Veneen eberi diesel-lämmittimen sammuileminen

Anonyymi

Vaihdettua veneeni sain sen mukana Eberspächer Airtronic M D4 diesel-lämmittimen. Huollatin lämmittimen viime kauden lopulla, mutta nyt uudella kaudella lämmitin on lopettanut lämmittämisen pysähtymällä käytyään käynnistyksen jälkeen noin tunnin ajan. Lämppärin saa taas käynnistettyä uudestaan, mutta sammuu jonkun ajan kuluttua itsestään.

Koska eberi ja vene eivät ole vielä tuttuja haluaisin ymmärtää mistä tämä sammuilu voi johtua? Voiko termostaatti katkaista lämmityksen kokonaan todetessaan että sisällä on jo riittävän lämmintä? Miksi se ei silloin käynnistyisi uudestaan?

Aiemman veneeni Wallas diesel jaksoi käydä nätisti koko ajan. Nyt en oikein kohta luota siihen, että Eberi toimii oikein ja pitää veneen lämpimänä yöllä kun tulee oikeasti kylmää.

8

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huono provo. Eberi ja Webasto ovat ainoat lämmittimet, joihin voi oikeasti kylmän tullen luottaa. Paskin viritys on Wallas. Jopa kiinalaisesta nettikaupasta ostettu satasen tohotin on varmempi kuin joku Wallas.

      Anteeksi, mutta itsepähän aloittaja kerjäsi :)

      • Anonyymi

        Jos ei ole provo niin laite kärsii sähkönpuutteesta. Tarkista johtoliitokset akulta saakka tai uusi akku. Laitehan sammmuu kun syöttöjännite laskee tietyn raja-arvon alle.


    • Anonyymi

      Minun eeberi D4 ainakin sammuu kokonaan (myöskin puhallin), mikäli tarpeeksi lämmintä ja käynnistyy uudelleen kun lämpötila laskee.

    • Anonyymi

      Kuinka vanhaa dieseliä on tankissa, viime keväänä Safire lakkasi toimimasta, Syynä oli kasvustoa ? polttoaineessa, polttoaine oli samean keltastaista. Käytin Safirea valopetroolilla sen aikaa, kunnes samea polttoaine kului tankista ajamalla. Vaihdoin Safiren suodattimen ja laitoin uutta dieseliä tankkiin, muutin Safiren taas dieselille. Sen jälkeen se on toiminut. Nää nykydieselit on ihan PRC:stä.

    • Anonyymi

      Miten lämmintä veneessä on lämmittimen sammuessa? Vaikuttaako termostaatin asento siihen? Mikä ohjainyksikkö tuossa on?

      Omassa veneessä D4 on toiminut loistavasti. Normaalitoiminta on käynnsityä täydelle teholle (4 kW) ja sitten vähentää tehoa portaittain minimiteholle (n. 1 kW). Jos tuollakin tulee liaan kuuma, lämmitin sammuu. Käynnistyy uudestaan, kun ollaan muutama aste tuon sammumislämpötilan alla. On/Off -kytkimellä lämmittimen voi pakottaa käynnistymään aiemminkin.

    • Anonyymi

      Kiitos suurelta osin asiallisista vastauksista. Itsekin epäilin josko tankissa olisi vielä vanhaa dieseliä, mutta nyt on jo tullut ajettua ja tankattua sen verran, että tankista pitäisi olla vanha tavara jo kulunut moottorin kautta.

      Virtaa kyllä pitäisi riittää. Veneessä uudet akut, kiinni maasähkössä ja akkumonitori vahvistaa kunnon jännitteet akkupiireille.

      Tulkitsen kommentteja nyt niin, että laite on sammunut termostaatin ohjaaman veneen lämmettyä. Se miksi ei ole enää käynnistynyt uudestaan on mysteeri. Saan sen toki on/off nappuloilla uudestaan päälle, mutten haluaisi herätä yöllä kylmään ja nousta laitetta käynnistämään. Pitää seurata laitteen toimintaa lisää.

      • Anonyymi

        Siinä on muutaman asteen hystereesi, jotta paljon virtaa ja lämmitintä kuluttavaa käynnistystä ei tehdä turhan usein. Jos siis termostaatti on 20 asteessa, lämmitin sammuu 21-22 asteen paikkeilla ja käynnistyy uudestaan 18-19 asteen paikkeilla. Hiukan siis tulee kuuma ennen sammumista ja kylmä ennen käynnistymistä.

        Virran vähyys voi estää lämmittiminen käynnistyksen, varsinkin kaapeloinnin ollessa huonosti tehty, mutta tuskin on syypää sammumiseen tunnin jälkeen. Sama juttu polttoaineongelmien kanssa, varsinkin toistuvan sammumisen syynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on muutaman asteen hystereesi, jotta paljon virtaa ja lämmitintä kuluttavaa käynnistystä ei tehdä turhan usein. Jos siis termostaatti on 20 asteessa, lämmitin sammuu 21-22 asteen paikkeilla ja käynnistyy uudestaan 18-19 asteen paikkeilla. Hiukan siis tulee kuuma ennen sammumista ja kylmä ennen käynnistymistä.

        Virran vähyys voi estää lämmittiminen käynnistyksen, varsinkin kaapeloinnin ollessa huonosti tehty, mutta tuskin on syypää sammumiseen tunnin jälkeen. Sama juttu polttoaineongelmien kanssa, varsinkin toistuvan sammumisen syynä.

        Minulla oli tuo kuvaamasi tilanne Webaston kanssa. Kesti todella kauan kun se syttyi uudelleen.
        Melko viileäksi meni, ennenkuin se halusi lähteä uudelleen tulille.

        Reiska2K


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3037
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3021
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2387
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1873
    5. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1798
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1729
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      79
      1307
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1270
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1090
    Aihe