Veneen eberi diesel-lämmittimen sammuileminen

Anonyymi

Vaihdettua veneeni sain sen mukana Eberspächer Airtronic M D4 diesel-lämmittimen. Huollatin lämmittimen viime kauden lopulla, mutta nyt uudella kaudella lämmitin on lopettanut lämmittämisen pysähtymällä käytyään käynnistyksen jälkeen noin tunnin ajan. Lämppärin saa taas käynnistettyä uudestaan, mutta sammuu jonkun ajan kuluttua itsestään.

Koska eberi ja vene eivät ole vielä tuttuja haluaisin ymmärtää mistä tämä sammuilu voi johtua? Voiko termostaatti katkaista lämmityksen kokonaan todetessaan että sisällä on jo riittävän lämmintä? Miksi se ei silloin käynnistyisi uudestaan?

Aiemman veneeni Wallas diesel jaksoi käydä nätisti koko ajan. Nyt en oikein kohta luota siihen, että Eberi toimii oikein ja pitää veneen lämpimänä yöllä kun tulee oikeasti kylmää.

8

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huono provo. Eberi ja Webasto ovat ainoat lämmittimet, joihin voi oikeasti kylmän tullen luottaa. Paskin viritys on Wallas. Jopa kiinalaisesta nettikaupasta ostettu satasen tohotin on varmempi kuin joku Wallas.

      Anteeksi, mutta itsepähän aloittaja kerjäsi :)

      • Anonyymi

        Jos ei ole provo niin laite kärsii sähkönpuutteesta. Tarkista johtoliitokset akulta saakka tai uusi akku. Laitehan sammmuu kun syöttöjännite laskee tietyn raja-arvon alle.


    • Anonyymi

      Minun eeberi D4 ainakin sammuu kokonaan (myöskin puhallin), mikäli tarpeeksi lämmintä ja käynnistyy uudelleen kun lämpötila laskee.

    • Anonyymi

      Kuinka vanhaa dieseliä on tankissa, viime keväänä Safire lakkasi toimimasta, Syynä oli kasvustoa ? polttoaineessa, polttoaine oli samean keltastaista. Käytin Safirea valopetroolilla sen aikaa, kunnes samea polttoaine kului tankista ajamalla. Vaihdoin Safiren suodattimen ja laitoin uutta dieseliä tankkiin, muutin Safiren taas dieselille. Sen jälkeen se on toiminut. Nää nykydieselit on ihan PRC:stä.

    • Anonyymi

      Miten lämmintä veneessä on lämmittimen sammuessa? Vaikuttaako termostaatin asento siihen? Mikä ohjainyksikkö tuossa on?

      Omassa veneessä D4 on toiminut loistavasti. Normaalitoiminta on käynnsityä täydelle teholle (4 kW) ja sitten vähentää tehoa portaittain minimiteholle (n. 1 kW). Jos tuollakin tulee liaan kuuma, lämmitin sammuu. Käynnistyy uudestaan, kun ollaan muutama aste tuon sammumislämpötilan alla. On/Off -kytkimellä lämmittimen voi pakottaa käynnistymään aiemminkin.

    • Anonyymi

      Kiitos suurelta osin asiallisista vastauksista. Itsekin epäilin josko tankissa olisi vielä vanhaa dieseliä, mutta nyt on jo tullut ajettua ja tankattua sen verran, että tankista pitäisi olla vanha tavara jo kulunut moottorin kautta.

      Virtaa kyllä pitäisi riittää. Veneessä uudet akut, kiinni maasähkössä ja akkumonitori vahvistaa kunnon jännitteet akkupiireille.

      Tulkitsen kommentteja nyt niin, että laite on sammunut termostaatin ohjaaman veneen lämmettyä. Se miksi ei ole enää käynnistynyt uudestaan on mysteeri. Saan sen toki on/off nappuloilla uudestaan päälle, mutten haluaisi herätä yöllä kylmään ja nousta laitetta käynnistämään. Pitää seurata laitteen toimintaa lisää.

      • Anonyymi

        Siinä on muutaman asteen hystereesi, jotta paljon virtaa ja lämmitintä kuluttavaa käynnistystä ei tehdä turhan usein. Jos siis termostaatti on 20 asteessa, lämmitin sammuu 21-22 asteen paikkeilla ja käynnistyy uudestaan 18-19 asteen paikkeilla. Hiukan siis tulee kuuma ennen sammumista ja kylmä ennen käynnistymistä.

        Virran vähyys voi estää lämmittiminen käynnistyksen, varsinkin kaapeloinnin ollessa huonosti tehty, mutta tuskin on syypää sammumiseen tunnin jälkeen. Sama juttu polttoaineongelmien kanssa, varsinkin toistuvan sammumisen syynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on muutaman asteen hystereesi, jotta paljon virtaa ja lämmitintä kuluttavaa käynnistystä ei tehdä turhan usein. Jos siis termostaatti on 20 asteessa, lämmitin sammuu 21-22 asteen paikkeilla ja käynnistyy uudestaan 18-19 asteen paikkeilla. Hiukan siis tulee kuuma ennen sammumista ja kylmä ennen käynnistymistä.

        Virran vähyys voi estää lämmittiminen käynnistyksen, varsinkin kaapeloinnin ollessa huonosti tehty, mutta tuskin on syypää sammumiseen tunnin jälkeen. Sama juttu polttoaineongelmien kanssa, varsinkin toistuvan sammumisen syynä.

        Minulla oli tuo kuvaamasi tilanne Webaston kanssa. Kesti todella kauan kun se syttyi uudelleen.
        Melko viileäksi meni, ennenkuin se halusi lähteä uudelleen tulille.

        Reiska2K


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5756
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2949
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      158
      2647
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2469
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1684
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1565
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      134
      1414
    8. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      135
      1038
    9. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      90
      1022
    10. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      1013
    Aihe