Sertralin ahdistukseen?

Olen 27v ja kärsinyt pahasta, jokapäiväisestä ahdistuksesta yli puoli vuotta. Välillä ahdistaa niin paljon että meinaa taju lähteä. Onko kenelläkään kokemusta Sertraliinista ahdistukseen? Olen useampia lääkkeitä kokeillut, mutta mistään en vielä ole apua saanut ja olo on todella epätoivoinen, olo vain huononee jatkuvasti.

Pelottaa tämäkin lääke, tiedän, että alkuun pahentaa vain oloa. Temesta käytössä tarvittaessa, pelkään siihenkin koukuttumista. Mikä kumma tähän oloon voi enää auttaa? Pelkään että loppu elämäni tulee olemaan tällaista yhtä kärsimystä..

23

12098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se vaihtamalla parane. Sanoit reilun puolen vuoden sisällä kokeilleesi monia lääkkeitä. Ei sertralin poikkea niistä muista muuten kuin nimen perusteella.

      Jospa tuo olosi onkin niistä lääkkeistä johtuvia? Pahinta on se etä aloittaa-lopettaa-aloittaa-,rauhoittavaa Temestaa joukkoon. Ei. Tuo fyysinen tunne että tuntuu tajun lähtevän kertoo että syömäsi lääkkeet todella vaikuttavat elimistöösi. Jo puolen vuoden jakso laittaa elimistösi sekaisiin ja vieroitusoireet saattavat kestää viikkokausia. Jospa jaksaisit odottaa. vaikkapa kesän yli ilman lääkkettä ja katso helpottaako yhtään. Syöntiä jatkamalla voit varautua siihen että kärsimys tulee kestämään loppuelämän.

    • Anonyymi

      Ahdistus oli kovaa jo ennen mitään lääkkeitä. 2kk sinnittelin ilman ja se oli yhtä helvettiä ja jouduin viikoksi osastohoitoon. Sitten kokeilin mirtazapinia ja valdoxania, josta ei pitäisi olla vieroitusoireita.

      Ilman temestaa varmaan olisin jo tappanut itseni, ahdistus käy niin kovaksi välillä etten voi nukkua ja saan kouristuksia.

      Olen epätoivoinen ja toivon saavani edes jostain apua. Lääkkeettömyys toki on ihanne, mutta en vain pysty siihen nyt. On helppo olla lääkevastainen jos ei ole kokenut tällaista.

      • Anonyymi

        (Olen uusi kirjoittaja tässä ketjussa.)

        Minkä takia olet ahdistunut? Ei tarvitse tänne julkisesti kertoa, mutta oletko yrittänyt tehdä ahdistuksen lähteelle jotain? Ketäänhän ei ahdista ilman syytä. Henkilökohtaisesti en ole lääke-/huumevastainen, päin vastoin. Kannatan huumausaineiden kieltolain kumoamista. Mutta ei siitä enempää tässä kohtaan. Vaikuttamalla ahdistuksen syihin voisit saada pitkäkantoisia apuja elämääsi ainein tajunnan turruttamisen sijaan. Ymmärrän ja hyväksyn käytön täysin, mutta ainoastaan ehdotan, että ainakin kokeilisi puuttua syihin eikä vain painaa huolia pois huumaavin ainein. Siinä on tuntuvat terveysriskitkin sen lisäksi, että varsinainen juurisyy jää käsittelemättä/ratkaisematta.


    • Anonyymi

      Siis syöt lääkkeitä ahdistukseen joiden pitäisi auttaa ja ahdistus on silti valtava. Tätä yhtälöä en ymmärrä. Muutenkin kun olen seuraillut mielenkiinnosta näitä keskusteluja ahdistuksesta ja masennuksesta törmään yhtenään tähän ilmiöön.

      Eikös ahdistuksessa pitäisi olla jokin tunnistettava psyykkinen ongelma, jokin tunne joka tekee tuollaista. Itse en ole koskaan kokenut tuollaista ahdistusta joten kyselen tätä sen kautta. Noinkin kovat fyysiset oireet, eikös niiden takana pitäisi olla jokin konkreettinen asia jonka pystyy tunnistamaan ja nimeämään? Muuten on sama kuin tulipaloa yrittää sammuttaa roiskimalla vettä tietämättä missä palaa, tätähän lääkärit tekevät työkseen. Palon alkusyy täytyy löytyä, sitten sen voi sammuttaa.

      • Anonyymi

        Kyllä näin sen pitäisi olla.Itse epäilen samaa että potilast turrutetaan lääkkeillä nykyään.


    • Anonyymi

      Ihmettelevälle,

      en ole ap, mutta toinen ahdistuksesta kärsivä. Ahdistukseni sai alkunsa pahasta työstressistä, joka eteni työuupumukseksi. Siinä vaiheessa ahdistus oli jo ympärivuorokautista. Pienikin arjen poikkeama riitti voimistaan oireita eksponentaalisesti, eikä ahdistuksen lähde ollut enää työsidoinnaista. Aivot eivät siinä tilassa enää toimineet oikein vaan tulkitsivat poikkeamat vaaratilanteiksi, vaikka normaali tilassa olisikin ihan mitätön asia - esim. tavallista navakampi tuulenpuuska sai minun aivot tulkitsemaan, että tsunami olisi tulossa. Lukkiuduin omaan kotiini kuukaisiksi, kun en yksinkertaisesti pystynyt poistumaan sieltä.

      Sertralinin aloitusoireet voimisti oireitani niinkin paljon, että olin valmis tappamaan itseni. Olin siinä mielessä onnekas, kun oli vielä voimia hakea apua. Hyödynsin hätätilanteissa kriisipuhelinta ( alkuyöstä purkasin ahdistusta mielenterveysseuran chattiin). En turvautunut rauhoittaviin, mutta saatoin polkea kotonani kuntopyörää useamman tunnin ahdistusta pakoon kunnes olin niin uuvuksissa, että pystyin nukkumaan siltä seisomalta.

      Joillakin masennuslääkkeiden vieroitusoireet saattavat jatkua kuukausia tai jopa vuosia. Käytän toista masennuslääkettä unilääkkeenä. Vaikka annos on tosi pieni, saan siitäkin heti vieroitusoireita, jos jää vahingossa yksi kerta välistä. Mielestäni kaikilla lääkäreillä ei ole tarpeeksi tietoa masennuslääkkeiden aiheuttamista haittavaikutuksista tai sitten niitä vähätellään liikaakin.

      Ap, koita tehdä sellaisia asioita, mistä saat voimia. Ahdistus on nujerrettavissa, vaikkakin on luvassa pitkä ja kivinen tie. Pystyt siihen. Tiedän sen. Et ole yksin ahdistuksesi kanssa.

      • Kiitos sinulle kokemuksestasi. Syön nyt lääkettä toista viikkoa ja kyllä, ahdistus on pahentunut vain. Et maininnut, miten sinulle aloituksen jälkeen kävi? Auttoiko lääke alun vaikeuden jälkeen sinua ahdistukseen?

        Kokemukseni on aika sama, uupumuksen ja trauman myötä kaikki alkoi ahdistamaan. Sitä on vaikea selittää sellaiselle, joka ei ole vastaavaa kokenut. Että vain ahdistaa koko ajan, eikä sille ole enää mitään varsinaista syytä! Helppo sanoa, että kohtaa vain ahdistuksesi kohteet kun se ei enää ole niin yksinkertaista kun koko kroppa on niin sekaisin.


    • Anonyymi

      Minullakin ahdistus tuli uupumuksen, trauman ja itsesyytösten myötä. Nyt tietyt tilanteet laukaisee tuon edelleen töissä ja mielestäni dissosioin. Yritin tätä avata avopolin sairaanhoitajalle, mutta ei ollut kirjannut kertomastani mitään Kantaan. Tänään viimeksi oli tuon olon laukaiseva tilanne.
      Olen purkanut lääkitystä omin päin jo maaliskuusta lähtien ja kertaalleen jo lopetin, mutta jouduin aloittamaan uudestaan tosi pienellä annoksella. Sain lopulta alkukesästä lääkärin luvan alasajoon, vaikka oli sitä mieltä että loppuikäni olen tuomittu lääkkeitä syömään.
      Nyt olen yrittänyt jättää pois Venlan 75 mg tabletista viimeisen viideosan ja sekin tuottaa ongelmaa. En taaskaan tiedä onko tämä olo vieroitusoireita vai hiipivää uupumusta ja sen tuomaa ahdistusta. Minulla Venla vei tunteet kokonaan.

      • Anonyymi

        Neuroleptien lopetus tuottaa yleensä syvää väsymystä ja uupumusta, ahdistusta ja pelkotiloja, jatkuvaa huonoa fyysistä oloa ja kropan sekoamista, ja aistien häiriöitä. Kun näitä alkaa ilmetä voi onnitella itseään että olo on tulossa paremmaksi. (Vaikka sitä siinä tilanteessa on mahdoton uskoa) Koeta jaksaa tarvittaessa vaikka useita kuukausia, helpottaa takuulla. Nuorena henkilönä on aivan liian pitkä elämä edessä elää lääkkeiden vaurioittamana.


    • Anonyymi

      Mie olen 46 -vuotias jo, ja olen kärsinyt ahdistuksesta (ja masennuksesta) jo yli kolmekymmentä vuotta.

      Sertralin oli minulle ihan hyvä lääke. Sillä pääsin yhdestä vittumaisesta elämänvaiheesta eteenpäin. Lääke kävelytti paljon mikä oli tietysti hyväksi sekin. Ainoa huono asia miehelle olivat yölliset kipeät erektiot.

      Sama escitalopramin kanssa.

    • Anonyymi

      Olen aloittanut Sertralinin kaksi viikkoa sitten, ja pahimmat alkuoireet alkavat olla ohi, pahoinvoinitia vilä jonkin verran mutta sen kanssa pärjää, ja ruokahalu kateissa.
      Se on huolestuttanut että muutama päivä sitten aloin saada voimakkaita ahdistuskohtauksia joihin liittyy voimakas tarve tehdä itsemurha! Koska tiedän että kyseisen lääkkeen kanssa voi näin käydä aloitusvaiheessa, olen saanut pidettyä tarpeen loitolla.
      Kysyisinkin että kuinka kauan teillä on mennyt että olette huomanneet lääkkeen alkavan todella vaikuttaa, myönteisesti? Välillä kun usko tahtoo mennä vaikka järki sanookin että lääke vaikuttaa viiveellä kuten pakkausohjeessa sanotaan.
      Sinulle joka syövällä pelottelet, pakkausselosteessa mainitaan harvinaisina sivuvaikutuksina enintään 1:1000 kasvain. Kun ajattelemme että keskimäärin joka neljäs suomalainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa syöpään, on elämä itsessään varsin vaarallista! Siitä voi sairastua syöpään!

      • Anonyymi

        Se mikä on myönteinen vaikutus on mielipideasia. Käyttämäsi sertraliini on stimulantti eli siitä saa stimulanttien mukaisen vaikutuksen. Muita stimulanttiluokan aineita ovat muun muassa amfetamiini ja kokaiini. Myös amfetamiinin ja kokaiinin kohdalla se mikä on myönteinen tai ei-myönteinen vaikutus milläkin käytön hetkellä on mielipidejuttuja.


      • Anonyymi

        Joku kertoi,että neljä viikon päästä alkaa helpottaa.Toki se on yksilöllistä.Mutta hälle oli lääkäri ehdottomasti suositellut pientä annosta rauhoittavaa ensimmäisten viikkojen ajaksi tukilääkkeeksi.


    • Anonyymi

      Kiitos - tyhjästä.
      Onko kenelläkään antaa asiallista vastausta?

      • Anonyymi

        Se mitä luin oli tyhjentävää ,muiden kommentit oli jotenkin ilkeitä.jokainen voi sanoa toiselle ,että voimia vaan.eipä auta.toivon että jos olisi ystävä tai kaveri joka auttaisi kun tilanne paha .että voisit soittaa kun tarve vaatii kellonaikaan katsomatta.minulle voi.


      • Anonyymi

        Tyhjän saa ,aina samat


    • Anonyymi

      Lopetin siihen karmeaan pahoinvointiin..ei kerennyt hyötyä saada.

    • Anonyymi

      Minä kyllä sain apua tästä lääkkeestä syvään masennukseeni ja ahdistukseeni ja lääkkeen alasajo hoitui kahdessa viikossa. Kolme kuukautta käytin tätä lääkettä ja sitten aloin jo tuntemaan että siipeni voisi jo kantaa. Sittemmin minulle onkin selvinnyt että minä en ollutkaan sairas vaan narsistinen ex vaimo. Puolessa vuodessa hän polki mut maanrakoon mutta sieltä noustiin ja entistä vahvempana. Sertralin vei minut tunteettomaksi ja sitä todella kaipasinkin.

    • Anonyymi

      Hei,
      Useinhan pahimmassa ahdistuksessa pelkkä Sertralin ei riitä. Pitäisi saada jotain pamia lisäksi tasoittamaan ja parantamaan mieltä. Joillekin hyvä on myös pieni annos Risperidonia.

    • Anonyymi

      Minulle psykiatri on sanonut että Sertraliini eikä mitkään muutkaan tämäntyyppiset lääkkeet auta ahdistukseen. Ahdistukseen on olemassa markkinoilla vain yksi toimiva lääke ja se on Lyrica.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä


    • Anonyymi

      Saatko mistään iloa?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe