Ikuisuusongelma, eli 406, vm 2001 sedan. Pelkääjän takajarruista on pala pudonnut pois, on rauta rautaa vasten ja meteli on hirmuinen, kuten arvaatte. Otin renkaan pois ja totesin vian. Jarrusatula on kuin yksi ruostemöykky, ei löytynyt edes tapin pään reikää. Tapitkit ovat niin ruosteessa että...
Miten noi saa irti, toki metalliharjalla sain tapin päät näkyviin, rautalankalukko irtosi ehkänä jne. Mutta tapit eivät inahda, ei liiku milliäkään. On kokeiltu CRC:tä (ei rasvattu jarrulevyä!!) ja vääntöpihtiä ym ym. Jumissa on ja tiukasti. Minulla on uudet tapit, mutta onko ainoa vaihtoehto ottaa rautasaha jolla katkaisee tapit, jos ne saisi jollain sitten tumpattua irti.... Kertokaas vihjeitä??? Kyse on siis levyjarrusta, jarrulevykopan sisällähän on sitten vanhempaakin jarrua...
ruostuneet jarrutapit
5
593
Vastaukset
- Anonyymi
Onneksi on omassa 406:ssa takana rumpujarrut...
Ei mulla mitään ässää tuohon ole ratkaisuna hihassa, mutta nämä perinteiset tulee mieleen:
-irrotusöljyä ja varovaista nitkuttelua viikon päivät
-tapin kuumennus, mutta sitten mennee satula huoltoon
Ei taida satulaa saada pois paikaltaan jos ei ole tapit ja palat poissa...
Mekaaninen rikkominen on tietysti aina yksi ratkaisu jos mikään muu ei auta, ja uudet osat on käytettävissä.
Eipä tämä jaarittelu paljon tainut auttaa asiaa, näiden kanssa joutuu kyllä välillä miettimään ihan kunnolla, että miten selvitään eteenpäin. - Anonyymi
Harjaa tapeista myös ylimääräinen ruoste pois ja tappien päädyistä. Päätyihin sitten CRC:tä varovasti. Liikuttele CRC:n tehoamista odottaessasi jarrupalat että ne liikkuvat eivätkä ole ruostuneet kiinni tankoon.
N 30minuutin päästä CRC:stä laita CRCtä uudelleen päihin. Sitten mene vaikka syömään ja samalla etsin tampin jonka kärki on alle 2mm halkaisijaltaan sekä vasara. Tunnin päästä harjaa uudelleen tapit, erityisesti reiän paikat ka laita CRCtä vähän. Sitten lyön renkaan puolelta pari kertaa napakasti tamppia molempiin tappien päihin.
Jos ei liikkunut, kokeile pystytkö lyömään toiselta puolen kerran molempia napakasti. Jos ei liikkunut, taas pieni suihkaus CRCtä ja parin napautuksen taktiikalla jatkat.
En suosittele katkaisemaan tappeja muuten kuin epätoivoisessa tilanteessa, jämienkin poissaanti voi olla hankalaa ja menee pian uuden satulan ostoksi. Myös kuumentaminen epäilyttää, miten siitä olisi hyötyä...- Anonyymi
Aika tumpelo oli videon esimerkki. Olisi suoraa hakannut tampilla tapit pois. Katkaiseminen paikalleen oli aivan turha. Jos tapit ovat ruostuneet, suihkauta CRC:tä ja lyö muutaman kerran kevyesti vasaralla tapin ulomman läpiviennin kohdalle. Sisäläpivienti ei yleensä jumitu.
Vaikka tapit olisikin ruosteessa, ei ne samaa rautaa sylinterin kanssa ole.
Jos tapin pää "terskaantuu", poraa pienellä poranterällä tapin keskelle noin sentin syvä reikä ja siihen sopiva tuurna ja vähän vasaraa ja hep. tappi on irti.
Tältä vältyttäisiin jos viitsii kerran vuodessa käyttää palat pois ja samalla herkistää palat satulaan ja hiotut ja voidellut tapit paikalleen. Myös kun viitsii kerran vuodessa liikuttelee sylinteriä edestakaisin, ei sekään jumitu. Näin pääsee samalla sylinterillä ensimmäiset 25 vuotta.
On myös hyvä käyttää jarrulevy irti ja tarkistaa käsijarruhihnat ja mekanismin liikkuvuus.
Levy lähtee irti kun löysätään käsijarrusäätö ja poistetaan levyä pitävät ruuvit.
Kun jarrupalat ovat pois. Väännetään sylinteri ulospäin auki. Näin levy mahtuu ilman jarrusatulaa irrottamatta pois vetämällä levyä noin pari senttiä ulos ja kääntämällä satulan puoli "saranana" noin 90° ja hups. levy on kädessä. Tarkista myös ABS-anturin puhtaus ja suoruus. Joskus on ollut vinossa kun esimerkiksi jarrujousi on katkennut ja jousen pala on mennyt anturin väliin. Olen joskus tappia tampilla oikaissutkin ja jopa onnistuneesti.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.
Palat paikoilleen voidelluilla uusilla tapeilla, jos tarpeen. Muista lukita ne.
Jos on kaveri, voidaan muutaman kerran "ilmata" jarruja. Näin vaihtuu neste sylinterissä.
Ilmaaminen onnistuu kyllä yksinkin. Otetaan paine ja laitetaan jokin vaikka sopivan mittainen lauta penkin ja jarrupolkimen väliin. Astia alle ja löysäät ilmausruuvia ja taas kiinni. Näin puolikymmentä kertaa. Vähän aikaa vievää hommaa, mutta sitähän kyllä riittää. Muista nestelisäys.
Helppoa kuin heinän teko ja solekko tehä.
- Anonyymi
Hah taas neuvoja enemmän kuin tietoa.
Ei ne tapit sieltä rasvaamalla tai naputtelemalla tule.
Tapit poikki ja palat liukuvasaralla väkisin ulos.
Satula irti ja vaihtoon. Se on takuuvarmasti jumissa eikä liut toimi. Voi sen kyllä korjatakin, mutta ei nykyhinnoilla kannata edes kotipajalla.
Jos sitä ruosteista satulaa elvyttää tarvitaan porakone, tampit ja jos on pikku pillit lämpö auttaa aina.
Itse remontoin 1998 406 kaikki jarrut korjasin myös nuo jarrusatulat. Uutta osaa jos on saatavana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024537Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743831334- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091042Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86940Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
- 64866
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11862Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64826