Onko inhimillisyyttä omaishoitajia kohtaan?

Anonyymi

11

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ollut minua kohtaan.

      Minä tein minkä pystyin. En halua kiitosta, en mitään.

      Voimia kaikille omaishoitajille.

    • Anonyymi

      Kaupunki on järjestänyt omaishoitajille Sporttipassin. Passista tuli neljä A4-tekstiä, josta ei löytynyt mitään tolkkua. Yksi liuska piti kuitenkin viedä omaishoitoon, joka lähettäisi tekstiviestin hyväksymisestä.

      Toukokuussa menin kyselemään, mitä passilla saa. Ei tiedetty omaishoidossa- Kaupungilla kerrottiin, että voi ostaa lippuja. Mitä lippuja, sitä ei tiedetty. Homma jäi puolitiehen.

      Viime viikolla menin uudelleen omaishoitoon ja pyysin passin kuittaamista kiireellisenä. Ajattelin alkaa käydä uimahallissa. Viikko meni eikä kuulunut mitään. Tiedustellessani sain vastauksen:
      "Työntekijä, joka oikeuksia laittaa on kuitenkin tällä hetkellä lomalla.
      Valitettavasti meillä on vain yksi työntekijä hoitanut kaupungin etuutta
      oman työnsä ohessa. Saat etuuden käyttöösi viikolla 30.
      Pahoittelut asian viivästymisestä!"

      Vastasin, että olin hoitanut kolmea hoidettavaa yksin, enkä koskaan sanonut heille, että tulen neljän viikon päästä. Ei mitään tehoa. Piti taas kirjoittaa näin yksinkertaisesta asiasta. Täytyihän toimistossa olla toinenkin tekstiviestitaitoinen henkilö. Lopulta löytyi toinenkin henkilö, jolla oli oikeus kuitata oikeuteni.

      Meiltä vaaditaan olematonta korvausta vastaan kohtuuttomia, mutta jos me tarvitsisimme jotakin, meidän tarpeillamme ei ole yhtään mitään väliä.

      Meidän mollaaminen jatkuu niin kauan kuin teemme työmme ilmaiseksi.

    • Mut pakotettiin omaishoitoon. Mulla on itsellä mielenterveysongelmia.
      Päivät on p-n ja k-n kuskaamista. Portaita pitkin. Valoja ei saa olla kun ne "häiritsee".
      Pytty on tukossa kun erään eritteet eivät mene läpi (jostain syystä, mutta se on jo vuosikymmen ongelma). En tiedä miten se sen tekee.
      Kyynärsauva on jaloissa, kun sitä ei saa siirtää.
      Kaikki on mun syytäni.

      Ne eivät hae omaistukea (että saisin jotain rahaa hommista)
      Eivät allekirjoittaneet apteekin sopimusta (että saisin lääkeet - itse kärsivät).
      Pankki siirtyi pois paikkakunnalta: eivät siirtäneet tilejään.

      • Anonyymi

        Ketkä NE?


    • Anonyymi

      Mut pakotettiin omaishoitoon. Mulla on itsellä mielenterveysongelmia.
      Päivät on p-n ja k-n kuskaamista. Portaita pitkin. Valoja ei saa olla kun ne "häiritsee".
      Pytty on tukossa kun erään eritteet eivät mene läpi (jostain syystä, mutta se on jo vuosikymmen ongelma). En tiedä miten se sen tekee.
      Kyynärsauva on jaloissa, kun sitä ei saa siirtää.
      Kaikki on mun syytäni.

      Ne eivät hae omaistukea (että saisin jotain rahaa hommista)
      Eivät allekirjoittaneet apteekin sopimusta (että saisin lääkeet - itse kärsivät).
      Pankki siirtyi pois paikkakunnalta: eivät siirtäneet tilejään.

    • Anonyymi

      Kyllähän se on niin, että omaishoitajuus vain tulee kenelle tulee. Ei sitä kukaan halua.

      Mutta jossain on oltava raja. Mielenterveys ongelmainen ei saisi olla kenenkään hoitaja.

      Minusta jokaiselle omaistaan hoitavalle pitää saada lääkärintarkastus ainakin kerran vuodessa maksutta. Jos terveydessä todetaan puutteita, hoidokki on sijoitettava laitokseen. Tässä yhteiskunnan on tultava vastaan. Kaikki muu on ylellisyyttä.

      Toisin sanoen ensin on korjattava todelliset ongelmat. Puhutaan sitten puuhapasseista sun muista ylellisyyksistä omaishoitajille.

      • Anonyymi

        Todelliset omaishoidon ongelmat on pyhä tabu mihin kukaan ei halua koskea, ettei vaan vahingossakaan arkitodellisuus tule julkisuuteen.
        Meillä on liitto jonka tehtävä olisi valvoa ja ajaa omaishoitajien etua, suuria lupauksia antavat mutta mitään eivät tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todelliset omaishoidon ongelmat on pyhä tabu mihin kukaan ei halua koskea, ettei vaan vahingossakaan arkitodellisuus tule julkisuuteen.
        Meillä on liitto jonka tehtävä olisi valvoa ja ajaa omaishoitajien etua, suuria lupauksia antavat mutta mitään eivät tee.

        Niinpä. Siihen aikaan kun itse vielä olin aviomieheni omaishoitaja, eräs ystävä sanoi, että "on varmasti mieluisaa hoitaa sellaista miestä, kun teillä on ollut niin hyvä avioliitto".
        Ei ollut muuten mieluisaa! Olisin halunnut hänen olevan terve. Hän ei enää ollut se mies, jota olin rakastanut, enkä minä ollut enää se nuori nainen, jota hän oli rakastanut. Hän oli sairas ja hänen sairautensa kahlehti minutkin. Ei ollut mieluisaa se!
        Turha olisi ollut avautua ystävälle ongelmista. Tai kenellekään. En tiedä kumpi on tyhmä, jopa julma. Sekö joka ei haluaisi uupumukseensa asti hoitaa sairasta puolisoaan vai se joka ulkopuolisena tuomitsee toisen haluttomuuden hoitaa omaistaan?

        Miksi omaishoitajan pitää tehdä työnsä rakkaudesta omaistaan kohtaan? Sillä rakkaudella ei kauan jaksa. Kaikki hoidettavat eivät ole kiitollisia eivätkä rakastettavia hoidettavia. Kenen velvollisuus edes voi olla valvoa ja passata passata toista yötä päivää itsensä unohtaen?

        Ehkä omaishoitajan raadollinen arki pitäisi levittää kaikkien nähtäväksi. Niin kauheaa kuin se onkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todelliset omaishoidon ongelmat on pyhä tabu mihin kukaan ei halua koskea, ettei vaan vahingossakaan arkitodellisuus tule julkisuuteen.
        Meillä on liitto jonka tehtävä olisi valvoa ja ajaa omaishoitajien etua, suuria lupauksia antavat mutta mitään eivät tee.

        Meillä on todellakin liitto mutta mitään ei tapahdu. Eikö heidän pitäisi ajaa omaishoitajien etuja ?

        Olisi nopeasti tehtävä kysely eduskuntaan mitä hallitus aikoo tehdä että omaishoitajien asemaa parannettaisiin ja myönnettäisiin reilusti kunnille rahaa sillä ehdolla että kunnat todellakin käyttää kyseisen rahan siten että voitaisiin enemmän ja useimmille halukkaille myöntää omaishoitajan palkkio

        Eikö ne ihmiset jotka kansa on valinnut eikö ne ymmärrä että koko yhteiskunnalle
        tulisi ylivoimaisesti edullisemmaksi hoitaa kotona kuin että laittaa kalliiseen laitoshoitoon?


    • Anonyymi

      Nimenomaan näin.

    • Anonyymi

      Omaishoidossa olisi paljonkin parannettavaa koska nykyinen yhteiskunta ajaa ihmiset tilanteeseen jossa omaisistaan on pakko huolehtia. Kun ei muualla enää tehdä paljoa vanhusten ja sairaiden eteen. Ainakin paljon on kuulunut juttuja kun ei ihmisiä hoideta ja juoksutetaan edestakaisin paikasta toiseen. Tavallaan tuntuu että vastuuta siirretään jatkuvasti " jollekin toiselle ". Ja se on todellisuus että ei kaikista ihmisistä ole omaishoitajaksi, kenellä oman sairauden takia tai jostain muusta syystä. Tavallaan hirvittää ajatus että itse tulee jossain vaiheessa vanhaksi, eikä ole enää sitten edes omaisia.....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4230
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4142
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      611
      3927
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2755
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2485
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      191
      1970
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1629
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe