Vain hyvä ihminen

Anonyymi

...voi olla onnellinen, ainakin jos on uskominen Jane Austinia.

Onko se niin?

31

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä uskon niin. Onnellisuus tulee hyvyyden kautta ja eikä nouse vihasta.

• Itse olen samaa mieltä. Onnellisuus tulee myös siitä, että vaikeuksienkin keskellä yrittää löytää elämästä positiivisia asioita. Ja aina niitä silloinkin löytyy... vaikka saattavatkin silloin olla pienen pieniä... 🤗

• Anonyymi
        Rakkautta_ja_sporttia kirjoitti:

Itse olen samaa mieltä. Onnellisuus tulee myös siitä, että vaikeuksienkin keskellä yrittää löytää elämästä positiivisia asioita. Ja aina niitä silloinkin löytyy... vaikka saattavatkin silloin olla pienen pieniä... 🤗

Niinhän se on. Tänään aloin laulaa pitkästä aikaa minulle rakasta laulua, Sibeliuksen Ristilukkia. Sen laulaminen sai aikaan paljon tunteita.

• Samat ajatukset on myös itselläni. Joskus kun on ollut oikein ikävä jakso meneillään elämässä näitä onnenhippuja ja riittäviä kiitollisuuden aiheita ovat olleet vaikka, että aurinko paistaa ja aamukahvi tuoksuu hyvältä. Pieniä suuria asioita joitten avulla taas jaksaa taapertaa eteenpäin. :)

• Anonyymi

Ei varmaan noin yksiviivaista. Hyvä ihminen voi olla sosiaalisesti alistetussa asemassa jolloin hänen tietonsa ja tietämyksensä tulee ylenkatsotuksi. Silloin hyvä ja älykäs on onneton. Samoin kuin hyödyllisyyttä ja omaa onnea painottava jollekin paha tai haitallinen ihminen on onnellinen saatuaan asiat omin päin. Riippuu myös siis siitä mitä onnellisuudella tarkoitetaan. Onnelliseksi voi tulla niin monesta toisensa pois sulkevasta asiasta. Ihan varmasti on jollekin ilkeitä ihmisiä jotka ovat onnellisia saatuaan jotkut asiaan ja agendaansa mielestään kuulumattomat ihmiset tallottua jalkoihinsa.

• Onhan se näinkin, maailma ei ole mustavalkoinen. Onnellisuuteen vaikuttaa varmasti aika paljon se mikä ihmisen arvomaailma on ja minkä itse kokee hyväksi onnellisuutta tuovaksi asiaksi. Esimerkiksi tuo ylenkatsottu, hyvä ihminen saattaa olla autistinen joka saa onnensa vaikka kauniin värisistä nauhoista. Hän saattaa muiden silmissä olla mainitsemasi kaltainen onneton, älykäs hylkiö mutta omassa mielessään kuitenkin onnellinen koska ei itse anna arvoa tuolle sosiaaliselle hyväksynnälle.

• Anonyymi

Samaa mieltä, manipulointi hyppii silmille niin kuin vanhus kobra yrittäisi vielä jotain tisleitä sylkeä, siis uskomattoman huonosti peiteltyä oman agendan ajamista ja hölönpölyä vailla mitään sanomaa. Hyljeksyntäänkö lie yllyttänyt ja nyt hyljeksittynä ei oikein ymmärrä miten tässä näin kävi, mihin laariin laskea loppulausunto, puolustaako itseään vai tekojaan vai ihan vaan laskea nerona niitä nauhoja. Lopputulos on silti sama.

• Anonyymi

Upseerit ovat onnellisia päättele sitten siitä.

• Anonyymi

Onko tuo joku tutkimustulos?

Voi upseerikin olla hyvä ihminen rauhan aikana, kun ei tarvitse ampua karkureita.

Oliko hyvin päätelty?

• Anonyymi

Onko tuo joku tutkimustulos?

Voi upseerikin olla hyvä ihminen rauhan aikana, kun ei tarvitse ampua karkureita.

Oliko hyvin päätelty?

• Anonyymi

Aika vähän on oikeasti hyviä upseereita. Suurimmalla osalla on pätemisen ja muiden ihmisten ohjailutarve rauhan aikanakin ja siviilissä kasarmin ulkopuolellakin. Ei se varmasti niitä häritse jotka eivät joudu vaikka työn puolesta olemaan tekemisissä. Reserviupseereita nyt kuitenkin on kaikkialla.

• Anonyymi

Ne upseerimiehet joihin minä olen elämäni aikana törmännyt ovat olleet hienoja ihmisiä, mutta voi voi naisten kanssa mitä sotkua.

• Anonyymi

Mitä hienoa on komennella kasarmin ulkopuolella rauhan aikana? Taidat olla nainen. Tottakai he esittävät naisille olevansa hienoja ihmisiä. Psykopaatitkin esittävät olevansa hienoja ja mukavia.

• Anonyymi

Upseerit ovat niin kauan mukavia kun tehdään niinkuin he haluavat. Jos näin ei tapahdu alkaa homottelu ja epäilyt mahtaako olla mikään mies kun vastaan sanoo ylempiarvoiselle.

Armeijassa eräs upseeri katsoi telkkarista pitkähiuksista muusikkoa ja totesi että tuollaiset pitäisi tappaa kaikki. Se oli semmoinen hyvä mies.

• Anonyymi

Pitääkin katsoa ihmisen tekoja, jos joku toimii hyvin ja auttaa muita ihmisiä, niin kyllä hän on silloin hyvä ihminen.

Mutta naisten kanssa, edelleen, huh huh.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Upseerit ovat niin kauan mukavia kun tehdään niinkuin he haluavat. Jos näin ei tapahdu alkaa homottelu ja epäilyt mahtaako olla mikään mies kun vastaan sanoo ylempiarvoiselle.

Armeijassa eräs upseeri katsoi telkkarista pitkähiuksista muusikkoa ja totesi että tuollaiset pitäisi tappaa kaikki. Se oli semmoinen hyvä mies.

Jos se soitti niin huonosti?

Stereotypioita, mutta naisten kanssa voi sentään.

• Anonyymi

Ei se noin voi mennä. Myös paha voi olla onnellinen saadessaan olla paha.

• Anonyymi

Aika vahva väite. En itse usko tuohon. Hyvälle ihmiselle voi olla vaikeaa olla onnellinen tässä maailmassa jossa tapahtuu niin paljon kauheuksia. Jos on kovin empaattinen niin nämä maailman kauheudet saattavat ahdistaa liikaa, jotta ihminen kykenisi olemaan oikeasti onnellinen.
      Tietyssä mielessä voi olla helpompaa olla onnellinen, jos ei ole niin hyvä ihminen, koska silloin muiden kärsimys ei vaikuta onnellisuuteen.

• Anonyymi

Empaattinen ja hyvä ihminen on onnellinen auttaessaan muita. Auttaminen ja muiden ihmisten huomioiminen on onnellisuuden salaisuus. Emppaattiset ovat heikompien puolella ja he ei pidä itseään täydellisenä vaan erehtyväisenä ja anteeksi antavana ihmisenä. He tietävät, että onnellisuus on hetkissä eivätkä he onnea etsi vaan osaavat myös elää hetkessä.

• Anonyymi

Siihen suuntaan, siis jos tekee hyvää.

• Anonyymi

Ajattelen itse niin, että ihmisellä sisäinen rauha on onnellisuuden perusta. Sisäinen rauha itsensä, Jumalan ja muiden kanssa, ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Kun ihminen noudattaa rakkauden kaksoiskäskyä (lue:kolmoiskäskyä) eli rakastaa itseään, lähimmäistään kuin itseään ja Jumalaan ja suuntautuu hyvää, on oikeamielinen, lainkuuliainen, kunnioittaa itseään ja muita, hän on perinteisessä mielessä hyvä ihminen ja hänellä on onnellisuuden ja hyvän elämän perusta kunnossa.

TOSIN myös hyville, lainkuuliaisille, oikeamielisille ja muita kunnioittavalle voi tapahtua ikäviä ja pahoja asioita. Kaikenlaisille, myös ns. hyväntahtoisille ihmisille, voi tapahtua pahoja asioita. Pahuus ja vääryys ei valikoi kohteitaan/ihmisiä sen mukaan, millainen ihminen itse on. Se, että ihminen kohtaa räikeää vääryyttä, epäoikeudenmukaisuutta ja pahuutta, ei tarkoita, että se olisi ns. hyväntahtoisen ihmisen oma syy.

Kun siis puhutaan "hyvästä" ihmisestä ja aidosta onnellisuudesta, puhutaan ihmisestä, jolla on aidosti sisäinen rauha. Hyväntahtoinen ihminen pyrkii toteuttamaan hyvää ja oikeudenmukaisuutta elämässään ja muiden elämässä ja on sitä tehdessään onnellinen, minkä vuoksi hänellä on totuudellinen perusta aitoon onnellisuuteen.

• Anonyymi

Mitä pitäisi tehdä? Nyt käyttämättä kannabista puoli vuotta! Ennen rakastin kaikkia, perhettä, ystäviä, kaikkia! Luulin saavuttavani jotain hyvää ja lopetettuani kaikki on mennyt? Vihaan itseäni, vanhempiani, perhettäni, ystäviäni, kaikkia! Koko yhteiskuntaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä pitäisi tehdä? Nyt käyttämättä kannabista puoli vuotta! Ennen rakastin kaikkia, perhettä, ystäviä, kaikkia! Luulin saavuttavani jotain hyvää ja lopetettuani kaikki on mennyt? Vihaan itseäni, vanhempiani, perhettäni, ystäviäni, kaikkia! Koko yhteiskuntaa!

Mitä tämä voi olla mahdollista? Olisi mukava saada tähän vastaus, vai olenko vain vähän ”tyhmä”

• Anonyymi

Mikä on se raja jonka jälkeen ihminen muuttuu hyväksi? Sittenkö kun valehtelee, himoitsee, kadehtii, suuttuu, vihaa ja pettää vaan vähän? Minä en usko ihmisten hyvyyteen. Ihminen voi tehdä hyvää mutta se ei tee hänestä hyvää kun hän seuraavassa hetkessä tekee kymmenen pahaa. Synnin takia maailma tuhoutuu ja tuomitaan. On vain ajankysymys milloin.

• Anonyymi

"Onnellisuus kiinnostaa Björkmania ja hän on perehtynyt aiheeseen lukemalla siitä paljon. Hän ei kuitenkaan ui valtavirrassa, vaan on suorastaan vastarannan kiiski, ainakin nykypäivän mittareilla. Hän ei usko lainkaan onnen tavoitteluun elämän päämääränä.

– Miksi haluta vain onnea, kun elämässä on niin paljon muutakin? Onnentunne on vain ohikiitävä hetki.

Erityisen mieltynyt Björkman on erääseen tutkimukseen, jonka mukaan ihmisellä on tietty stabiili onnellisuustaso. Vaikka elämässä tapahtuisi mitä tahansa, kauheaakin, ihminen palautuu lähtötasolleen. Tämä set point -teoria on vakuuttanut Björkmanin.

– Uskon, että ihminen soi tiettyä säveltä, välillä korkeus vain muuttuu hieman."

-Mahtavan erilaisua ajatuksia tämän erittäin pitkään jatkuneen onnellisuusvouhkaamisen jälkeen. Toisessa haastattelussa Björkman sanoo vielä suorempaan jotain nykyisistä elämän standardeista, joiden "korkein päämäärä on tulla onnelliseksi". Tätä siis hän pitää lähinnä surullisena asiana.

Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä siitä, että ei se erityisen ylevä tavoite ole, oman onnellisuuden jatkuva lisääminen ja sen ylläpitäminen. Lisäksi se on todella suhteellinen käsite; jossain tilanteessa et ole onnellinen, mutta koettuasi jotain todella kamalaa äkkiä oletkin sanomattoman onnellinen ja kiitollinen juuri samassa tilanteessa.

• Anonyymi

Riippuu tietysti siitä, kuka mitenkin määrittelee hyvän.
      Itse uskon riittävän hyvään. Tuolla onnellisuustasolla perustarpeet ovat täyttyneet sekä ihminen on suhteellisen sinut itsensä, ympäristön ja hengellisyytensä (=merkitykselliseksi itsensä kokeminen) kanssa. Vuorovaikutuksellisuudessa yksilöllisen merkityksen kokeminen on avainasia. Näin tyytyväinen ihminen kokee olevansa riittävän hyvä ja tämä näyttäytyy onnellisuutena eli olen samaa mieltä aloituksen väitteen kanssa osin.

• Anonyymi

Lisään vielä, että kaikessa tuossa on kyse revanssista olipa miten oli eli tunsipa sitten itsensä hyväksi tai huonoksi, tyytyväinen olo tulee siitä.

• Anonyymi

Kuka Jane Austin?

Tietenkään yhtään mikään "tunne" ei ole tarkasti tai yksiselitteiseti määriteltävissä. "Tunteet" rakentuvat mm uskomuksista/uskonnoista, kulttuurista/tavoista, opitusta tiedosta, (harha)luuloista, "mieli"piteistä jne, Määritelmiäkin on runsaasti, täällä on hyvä alustus aiheeseen: https://en.wikipedia.org/wiki/Happiness

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      234
      2180
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      61
      1456
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1085
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1068
    7. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      994
    8. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe