Hei, voiko näin olla?
sqrt((-1)*(-1))=sqrt(-1)*sqrt(-1)=sqrt(i^2)*sqrt(i^2)=|i|*|i|=i^2=-1
vaikka toisaalta
sqrt((-1)*(-1))=sqrt(1)=1
kompleksilukuihin liittyvä ongelma
9
200
Vastaukset
- Anonyymi
Kerro, mitä tarkoittaa |i| ja miten siihen päädyit?
- Anonyymi
Tarkoitin siis i:llä imaginääriyksikköä.
i^2=-1
Kun luvun toisesta potenssista otetaan neliöjuuri, jää sen itseisarvo, eikö vain? - Anonyymi
Itseisarvo ei voi olla negatiivinen, taliaivo.
- Anonyymi
Toi aloitus sqrt((-1)*(-1))=sqrt(-1)*sqrt(-1) on jo heti false
- Anonyymi
Kokeillaas saadaanko toi linkki näkyyn:
https://www.quora.com/What-is-the-theoretical-mistake-in-1-sqrt-1-1-sqrt-1-sqrt-1-i-2
- Anonyymi
Ongelma on siis siinä, että sqrt(-1) voi saada kaksi arvoa, i ja -i. Molemmat ovat yhtälön x^2=-1 ratkaisuja.
Laskusääntö sqrt(AB)= sqrt(A)*sqrt(B) pätee kun A ja B ovat ei-negatiivisia reaalilukuja.
Kompleksiluvun itseisarvo on aina joko nolla tai nollaa suurempi reaaliluku. Palstalta löytyy ketju "Outo todistus", jonka nimimerkki "Järkisyitä" aloitti 16.10.2018 20:26.
Vastasin siihen kahdella kommentilla, 17.10.2018 16:52 ja 20.10 2018 10:21.
Lue sieltä asian nselostus, en viitsi toistaa tässä samoja juttuja.- Anonyymi
Ylimääräisenä huomautuksena:
Kompleksilukujen joukossa "itseisarvo" on nimeltään moduli ja |i| = 1, ei i.- Anonyymi
Kyllä itseisarvo on ihan validi termi. Voidaan käyttää myös tuota ilmaisua "moduli". Tämä tulee siitä, että jos z = x i y niin l z l = sqrt(x^2 y^2).Napakoordinaateissa z = r e^(it) missä t on luvun z argumentti ja r sen moduli eli itseisarvo.
i = 0 1 i joten l i l = sqrt(0^2 1^2) = 1
i = e^(i (pii/2)) joten l i l = 1.Luvun i moduli on 1 ja argumentti pii/2.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat331491Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar69114541000 kavallettu rahaa
uutisoi Kaleva ja iltasanomat vuosina 2020-2022 välisenä aikana hävinnyt toi summa tuomittu nainen 1971 syntynyt.471077- 1051038
- 68835
Fantasioista
Suurimmalla osalla meistä on jonkinlaisia eroottisia fantasioita. Miten sinä suhtaudut fantasioihin? Ruokitko niitä vai117815- 43807
Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö56799Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?
Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli37793Rakkaalle J miehelle.
Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.64765