Kukaan ei peitä alkoholismia paremmin kuin pienen lapsen äiti

Anonyymi

Nytkin olen juonut lähes pullollisen viiniä kun tätä kirjoitan. Raskausaikana en juonut, mutten voi sanoa, ettei olisi tullut mieleenkään. Alkuraskaudessa kyllä tuli, mutta olin niin motivoitunut oleman juomatta, etten repsahtanut,

Vauvan syntymän jälkeen juominen alkoi taas pikkuhiljaa. Vauva nukkui hyvin ja minulla oli aikaa ja energiaa vaikka saunoa pitkään vauvan mentyä yöunille. Saunassa tuli juotua ensin yksi siideri, sittemmin pari. Sitten saunan jälkeen vielä yksi. Sitten tuli mukaan lasi viiniä silloin tällöin.

Nyt, lapsen ollessa 3-vuotias, juon enemmän kuin koskaan. Ennen lasta join lähinnä viikonloppuisin, lomilla ja bileissä (eli tosi usein), sittemmin join kevyesti pullollisen viiniä joka ilta. Se alkoi muistaakseni siitä, kun vauva oli n. puolivuotias ja meillä oli bileet, ja seuraavana päivänä hoksasin viinitonkkien jämät, joita kävin sitten tyhjentelemässä parempiin suihin yksinäni sisällä, keskellä päivää, kun muut nauttivat ulkona pihallamme auringossa krapulaista sunnuntaipäivää kokiksen ja roskaruoan kera ja leikittivät vauvaamme.

Tietääkseni mieheni ei tiedä. Ainakin olen supertaitava peittämään jäljet; kotiin kantamani pullot / tonkat menevät suoraan piiloon, tyhjät hävitän kaikessa hiljaisuudessa kauppareissun yhteydessä. Meillä on eri vuorokausirytmi, mies menee iltaisin niin aikaisin nukkumaan (yleensä samaan aikaan lapsen kanssa), että minä "ehdin" hyvin avaamaan viinipullon ja juomaan sen kokonaan ennen kuin itse menen nukkumaan. Minulla on iltaisin runsaasti omaa aikaa, ja sen käytän yleensä tissutteluun.

Kukaan ei tiedä. Herään aamuisin virkeätä esittäen ja vien lapsen hoitoon. Työt hoituu kunnolla. Töiden jälkeen iltapäivällä lenkkeilen urheilutrikoissa kylällä koirien kanssa lapsi rattaissa. Olen hoikka ja hyvännäköinen. Ääneni on kirkas ja pehmeä, siitä ei kuulu jatkuva tissuttelu yhtään. Kukaan ei uskoisi.

Olen alkanut viime aikoina taistelemaan tissuttelua vastaan. Päihdelinkin sivuilta sain hyviä vinkkejä. En halua lopettaa kokonaan, vaikka tilanteeni on se, että kokonaan lopettaminen on ainoa keino jolla pääsen alkoholismista eroon. Yritän päästä kohtuukäyttöön; yksi pullo viiniä viikossa jos ei ole mitään juhlia. Nyt onnistun tavoitteessa joka toinen päivä, joka toinen päivä en. Entisen 6-8 viinipullollisen sijaan viiniä menee 3-4 pulloa viikossa. Se on vieläkin liikaa. Nyt ei vituta, mutta huomenna vituttaa taas.

Kukaan ei ikimaailmassa arvaisi. Töissä olen nopea ja ahkera, pomot tykkää. Naapurit näkee minut aina urheilullisena ja raikkaana. Koirat on aina lenkitetty, koti ja piha perussiistit. Olen aktiivisesti lapsen kanssa leikkipuistoissa yms. En koskaan juo lapsen ollessa läsnä.

Apua en uskalla hakea, koska pelkään LaSua. Minusta se olisi väärin, koska en ole koskaan käsitellyt lasta humalassa tai tissutellut hänen nähtensä. Kuolisin, jos lapsi otettaisiin huostaan. Hänhän ei joudu tästä seurauksia kantamaan, ja minähän koko ajan taistelen ongelmaa vastaan.

En varmastikaan ole ainoa?

32

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Äläpä huoli, monet sinua lähellä olevat tietävät. Alkoholismin peittäminen on ajan mittaan mahdotonta vaikkei "aihetodisteita" olisikaan. Myös toinen alkoholisti tunnistaa kollegansa liki erehtymättömästi.

    • Anonyymi

      Pullollinen viiniä on n. 6 annosta. Toki jos kokee sen paljoksi, niin sitähän se on. Lääkäri kysyi minulta "haluanko jotain muuta? Vastasin että en. 15 16=6

    • Hanki jotain muuta mielekästä tekemistä tissuttelun tilalle. Usein ongelma on, ettei ole muita mielekkäitä tapoja kuluttaa aikaa. Ja jos se ei ole ongelma, niin vähennä stressiä.

      Voisit mun mielestä ihan hyvin kertoa siitä pomollesi ja miehellesi. Läheisten tuki tekee aina hyvää näissä asioissa.

      • Anonyymi

        Ei tasan tee hyvää esimiehen ja työkavereiden tuki. Ne rupee kyttäämään ja sitten vasta ahdistut. Niillä ei ole mitään ammattitaitoa auttamiseen. Niin kauan on hyvä, jos itse pystyy vähentämään, nämä kirjoittelut kyllä voit tehdä, ne saattavat auttaakin. Silloin kun tarvitaan toisen ihmisen apua, on jo vaikeampi vähentää. Kahdesta syystä, on jo alkoholisoituminen liian pitkällä ja on hyvin harvat tavalliset ihmiset, jotka todella pystyvät olemaan tukena, päivittelijöitä kyllä on. Ammattiauttajista en tiedä, kun en ole tarvinnut - vielä.
        Olethan jo onnistunut joka toinen kerta, puhtia toivon että jaksaisit siitä jatkaa.
        Uskon että pystyt näyttämään freesiltä noista määristä huolimatta. Puhun kokemuksesta, on aikoja jolloin juon noin kuin sinä. Kuin ihmeen kaupalla, saan motiivia kuitenkin myös ajoittain vähentää. Olen useat henkilöt ällistyttänyt esim. matkoilla, kun pulloni siemaisen. Ovat pitäneet päivänselvänä että olen raivoraitis, habitukseni on urheilullinen, seurallinen, tarmokas ja ulospäinsuuntautunut.
        Siitä olen samaa mieltä kun joku tuolla ylempänä olevissa viesteissä kertoi: kyllä juoppo juopon tuntee, mutta juomattomat ei. Itse haistan juopon heti.


    • Anonyymi

      Kohtuukäyttäjä ei "epäonnistu" kohtuukäytössä joka toinen päivä.
      Vain alkoholisti käyttää alkoholia joka päivä.

      • Anonyymi

        Kohtuukäyttöä ei ole käyttää jokatoinen päivä. Voi olla alkoholisti vaikka ei juo joka päivä . Jo se että suunnittelee juovansa jokatoinen päivä ja varaa juomia jokatoiseksi päiväksi on merkki alkoholismista.


    • Kyse on kohdallasi siitä, että halautko raitistua? Jos et, etkä koe, että juomisestasi on mitään haittaa itsellesi ja ennen kaikkea läheisillesi, jatka juomistasi. Mikäli taas oikeesti haluat raitistua, hyvä keino tähän on Minnesotahoito. Se on tehokkain menetelmä raitistumisen tiellä. Siellä saat tietoa sairaudesta nimeltä alkoholismi. Ja opit kohtaaman sen. Hoito perustuu vertaistukeen, rehellisyyteen sekä avoimuuteen. Itse kävin kaksi vuotta sitten Ähtärissä Minnesotahoidon ja sen kautta löysin raittiuteni. En kadu päivääkään! Hintansa arvoinen, Menee siihen juomiseenkin melkoinen summa rahaa. On helpottavaa olla kun ajatukset ei pöyri seuraavassa juomiskerrassa tai seuraavassa ryypyssä. Puhumattakaan levollisessa olossa. Läheisenikin ovat tyytyväisiä ja jo luottavaisiakin.

      • Anonyymi

        Tuskin ihan helppo pienen lapsen äidin lähteä suljettuun, kalliiseen, oisko 6000 euroa/kk, laitokseen. Eikö Minnesotahoito ole jotain semmoista. Siinä kyllä menee elämä sekaisin, työpaikastakin pitää saada vapaata.
        Kyllä kannattaisi itse yrittää tosissaan, ennen kuin turvautuu toisten apuun, mitenkään Minnesotahoitoa väheksymättä.
        Aloittaja ei ole sen koommin ottanut kantaa näihin kirjoituksiin, se tuntuu oudolta. Siis onko ongelmaa ollenkaan vai vaan halu saada muut kirjoittajat reagoimaan. Jos itse aloitan keskustelun jollakin palstalla, kyllä kirjoituksia seuraan ja niihin vastailen koko ajan.


    • Anonyymi

      Noista määristä lopettaminen on vielä helppoa; sen kuin lopettaa. Ei tarvita hoitoja eikä mitään, päätös riittää, kertakaikkinen ja ehdoton. Mitä enemmän aikaa kuluu, sen vaikeammaksi päätös tulee.

      Vähentämisen ja kohtuukäyttäjäksi ryhtymisen mahdollisuus vain pitää unohtaa; se ei ole mahdollista, vaan tekee lopettamisen vaikeammaksi.

    • Anonyymi

      Kyllä elämä menee vielä enemmän sekaisin juomisesta, joka todennäköisesti vain kiihtyy ajan myötä. Kun vielä pieni lapsi huollettavana. Johtaa alkoholistilla hoitamattomana ennenaikaiseen kuolemaan. Juuri niin, alkoholistin ei kannata unta nähdä kohtuuköytöstä! Olisi ennakkotapaus maailmassa. Ja se lopettaminen yksin tuskin onnistuu. Nimenomaan pitää turvautua toisten, parempi vertaistensa apuun. Niin, millähän tarkotuksella aloittaja on kirjoittanut tänne?!

    • Anonyymi

      Hakeudu avohoitoon ja yritä hankkia vaikka bentsoresepti alkon tilalle, jonka senkin sitten lopetat pikkuhiljaa. Lääkärille älä mainitse sanallakaan mistää juomisesta, tai et saa enää mitään reseptilääkkeitä loppuelämänäsi.

      Entisenä alkkiksena tiedän oikein hyvin millainen myrkky alkoholi on. Avohoito ja sieltä saamani diagnoosit ja lääkitykset paransivat elämänlaatua kertaheitolla, eikä ole alko todellakaan sittemin maistunut.

      Ongelmajuomiselle on aina jokin syy, ja useimmiten taustalla onkin jotain ihan muuta kuin puhdas päihdehakuisuus.

      • Anonyymi

        "yritä hankkia vaikka bentsoresepti alkon tilalle"
        Voi helvetti mikä ohje!

        Entisenä sekakäyttäjänä voin kertoa että benzoista irti pääseminen on vaikeampaa kuin heroiinista irti pääsy.
        Kokemuksesta voin kertoa, että benzoista pääsee eroon alkon avulla, mutta alkosta ei koskaan pääse eroon benzojen avulla. Siksi asiaa tuntevat lääkärit eivät nykyään enää kijoita benzo-reseptiä alkoholistille. Ikävä kyllä suuri osa lääkäreistä vielä kuitenkin kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "yritä hankkia vaikka bentsoresepti alkon tilalle"
        Voi helvetti mikä ohje!

        Entisenä sekakäyttäjänä voin kertoa että benzoista irti pääseminen on vaikeampaa kuin heroiinista irti pääsy.
        Kokemuksesta voin kertoa, että benzoista pääsee eroon alkon avulla, mutta alkosta ei koskaan pääse eroon benzojen avulla. Siksi asiaa tuntevat lääkärit eivät nykyään enää kijoita benzo-reseptiä alkoholistille. Ikävä kyllä suuri osa lääkäreistä vielä kuitenkin kirjoittaa.

        Bentsojen tarkoitus siis on lähinnä estää krampit ja itsetuhoisuus raitistumisen alkutaipaleella, ja riippuvuustaipumukset on toki ihan henkilökohtaisia. Toimii monella, paitsi täysin päihdehakuisilla ja parantumattomilla nisteillä. Itsekin entisenä sekakäyttäjänä yksinkertaisesti vain kyllästyin päihteilyyn, kuten niin moni muukin joka hengissä siitä on selvinnyt.


    • Alkoholismi on sairaus, jota sairaammaksi ei juuri voi tulla. Jos sitä hoitaa, pysty elämään aivan täysipäiväivästä elämää. Aivan kuten 1- tyypin diabeetikkokin.

      Avohoitokin voi jollain toimia. Minnesotahoidossa on se vahva etu, että siellä hoitoa ei häiritse mitkään ulkoiset tekijät. Ei ulkopuolinen maailma, puhelimet, netti. Pystyy täysin keskittymään sairauteen nimeltä alkoholismi. Tietty se vaatii omat järjestelynsä, mutta tulokset minnestä ovat parhaat. Minnesotahoitoa ennen itse kävin useita hoitolaitoksia läpi. Kuukauden, parin viikon jaksoja sekä intensiiviviikonloppuja. ne eivät perustuneet Minnesotaan, evätkä tuoneet minulle raittiutta. Jo se, että hoitohenkilökunnalla ei ollut omakohtaista tai läheisen kokemusta sairaudesta, on huono lähtökohta. Kaikki kunnia heille, hyvää työtä toki tekivät.

      Ja se, että alkoholisitille määrätään keskushermostoon vaikuttavaia lääkkeitä, on edesvastuutonta. Kuvaa vain sitä, miten pihalla useat lääkäritkin ovat tämän sairauden kanssa.

      Toivottavasti ketjun aloittaja edes lukee nämä viestit, vaikka ei kommentoi. Saattaa herättää ajatuksia toimenpiteisiin asti.

      • Anonyymi

        "Jos sitä hoitaa, pysty elämään aivan täysipäiväivästä elämää. Aivan kuten 1- tyypin diabeetikkokin."

        No jo on vertaus. Raitistuneen juopon ei tarvitse muuta " hoitoa" kuin pitää korkki kiinni.
        Jos haluaa juopotella niin se on täysin vapaaehtoista, käytännössä oma valinta.
        Ykköstyypin diabeetikon täytyy oikeasti hoitaa itseään tai muuten tulee noutaja.
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos sitä hoitaa, pysty elämään aivan täysipäiväivästä elämää. Aivan kuten 1- tyypin diabeetikkokin."

        No jo on vertaus. Raitistuneen juopon ei tarvitse muuta " hoitoa" kuin pitää korkki kiinni.
        Jos haluaa juopotella niin se on täysin vapaaehtoista, käytännössä oma valinta.
        Ykköstyypin diabeetikon täytyy oikeasti hoitaa itseään tai muuten tulee noutaja.
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774

        Toistaiseksi vielä alkoholi kuitenkin tappaa enenmmän työikäisiä ihmisiä kuin mikään muu sairaus.
        Ettei se ihan kaikille taida ollakaan "ihan oma valinta".


      • Anonyymi

        Tappaako alkoholi suoraan vai monet eri sairaudet jotka aiheutuvat runsaan alkoholinkäytön, tupakoinnin, ym, epäterveen elämäntavan vuoksi.
        Äkillisten kuolemaan johtavien sairauskohtauksien taustallakin on yleensä joku diagnosoimaton sairaus.
        Puhtaasti alkoholimyrkytykseen kuolee ani harva.


      • Anonyymi

        "Ettei se ihan kaikille taida ollakaan "ihan oma valinta"."

        Tarkoitin "omalla valinnalla" heitä jotka ovat olleet vuosia tai jopa vuosikymmeniä raittiina.
        Kokonaan toinen juttu on se jos on aloittanut alkoholinkäytön esim. kymmenvuotiaana ja alkoholisoitunut hyvin nuorena, ei tietoisesta omasta valinnasta ole kyse.


    • Alkoholisti ei laita korkkia kiinni noin vain. Tai sitten ei ole alkoholisti. Tai jos laittaa, usein seurauksena on kuiva alkoholisti, joka on ympäristölleen todella viheliäinen olento.

      Alkoholismi on krooninen, osittain periytyvä, vakava sairaus. Alkoholismissa ei ole kyse selkärangan tai tahdonlujuuden puutteesta. Alkoholistilla on pakonomainen tarve juoda. Juominen on jatkuvaa, usein toistuvaa, humalahakuista ja hallitsematonta, vahvasti riippuvaista toimintaa. Mutta alkoholismista voi toipua.

      Näin se vain menee.

      • Anonyymi

        "Alkoholisti ei laita korkkia kiinni noin vain."

        Miksi ei? Toki retkahduksia tulee, mutta sehän kuuluu kuvioon.
        Alku aina hankalaa, pätee juomisen lopettamisessakin.
        Joskus voi korkin kiinni laittaminen olla yllättävän helppoakin, etenkin pitkäkestoisen hallusinaatio täyteisen alkoholipsykoosin jälkeen. :)
        Alkoholismista paranee täysin, kunhan on vain riittävän pitkään juomatta.
        (Kohta joku AA kuplassa elävä, alkoholismi uskontoon hurahtanut tulee väittämään vastaan, ettei se voi olla mitenkään mahdollista. Tai ainakin se pitää todistaa juomalla alkoholia kohtuudella joka päivä kuukausien ajan.)
        Entinen alkoholisti on terve siinä vaiheessa, kun tarve juoda alkoholia poistuu kokonaan.


    • Ensimmänkin alkoholimista ei voi parantua, siitä voi kyllä toipua. Juomalla ei voi tulla alkoholistiksi. Jokainen löytää oman pohjansa eri asteisena. Menettää työpaikkansa tai tapahtuu jotain muuta pysäyttävää. Ja hakee apua. Yksi ei voi toipua.

      • Anonyymi

        Toipua ja parantua ovat synonyymejä, eli tarkoittavat samaa asiaa.
        Juomalla alkoholia tullaan tai ei tulla alkoholistiksi.
        Koko elämänsä absolutistina elänyttä ei voi määritellä alkoholistiksi.
        Alkoholismi kehittyy joko hitaasti tai nopeasti, se on yksilöllistä ja on monen tekijän summa.
        Yksinkin voi toipua, muu väite on silkkaa tarkoitushakuista propagandaa.


    • Anonyymi

      Et selvästikään ole perillä sairaudesta nimeltä alkoholismi. Toipua voi, muttei parantua! Sairaus on elinikäinen, vakava sellainen. Yksikin ryyppy ja sairaus aktivoituu. Vaikka olisit ollut 20 vuotta raittiina. Eli toipua ja parantua eivät ole synonyymejä. Samaa mieltä olen siitä, että sairaus etenee yksilöllisesti. Joku kohtaa pohjansa aiemmin kuin toinen.

      • Anonyymi

        Kyllä on.
        https://www.synonyymit.fi/toipua
        Jokainen voi tietysti käsittää asian haluamallaan tavalla.
        Miten tämä elinikäinen vakava sairaus vaikuttaa sinun jokapäiväiseen jaksamiseen, onko suuriakin vaikeuksia selvitä arjen haasteista?


      • Anonyymi

        Kun sairautensa tietää, niin eipä uskoisi olevan vaikeaa olla ottamatta sitä ekaa ryyppyä. Itseäänhän taudin aiheuttamista vaikeuksista silloin on syytettävä, kun ei itseään hallitse.


    • Anonyymi

      Ei vaikuta tällä hetkellä suuntaan ei toiseen. Kun raittius pitää, eikä ole edes vaikeuksia pitää, kun on suorittanut aikanaan perusteellisen itsetutkiskelun. Retkahduksia toipuville sattuu aina joskus, mutta kohdalleni ei ole osunut. Sairauden hoitoon kuuluu, että syyllisiä ei etsitä.

      • Anonyymi

        "Sairauden hoitoon kuuluu, että syyllisiä ei etsitä."

        Tarvinneeko syyllisiä sen kummemmin etsiä, yleensä peiliin vilkaisu riittää.


    • Ei kukaan ole syyllinen sairastumiseensa, kuten jo aiemmin kerroin. Et edes sinä itse.

    • Anonyymi

      Täällä kun halutaan raitistua ja tietyt kirjoittajat tunkee AA kerhoa ja niiden sanontoja kurkusta sisään ihmisille jotka ovat todella herkässä mielen tilassa niin se kuulostaa vähän siltä kuin masentunut henkilö joutuisi uskonlahkon vieteltäväksi juuri siitä syystä että mieli on heikko.
      Kyllä masentuneelle on parempi mennä terveyskeskukseen ja saada sieltä lähete mielenterveystoimistoon, meinaan että enemmänhän siinä menee sekaisin jos sellaiselle henkilölle aletaan tuputtamaan jahvetta, jeesusta ja ties mitä - Ymmärrätte mitä tarkoitan.

      Juova alkoholisti on samanlaisessa herkässä mielentilassa ja hänen halutaan lopettavan juominen, ilman mitään agendaa joka voi johtaa päinvastaiseen toimintaan.
      Se agenda voi toimia vähän aikaan, mutta jossain vaiheessa tulee järki mukaan kun henkilö raitistuu, eikö?

      Tuossa alla on AA kerhon 12-askelta, ne ovat kuin raamattua lukisi, sanotaanhan siellä raamatussakin että Älä tapa - mutta eiköhän jokainen tajua sen ilman raamattua.
      ________________________________________________________________

      1. Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.

      2. Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.

      3. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin hänet käsitimme.

      4. Suoritimme perusteellisen ja pelottoman moraalisen itsetutkistelun.

      5. Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.

      6. Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.

      7. Nöyrästi pyysimme häntä poistamaan vajavuutemme.

      8. Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.

      9. Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita.

      10. Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.

      11. Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.

      12. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.

      _______________________________________________________

      Onhan noissa askeleissa hyviäkin asioita kuten raamatun käskyissä, esim: Älä varasta, mutta jokainen tietää ilman raamattuakin olla varastamatta, toki.
      Ja minä en ole uskovainen, otin vain esimerksi tuon raamatun.

      Mutta kun luette noita "askeleita" jotka ovat tehdyt 1930-luvulla kahden äärialkoholistin toimesta, jotka tajusivat lähestulkoon kaiken menettäneenä että henki lähtee nuorehkona jollei laita korkkia kiinni - Pystyisitkö Sinä laittamaan korkin kiinni ilman korkeampaa voimaa ilman tälläista kerrontaa: , myöntämään väärien tekojen todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle. Kuulostaa aika vanhan ajan meiningiltä, eikö?
      Kaikki tietää että 1930-luvun Yyhdysvallat on aivan eri asia kuin Suomi vuonna nyt ja onhan nuo askeleet aika julmetun raskaita, uskonnollisia ja ehkä jopa typeriä, tarkoitan ehkä typerän lapsellisia näinä päivinä hyvinvointi Suomessa vuonna 2019.

      AA kerhon pystyttäneet kaverit olivat; William Wilson joka toimi osakemeklarina/osakehuijarina 1930-luvulla ja Robert Smith joka toimi lääkärinä erikoisalanaan peräsuolikirurgia.

      Itse kävin AA ryhmissä vuoden verran ja monissa ryhmissä kävinkin pitkin Suomea, mutta en saanut sieltä raittiutta, sen sain olemalla oma itseni ja juttelemalla muiden holistien kanssa kahvilla, heh, siitä se lähti ja sen jälkeen on ollut elämä raitista ja kivaa.
      Mutta ei ne askeleen lukemiset ja ennen lahkomaisen ryhmän alussa luetut päivän tekstit minua raitistuttaneet, ne vaan kuulosti hölmöltä, höh!

      Jos joku AA ryhmästä saa raittiuden, niin se on tietenkin parempi kuin että ryyppää itsensä hautaan, todellakin.
      Tosin moni kävi siellä vuodenpäivät ja sai sen raittiuden, mutta sen jälkeen he ovat olleet selvinpäin omana itsenään tai muissa vähän rennoimmsissa raittiuspiireissä. Hyvä näin!

      Raittiutta kaikille alkoholisteille!

    • Anonyymi

      Eräs kollega totesi kerran osuvasti, että alkoholisti on kuin tynnyrissä elävä ihminen. Kaikki muut pystyvät näkemään sen tynnyrn, mutta siellä elävä ei näe sitä.

    • Anonyymi

      Taisi olla jokin lyhytelokuva, jonka kerran näin. Oli aivan kuin tarinasi. Nainen oli menestyvä, muistaakseni yrittäjä jollakin taiteellisella alalla. Mies ja vauvaikäinen lapsi. Nainen yritti ottaa juomistaan neuvolassa puheeksi, mutta siellä vähäteltiin. Oltiin siis kiinnostuneita vain lapsen hyvinvoinnista. Lopulta naiselle annettiin jokin kaavake täytettäväksi. En muista, miten tarina päättyi.

      Kannattaisi sinun yrittää päästä jonnekin puhumaan ongelmastasi. Et ole ikuisesti nuori, kaunis, terve ja hyväkroppainen, ja jos jatkat tuohon malliin, niin tilanteeseen tulee jokin ikävämpi pysäytys. Ehkä joku läheltäsi on huomannut, mutta hänenkin on ollut helpompi kieltää asia, kun kulissit ovat vielä pystyssä. Käy vaikka jollakin yksityisellä psykiatrilla, niin et leimaannu työpaikalla.

      En usko, että lastensuojeluilmoitus on mikään automaatio, jos lapsi tulee oikeasti hoidetuksi hyvin. Itse asun kaupungin asunnossa, ja vuodesta toiseen samat juoppovanhemmat hoitavat lapsiaan. Samassa talossa toimii irti huumeista pyrstelevien yhdistys, ja heilläkin näyttää olevan pihatapahtumissa lapsiaan mukanaan. Eli kaikilta alkoholi- ja huumeongemaisilta ei ole huostaanotettu lapsia. Huostaanotto on kallista, minkään kunnan varat eivät riitä jokaisen lapsen sijoittamiseen vain varmuuden vuoksi.

      • Anonyymi

        Ei kaikkien tarvitse elää kauan ja kuolla kauniina.
        Toisille maistuu alkoholi ja he tietävät kuolevansa nuorena maaten kovalla pedillä sairaalavuoteessa eristyksissä kellarikerroksissa, koska keltaisina valittavat ja oksentavat liikaa. Iho on täynnä mustelmia, haavaumia ja verta valuu joka kolosta kunnes vaahtomainen verioksennus vie hengen. Osa haavaumista jo mätäneviä, koska maksan simahdettua kuolemaa saa odottaa jopa viikkoja. On aikaa miettiä asioita ja karjua hoitajille lepositeissä. Kipulääkkeitä vaikea antaa, koska suonia ei nökyvillä eikä verenkierto toimi normaalisti. Ainut keino on tesolid suppo perseeseen ja toivoa , että huuto lakkaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe