Toivoisin että tähän kommentoisi joku islaminuskoinen,suomalainen tai ei-suomalainen.
Eli keskustelin muslimin kanssa jonka kanssa vietin aikaa,en siis seurustellut mut ehkä esiaste.
Sanoin että minä en usko jumlaan enkä ikinä tulee uskomaan.Deal with it.
No toinen sanoo että "Never say never.Maybe one day you will.Leave it to God."
Mikä loukkaus!! Henkilö loukkas pahan kerran mun "uskoani" eikä edes tajunnut tehneensä niin.
Ja tämän kyseisen herran ystävät eivät kätelleet minua tavatessamme."Because my friends have respect for me". Entäpä se mun respect!!Sanoin että helvetti minä en oo kenenkään omaisuutta ja miten niin kunnioittavat sua!!!
Eli nyt joku asioista tietävä.Onko muslimin missio vähintäänkin yrittää käännyttää jokainen ei-muslimi?MInä en yrittänyt toista saada luopumaan uskostaan.
Ja sitten tämä kättely.Tuli vähän sellainen olo että mua ei voi kätellä kun olen nainen,kuin olisin jotenkin ns.tautinen.eli "rankaisu" naisena olemisesta.Juttumee ei todellakaa ollut mikän vakava,jokunen viikko mutta jo ruvettiin kohtelemaan kuin olisin tuleva vaimo."Ystäväni eivät kättele sua kun kunnioittavat mua." Joo ymärtäisin jos olisin ollut vaimo tai tai edes pidempiaikainen.
Moi
9
532
Vastaukset
- aziza
Hummm...minusta tuo oli aika neutraalisti todettu hänen puoleltaan "never say never..jne"
Mitä loukkaavaa siinä oli? Monessa Islamilaisessa kulttuurissa ei ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa ateisti, eikä kaikissa kielissä ole edes sanaa sille, sillä kristittyyn maailmaan verraten uskonto ja Jumala on ihan erilailla läsnä jokaisen muslimin arkipäivää. Joten tuskin hän loukata tahtoi sentään :)
Tuohon kättely asiaan en osaa sanoa juuta en jaata, vieraat miehet eivät halua osoittaa liikaa läheisyyttä toisen naista kohtaan,koska kunnioittavat teitä kahta parina, niin itse sen käsittäisin, mutta siinä ilmeisesti teillä oli mennyt käsitykset eri teille, jos sinun mielestäsi te ette seurustelleet ja ollut pari.
Nämä kulttuuri erot,tapa ja uskonto erot on sellainen asia, että puolin ja toisin vaatii hurjasti etukäteistietoa toisen tavoista ja uskosta jne jotta jutun saa toimimaan, ilman yhteistä kieltä ja halua ymmärtää toisen kulttuuria - puolin ja toisin, harvemmin seuraa mitään kauhean pitkäkestoista. Mutta niinhän se on kaikissa ihmissuhteissa! minä tiedän lukemattomia monikultturisia suhteita jotka onnistuvat ja ovat onnellisia,mutta kompromissejä se vaatii kyllä.
Miksi et kysynyt häneltä suoraan näistä asioista,jos ne jäivät vaivaamaan?
Ja lopuksi, muslimien missio ei ole käännyttää,sillä käännyttäminen ei ole suotavaa muslimille, pakkokäännyttäminen on kielletty.
Mutta toivotaan että törmäät johonkuhun joka on enemmän samalla aaltopituudella kanssasi :)- aahoohoo
Tiedätkö onko naispuolisen kättelemättä jättäminen enemmän kulttuurista kuin uskonnosta kiinni?
Lukeeko jossain:"Ja älkäätten kättelemän toistenne vaimoja,äitejä ja sisaria jne." - neiti t.
oikein paljon kiitos asiallisesta viestistäsi!
oikeassa olet,olisi pitänyt itse avata suuni ja käsitella näitä asioita kyseisen henkilön kanssa.
olihan se neutraalisti sanottu,mutta vähän loukkasi kun tämä henkilö ei ilmeisesti ollut valmis hyväksymään minua täysin sellaisena kun olen,niin asian ymmärsin.
kättelyasiasta en saanut edes häneltä kunnon vastausta,mutta mitäpä tuosta.
olen avarakatseinen ihminen ja hyväksyn muiden uskonnot,suhde ei ottanut alkaakseen henkilökemioiden takia,ei uskonnon.
Ja muuten,nyt näyttäisi että olisi jotain vakavampaa :)
Kiitos paljon ja kaikkea hyvää sinulle jatkossa :)! - aziza.
neiti t. kirjoitti:
oikein paljon kiitos asiallisesta viestistäsi!
oikeassa olet,olisi pitänyt itse avata suuni ja käsitella näitä asioita kyseisen henkilön kanssa.
olihan se neutraalisti sanottu,mutta vähän loukkasi kun tämä henkilö ei ilmeisesti ollut valmis hyväksymään minua täysin sellaisena kun olen,niin asian ymmärsin.
kättelyasiasta en saanut edes häneltä kunnon vastausta,mutta mitäpä tuosta.
olen avarakatseinen ihminen ja hyväksyn muiden uskonnot,suhde ei ottanut alkaakseen henkilökemioiden takia,ei uskonnon.
Ja muuten,nyt näyttäisi että olisi jotain vakavampaa :)
Kiitos paljon ja kaikkea hyvää sinulle jatkossa :)!onnea uudelle ja vakavalle suhteelle neiti t. :) Ja kiitos itsellesi kommentista :)
aahoohoo: hyvä kysymys, kuulostaa aika vanhoilliselta käytökseltä, ei käynyt ilmi, mitä kansallisuutta ko mies oli, mutta vaikkapa Iranissa tai Irakissa voisin ajatella noin käyvän,tai kurdien keskuudessa, kuulostaa vanhoilliselta ja toivottavasti oli vanhoillista eikä ylimielistä käytöstä, itse ajattelen tuon kuuluvan ehdottomasti enemmän kulttuuriin kuin Islamiin, missään ei minun tietääkseni kielletä naisen kättelemistä sukupuolen vuoksi. Oikaiskoon ken tietää paremmin :) aziza. kirjoitti:
onnea uudelle ja vakavalle suhteelle neiti t. :) Ja kiitos itsellesi kommentista :)
aahoohoo: hyvä kysymys, kuulostaa aika vanhoilliselta käytökseltä, ei käynyt ilmi, mitä kansallisuutta ko mies oli, mutta vaikkapa Iranissa tai Irakissa voisin ajatella noin käyvän,tai kurdien keskuudessa, kuulostaa vanhoilliselta ja toivottavasti oli vanhoillista eikä ylimielistä käytöstä, itse ajattelen tuon kuuluvan ehdottomasti enemmän kulttuuriin kuin Islamiin, missään ei minun tietääkseni kielletä naisen kättelemistä sukupuolen vuoksi. Oikaiskoon ken tietää paremmin :)koraanissa.
- Karim
...eli jostain syystä Islamiin kuuluu ettei mies yleensäkään saisi kätellä naista, oli toisen muslimin vaimo tai kuka hyvänsä vieras nainen (edes pikkulapsi), en ole varma onko se jokin profeetan hadith (käsky) vai tulkinta johdettuna toisten vaimojen arvostuksesta ja tietystä edellytyksestä pitää tietty etäisyys vieraisiin naisiin (kuten kohteliaisuutena ettei vieraita naisia pidä tuijottaa ja kuolata heidän peräänsä). Kyse on siis samasta asiasta kuin miten me suomalaiset tykkäämme pitää tietyn etäisyyden emmekä suutele samaa sukupuolta suoraan suulle kuten venäläiset. Jos haluat että tapojasi arvostetaan, olisi varmasti paikallaan että arvostat heidän tapojansa, kättelystä luopuminen tiettyjen ihmisten kohdalla nyt ei varmasti ole suuri menetys, maailmassa kun riittää käteltäviä. Et varmasti halua venäläisiä suutelemaan itseäsi, eli sinäkin pidät jonkun etäisyyden aina (vaikka se loukkaisi sitä venäläistä)? Eli todellakin kyse oli kunnioituksesta (miestä ja sinuakin kohtaan), vaikkakin heidän oman kulttuurin pohjalta.
Ja (pakko)käännyttämiseen muslimeilla ei ole edes lupaa, Koraanistakin ilmenee ettei sellaisella ole pysyvää vaikutusta vaan oikeastaan päinvastainen kielteinen vaikutus (jos Allah ei ole päättänyt tekevänsä kyseisestä ihmisestä niin/silloin muslimia,siis ilman pakkoa suoritettavalla käännytyksellä). Eli kun Islamin mukaan AINOASTAAN Allah voi tehdä jostakin ihmisestä muslimin (kaikissa asioissa aina "Allahin tahto" jne.), ihminen ei pysty ketään "käännyttämään" (olisihan hullua jos jonkun pelastuminen olisi kiinni siitä miten hyvä joku on "käännyttämään"). Ja oikeastaan ei ole tarvettakaan sillä Koraanissa annetaan lupa ottaa Kirjankansojen (mm. kristittyjen ja juutalaisten) naisia muslimin vaimoksi, heidän uskonnollisuudesta ei puhuta mitään.- sivistynyt ihminen
"Koraanissa annetaan lupa ottaa Kirjankansojen (mm. kristittyjen ja juutalaisten) naisia muslimin vaimoksi, heidän uskonnollisuudesta ei puhuta mitään."
KYSYMYS: Annetaanko koraanissa lupa ottaa kirjankansojen (mm. kristittyjen ja juutalaisten) miehiä musliminaisten aviomiehiksi?
VASTAUSTA ODOTETAAN, KIITOS. - valkokaulus
sivistynyt ihminen kirjoitti:
"Koraanissa annetaan lupa ottaa Kirjankansojen (mm. kristittyjen ja juutalaisten) naisia muslimin vaimoksi, heidän uskonnollisuudesta ei puhuta mitään."
KYSYMYS: Annetaanko koraanissa lupa ottaa kirjankansojen (mm. kristittyjen ja juutalaisten) miehiä musliminaisten aviomiehiksi?
VASTAUSTA ODOTETAAN, KIITOS.tuon tasoiselta keskustelijalta ainuttakaan vastausta hänelle liian vaikeaan kysymykseen (= aihealue liian arka).
Hän yrittää vain väistellä hänelle arat ja vaikeat kysymykset ja asiat joko mitäänsanomattomalla typeryydellä tai vaikenemalla. - aziza.
valkokaulus kirjoitti:
tuon tasoiselta keskustelijalta ainuttakaan vastausta hänelle liian vaikeaan kysymykseen (= aihealue liian arka).
Hän yrittää vain väistellä hänelle arat ja vaikeat kysymykset ja asiat joko mitäänsanomattomalla typeryydellä tai vaikenemalla.ja minusta kun karimin vastaus oli fiksu ja asiallinen,ei haukkunut tai pilkannut ketään niin kuin valitettavasti joillakin on tapana... ;) Teoriassa musliminainen ei saisi avioitua ei muslimi miehen kanssa, mutta kuka niitä nykypäivä enää laskee, ts sekaliittoja löytyy kyllä puolin ja toisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292178
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261738Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121339Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701211Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121177- 88992
- 83876
- 17867
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16761Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107701