Polkupyörällä ajokielto

Anonyymi

Nyt on mitta tullut täyteen. Kotikatumme on muuttunut vaaralliseksi pyöräilijöiden vuoksi. Pyöräily on ihan ok, mutta tiheään asutulla kaupunkialueella(kin) tulee noudattaa sääntöjä. Nyt aikuiset huristelevat surutta jalkakäytävällä. Jos ei väistä, tulee huutoryöppö päälle. Kaksisuuntaisella tulee ajaa oikeaa puolta kulkusuuntaan. Risteyksessä tulee väistää oikealta tulevaa, myös autoa.
Olemme tekemässä kaupungille anomusta jotta saataisiin läpiajokielto pyörille. Jos ei sitä, niin sitten koko kadun leyiset hidasteet (katuosuudella jyrkkä mäki)

44

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä maailmaan meteliä mahtuu.

      Oletko pyytänyt poliisia puuttumaan asiaan? Se on ensimmäinen, virallinen ja toimiva keino. Kovapäisinkin pyöräilijä oppii nopeasti kun maksullisilla opeilla lähestytään edes muutaman kerran. Väärällä väylällä ajelusta saa ensimmäisellä kerralla rikesakon ja seuraavilla sopivasti tuntuvampia rapsuja.

      Toinen aika toimiva mahdollisuus on pyytää kavereita kävelylle ja täyttää se jalkakäytävä niin, ettei yhdestäkään raosta sovi. Pyöräilijä ei ala joukon kanssa rähinöimään. Ja jos alkaakin, teillä on ainakin todistajia.

      Äärimmäinen keino on ottaa koivuklabi kangaskassiin, jonka hädissään pyörän edestä pois kirmatessa vahingossa tiputtaa ajoreitille. Eihän sille mitään voi, jos tuollainen vahinko sattuu käsityökerhoon mennessä.

      • Anonyymi

        No höpö höpö. Ei kovene rikesakot uusijalla.


    • Anonyymi

      Tämä some-aikakausi on opettanut että on ok närkästyä kaikesta mikä on itselle vierasta. Ihmisellä vaan on oikeis liikua haluamallaan tavalla. Oli se sitten jalan, autolla, polkupyörällä tai sähköpotkulaudalla. Lait määrittävät ehdot, miten näillä liikutaan.

      Nyt vähän suhteellisuudenajua kehiin ja lopetetaan se omaan napaan tuijottaminen.
      Liikenne on yhteispeliä ja muiden huomioonottamista, kaupunkialueella(kin), myös siellä helsingissäkin.

      • Anonyymi

        Perustellusti voidaan vaatia yhteispeliä ja sääntöjen noudattamista myös pyöräilijöiltä.


      • Anonyymi

        Mielenkiintoista. Mikä saa sinut kuvittelemaan, että aloittaja kirjoitti Helsingistä?


    • Anonyymi

      Suomessa tehtiin se virhe, että silloin kun pyöräilijöitä oli vielä vähän, näiden annettiin ajaa jalkakäytävillä ja muutenkaan mitään sääntöjä ei vaadittu noudattamaan. Nyt kun pyöräilijöitä on enemmän, niin sama meno jatkuu. Tarvitaan paljon voimavaroja poliisilta, että tilanne saadaan hallintaan, jos enää saadaankaan.
      Kun vapaaehtoinen sääntöjen noudattaminen ei tunnu tulevan kuuloonkaan, niin ainoa keino on pakollinen vakuutus, jonka myötä saadaan pyöriin kilvet ja lisäksi pyöräilykortti.
      Yhteiskunnalle tulee jo nyt kalliiksi, kun lähes kaikki pyöräilijöiden aiheuttamat vahingot jäävät veronmaksajien maksettaviksi. Puhumattakaan ylimitoitetuista pyöräväylistä, joiden kustantamisessa pyöräilijät ovat lähes vapaamatkustajia. Kyse on kuitenkin suhteellisen pienestä, mutta sitäkin kovaäänisemmästä vähemmistöstä.

      • Anonyymi

        Väität että: "Yhteiskunnalle tulee jo nyt kalliiksi, kun lähes kaikki pyöräilijöiden aiheuttamat vahingot jäävät veronmaksajien maksettaviksi."

        Mistä moinen väite kumpuaa? Löytyykö jotain faktaa vai onko vain "mutua"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität että: "Yhteiskunnalle tulee jo nyt kalliiksi, kun lähes kaikki pyöräilijöiden aiheuttamat vahingot jäävät veronmaksajien maksettaviksi."

        Mistä moinen väite kumpuaa? Löytyykö jotain faktaa vai onko vain "mutua"?

        Kun pyöräilijä törmää esim. jalkakäytävällä jalankulkijaan, niin yleensä tekijä ei jää paikalle ihmettelemään. Julkinen terveydenhuolto sitten hoitaa kaikki tästä koituneet kulut. Samoin jos tämä teloo itsensä vaikka kaatuessaan. Kun ei ole liikennevakuutusta, jäävät kaikki kustannukset, myös aineelliset, muiden maksettaviksi.
        Toisaalta me helsinkiläiset veronmaksajat saamme maksaa kaupunkifillareista miljoonia vuosittain ja palkaksi saamme täysin holtittomasti ajelevia "pyöräilijöitä" riesaksemme.
        Ei tässä mitään mutua tarvita. Katselemista ympärille ja tervettä järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pyöräilijä törmää esim. jalkakäytävällä jalankulkijaan, niin yleensä tekijä ei jää paikalle ihmettelemään. Julkinen terveydenhuolto sitten hoitaa kaikki tästä koituneet kulut. Samoin jos tämä teloo itsensä vaikka kaatuessaan. Kun ei ole liikennevakuutusta, jäävät kaikki kustannukset, myös aineelliset, muiden maksettaviksi.
        Toisaalta me helsinkiläiset veronmaksajat saamme maksaa kaupunkifillareista miljoonia vuosittain ja palkaksi saamme täysin holtittomasti ajelevia "pyöräilijöitä" riesaksemme.
        Ei tässä mitään mutua tarvita. Katselemista ympärille ja tervettä järkeä.

        Mistä on peräisin tieto, että pyöräilijä poistuu yleensä paikalta kun on törmännyt jalankulkijaan jalkakäytävällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä on peräisin tieto, että pyöräilijä poistuu yleensä paikalta kun on törmännyt jalankulkijaan jalkakäytävällä?

        Ilman lähdettä kerrottu luku tai toimintatapa on "faktoidi", jolla pyritään hämmästyttämään vastapuoli jopa niin paljon, että se menee todesta.

        Joskus onnistuu, joskus ei. Lähdekritiikki on netissä niin harvinaista, että siihen törmää melkein yhtä harvoin kuin kunnolla perusteltuun mielipiteeseen. ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman lähdettä kerrottu luku tai toimintatapa on "faktoidi", jolla pyritään hämmästyttämään vastapuoli jopa niin paljon, että se menee todesta.

        Joskus onnistuu, joskus ei. Lähdekritiikki on netissä niin harvinaista, että siihen törmää melkein yhtä harvoin kuin kunnolla perusteltuun mielipiteeseen. ;-)

        Juu. Suuri Tietäjä katosi jonnekin, kun olisi pitänyt laittaa oikeaa faktaa tyhjän huutelun tilalle 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pyöräilijä törmää esim. jalkakäytävällä jalankulkijaan, niin yleensä tekijä ei jää paikalle ihmettelemään. Julkinen terveydenhuolto sitten hoitaa kaikki tästä koituneet kulut. Samoin jos tämä teloo itsensä vaikka kaatuessaan. Kun ei ole liikennevakuutusta, jäävät kaikki kustannukset, myös aineelliset, muiden maksettaviksi.
        Toisaalta me helsinkiläiset veronmaksajat saamme maksaa kaupunkifillareista miljoonia vuosittain ja palkaksi saamme täysin holtittomasti ajelevia "pyöräilijöitä" riesaksemme.
        Ei tässä mitään mutua tarvita. Katselemista ympärille ja tervettä järkeä.

        Pyöräilijät ovat kaupungeissa suurin uhka turvallisuudelle liikenteessä. Se on nimittäin fakta, olen todennut sen joka päivä liikkuesani jalan. He ovat lisäksi erittäin ylimielisiä ja kuvittelevat ilmeisesti olevan maailman pelastajia. Hyi olkoon.
        Autoilijat ovat paljon kohteliaampia ja huomaavaisempia jalankulkijoita kohtaan kuin fillaristit.


    • Anonyymi

      Suomessa tehtiin se virhe, että silloin kun pyöräilijöitä oli vielä vähän, näiden annettiin ajaa jalkakäytävillä ja muutenkaan mitään sääntöjä ei vaadittu noudattamaan. Nyt kun pyöräilijöitä on enemmän, niin sama meno jatkuu. Tarvitaan paljon voimavaroja poliisilta, että tilanne saadaan hallintaan, jos enää saadaankaan.
      Kun vapaaehtoinen sääntöjen noudattaminen ei tunnu tulevan kuuloonkaan, niin ainoa keino on pakollinen vakuutus, jonka myötä saadaan pyöriin kilvet ja lisäksi pyöräilykortti.
      Yhteiskunnalle tulee jo nyt kalliiksi, kun lähes kaikki pyöräilijöiden aiheuttamat vahingot jäävät veronmaksajien maksettaviksi. Puhumattakaan ylimitoitetuista pyöräväylistä, joiden kustantamisessa pyöräilijät ovat lähes vapaamatkustajia. Kyse on kuitenkin suhteellisen pienestä, mutta sitäkin kovaäänisemmästä vähemmistöstä.

      • Anonyymi

        Pyöräilijät kuuluvat yleensä keski ja hyvätuloisiin, siten pyöräilijät kyllä osallistuvat väylien kustannuksiin verojen muodossa siinä missä kuka tahansa kansalainen. Pyöräilijä omaa hyvin usein myös ajokortin ja moni hienon autonkin.

        Muutaman tonnin painoisen ajoneuuvon kuljettaminen vaatii vastuuta ja täten täysi-ikäisyyttä. Autolla saa muille liikkujille aikaiseksi paljon vahinkoa. Siksi sen kuljettamiseen vaaditaan ajokortti ja vakuutus.
        Pyöräilijä on vaaraksi lähinnä itselleen. Pyöräilykortti olisi turhaa byrokratiaa ja hankaloittaisi nuorten kouluunkulkemista.

        Pyöräilijä maksaa palkastaan veroa. Tämä tiedoksi väärinymmärtäneelle.


      • Anonyymi

        Pyöräilijät kuuluvat yleensä keski ja hyvätuloisiin, siten pyöräilijät kyllä osallistuvat väylien kustannuksiin verojen muodossa siinä missä kuka tahansa kansalainen. Pyöräilijä omaa hyvin usein myös ajokortin ja moni hienon autonkin.

        Muutaman tonnin painoisen ajoneuuvon kuljettaminen vaatii vastuuta ja täten täysi-ikäisyyttä. Autolla saa muille liikkujille aikaiseksi paljon vahinkoa. Siksi sen kuljettamiseen vaaditaan ajokortti ja vakuutus.
        Pyöräilijä on vaaraksi lähinnä itselleen. Pyöräilykortti olisi turhaa byrokratiaa ja hankaloittaisi nuorten kouluunkulkemista.

        Pyöräilijä maksaa palkastaan veroa. Tämä tiedoksi väärinymmärtäneelle.


      • Anonyymi

        Pyöräilijät kuuluvat yleensä keski ja hyvätuloisiin, siten pyöräilijät kyllä osallistuvat väylien kustannuksiin verojen muodossa siinä missä kuka tahansa kansalainen. Pyöräilijä omaa hyvin usein myös ajokortin ja moni hienon autonkin.

        Muutaman tonnin painoisen ajoneuuvon kuljettaminen vaatii vastuuta ja täten täysi-ikäisyyttä. Autolla saa muille liikkujille aikaiseksi paljon vahinkoa. Siksi sen kuljettamiseen vaaditaan ajokortti ja vakuutus.
        Pyöräilijä on vaaraksi lähinnä itselleen. Pyöräilykortti olisi turhaa byrokratiaa ja hankaloittaisi nuorten kouluunkulkemista.

        Pyöräilijä maksaa palkastaan veroa. Tämä tiedoksi väärinymmärtäneelle.


      • Anonyymi

        Ellet ole sattunut huomaamaan, niin vuosi vuodelta tulee enemmän ja enemmän pyöräiljöitä liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellet ole sattunut huomaamaan, niin vuosi vuodelta tulee enemmän ja enemmän pyöräiljöitä liikenteeseen.

        Ihan varmasti kaikki ovat huomanneet, että pyöräilijöitä on enemmän, sillä eiväthän jalankulkijat enää meinaa mahtua jalkakäytäville. Myös autoilijat ovat helisemässä täysin holtittomasti ajelevien fillaristien kanssa. Yhteiskunnalle pyöräilijät tulevat kalliiksi. Lähes kaikki heidän aiheuttamansa kulut, mukaan lukien vammojen hoito, kaatuvat yhteiskunnan maksettaviksi vakuutusten puuttuessa. Lisäksi ylimitoitetut pyöräilyväylät, joilla ei sitten halutakaan ajaa, vaikka lakikin niin vaatisi. Mutta kun mulla on oikeus- tyyppinen ajattelutapa rehottaa. Lisäksi pyöräilijät itse ja heidän vuokseen kaikki muutkin ovat jatkuvasti stressitilassa liikkuessaan, mikä nostaa myöhemmin sairastumisriskiä huomattavadti.
        Mitä tulee pyöräilijöiden hyvätuloisiuteen, niin se on täysi myytti.


      • Anonyymi

        Pyöräilijät kuuluvat yhteiskuntaan joten he osallistuvat varonmaksuun muiden tapaan.
        Muut liikkujat ovat helisemässä holtittomien ja muiden turvallisuudesta piittaamatttomien autoilijoiden kanssa, autoilua suitsitaankin lisääntyvän valvonnan ja monin teknisten apuvälineidemnn kanssa. Autolla saa aiheutettua suuret vahingot turvattomammille jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

        Pyöräilyväylät ovat alimitoitettuja ei ylimitoitettuja. Liikennejärjestelyt suunniteltiin aikoinaan autoilijoiden ehdoilla ja pyöräilyn lisääntyvää suosiota ei osattu ennustaa.
        Pyöräily on mukava tapa liikkua ja vähäntää stressitasoja, kokeile sinäkin.
        Pyöräilyä suosivat ovat tutkitusti hyvin toimeentulevia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät kuuluvat yhteiskuntaan joten he osallistuvat varonmaksuun muiden tapaan.
        Muut liikkujat ovat helisemässä holtittomien ja muiden turvallisuudesta piittaamatttomien autoilijoiden kanssa, autoilua suitsitaankin lisääntyvän valvonnan ja monin teknisten apuvälineidemnn kanssa. Autolla saa aiheutettua suuret vahingot turvattomammille jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

        Pyöräilyväylät ovat alimitoitettuja ei ylimitoitettuja. Liikennejärjestelyt suunniteltiin aikoinaan autoilijoiden ehdoilla ja pyöräilyn lisääntyvää suosiota ei osattu ennustaa.
        Pyöräily on mukava tapa liikkua ja vähäntää stressitasoja, kokeile sinäkin.
        Pyöräilyä suosivat ovat tutkitusti hyvin toimeentulevia.

        Pyöräilijät voivat kuulua yhteiskuntaan, mutta harvoin ovat yhteiskuntakelpoisia. Jostain syystä yhteiskunnan laatimat säännöt eivät näytä koskevan 90 % pyöräilijöistä. Säännöt ehkä tunnetaan, mutta niitä ei noudateta. Minä minä -ihmiset näyttävät olevan yliedustettuina pyöräilevässä kansanosassa.


      • Anonyymi

        Itse olen jalankulkija ja kärsin muiden tavoin siitä, että monin paikoin jalkakäytävät ovat valtoimenaan pyöräilijöitä. Mutta pyöräilijät ovat todellisia vapaamatkustajia. Näyttäviä pyöräbaanoja rakennetaan, vaikka muutaman vuoden päästä tämä järjetön pyöräilyhurmos voi olla muisto vain, jolle sitten jälkeen päin naureskellaan.
        Jos autoilijat ajaisivat yhtä holtittomasti, niin eipä olisi montaa pyöräilijää jäljellä vinkumassa milloin mistäkin.


      • Anonyymi

        Autoilijoiden holtitonta ajotapaa on yritetty suitsia vuosikymmenet. Eivät vaan meinaa noudattaa tieliikennelakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoiden holtitonta ajotapaa on yritetty suitsia vuosikymmenet. Eivät vaan meinaa noudattaa tieliikennelakia.

        Jalankulkijana minulla ei kaupungissa ole autoilijoista pahaa sanottavaa. Ovat hyvin kohteliaita ja jo ennakoiden alkavat jarruttaa, kun näkevät jalankulkijan olevan astumassa suojatielle.
        Pyöräilijät ajelevat ihan missä ja miten sattuu huvittamaan. Kukaan ei sitä voi kiistää, jos edes hieman katselee ympärilleen kaupungilla. Pyöräilijöistä 95% pilaa kaikkien maineen.
        Olemme jo pitkin Eurooppaa kuuluisia tästä suomalaisesta pyöräilykulttuurista. Turisteja varoitellaan kaupungilla täysin mielivaltaisesti puikkelehtivistä pyöräilijöistä. Kävipä erään maan pyöräilyliiton puheenjohtajakin ihmettelemässä, miten agressiivista pyöräilijöiden käyttäytyminen täällä on.
        Pyöräily, joka muutenkin tulee yhteiskunnalle kalliiksi, voi vielä kaiken lisäksi vähentää turistien määrää esim. Helsingissä. Tällainen meno ei ole missään muussa Euroopan maassa mahdollista paitsi Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät voivat kuulua yhteiskuntaan, mutta harvoin ovat yhteiskuntakelpoisia. Jostain syystä yhteiskunnan laatimat säännöt eivät näytä koskevan 90 % pyöräilijöistä. Säännöt ehkä tunnetaan, mutta niitä ei noudateta. Minä minä -ihmiset näyttävät olevan yliedustettuina pyöräilevässä kansanosassa.

        Viitsitkö laittaa linkkiä johonkin, jossa vahvistetaan nuo esittelemäsi prosenttiosuudet? Syyttelemällä toisia kulkijoita pelkkien mutu-heittojen ja hihafaktojen pohjalta saat aikaan vain hämmennystä.

        Fakta voidaan todentaa. Muuten kyseessä on mielipide, jolla on yhden ihmisen painoarvo. Myös netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijana minulla ei kaupungissa ole autoilijoista pahaa sanottavaa. Ovat hyvin kohteliaita ja jo ennakoiden alkavat jarruttaa, kun näkevät jalankulkijan olevan astumassa suojatielle.
        Pyöräilijät ajelevat ihan missä ja miten sattuu huvittamaan. Kukaan ei sitä voi kiistää, jos edes hieman katselee ympärilleen kaupungilla. Pyöräilijöistä 95% pilaa kaikkien maineen.
        Olemme jo pitkin Eurooppaa kuuluisia tästä suomalaisesta pyöräilykulttuurista. Turisteja varoitellaan kaupungilla täysin mielivaltaisesti puikkelehtivistä pyöräilijöistä. Kävipä erään maan pyöräilyliiton puheenjohtajakin ihmettelemässä, miten agressiivista pyöräilijöiden käyttäytyminen täällä on.
        Pyöräily, joka muutenkin tulee yhteiskunnalle kalliiksi, voi vielä kaiken lisäksi vähentää turistien määrää esim. Helsingissä. Tällainen meno ei ole missään muussa Euroopan maassa mahdollista paitsi Suomessa.

        ... Olemme jo pitkin Eurooppaa kuuluisia tästä suomalaisesta pyöräilykulttuurista...

        Linkkiä odotellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen jalankulkija ja kärsin muiden tavoin siitä, että monin paikoin jalkakäytävät ovat valtoimenaan pyöräilijöitä. Mutta pyöräilijät ovat todellisia vapaamatkustajia. Näyttäviä pyöräbaanoja rakennetaan, vaikka muutaman vuoden päästä tämä järjetön pyöräilyhurmos voi olla muisto vain, jolle sitten jälkeen päin naureskellaan.
        Jos autoilijat ajaisivat yhtä holtittomasti, niin eipä olisi montaa pyöräilijää jäljellä vinkumassa milloin mistäkin.

        Ei Tanskassa ja Alankomaissakaan kukaan pyöräillyt 60-luvulla. Sitten asiaan päätettiin tarttua. Hiljalleen rakentuva, kunnollinen pyöräilyinfrastruktuuri nosti samaan tahtiin pyöräilyn osuutta matkasuoritteesta. Nykyisin Kööpenhaminan ja Amsderdamin keskusta-alueiden matkoista tehdään paljon yli puolet fillarilla. Siellä sillä kuuluu päästä joka paikkaan, autolla ei tarvitse.

        Liikenneinfran merkitykseen pyöräilyn suitsimisessa ja edistämisessä voi tutustua esim. tästä https://core.ac.uk/download/pdf/153491670.pdf Tutkittu tieto auttaa harkitsemaan asiaa muiltakin kuin asenteiden näkökulmista.

        Hyvä pyöräilyinfra nostaa pyöräilyn osuutta ja vähentää tarvetta pyöräillä miten sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Tanskassa ja Alankomaissakaan kukaan pyöräillyt 60-luvulla. Sitten asiaan päätettiin tarttua. Hiljalleen rakentuva, kunnollinen pyöräilyinfrastruktuuri nosti samaan tahtiin pyöräilyn osuutta matkasuoritteesta. Nykyisin Kööpenhaminan ja Amsderdamin keskusta-alueiden matkoista tehdään paljon yli puolet fillarilla. Siellä sillä kuuluu päästä joka paikkaan, autolla ei tarvitse.

        Liikenneinfran merkitykseen pyöräilyn suitsimisessa ja edistämisessä voi tutustua esim. tästä https://core.ac.uk/download/pdf/153491670.pdf Tutkittu tieto auttaa harkitsemaan asiaa muiltakin kuin asenteiden näkökulmista.

        Hyvä pyöräilyinfra nostaa pyöräilyn osuutta ja vähentää tarvetta pyöräillä miten sattuu.

        Infran vika. Näinhän ne pyöräilijät aina hokevat. Olisi mielenkiintoista tietää, miten hyvät olosuhteiden pitäisi olla, jotta niihin ei enää vedottaisi, kun tietoisesti ja laiskuuttaan rikotaan lakia.
        Meiltä puuttuu kokonaan sellainen kollektiivinen asennoituminen, mikä on seka Köpiksessä että Amsterdamissa yleistä. Siellä jos pyöräilet sääntöjen vastaisesti, niin pian ovat monet pyöräilijät paheksumassa toimintaasi. Meillä en ole koskaan huomannut, että pyöräilijät opastaisivat toisiaan. Korkeintaan somessa avaudutaan, miten ottaa päähän, kun kaikkien pyöräilijöiden maine pilataan, vaikka sinne sekaan kunnollisiakin mahtuu.
        Auta armias, jos jalnakulkija avaa suunsa vaikkapa jalkakäytäväpyöräilystä. Keskari on ehkä yleisin reaktio ja tietysti uhriutuminen, kun minulle kehdataan huomautella, vaikka pelastan tässä polkemalla maailmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... Olemme jo pitkin Eurooppaa kuuluisia tästä suomalaisesta pyöräilykulttuurista...

        Linkkiä odotellaan.

        Ensinnäkin, esitin vain yhden prosenttiosuuden eli tuon 95. Se todellakin on mutu-tuntuma. Ikäni Helsingin kantakaupungissa asuneen ja autottomana jalankulkijana on helppo tehdä havaintoja, ja harvassa ovat ne pyöräilijät, jotka malttavat edes paria minuuttia ajaa sääntöjen mukaan.
        Viime kesänä monella loistoristeilijällä, jotka tulivat helsinkiin, varoitettiin kaupungille lähteviä turisteja arvaamattomista pyöräilijöistä.
        Hollannin pyöräilyliiton puheenjohtaja kävi Suomessa ja oli ihmeissään, kuinka aggressiivista "pyöräilykulttuuri" täällä on.
        Molemmista löytyy tietoa, kun vaivautuu vähän googlettamaan. Molemmista asioista myös uutisoitiin. Usein mietin, millä pyöräilijät oikeuttavat mielessään tämän perseilyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Infran vika. Näinhän ne pyöräilijät aina hokevat. Olisi mielenkiintoista tietää, miten hyvät olosuhteiden pitäisi olla, jotta niihin ei enää vedottaisi, kun tietoisesti ja laiskuuttaan rikotaan lakia.
        Meiltä puuttuu kokonaan sellainen kollektiivinen asennoituminen, mikä on seka Köpiksessä että Amsterdamissa yleistä. Siellä jos pyöräilet sääntöjen vastaisesti, niin pian ovat monet pyöräilijät paheksumassa toimintaasi. Meillä en ole koskaan huomannut, että pyöräilijät opastaisivat toisiaan. Korkeintaan somessa avaudutaan, miten ottaa päähän, kun kaikkien pyöräilijöiden maine pilataan, vaikka sinne sekaan kunnollisiakin mahtuu.
        Auta armias, jos jalnakulkija avaa suunsa vaikkapa jalkakäytäväpyöräilystä. Keskari on ehkä yleisin reaktio ja tietysti uhriutuminen, kun minulle kehdataan huomautella, vaikka pelastan tässä polkemalla maailmaa.

        Minulle sopisi oikein hyvin sama pyöräilykultturi, joka esimerkiksi Amsterdamissa on. Eli pyörille olisi ihan oikeasti omat väylät, joita pidetään kunnossa ja väylien kattavuus vastaa katuverkon kattavuutta. Väärin pyöräileviä sekä paheksutaan että tarvittaessa rangaistaan. Ja mikä hienointa, pyöräväylillä ei kävellä, eikä varsinkaan pysäköidä autoilla millään verukkeella. Siellä ymmärretään, että pyöräväylän tukkiva auto on vaaraksi muille, ja pyöräväylälle pysäköintiä pidetään erittäin typeränä toimintana.

        Kuulostaa oikein hyvältä. Tavoitellaan samaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viitsitkö laittaa linkkiä johonkin, jossa vahvistetaan nuo esittelemäsi prosenttiosuudet? Syyttelemällä toisia kulkijoita pelkkien mutu-heittojen ja hihafaktojen pohjalta saat aikaan vain hämmennystä.

        Fakta voidaan todentaa. Muuten kyseessä on mielipide, jolla on yhden ihmisen painoarvo. Myös netissä.

        Prosentit tulevat kuin Stubbin suusta, mutta jokainen ympärilleen katseleva näkee, ettei liikennesäännöt ole polkupyöräilijöitä kahlitseva tekijä. Jostain syystä polkupyörä jalkojen välissä tekee ihmisestä täydellisen narsistin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, esitin vain yhden prosenttiosuuden eli tuon 95. Se todellakin on mutu-tuntuma. Ikäni Helsingin kantakaupungissa asuneen ja autottomana jalankulkijana on helppo tehdä havaintoja, ja harvassa ovat ne pyöräilijät, jotka malttavat edes paria minuuttia ajaa sääntöjen mukaan.
        Viime kesänä monella loistoristeilijällä, jotka tulivat helsinkiin, varoitettiin kaupungille lähteviä turisteja arvaamattomista pyöräilijöistä.
        Hollannin pyöräilyliiton puheenjohtaja kävi Suomessa ja oli ihmeissään, kuinka aggressiivista "pyöräilykulttuuri" täällä on.
        Molemmista löytyy tietoa, kun vaivautuu vähän googlettamaan. Molemmista asioista myös uutisoitiin. Usein mietin, millä pyöräilijät oikeuttavat mielessään tämän perseilyn?

        Eli kun ei ole faktaa sanojen tueksi, laitetaan syy epäilijän huonolle google-käytölle. Jos se ei toimi, kaivetaan homokortti esiin...

        Ei näin. Jos ei voi esittää faktoja, kannattaa olla hyvin hiljaa nurkassaan ja seurata asiallisia viestejä sivusta.


    • Anonyymi

      Kyllä vihreiden elämä on kovaa, miten heitä voidaan vielä auttaa.?

      • Anonyymi

        En ole vihreä, mikäli poliittista taustaa tarkoiat. Ajan dieselautolla ja pyöräilen lisäksi usean kerran viikossa. Joskus pyöräilen myös työmatkat.

        Elämäni ei ole kovaa, vaan väitän että ihan normaalia.


    • Asun Reimarlassa Pitäjänmäentiellä ja meidän talomme edessä olevaa jalkakäytävää vilistää pyöräilijöitä aamusta iltaan. En väistä vaan kun kuljen niin huomautan jokaiselle yli 12-vuotiaalle asiasta. Välillä menee molemminpuoliseksi huudoksi mutta kyllä jalankulkijan täytyy saada kulkea jalkakäytävällä rauhassa. Itse en vahingossakaan mene pyörätielle kulkemaan, siksi asia ärsyttää vielä enemmän. Sanoisin, että Helsingissä enemmistö pyöräilijöistä ei välitä mitään säännöistä, osa ei ymmärrä niitä. Antaisin kunniamerkin niille jotka noudattavat sääntöjä jos voisin. Talomme takana kulkee rauhallinen kadunpätkä jossa pyöräijöiden kuuluisi ajaa mutta se ilmeisesti hidastaisi kulkua ehkä puolisen minuuttia. Muita esimerkkejä on vaikkapa Mannerheimintie Taka-Töölössä. Jalkakäytävällä pitää ajaa, samansuuntaisella rauhallisella Urheilukadulla on pyörätie muttei se monelle kelpaa.
      Ja sielläkin ajetaan toisella puolella missä on vain jalkakäytävä. En tiedä miksi tilanne on päästetty tällaiseksi. Poliisi ei valvo eikä välitä tästä mitään. Kuitenkin käveleminen on ihmisen perustoiminto, sitä pystyvät tekemään kaikki sylivauvoja lukuunottamatta sillä pyörätuolien käyttäjätkin luokitellaan jalankulkijoiksi. Kaikki eivät kuitenkaan voi ajaa pyörällä. Luulevatko pyöräilijät olevansa jotain erityistä kastia jonka ei tarvitsee välittää mistään säännöistä?

      • Anonyymi

        Täyttä asiaa! Itse olen pyöräilijä, mutta en ihan joka päivä. Ajan niin Helsingin keskustassa kuin muualla Suomessa sekä myös muualla Euroopassa , on sitten oikean tai vasemman puoleinen liikenne. En ole koskaan ajanut pyörällä jalkakäytävillä missään ja olen erittäin hyvin hengissä! Muualla Euroopassa on enemmän autoja liikenteessä kuin Suomessa eikä siellä joka puolella ole pyöräteitä tai -kaistoja.

        Jalankulkijana teen samoin kuin sinä, että huomautan jalkakäytävällä ajamisesta yli 12 vuotiaille. Yleensä sieltä tulee haukkumiset ja jopa ehdotus hoitoonhakeutumisesta. Itse en yleensä jää sanattomaksi eli huutoa puolin ja toisin. Koskaan en töni enkä lyö pyöräilijää, mutta joskus tulee itselleni kolhuja ja pyöräilijäkin on saattanut kaatua, ajaa ojaan, lumihankeen jne. Minua ei niissä tapauksissa saisi syylliseksi vaan lähtökohtaisesti se olisi pyöräilijä. Pyöräilijät tunnetusti syyttävät jalankulkijoita ja yleensä he lähtevät karkuun.

        Jos joku pyöräilijä sattuu hetkeksi pysähtymään ja käsken soittamaan poliisit niin eihän hän sitä tee! "Syytön" osapuoli lähtee vauhdilla karkuun!

        Poliisit eivät ole ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla vuosikymmeniin puuttunet jalkakäytävillä pyöräilyyn vaikka itsekin olen siitä tehnyt valvontapyyntöjä!

        Poliisit ei itsekään osaa liikennesääntöjä. N. 20 vuotta sitten, kun Vantaalla oli Vantaan poliisilaitos, niin minulle pyöräilijälle huomautettiin, kun ajoin ajoradalla enkä viereisellä jalkakäytävällä!

        Pyöräilijät itse täällä "itkevät", kun autoilijat eivät väistä heitä, vaikka he itse pyöräilijöinä ovat jopa väistämisvelvollisia monissa tilanteissa. Tai autot ajavat heidän päälle tai liian läheltä, vaikka he itse pyöräilijöinä ovat väistämisvelvollisia monissa tilanteissa.

        Liikennesäännöt ovat kaikilta osin helppoja eikä tarvitse olla mikään järjen jättiläinen!

        Suurin osa pyöräilijöistä luulee, että heillä on vain oikeuksia. Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen selvittämään liikennesäännöt: niin jalankulkija, pyöräilijä kuin autoilija.

        Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se merkitään AINA pyörätien liikennemerkillä.

        Pyöräilijät, päälleajo-oikeutta ei ole vaikka jalankulkija kulkisi siellä pyörätiellä!


    • Anonyymi

      Kaksi edellistä kommenttia todella asiallisia ja realistisia juuri nykyisestä tilanteesta. Ainoa keino saada pyöräily kuriin on kieltää se kokonaan. Luulen, että enemmistö jalankilkijoista ja autoilijoista kannattaisi kieltoa.

      • Anonyymi

        Ne molemmat kommenttisi ovat aika tyhjiä. Mitään et osaa perustella. Mutta pidä kiinni haaveesta koskien pyöräilykieltoa, sillä haaveet on tärkeitä jos todellisuus on sietämätön!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne molemmat kommenttisi ovat aika tyhjiä. Mitään et osaa perustella. Mutta pidä kiinni haaveesta koskien pyöräilykieltoa, sillä haaveet on tärkeitä jos todellisuus on sietämätön!

        Ainoastaan toi viimeinen kommentti on minun. Nyt on muutama vuosi katseltu tätä suomalaista "pyöräilykulttuuria" entistä vilkkaampana ja jokainen tajuaa, ettei se koskaan voi normalisoitua lähellekään sivistysvaltioiden vastaavaa. Pyöräilijät ovat ihan itse aiheuttaneet täysin välinpitämättömällä asenteellaan sen, ettei kukaan sivullinen sitä enää viitsi sitä katsella.
        Onneksi ainakin Helsingin poliisi on nyt heräämässä ja ensi kuun alusta aloittaa viiden hengen ryhmä, joka valvoo vain kevyttä liikennettä. Ryhmää kasvatetaan myöhemmin. Jospa isälliset keskustelut poliisien kanssa ja aina pikkusakot silloin tällöin saisivat keskivertopyöräilijänkin hiirenaivoissa pientä liikettä aikaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan toi viimeinen kommentti on minun. Nyt on muutama vuosi katseltu tätä suomalaista "pyöräilykulttuuria" entistä vilkkaampana ja jokainen tajuaa, ettei se koskaan voi normalisoitua lähellekään sivistysvaltioiden vastaavaa. Pyöräilijät ovat ihan itse aiheuttaneet täysin välinpitämättömällä asenteellaan sen, ettei kukaan sivullinen sitä enää viitsi sitä katsella.
        Onneksi ainakin Helsingin poliisi on nyt heräämässä ja ensi kuun alusta aloittaa viiden hengen ryhmä, joka valvoo vain kevyttä liikennettä. Ryhmää kasvatetaan myöhemmin. Jospa isälliset keskustelut poliisien kanssa ja aina pikkusakot silloin tällöin saisivat keskivertopyöräilijänkin hiirenaivoissa pientä liikettä aikaiseksi.

        En siis moittinut asiasta, vaan totesin vain tosiasian. Kirjoituksiasi lukevat ymmärtävät kyllä, että sinulla on jonkin muille tuntemattoman seikan synnyttämä tarve ylläpitää itseäsi käsitystä kaikin puolin pahoista pyöräilijöistä. Ei siitä kukaan ota itseensä. Hyvä, että purat paineita täällä, etkä esimerkiksi ruuhkabussissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En siis moittinut asiasta, vaan totesin vain tosiasian. Kirjoituksiasi lukevat ymmärtävät kyllä, että sinulla on jonkin muille tuntemattoman seikan synnyttämä tarve ylläpitää itseäsi käsitystä kaikin puolin pahoista pyöräilijöistä. Ei siitä kukaan ota itseensä. Hyvä, että purat paineita täällä, etkä esimerkiksi ruuhkabussissa.

        Ei mulla mitään ihmeellistä tarvetta ole, ihan vain käytännön kokemus ja silmät päässä. Muutaman vuoden päästä naureskelemme tälle pyöräilykiimalle, jossa tähän asti kaikki on ollut sallittua, mutta eiköhän tässä pikku hiljaa järkiinnytä. Onneksi edessä on syksy ja talvi. Jo nyt näyttävät pyöräilijämäärät vähentyneen huomattavasti. Eivät nykyihmiset viitsi polkea sateessa ja kylmässä. Kun syksy koittaa, niin kummasti se aattenpalokin siitä laimenee.
        Poliisikin on vihdoin heräämässä asian suhteen. On ollut oikeastaan pakko, sillä liikenteenvalvontakeskukseen tulevista valvontapyynnöistä ylivoimainen enemmistö koskee pyöräilyä. Että tuntuu sitä muillakin olevan tätä "muille tuntemattoman seikan synnyttämää tarvetta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mulla mitään ihmeellistä tarvetta ole, ihan vain käytännön kokemus ja silmät päässä. Muutaman vuoden päästä naureskelemme tälle pyöräilykiimalle, jossa tähän asti kaikki on ollut sallittua, mutta eiköhän tässä pikku hiljaa järkiinnytä. Onneksi edessä on syksy ja talvi. Jo nyt näyttävät pyöräilijämäärät vähentyneen huomattavasti. Eivät nykyihmiset viitsi polkea sateessa ja kylmässä. Kun syksy koittaa, niin kummasti se aattenpalokin siitä laimenee.
        Poliisikin on vihdoin heräämässä asian suhteen. On ollut oikeastaan pakko, sillä liikenteenvalvontakeskukseen tulevista valvontapyynnöistä ylivoimainen enemmistö koskee pyöräilyä. Että tuntuu sitä muillakin olevan tätä "muille tuntemattoman seikan synnyttämää tarvetta".

        Kovin yksin vaan olet tuon vihasi kanssa. Ehkä kolme pyöräilijää lukee paasauksiasi, ja näköjään vain yksi niihin vastaa. Eikä sekään enää kauaa. Kohta oletkin taas ihan yksin huutamassa. Toivottavasti olo helpottuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin yksin vaan olet tuon vihasi kanssa. Ehkä kolme pyöräilijää lukee paasauksiasi, ja näköjään vain yksi niihin vastaa. Eikä sekään enää kauaa. Kohta oletkin taas ihan yksin huutamassa. Toivottavasti olo helpottuu!

        Luepa toi edellinen teksti. Siinä ei ole tippaakaan vihaa. Noita asioita kutsutaan tosiasioiksi. Voin antaa sinulle vinkin. Kun nyt ilmeisesti tajuat olleesi joissain asioissa väärässä, niin alat höpöttää minulle jostain kokemastani vihasta. En ainakaan tällä hetkellä tunne pienintäkään vihaa ketään enkä mitään kohtaan.
        Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa toi edellinen teksti. Siinä ei ole tippaakaan vihaa. Noita asioita kutsutaan tosiasioiksi. Voin antaa sinulle vinkin. Kun nyt ilmeisesti tajuat olleesi joissain asioissa väärässä, niin alat höpöttää minulle jostain kokemastani vihasta. En ainakaan tällä hetkellä tunne pienintäkään vihaa ketään enkä mitään kohtaan.
        Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku!

        Kaikella ystävyydellä, yritä lukea omia juttujasi avoimin mielin. Silloin ei tarvitse arvailla, mikä on se tunne, joka vie yöunesi. Ja mihin se tunne kohdistuu.

        Tiedän kyllä ettet pysty lopettamaan, koska tunne voittaa järjen. Minä pystyn. Toivottavasti toivut joskus!


    • Anonyymi

      PS. Oletko ajatellut kertoa myös niille tuhansille poliisille pyöräilijöistä valvontapyyntöjä jättäneille, kuinka yksin he ovat "vihansa" kanssa?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1676
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1391
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      849
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      743
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe