Volvo S80 jarrupalat

Anonyymi

Miten vaihdetaan Volvo S80 jarrupalat? Yksi kaveri sanoi, että on erityisen hankalat jarrut ja palat olisi syytä vaihdattaa asiantuntijalla, muuten jarrut voi puoltaa. Ei meikällä ole just nyt rahaa viedä autoa pajalle, joten itse vaihtaminen on ainoa vaihtoehto. Pärjääkö ihan jakari, ruuvari linjalla? Meinaan työkaluja ei ihan hirveästi ole.

13

3214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ekaks pitää etsiä auton ns. kuningaspultti. Se on Volvossa auton alla. Avaa kuningaspulttia (31 mm avain) noin kolme kierrosta kunnes kuulet etujarrusta naksauksen. Nyt voit irroittaa jarrupalat ruuvarilla ja nakeloida uudet paikalle. Muista kiristää kuningaspultti takaisin. Jos vaihdat takajarrut, niin kuningaspultin vieressä on ns. kuningatar-pultti. Se on torx-ruuvi (tx 40). Kierrä sitä myötäpäivään 3,7..3,9 kierrosta, niin takajarrukengät putoavat itsestään. Sitten vain uudet sisään ja kuningatarpultti tiukalle. Volvossa on jarrujen automaattinen ilmausjärjestelmä, joka on integroitu dieselin ilmausjärjestelmään eli jos haluat ilmata jarrut, niin vaihda diesel-suodatin konehuoneesta ja käynnistä kone. On huolehdittava, että jarrujen ilmauksen aikana akun napajännite tulee olla 11,7 .. 12.9 V välillä. Jos akku on aivan täysi ja napajännite 13,5 .. 14,0 V välillä, jarrujen ilmaus ei onnistu. Tällöin joudut shunttaamaan akun jännitettä sarjavastuksella. Ilmaukseen tarkoitettuja "jarrujen ilmaus shuntti-vastuksia" saa kaikista autotarvikeliikkeistä, kysyt vain varaosatiskilta. Kyllä siitä hyvä tulee.....

    • Anonyymi

      Just noin se pitää tehdä! Kerrassaan mainot ohjeet!!

    • Anonyymi

      palat nyt vaihdettu, pari shuntti vastusta 27 eur kpl jouduin hakemaan mutta nyt toimii kiitos paljon neuvoista.

    • Anonyymi

      Ostin aikoinaan noita jarrujen-shuntti-ilmaus-vastuksia Eestistä. Oli aika halpoja, 16 € kappale. Kaiketi AutoDoc'ilta saa nykyisin halvimmalla?

    • Anonyymi

      Oli kerrassaan hyvät ohjeet! Aluksi kuningaspultin etsintä tuotti vaikeuksia, mutta naapuri auttoi ja löytyihän se viimein! Kuningaspulttia kääntämällä minulla tippui kaikki jarrupalat kerralla alas kun olin kiertänyt pulttia vajaa neljä kierrosta. Sitten vain uudet alle ja kuningaspultti kireälle. Hyvin toimii!

    • Anonyymi

      En löydä millään kuningatar-pulttia. Shuntti-vastukset ostin varuilta valmiiksi, olivat aika kalliita. Onko se kuningatar-pultti siinä takimmaisen pakoputkenkannattimen vieressä? Lankomies sanoi, että jos erehtyy pultista, on mahdollista, että jotenkin vaihdelaatikko nyljähtää pois paikoiltaan ja edessä on iso remontti. Varsinkin jos on automaattilaatikko.

    • Anonyymi

      Voit vitsi. Mä erehdyin pultista ja mulle kävi tuo vaihdelaatikon nyljähtäminen. Automaattilaatikko vieläpä. Vaihteisto kyllä toimii, mutta kun valitsen lootasta "D" asennon, niin auto pakittaa ja vastaavasti "N" asennossa lähtee liikkeelle. Miten tuon nyljähtämisen voisi korjata? Mietin, että jos gorilla-teipillä sitoo väliaikaisesti vaihtajan aputanko-ruuvin kiinni, niin voisiko toimia? Nopeasti apua, kiitos!!

      • Anonyymi

        Tein noitten ohjeitten mukaan ja minullakin nyljähti vaihdelaatikko. Nyt kun laittaa ykkösen, niin onkin vitonen ja pakin paikalla on kolmonen. Kun vaihdekeppi on keskiasennossa vapaalla, niin onkin kakkonen. Tosi kiusallista ajaa, mutta uudet palat on kuitenkin alla. Kuningaspultti teetti vähän töitä, mutta pitkällä varrella onnistui! Hyvät ohjeet!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tein noitten ohjeitten mukaan ja minullakin nyljähti vaihdelaatikko. Nyt kun laittaa ykkösen, niin onkin vitonen ja pakin paikalla on kolmonen. Kun vaihdekeppi on keskiasennossa vapaalla, niin onkin kakkonen. Tosi kiusallista ajaa, mutta uudet palat on kuitenkin alla. Kuningaspultti teetti vähän töitä, mutta pitkällä varrella onnistui! Hyvät ohjeet!!

        Voi hempati! Minä tein juuri näitten ohjeitten mukaan Volvo S80 jarrujen vaihdon. Löysäsin kuningatar pulttia väärään suuntaan ja vaihdelaatikko nyljähti!!! Mikä avuksi??? Help pliis!!!
        Nyljähänyt vaihdelaatikko toimii nyt kummallisesti eli N asennossa on pakki ja 2- asennossa on D eli normaali ajoasento. Mietin, että tuon nyljähtämisen voisi korjata pitkillä nippusiteillä sillai, että sitoo nippusiteellä auton alla vaihdevivun oikean pyörän alatukivarteen. Oletteko kokeilleet, mahtaisiko toimia? Tietysti siinä voi olla ongelma, että kun ajaa kuoppaan ja alatukivarsi heilahtaa, niin vauhdissa voi mennä toinen vaihde päälle tai jopa pakki kesken vauhdin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hempati! Minä tein juuri näitten ohjeitten mukaan Volvo S80 jarrujen vaihdon. Löysäsin kuningatar pulttia väärään suuntaan ja vaihdelaatikko nyljähti!!! Mikä avuksi??? Help pliis!!!
        Nyljähänyt vaihdelaatikko toimii nyt kummallisesti eli N asennossa on pakki ja 2- asennossa on D eli normaali ajoasento. Mietin, että tuon nyljähtämisen voisi korjata pitkillä nippusiteillä sillai, että sitoo nippusiteellä auton alla vaihdevivun oikean pyörän alatukivarteen. Oletteko kokeilleet, mahtaisiko toimia? Tietysti siinä voi olla ongelma, että kun ajaa kuoppaan ja alatukivarsi heilahtaa, niin vauhdissa voi mennä toinen vaihde päälle tai jopa pakki kesken vauhdin.

        Kyllä toimii! Vedä vain pitkillä nippusiteillä vaihtajan tanko ala-tai ylätukivarteen kiinni. Varmista liitos erkkarilla tai maalarinteipillä. Hyvä siitä tulee.


    • Anonyymi

      Volvo ei mennyt katsurilta läpi. Jarruista tuli hylky. Mutta kiitos näistä ohjeista! Ostin uudet jarrupalat ja löysin kuin löysinkin kuningaspultin ja kuningatar pultin. Näillä ohjeilla pärjäsi hyvin. Minulle ei käynyt tuota pahasti pelättyä vaihdelaatikon nyljähtämistä. Pitää olla tarkkana ohjeitten kanssa, niin onnistuu! Kiitos vielä kerran mainioista ohjeista!

      • Anonyymi

        Mikä on katsuri? Kertoisitko?

        Miksi pitää noin tyhmästi asiasta kertoa`??


    • Anonyymi

      Miksi täällä maahanmuuttajat keskustelee jostain auton korjauksesta, josta eivät ymärä mitän??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      761
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      550
    Aihe