Kolesteroli koholla syyttäkö, mitä mieltä...

Anonyymi

Inhoan rasvaa, joten syön usein kasviksia, leipää ja puuroa ilman rasvaa tai vähäisellä kylmäpuristetulla öljyllä. En myöskään syö valmisruokia, makkaroita enkä juustoa, siis ei piilorasvaa. Olen normaalipainoinen ja liikun paljon.
Voisiko kolesteroli johtua siitä, että elimistö valmistaa rasvaa mistä ruoka-aineesta tahansa, jos rasvaa ei kulje elimistöön ravinnon kautta riittävästi suhteessa muuhun ruokaan. Ja kaikki rasva, minkä elimistö valmistaa, on kovaa rasvaa, eihän se öljyjä valmista. Tämä selittäisi sen että minulla on korkeahko kolesteroli.

20

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Esimerkiksi liiat hiilihydraatit, joita elimistö ei tarvitse energiakseen varastoituvat rasvoina kroppaan.
      Rasvaa tai öljyä pitää vähän saada päivittäin, mieluiten kasvisrasvaa,
      pari rkl öljyä on hyvä. Aivotkin tarvitsevat rasvaa.

      Taitaa olla geeneissä tuo korkea kolesteroli.
      Minäkin olen syönyt aina terveellisesti, kolesteroliarvot silti korkeat,
      yli 7. Eikä niitä ruokavaliolla tahdo saada paljoakaan alas,
      kun ei ole enää mistä tinkisi.

      Kolesteroliarvoon vaikuttaa vain eläinrasvat
      ja kananmunan keltuainen, mitä ruokiin tulee.

      Kun lopetin Omega 3:n syönnin, kolesteroliarvo tipahti vuodessa alle kuuden.

      Syön kalaa nyt pari kertaa viikossa. Se ajaa saman asian paremminkin eikä se nosta kolesteroliarvoja.

      • Anonyymi

        Ettei vain sinullakin ole niin, että syöt liian vähän rasvaa kalorien kokonaiskulutukseen verrattuna? Mielenkiintoinen tuo Omega3n vähentäminen. Käytän Kotimaista Kylmäpuristettua luomuöljyä. Siinä on Omega 3sta 10g/100. Pitäisikö valita vain perusrypsi tai -ripsiöljy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei vain sinullakin ole niin, että syöt liian vähän rasvaa kalorien kokonaiskulutukseen verrattuna? Mielenkiintoinen tuo Omega3n vähentäminen. Käytän Kotimaista Kylmäpuristettua luomuöljyä. Siinä on Omega 3sta 10g/100. Pitäisikö valita vain perusrypsi tai -ripsiöljy?

        Omega 3 kapselit on eläinrasvaa.
        Rypsiöljy on kasvisöljyä.


    • Anonyymi

      https://sydan.fi/fact/rasvan-laatu-ratkaisee/

      Rasvaa tarvitaan solujen rakennusaineeksi ja energiantuottoon. Rasvan mukana saadaan myös rasvaliukoisia vitamiineja (A, D, E) ja välttämättömiä rasvahappoja.

      Rasvan saantisuositus on aikuisilla ja yli 2-vuotiailla lapsilla 25–40 prosenttia energiasta. 30 prosenttia energiasta vastaa keskimäärin miehillä 80 grammaa ja naisilla 60 grammaa rasvaa päivässä. Rasva sisältää runsaasti energiaa, joten painonhallinnan kannalta rasvan määrä on hyvä pitää kohtuullisena.

      • Anonyymi

        En voisi kuvitella syöväni rasvaa rasvana riittävää määrää.
        Osan rasvasta voi saada leivän levitteenä, juustona, leikkeleenä ja kala- ja liha-aterioissa on rasvaa.

        Olen lukenut että jos rasvan saanti on alle 10 g päivässä se on hengenvaarallista, rasva on niin tärkeää elimistölle.

        Elimistö ei pysty muodostamaan rasvaa, vain jos syö yli tarpeen,
        ylimääräinen ruoka varastoituu rasvana, eli paino nousee tai lihoo niin sanotusti. Mikä sitten on lihomista...
        Toivoisin lihovani, mutta en liho.
        Olen tahattomasti alipainoinen, mutta en halua alkaa rasvaakaan mättämään
        ja hankkimaan sydän- ja verisuonitauteja itselleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voisi kuvitella syöväni rasvaa rasvana riittävää määrää.
        Osan rasvasta voi saada leivän levitteenä, juustona, leikkeleenä ja kala- ja liha-aterioissa on rasvaa.

        Olen lukenut että jos rasvan saanti on alle 10 g päivässä se on hengenvaarallista, rasva on niin tärkeää elimistölle.

        Elimistö ei pysty muodostamaan rasvaa, vain jos syö yli tarpeen,
        ylimääräinen ruoka varastoituu rasvana, eli paino nousee tai lihoo niin sanotusti. Mikä sitten on lihomista...
        Toivoisin lihovani, mutta en liho.
        Olen tahattomasti alipainoinen, mutta en halua alkaa rasvaakaan mättämään
        ja hankkimaan sydän- ja verisuonitauteja itselleni.

        Tuskin kukaan neuvoisi rasvaa mättämään kyse on vain tasapainoisesta ruokavaliosta eli suunilleen oikeassa suhteessa rasvaa,hiilihydraatteja ja proteiinia laadulla on myös merkitystä.Kehonkoostumusmittaukset ovat luotettavampia kuin pituus paino indeksi.

        http://www.kuntokeskuskm.fi/blogi/painoindeksi-ei-kerro-kaikkea/


    • Anonyymi

      https://www.kaleva.fi/sunnuntain-puheenvuoro/terveestakin-tehdaan-sairas/179841/

      Terveen ja sairaan raja liukuu alaspäin. Ennaltaehkäisevää hoitoa edellyttäviä raja-arvoja lasketaan kattamaan yhä suuremmat ihmisjoukot, kuten kolesterolin kanssa on tehty. Entistä harvempi hyötyy, mutta kaikki maksavat.

      Tarvitsee vain mitata kolesteroli, niin reilut kaksi kolmasosaa ihmisistä luokitellaan sairaiden kirjoihin. Nyt jo lähes 700 000 suomalaista popsii kolesterolia alentavia lääkkeitä, vaikka tutkimusnäyttö niiden hyödyistä on ohutta.

    • Anonyymi

      http://veksi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/206527-oletko-terve-vai-etko-vain-ole-kaynyt-laakarissa

      Yhä useampaa elämän ilmiötä, jota aikaisemmin on pidetty normaalina, kuten vanhenemista, väsymystä, pientä lihavuuttakin, pidetään nykyisin sairaalloisena tilana, joka tarvitsee hoitoa ja lääkitystä. Yhteiskunnan taholta laaditaan ohjearvoja mm. kolesterolille, sokerille, verenpaineelle ym. Ohjearvojen ylittyessä aloitetaan lääkehoito.

      Ohjearvoilla on tapana alentua vuosin myötä, jolloin entistä useammat joutuvat lääkehoidon piiriin.

      Paradoksaalista asiassa on myös se, että yhteiskuntamme ei ole koskaan ennen ollut yhtä tervettä kuin nyt ja silti käymme lääkärissä, erilaisissa hoidoissa, testeissä ja tutkimuksissa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Koko ajan hoidamme rajummin, kalliimmin ja turhemmin entistä terveempiä ihmisiä.

      • Anonyymi

        Ihmiset eivät ole yhtään sen terveempiä kuin enenkään. Lääkkkeet sekä hoidot kaikkiin sairauksiin ovat valtavasti kehittyneet viime vuosikymmeninä.
        Suomessa eletään vanhoiksi lääkkeiden voimalla, ollaan kuitenkin lääkityksistä huolimatta sairaimpia kansoja ns. kehittyneissä maissa!


      • Anonyymi

        Lääketieteen tohtori ja neurologian erikoislääkäri Leinonen on arvostellut Lääkärilehdessä voimakkaasti lääketeollisuuden masinoimaa medikalisaatiota. Leinosen mukaan lääketeollisuus pyrkii entistä aggressiivisemmin maksimoimaan lääkkeiden menekkiä vaikuttamalla tieteellisten tutkimusten kautta lääkkeitä määrääviin lääkäreihin.

        - Lääketeollisuuden intresseissä on saada mahdollisimman suuri osa väestöstä lääkkeiden käyttäjiksi. Jos terveistä tehdään sairaita, mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Siksi teollisuus pyrkii lääketieteellistämään ja nimeämään sairauksiksi ihmiselämään kuuluvia luonnollisia ilmiöitä ja erilaisia ikääntymisen merkkejä.

        Neurologi Janne Leinosen mukaan lääkärit sen paremmin kuin potilaatkaan eivät voi saada riippumatonta tietoa sairauksista ja lääkityksestä, koska lääketeollisuus tuottaa tällä hetkellä suurimman osan lääketieteellisistä tutkimuksista.

        - Lääketeollisuuden toteuttamat tutkimukset palvelevat tietysti teollisuuden omia intressejä. Teollisuus määrää määrittelee mitä tutkitaan ja miten tutkitaan. Lääketeollisuus päättää tutkittavat aihealueet, suunnittelee tutkimusten sisällön ja vastaa käytännön toteutuksesta. Teollisuus valitsee työn toteuttavat tutkimuslaitokset ja tutkijat, se vastaa tulosten analysoinnista ja omaa oikeudet pidättää tutkimustulosten julkaisemisen, jos tuotettu tieto ei ole sille itselleen mieleistä, kuvailee neurologi lääketutkimusten karua arkea.

        Leinosen mukaan huolestuttavan paljon lääketeollisuudelle kielteistä tutkimustietoa jää kokonaan pimentoon lääkkeitä määrääviltä lääkäreiltä ja sitä kautta myös lääkkeitä käyttäviltä potilailta.

        - Miten kukaan koskaan voi kuvitella, että tällainen asetelma tuottaisi potilaiden etua palvelevaa tietoa. Ainoa kestävä ratkaisu olisi lääketieteen ja lääketeollisuuden välisen symbioosin hajottaminen, uskoo neurologian erikoislääkäri Leinonen.


      • Anonyymi

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/laaketeollisuus-houkuttelee-tutkijoita-tautitehtailuun/1872640#gs.oxuynj

        Uusien tautien tuotannon lisäksi lääketeollisuus pyrkii kasvattamaan lääkkeiden menekkiä väljentämällä jo olemassa olevien tautien diagnoosikriteerejä ja liioittelemalla sairauksien yleisyyttä sekä vakavuutta. Tästä ilmiöstä voidaan asiantuntijoiden mukaan puhua osteoporoosin sekä sydän- ja verisuonitautien kohdalla. Tautitehtailua on myös lihavan ja liikkumattoman kansan diagnosointi verenpaine- ja kolesterolitautiseksi.


    • Anonyymi

      Hyvin valaiseva kirjoitushttps://www.magneettimedia.com/statiinihuijaus-ja-kolesterolimyytti/ . Itse olen 54 vuotias ja sydänkohtauksen jälkeen siirryin käyttämään voita ja eläinperäisiä rasvoja. Ennen kohtausta olin käyttänyt kasvisrasvoja - rypsi ja auringonkukkaöljyjä ja syönyt margariineja. Nyt hyvässä kunnossa ja kokonaiskolesteroli 5,5.

    • Anonyymi

      Olen aloittaja. En saanut vastausta tai pohdintaa siihen mitä kysyin. Nuorena opiskelin ravinto-oppia ja jäi mieleen luennolta. Elimistö pyrkii valmistamaan itse ne ravintoaineet, joita se ei ruoan mukana saa. Eli jos rasvaa ei tule riittävästi suhteessa muihin ruoka-aineisiin nähden, elimistö valmistaa sen itse. Näin oletan omalla kohdallani olevan ja elimistö valmistaa vain kovaa rasvaa, josta päättelen kolesterolini johtuvan. Ei lainkaan ole kyse liikasaannista, olen normaalipainoinen.
      Elimistö pystyy valmistamaan myös ainakin c-vitamiinia rasvan lisäksi.
      Itselleni oli uutta se että Omga3-tabletti on kovaa (tyydyttynyttä) rasvaa. Miksei sitten kalan Omega3 ole myös sitä kovaa rasvaa?

      • Anonyymi

        Maksa tuottaa toislla kolesterolia enemmän kuin toisilla .Näin minulle on selitetty korkeaa kolesteroliani, joka ei johdu elintavoista eikä ylipainosta. Ja sitten on tietekin sukuperimällä osuutensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksa tuottaa toislla kolesterolia enemmän kuin toisilla .Näin minulle on selitetty korkeaa kolesteroliani, joka ei johdu elintavoista eikä ylipainosta. Ja sitten on tietekin sukuperimällä osuutensa.

        Totesin tuon käytännössä! Pudotin painoani rajoittamalla syömiseni hyvin vähiin.
        Aamuisin sokeritonta teetä ja kaksi siivua ruisleipää ilman päällysiä.
        Päivällä nuo ruisleipäsiivut ja rasvatonta maitoa ja joku hedelmä.
        Päivän "pääateria" reilu annos vihersalaattia mukana myös sipulia ja tomaattia, sekä valkoviinietikkaa. Tietysti sitä ruisleipää.
        Painoni laski 16kg jonka tason pystyin pitämään niin kauan kuin tupakoin.

        Ennen kuurin alkua kokonaiskolestrolini oli 5,2. Jakaumaa en tiedä. Kuvittelin kolen olevan kuurin jälkeen hyvin alhaalla. Paskan latvat! Kokonaiskole oli 8!!! HDL oli 1,8 ( erinomainen ) ja trigly 0,85 siis hyvä sekin.
        Tehdaslekuri kertoi tuon saman, että jos kolestrolia ei tule ravinnon mukana niin kyllä maksa pitää huolen sen riittävyydestä.

        Rankka kehonrakennustreeni saattaa laskea sitä. Yksi esimerkki ei ole tilasto mutta kaverini joka harrasti tosimielessä ko. lajia liikkui koletasolla 2,2.

        Solujen uudistuminen ja uusien rakentaminen vaatii kolestrolia!


    • Anonyymi

      Elimistö ei pysty valmistamaan rasvaa ellei syö yli kulutuksen.
      Yli kulutksen syöminen aiheuttaa sen, että liika ruoka varastoituu rasvana
      eli lihomme.
      C-vitamiiniakin elimistö pystyy valmistamaan vain tietyn ajan
      jos muuten ruokavaliossa on tarvittavia aineita.

      Muinaisina aikoina esim. pitkillä laivamatkoilla miehistölle tuli keripukki
      c-vitamiinin puutteesta.

      • Anonyymi

        En usko. Elimistö valmistaa rasvaa muista ruoka-aineista, jos se ei sitä saa riittävässä suhteessa muihin ruoka-aineisiin verrattuna. Elimistöllä on taito korjata ravinnon virheitä ja vääriä suhteita määrättyyn pisteeseen asti. Perustan väitteeni siihen luennoitsijaan, joka silloin opiskeluaikana luennoi.


    • Myös liika sokeri varastoituu elimmistöön rasvaksi. Kohdallasi voi olla myös kyse perinnöllisyydestä. Onko suvussasi korkeat kolestroliarvot? Nykyään suositellaan, että kokonaiskolestroli saisi olla 5, ennen kuin näin päätettiin niin rajana oli 6. Onko kokonaiskolestroliarvosi mikä?

    • Anonyymi

      Johtuu ne perinnöllisyysviatkin jostakin, joten ei sen syyksi voi kolesterolia laittaa. Se on suvun tapa elää jotenkin väärin. Yhdellä tyypillä perheessä on korkea kolesteroli, mutta kun meitä on tusina, niin se on pieni prosentti itseni lisäksi, arvo 6.7. En syö sokeria juurikaan.
      Olen nyt alkanut kokeilla sitä että syön yhtä paljon kasviksia, kuin ennenkin, vähemmän viljatuotteita (aina kokojyvä), kuin ennen ja vähän enemmän kylmäpuristettua öljyä kuin tähän asti ja katson miten käy. Käyn sitten testaamassa arvot. Olen noudattanut sitä pari viikkoa, paino on hieman laskenut, ei ainakaan noussut.

    • Anonyymi

      https://gekkonen.com/tutkimustulos-yllatti-kaikki-korkea-kolesteroli-onkin-hyvaksi/

      Lääketieteen tutkimuksen mukaan naiset, joiden kolesteroli on koholla kärsivät vähemmän verisuonisairauksista ja elävät muutenkin pidempään, kuin naiset joilla on normaalit kolesterolitasot.

      Norjan Trondheimin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa seurattiin 52 000 norjalaisen kuolleisuutta 10 vuoden ajalla. Tutkijat yllättyivät, kun kuolleisuus oli huomattavasti pienempi niillä ihmisillä, joilla kolesteroliarvot olivat koholla. Etenkin naisilla ero oli merkittävä. Miehillä ero oli pienempi.

      Tutkijat ovat myöntäneet, että kolesterolin tutkimustulos on ristiriidassa nykykäsitteiden kanssa, joiden mukaan korkea kolesterole olisi haitaksi sydämelle.

      Samassa tutkimuksessa tutkittiin miten tupakka vaikuttaa kuolleisuuteen. Tulos oli odotettu, sillä tupakoitsijoiden kuolleisuus oli todella paljon suurempi kuin tupakoimattomien.

      Tutkimuksien mukaan vaikuttaakin siltä, että alhainen kolesteroli on jopa vaarallisempaa kuin kohonnut kolesteroli. Tutkijat sanovat myös että nykyisiä kolesterolin raja-arvoja tulisi muuttaa.

      Lähde: Journal of Evaluation in Clinical Practce

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe