Moottorin tunnit

Anonyymi

Kuinka paljon on paljon? Auton moottorille 4000 tuntia tuskin on mitenkään erityisen paljon. Entäs veneen moottorille?

18

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin Yanmarin samoja pikkudieseleitä kuin on venekäytössä on myös käytetty kehitysmaissa voimalaitoksina jolloin ne pyörivät jatkuvasti.

    • Anonyymi

      Bensakoneita auto- tai venekäytössä ei kannata juurikaan verrata. Käyttö on kovin erilaista. Aika harva on esimerkiksi ajanut autolla 4000 rpm 3 tuntia yhteen menoon. Venehommissa moisia ajoja tulee useampia joka kesä.

    • Anonyymi

      4000 tuntia 50 km/t tekisi 200.000 km. Kai siinä iässä jotain kremppaa autollakin ilmenisi.

      • Anonyymi

        Tämä on purjehduspalsta ja purjeveneissä ei ole bensakoneita perämoottoreita ja melko harvinaisia perämoottoripohjaisia sisämoottoreita lukuunottamatta. Siitä huolimatta omilla bensa-autoilla ei ole tullut moottorirempan tarvetta 200 tkm kohdalla sitten 70/80-luvun autojen.

        Purjeveneessä diesel ei joudu sen kovemmalla kuin vanhat ahtamattomat joutuivat autoissa. Harvemmin noista otetaan yli puolta tehoa. Kulumista suurempi ongelma on korroosio. 4000 tuntia on poikkeuksellisen paljon purjeveneessä. Itse purjehdin 1000-2000 mailia vuodessa eli huomattavasti keskimääräistä enemmän, mutta silti 2005 koneessa on vasta 1100 tuntia. En usko, että kone on enää käytössä 30-40 vuoden päästä, jollloin siinä olisi nykytahdilla 4000 tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on purjehduspalsta ja purjeveneissä ei ole bensakoneita perämoottoreita ja melko harvinaisia perämoottoripohjaisia sisämoottoreita lukuunottamatta. Siitä huolimatta omilla bensa-autoilla ei ole tullut moottorirempan tarvetta 200 tkm kohdalla sitten 70/80-luvun autojen.

        Purjeveneessä diesel ei joudu sen kovemmalla kuin vanhat ahtamattomat joutuivat autoissa. Harvemmin noista otetaan yli puolta tehoa. Kulumista suurempi ongelma on korroosio. 4000 tuntia on poikkeuksellisen paljon purjeveneessä. Itse purjehdin 1000-2000 mailia vuodessa eli huomattavasti keskimääräistä enemmän, mutta silti 2005 koneessa on vasta 1100 tuntia. En usko, että kone on enää käytössä 30-40 vuoden päästä, jollloin siinä olisi nykytahdilla 4000 tuntia.

        "Tämä on purjehduspalsta ja purjeveneissä ei ole bensakoneita perämoottoreita ja melko harvinaisia perämoottoripohjaisia sisämoottoreita lukuunottamatta. "

        Kyllä noissa vanhimmissa "homeskandeissa" on edelleen bensakoneita sisämoottorina melko paljon. Oikeastaan ylläättävän paljon. Käyttö niissä on tietysi niin vähäistä, että 40 vuoden aikana merivesijääähdytyksen ongelma on suurempi kuin käyttötunnit. Sama myös vanhempien veneiden osalta, joissa on se muutaman hepan apumoottori.

        Sen sijaan jos mietitään nykyisiä asuntovaunuja. Vanhimmat on jo 25 vuoden iässä ja niillä kuljetaan aika usein koneella (perheveneilyä) mastoa ulkoiluttaen. Kyllä niihin diesel koneisiin on jo kohtuu paljon tunteja tullut. Joku 3000 tuntia ei olisi yhtään erikoinen tapaus ja 4000 tuntia kertoisi vain sen, että paljon on oltu merellä.

        4000 tuntia oikein hoidetulle diesel koneelle ei ole vielä mikään suuri lukema, jos kone on oikein mitoitettu käyttöön nähden. Matla teho-litra suhde, ajetaan maltillisilla kierroksilla ja huollot tehdään kunnolla (lähinnä linjalla suodattimet ja öljyt).

        Auton tilanteeseen ja kilsamääriin näitä koneasioita on turha verrata, oli ahdettu tai ei. Käytettävä kierroslukualue on ihan eri. Vertaisin ennemmin esim. generaattorin tilanteeseen. Kuvaa paremmin venekäyttöä.

        Jos kone kiertää 1500 kierrosta versus 3000 kierrosta samana aikana, niin kyllä jälkimäisessä tilanteessa mäntä on liikkunut tuplasti sen mietä ensimmäisessä. Siis kaikki pinnat ovat joutuneet tuplasti hangatuksi eli varmasti on enempi kulumaa. Auton moottorissa on 80 km/h nopeusessa suurimmalla vaihteella joku 1500 kierrosta, purjeveneen "pienessä" moottorissa helposti tuo 3000 kierrosta. Näiden moottoreiden välinen kuluma 4000 tunnin kohdalla on aivan eri mittaluokkaa, johtuen juuri moottorin osien kulkemasta matkasta hangaten toissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä on purjehduspalsta ja purjeveneissä ei ole bensakoneita perämoottoreita ja melko harvinaisia perämoottoripohjaisia sisämoottoreita lukuunottamatta. "

        Kyllä noissa vanhimmissa "homeskandeissa" on edelleen bensakoneita sisämoottorina melko paljon. Oikeastaan ylläättävän paljon. Käyttö niissä on tietysi niin vähäistä, että 40 vuoden aikana merivesijääähdytyksen ongelma on suurempi kuin käyttötunnit. Sama myös vanhempien veneiden osalta, joissa on se muutaman hepan apumoottori.

        Sen sijaan jos mietitään nykyisiä asuntovaunuja. Vanhimmat on jo 25 vuoden iässä ja niillä kuljetaan aika usein koneella (perheveneilyä) mastoa ulkoiluttaen. Kyllä niihin diesel koneisiin on jo kohtuu paljon tunteja tullut. Joku 3000 tuntia ei olisi yhtään erikoinen tapaus ja 4000 tuntia kertoisi vain sen, että paljon on oltu merellä.

        4000 tuntia oikein hoidetulle diesel koneelle ei ole vielä mikään suuri lukema, jos kone on oikein mitoitettu käyttöön nähden. Matla teho-litra suhde, ajetaan maltillisilla kierroksilla ja huollot tehdään kunnolla (lähinnä linjalla suodattimet ja öljyt).

        Auton tilanteeseen ja kilsamääriin näitä koneasioita on turha verrata, oli ahdettu tai ei. Käytettävä kierroslukualue on ihan eri. Vertaisin ennemmin esim. generaattorin tilanteeseen. Kuvaa paremmin venekäyttöä.

        Jos kone kiertää 1500 kierrosta versus 3000 kierrosta samana aikana, niin kyllä jälkimäisessä tilanteessa mäntä on liikkunut tuplasti sen mietä ensimmäisessä. Siis kaikki pinnat ovat joutuneet tuplasti hangatuksi eli varmasti on enempi kulumaa. Auton moottorissa on 80 km/h nopeusessa suurimmalla vaihteella joku 1500 kierrosta, purjeveneen "pienessä" moottorissa helposti tuo 3000 kierrosta. Näiden moottoreiden välinen kuluma 4000 tunnin kohdalla on aivan eri mittaluokkaa, johtuen juuri moottorin osien kulkemasta matkasta hangaten toissaan.

        Ne bensasisäkoneet ovat pääosin VP:tä, joka perustuu Hondan perämoottoriin.

        En ole jùuri turbottomilla dieselautoilla ajanut, mutta eihän noissa kummoisia tehoja ja huippunopeuksia ollut, joten 80 km/h oli jo melko suuri kuormitus koneelle. Vastaa hyvinkin matkavauhtia purjeveneellä.

        Pikkukoneissa parempi vertaus on mopoautot. Niissähän on käytännössä aivan samoja koneita kuin 1GM ja vastaavat. Niillä ajetaan lähinnä kaasu pohjassa. 4000 tuntia vastaisi 30 km/h keskinopeudella 120 tkm.

        Kierroksia merkittävämpi asia on otettu teho. Generaattorit käyvät vakiokierroksilla ja usein aika korkeilla, jotta tehoakin saadaan tarvittaessa. Niille 4000 tuntia ei ole mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä on purjehduspalsta ja purjeveneissä ei ole bensakoneita perämoottoreita ja melko harvinaisia perämoottoripohjaisia sisämoottoreita lukuunottamatta. "

        Kyllä noissa vanhimmissa "homeskandeissa" on edelleen bensakoneita sisämoottorina melko paljon. Oikeastaan ylläättävän paljon. Käyttö niissä on tietysi niin vähäistä, että 40 vuoden aikana merivesijääähdytyksen ongelma on suurempi kuin käyttötunnit. Sama myös vanhempien veneiden osalta, joissa on se muutaman hepan apumoottori.

        Sen sijaan jos mietitään nykyisiä asuntovaunuja. Vanhimmat on jo 25 vuoden iässä ja niillä kuljetaan aika usein koneella (perheveneilyä) mastoa ulkoiluttaen. Kyllä niihin diesel koneisiin on jo kohtuu paljon tunteja tullut. Joku 3000 tuntia ei olisi yhtään erikoinen tapaus ja 4000 tuntia kertoisi vain sen, että paljon on oltu merellä.

        4000 tuntia oikein hoidetulle diesel koneelle ei ole vielä mikään suuri lukema, jos kone on oikein mitoitettu käyttöön nähden. Matla teho-litra suhde, ajetaan maltillisilla kierroksilla ja huollot tehdään kunnolla (lähinnä linjalla suodattimet ja öljyt).

        Auton tilanteeseen ja kilsamääriin näitä koneasioita on turha verrata, oli ahdettu tai ei. Käytettävä kierroslukualue on ihan eri. Vertaisin ennemmin esim. generaattorin tilanteeseen. Kuvaa paremmin venekäyttöä.

        Jos kone kiertää 1500 kierrosta versus 3000 kierrosta samana aikana, niin kyllä jälkimäisessä tilanteessa mäntä on liikkunut tuplasti sen mietä ensimmäisessä. Siis kaikki pinnat ovat joutuneet tuplasti hangatuksi eli varmasti on enempi kulumaa. Auton moottorissa on 80 km/h nopeusessa suurimmalla vaihteella joku 1500 kierrosta, purjeveneen "pienessä" moottorissa helposti tuo 3000 kierrosta. Näiden moottoreiden välinen kuluma 4000 tunnin kohdalla on aivan eri mittaluokkaa, johtuen juuri moottorin osien kulkemasta matkasta hangaten toissaan.

        "Jos kone kiertää 1500 kierrosta versus 3000 kierrosta samana aikana, niin kyllä jälkimäisessä tilanteessa mäntä on liikkunut tuplasti …"
        Jos kuljettava matka on sama mutta nopeus vain noin puolet tulee tulee samat pinnat "hangatuiksi" suurin piirtein saman verran koska aikaa kuluu tuplasti.


    • Anonyymi

      Silloin kun koneita käytetään kulkuneuvon, tässä tapauksessa veneen eteenpäin viemiseksi, ei pitäisi puhua tunneista vaan matkasta.

      Jos liukuvassa moottoriveneessä kone kestää 3000 tuntia ajettaessa 40 km/t, edetään tuolloin 120t km mikä on aika pitkä matka vesillä. Pitäisi riittää kenelle tahansa yhtä moottoria kohden.

      Kun purjeveneellä tai uppoumarunkoisella puksutellaan 3000 tuntia 10 km/t nopeudella, ollaan edetty vasta 30t km. Ei sekään vähän ole, etenkin kun purjeveneellä pitäisi lähtökohtaisesti mennä purjeilla, mikä näyttää olevan harvinaisuus näinä aikoina...mutta siis liukuvan veneen moottorin ei tarvitse kestää samanlaisia tuntimääriä kuin hidaskulkuisen veneen.

      • Anonyymi

        Liukuvalla veneellä ei taatusti päästä 40 km/h keskivauhtiin konetunneista laskettuna. Harvemmin liussa ajetaan edes tuntia kerralla. Satamissa kone käy helposti 10-20 minuuttia molemmissa päissä.


      • Anonyymi

        No joo, olet varmaan oikeassa siinä että keskivauhti lienee lähempänä 30km/h. Tämä toki riippuu minkälaisesta liukuvasta veneestä on kyse. Meidän matkaveneellä ajetaan liu'ussa hyvinkin 2-3 tunnin legejä mutta yhteysveneillä tietysti lyhyempiä pätkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liukuvalla veneellä ei taatusti päästä 40 km/h keskivauhtiin konetunneista laskettuna. Harvemmin liussa ajetaan edes tuntia kerralla. Satamissa kone käy helposti 10-20 minuuttia molemmissa päissä.

        Olen vuosia pitänyt tilastoa veneen tunneista, polttoaineenkulutuksesta ja keskinopudesta. Viimeinen tulee kätevästi GPS:stä (eli tyhjäkäynti ei aiheuta virhettä). Vaikka tämä on purjehduspalsta, niin kerron tämän puoliplaanarin tiedot (tulevat muistista, voi olla vähän virheitä):

        - max nopeus 20 silmua
        - konetunnit vuodessa noin 300
        - matkaa vuodessa noin 1000 nm
        - tyypillinen ajomatkan pituus noin 45-50 minuuttia
        - ajosuoritteita vuodessa noin 110 (meno ja paluu ovat eri suoritteita)
        - Tyhjäkäyntiä hidasajoa noin 15 minuuttia kotisatamasta lähtiessä.
        - Muista paikoista lähtiessä joitakin minuutteja (koneen lämpöjenmukaan)
        - Lopetus muutaman minuutin (turbo-koneen jäähdytys)

        Ja tärkein. GPS:n kertoma keskinopeus vähän yli 10 solmua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, olet varmaan oikeassa siinä että keskivauhti lienee lähempänä 30km/h. Tämä toki riippuu minkälaisesta liukuvasta veneestä on kyse. Meidän matkaveneellä ajetaan liu'ussa hyvinkin 2-3 tunnin legejä mutta yhteysveneillä tietysti lyhyempiä pätkiä.

        Kuinka moni sitten ajaa vaikkapa Helsingistä Hankoon liu'ussa koko matkan? Useimmat taitavat ajaa Barösundin tai Porkkalan puutarhaväylän, joissa ei voi plaanissa ajaa. Moni pysähtyy matkalla jätskille tms. 2-3 tunnin plaanipätkillä liikutaan 50 M kerralla. Aika pitkälle täytyy mennä, jos aikoo lomailla edes kaksi viikkoa noin. Hyvin harva käy moottoriveneillä edes Tukholmassa, puhumattakaann Visbystä, Kalmarista jne.


      • Anonyymi

        Ajetaan aika usein pitkä legi kerrallaan ja pysähdytään sitten pariksi päiväksi paikalleen. Toki ajellaan myös saaristossa uppoumanopeudella joitain pätkiä, mutta äkkiseltään veikkaisin että yhtämittaiset plaanipätkät ovat useimmiten 1-2 tunnin pituisia. Meillä plaanissa ollaan 70-80% koneajasta.

        Kukin tavallaan. Ja ollaan kierrelty akselilla Hamina-Pärnu-Sandhamn-Uusikaupunki kun kauimmaisia paikkoja haetaan.

        Mutta ajatuksena vain tuohon otsikkoon että pitäisi olla "Moottorilla ajettu matka".


    • Anonyymi

      Mikäs juttu se on, ettei venedieseleillä saisi ajaa matalilla kierroksilla?

      • Anonyymi

        Matalat kierrokset korreloivat helposti matalan kuormituksen kanssa. Tällöin diesel ei saavuta palotilassa suunniteltua lämpötilaa. Matala lämpötila pikeennyttää männänrenkaita jumittaen ne, mistä tulee enemmän tai vähemmän ongelmia.

        Meillä 3600 maxrpm pannua käytetään n. 1900 rpm:llä normisti, mikä on max. vääntöalueen alarajoilla. Kuormitus on silti kohtuullinen. Myrkkyä pannulle on jatkuva tyhjäkäyntilataus tai ajelu lähes tyhjäkäyntikierroksilla ilman pannun kuumaksi ajelua.
        -MitaanTietamaton-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matalat kierrokset korreloivat helposti matalan kuormituksen kanssa. Tällöin diesel ei saavuta palotilassa suunniteltua lämpötilaa. Matala lämpötila pikeennyttää männänrenkaita jumittaen ne, mistä tulee enemmän tai vähemmän ongelmia.

        Meillä 3600 maxrpm pannua käytetään n. 1900 rpm:llä normisti, mikä on max. vääntöalueen alarajoilla. Kuormitus on silti kohtuullinen. Myrkkyä pannulle on jatkuva tyhjäkäyntilataus tai ajelu lähes tyhjäkäyntikierroksilla ilman pannun kuumaksi ajelua.
        -MitaanTietamaton-

        Jos kone ottaa kaasu pohjassa 3600 ja ajat 1900 rpm, on teho 14% ja vääntömomentti 28% siitä mikä on kaasu pohjassa. Varsin alhainen kuormitus siis. Turhan suuri kone on tullut laitettua, jos sopiva matkanopeus on 14% teholla.

        Itsellä kaasu pohjassa 3350 ja matkakierrokset 2500 rpm, jolloin tehosta reilut 40% käytössä.

        En kyllä usko, että tuo 1900 rpm aiheuttaa ongelmia.


    • Anonyymi

      Ei pienet venedieselit taida loppua moottorin kulumisen vuoksi normaalikäytössä ja huollossa. Apulaitteet kuten laturi, startti, vesipumppu, pa-pumppu vaatii uusintaa. Stefat falskaa ja tiputtaa öljyä ja vettä alleen. Suuttimet savuttaa. Jäähdytys kiukuttelee. Lopulta korjaustoiminta maksaa ja kiukuttaa sen verran, että uusi moottori on parempi vaihtoehto. Suurin tuntilukema minulla oli yli 7500h VP 2003, kunnes hajotin öljynpaineventtiilin korjauksella. Mutta VP 1 oli aikanaan vielä vanhempi, tunneista ei tietoakaan. Poistui horisonttiin toimivana.
      Seppomartti

    • Minulla on traktorissa nelipyttyinen 43 hv 3,6l diesel vuodelta -59. Eli 60v vanha. Hyvin se pelaa, tunteja tulee minulla vuodessa ehkä 25, mutta varmaan sillä on joskus tosissaan töitä tehty. Toisessa traktorissa, vm. 83, oli tuntimittari hajonnut 9500 tunnin kohdalla, mutta moottori pelasi hienosti. Tekniikka on melko samanlaista kuin veneissä. Eli kyllä ne tunteja kestää, mutta merivesi tekee varmasti pahaa. Toisaalta venenoottorit startataan aina suht. lämpiminä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9574
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3040
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2821
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      60
      2621
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      200
      2042
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      104
      1944
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1883
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      53
      1440
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1276
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe