä on nyt joku ongelma.- Anonyymi
Soita Mazda huoltoon.
- Anonyymi
Se on tietty egr friikki venttiili joka kenkkuilee jos ei toimi moottorii?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on tietty egr friikki venttiili joka kenkkuilee jos ei toimi moottorii?
No ihan varmasti on.
Ai miksikö, no kun en muuta keksinny.
- Anonyymi
Itse vaihdoin tulpat räikällä ja tulpan johdot.. Niin auttaa aikakin vähäksi aikaa.. Puolakin on mut se on 4 torksilla kiinni niin täytyy hommata torksi avain siihen.. Ihan normaalia.. Tarpeeksi kun on kilometrejä mazukass niin alkaa olla pelkkää harmia koko auto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .984781Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403203Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503145Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4132264Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2361392Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761207
- 711151
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311118Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181028