Hei, voiko näin olla?
sqrt((-1)*(-1))=sqrt(-1)*sqrt(-1)=sqrt(i^2)*sqrt(i^2)=|i|*|i|=i^2=-1
vaikka toisaalta
sqrt((-1)*(-1))=sqrt(1)=1
kompleksilukuihin liittyvä ongelma
9
316
Vastaukset
- Anonyymi
Kerro, mitä tarkoittaa |i| ja miten siihen päädyit?
- Anonyymi
Tarkoitin siis i:llä imaginääriyksikköä.
i^2=-1
Kun luvun toisesta potenssista otetaan neliöjuuri, jää sen itseisarvo, eikö vain? - Anonyymi
Itseisarvo ei voi olla negatiivinen, taliaivo.
- Anonyymi
Toi aloitus sqrt((-1)*(-1))=sqrt(-1)*sqrt(-1) on jo heti false
- Anonyymi
Kokeillaas saadaanko toi linkki näkyyn:
https://www.quora.com/What-is-the-theoretical-mistake-in-1-sqrt-1-1-sqrt-1-sqrt-1-i-2
- Anonyymi
Ongelma on siis siinä, että sqrt(-1) voi saada kaksi arvoa, i ja -i. Molemmat ovat yhtälön x^2=-1 ratkaisuja.
Laskusääntö sqrt(AB)= sqrt(A)*sqrt(B) pätee kun A ja B ovat ei-negatiivisia reaalilukuja.
Kompleksiluvun itseisarvo on aina joko nolla tai nollaa suurempi reaaliluku. Palstalta löytyy ketju "Outo todistus", jonka nimimerkki "Järkisyitä" aloitti 16.10.2018 20:26.
Vastasin siihen kahdella kommentilla, 17.10.2018 16:52 ja 20.10 2018 10:21.
Lue sieltä asian nselostus, en viitsi toistaa tässä samoja juttuja.- Anonyymi
Ylimääräisenä huomautuksena:
Kompleksilukujen joukossa "itseisarvo" on nimeltään moduli ja |i| = 1, ei i.- Anonyymi
Kyllä itseisarvo on ihan validi termi. Voidaan käyttää myös tuota ilmaisua "moduli". Tämä tulee siitä, että jos z = x i y niin l z l = sqrt(x^2 y^2).Napakoordinaateissa z = r e^(it) missä t on luvun z argumentti ja r sen moduli eli itseisarvo.
i = 0 1 i joten l i l = sqrt(0^2 1^2) = 1
i = e^(i (pii/2)) joten l i l = 1.Luvun i moduli on 1 ja argumentti pii/2.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 562906
- 89988
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!13987- 49886
- 84844
Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t35761- 95729
Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27660Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap86615- 48585