heiluva köli ?!

Anonyymi

Veneen ( skandi -81) vesille laskun yhteydessä huomattiin että köli (lyijy)vähän heilui ja kölisaumassa pieni halkeama uudessa epoksissa. Köliä selvästi pitäisi vahvistaa mutta jäänee syksyyn. Vene on ollut vesillä viikon ja pienen ( alle desi )pilssiin tulleen vesimäärän jälkeen veden tulo on lakannut. Kysymys: Jos pilssiin ei tule vettä kryssillä niin voiko odottaa syksyyn vai mikä voisi olla oikea mittari seurata asian kehittymistä pahempaan suuntaa. Koska asia on vakava toivon asiallisia kommentteja ja neuvoja - kiitos!

24

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa turhan riskialttiilta. Parempi vaikka olla yksi kesä purjehtimatta kuin ottaa kuolemanriski.

    • Hanki veneellesi vakuutus ja kysy vakuutusfirmalta.

    • Anonyymi

      Eikös kölisaumassa kuulu käyttää jotain elastista saumauskittiä? Onko siinä saumassasi nyt kovaa epoksia? Oma pitkä kölini on runkoon leivottu, joten ei ole henkilökohtaista kokemusta noista kölisaumoista.

    • Anonyymi

      Desi vettä ei ole kuolemanvaara. Saa vene hlukan vuotaakin ja selviät syksyyn elävänä. Kova epoksikittaus ei kuulu painokälin ja rungon väliseen saumaan. Köli heilui? Miten todettiin, mitattiin ja paljonko?. Tähän kannattaa suhtautua vakavammin. Kivilleajohistoria, korjaukset , kölitukkien tila, runko kölin takaosassa korjailtu. Pienimmän riesan arvaus: kölin liitoksen puhdistus, epoksointi, saumaus elastisella massalla. Kölipulttien kiristys sitä ennen, jos on tarpeen. Huonoin skenario: köli todella heilui ja kölin tuenta on rikottu karille ajossa. Vene ylös, älä tee itse.
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Ei mitattu vaan silmämääröisesti todettiin liike useammalla silmäparilla, ehkä noin. /- 5sm /puoli. Pilssissä näyttäisi kaikki ok olevan ja vettä tosiaan ei tule. Kölipultteja kokeilin mutta varmaan liian pienellä vääntö voimalla (lyhyt varsi)eivätkä liikkuneet. Historiasta sen verran tiedän että omistaja jolta ostin oli ajanut karille mutta ei kuulemma toimenpiteitä. Sitä edellinen piti seikkaperäistä kirjaa veneestään joten siellä luulisi aisan tuleen esille mutta tästä ei noteerauksia veneen omassa mapissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitattu vaan silmämääröisesti todettiin liike useammalla silmäparilla, ehkä noin. /- 5sm /puoli. Pilssissä näyttäisi kaikki ok olevan ja vettä tosiaan ei tule. Kölipultteja kokeilin mutta varmaan liian pienellä vääntö voimalla (lyhyt varsi)eivätkä liikkuneet. Historiasta sen verran tiedän että omistaja jolta ostin oli ajanut karille mutta ei kuulemma toimenpiteitä. Sitä edellinen piti seikkaperäistä kirjaa veneestään joten siellä luulisi aisan tuleen esille mutta tästä ei noteerauksia veneen omassa mapissa.

        5cm on paljon. Mieti, kun se kovassa merenkäynnis heiluu puolelta toiselle. Sieltä on jotain rikki, ja vika voi pahentua juuri väärällä hetkellä. Tee vahinkoilmoitus vakuutusfirmalle, mutta lue ehdot ensin tarkkaan.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        5cm on paljon. Mieti, kun se kovassa merenkäynnis heiluu puolelta toiselle. Sieltä on jotain rikki, ja vika voi pahentua juuri väärällä hetkellä. Tee vahinkoilmoitus vakuutusfirmalle, mutta lue ehdot ensin tarkkaan.

        Suosittelet siis vakuutuspetosta?

        Vakuutus korvaa tulevaisuudessa ehkä sattuvia vahinkoja, ei sinne sovi vanhoja vammoja työntää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelet siis vakuutuspetosta?

        Vakuutus korvaa tulevaisuudessa ehkä sattuvia vahinkoja, ei sinne sovi vanhoja vammoja työntää.

        En tietenkään. Ensin vakautetaan köli, sitten otetaan vakuutus, jos ei jo ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitattu vaan silmämääröisesti todettiin liike useammalla silmäparilla, ehkä noin. /- 5sm /puoli. Pilssissä näyttäisi kaikki ok olevan ja vettä tosiaan ei tule. Kölipultteja kokeilin mutta varmaan liian pienellä vääntö voimalla (lyhyt varsi)eivätkä liikkuneet. Historiasta sen verran tiedän että omistaja jolta ostin oli ajanut karille mutta ei kuulemma toimenpiteitä. Sitä edellinen piti seikkaperäistä kirjaa veneestään joten siellä luulisi aisan tuleen esille mutta tästä ei noteerauksia veneen omassa mapissa.

        Pultteja harvemmin voi kiristää, kun vene on vedessä. Homma tehdään maissa. Merivesi voi sinne pilssiin tulla myös muualta kuin kölipulteista. Moottori käyttää jäähdytyksessä merivettä. Voiko olla vaikka alipaineventtiili?

        Ruotsissa tunnetaan käsite svajköl. Googlaamalla löytyy enemmän tietoa. Kölin heilunta johtuu puutteellisesti tuetusta pilssistä. Korjaus on kölitukkien lisääminne pilssiin.

        Minä veistelin omaan saman aikakauden ruotsalaiskippoon ne vaahtomuovista ja laminoin päälle lasikuitua. Enää ei köli heilu. Helpoin tapa on tehdä vanerista ja kiinnittää lasikuitunauhalla. Vaneri voi tietenkin lahota siellä pilssissä, jos ei suojaa hyvin huolellisesti.


    • Anonyymi

      Edellisen omistajan vakuutus on voimassa edelliskauden vaurioita ajatellen 6kk irtisanomispäivän jälkeen.

      Itse ostin maaliskuussa veneen, josta paljastui kunnon karilleajovaurio viedessäni paattia muutenkin pohjan uudelleen epoksointiin, vajaan 7 tuhannen euron remppa meni edellisen omistajan vakuutuksesta. Siis kölivaurion osuus, maksoin tietenkin itse nelisen tonnia lisää pohjan putsauksesta, epoksoinnista ja kylkien kiillotuksesta.

      Kyseessä on 26-jalkainen paatti, remontissa köli löystettiin, kölisauma avattiin, lattiaa korjattiin, lattian palkkeja laminoitiin uudelleen, työhön sisältyi kalusteiden purkua, loppusiivousta ym.

      Hyvä tuli ja nyt on ehjä vene.

      Jos kölisi heiluu silminnähden, älä helvetissä lähde kuolemaan merelle. Kölin irrotessa tapat itsesi ja pahimmassa tapauksessa perheesi nurinpäin kääntyneen veneen upotessa.

      Mikään vakuutus ei palauta kuollutta elämään.
      Nyt vene ylös ja korjattavaksi. Telakoilla ei ole edes pahaa ruuhkaa näin kauden keskellä.

      • Anonyymi

        5 cm heilunta kölissä tarkoittaa, että vene on purjehduskelvotpn ja korjattava. Purjehtiessa kölien irtoaminen on tarinoista päätellen usein antanut oireita lisääntyvänä vuotona ja ääninä vuorokausia ennem irtoamista. Tuskin kannattaa kokeilla.
        Seppomartti


    • Anonyymi

      Toisten veneiden kölit on suunniteltu heilumaan, ja silti kestämään.
      http://www.schildt.nu/dominant95/keel_in_media_bfa11_81.htm
      Harvinaisia poikkeuksia nuo tietysti ovat, mutta niitä on olemassa eikä niissä ole mitään vikaa vakka köli heiluu. Heilunnan laajuus tietysti riippuu siitä momentista millä se on saatu heilumaan ja kunnossa olevalla veneellä heiluminen lakkaa ihan itsekseen, eli vaimennusta on.

    • Anonyymi

      Tämä svajköl-käsite olikin ihan uusi ja näemmä koskee useitakin 70/80-luvun Ruotsalaispursia. Olen hämmentynyt, eikö ne Ranskattaret/Bavariat olleet niitä huojukölisiä/puutteellisesti tuettuja kun taas täällä Itämerenrannoilla piti tehdä priimaa?

      • Anonyymi

        Kuulostaakin jo ihan purjekumiveneiltä.


    • Anonyymi

      Tuo 39v takainen artikkrlireferaatti, aloittajan vene 1981 ja oma kokemukseni Baltic 33 veneestä osuvat ajankohtaan, jolloin veneitä tehtiin myötävällä pohbarakenteella ilman kölitukkeja. Venettä ei laskettu talveksi kölinsä vaan runkonsa varaan vaan köli oli ilmassa. Jos aloittajan vene on noin suunniteltu ja kuitenkin laskettu kölilleen niin voin kuvitella, et nostettaessa on köli näyttänyt valuvan 5cm alemmaksi. Painuuhan joustamattomamsi
      suunniteltu lasikuituvenekin kasaan kölille lasnettaessa. Joku kaapin ovi ahdistaa. Tätä ilmiötä en miellä kölin heilunnaksi "5cm puolelleen". ,eikä liike tapahdu kölin ja rungon välissä. Eri asia.
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Seppomarttikirjoitti: ",eikä liike tapahdu kölin ja rungon välissä. "

        Ei niin, onko joku muka väittänyt että se siellä tapahtuisi? Ei ainakaan aloittaja aloitusviestissään:
        "köli (lyijy)vähän heilui ja kölisaumassa pieni halkeama uudessa epoksissa. Köliä selvästi pitäisi vahvistaa mutta jäänee syksyyn."

        Aloittajahan haluaa tuon mukaan vahvistaa lyijystä tehtyä köliä, ei kölin tuentaa. Sulatetaanko köli, lisätään antimonia, ja valetaan uudestaan?
        Vai tulkitaanko asiaa siten ettei aloittaja tiedä mistä puhuu?
        Eli köli heiluu sivusuunnassa, olipa vika sitten missä tahansa (pohj aheiluu mukana, vai pohja pysyy paikallaa ja köli heiluu siihen nähden?), taikka ei missään.

        "Eri asia."
        Kuin mikä?


    • Anonyymi

      Itse panisin tuollaisen veneen oitis myyntiin.Jos ei kummempia vikoja näkyvissä niin hyvän hinnanhan siitä saa verrattuna siihen että myyt erikseen köliä ja venettä.

      • Anonyymi

        Sisältääkö tuo neuvo myös tämän kölitilanteen kertomisen mahdolliselle ostajakanditaatille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisältääkö tuo neuvo myös tämän kölitilanteen kertomisen mahdolliselle ostajakanditaatille?

        Mistäpä se myyjä vanhan veneensä vikoja tietäisi. Jos joku vikoja hakee niin sehän on sen asia joka niitä hakee ja on kiinnostunut. Uusi omistajahan voi löytää vaikka millaisia vikoja mistä myyjä ei ikipäivinä voinut edes kuvitellekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäpä se myyjä vanhan veneensä vikoja tietäisi. Jos joku vikoja hakee niin sehän on sen asia joka niitä hakee ja on kiinnostunut. Uusi omistajahan voi löytää vaikka millaisia vikoja mistä myyjä ei ikipäivinä voinut edes kuvitellekaan.

        Tarkoittaako tuo sitä että et kertoisi kölin heiluvan 5 cm?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaako tuo sitä että et kertoisi kölin heiluvan 5 cm?

        Kuule poika, 5 sentin klappi ei ole mitään isossa veneessä. Sitten jos se alkaa heilua parikymmentä senttiä puolelta toiselle holtittomasti niin, että vaikuttaa jo veneen suuntaankin niin sitten sillä voi olla jotain merkitystä: Tottunut purjehtija huomaa sellaisen jo itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaako tuo sitä että et kertoisi kölin heiluvan 5 cm?

        Volvo70 veneissä köli muuten heiluu useamman metrin puolelta toisille, eli niihin verrattuna 5 cm ei todellakaan ole vielä paljoa. Yleensä niissä heiluminen stabilisoidaan tiettyyn kulmaan kerrallaan hydrauliikalla, mutta joskus veneeseen iskee free willy ilmiö, jolloin se todellakin sitten heiluu. Sellainen heilunta on muuten aika pelottavaa touhua keskellä valtamerta.


    • Anonyymi

      Helpottaisi neuvoja myös jos tietäisi mikä vene on kyseessä, ts. minkälaiset rakenneratkaisut?

    • Anonyymi

      Oikeasti, jos vene on tuollainen normaali skandi ja polyesteri hartsilla tehty runko niin eväköli kyllä heiluu muutamia senttejä vaikka olisi kölitukitkin. Lasikuitu vaan on joustavaa ja jos se pysyy kohtuudessa (vrt. lentokoneen siipi) niin ei se ole mitenkään ongelma. Kokeilkaa vaan kun syksyllä nostatte veneen ja se roikkuu hihnoissa; kölin pohjasta kunnon ote ja sellainen heiluriliike....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2678
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      132
      2435
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      2021
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1813
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1346
    6. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1317
    7. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1284
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      997
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      143
      968
    10. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      20
      913
    Aihe