Nyt on Kelan sivuille ilmestynyt ohjeet kuinka haetaan eläketukea.
"
Ennen 1.9.1958 syntyneet tulevat eläketuen piiriin 1.10.2019 alkaen.
Täytä ja tulosta lomake, jonka nimi on Eläketukihakemus ET 2. Lomake julkaistaan 15.8.2019. Postita se liitteineen Kelaan.
Voit lähettää liitteet myös verkossa. Kuvaa tai skannaa liitteet ja lähetä ne verkossa Kelan verkkoasiointipalvelun viestipalvelussa.
Eläketukea voi hakea myös myöhemmin. Siinä on 6 kalenterikuukauden takautuva hakuaika.
Asiointipalvelusta näet, onko hakemuksesi ratkaistu ja koska etuus maksetaan.
Käsittelyajat ja tiedustelut -sivulta selviää, kuinka kauan hakemusten käsittely Kelassa yleensä kestää.
"
https://www.kela.fi/elaketuki-nain-haet
Tuossa ilmoituksessa ihmetyttää se, että tulihakemus pitäisi postittaa mutta liitteitä voi lähetttää sähköpostitse. Siis aika outo juttu, että hekemusta ei voi esim. viedä Kelan konttoriin , vaan se on postitettava Kelaan. Kirjeitäkin katoaa - perkule.
Näin haet eläketukea
16
75
Vastaukset
Tuossa on edelleen sama virhe vaikka olen antanut palautetta tuosta Kelalle jo kaksi kertaa sekä tehnyt 2 viestiketjua Kysy Kelasta palstalle ja laitoin tuosta viestin myös oikeuskanslerille
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=51&t=66856
Ensimmäiseen palautteeseen saamani vastauksen mukaan "Kelalla on kuitenkin edellä mainitun lain mukaan velvollisuus tarjota asiakkaille mahdollisuus saattaa asiansa vireille sähköisesti." Tuo edellä mainittu laki on laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) ja sen 5§.
Tuossa tärkein seikka
"Jos paperisen lomakkeen toimittaminen on haastavaa, eläketukihakemuksen voi toimittaa Kelalle sähköisesti Kelan asiointipalvelussa viestitoiminnon kautta. Täytetyn eläketukihakemuslomakkeen voi esimerkiksi skannata ja lähettää liitteenä viestitoiminnon kautta. Sähköisen asioinnin osalta allekirjoitukseksi hyväksytään lain mukaisesti varmennettu sähköinen allekirjoitus (pankkitunnukset, sähköinen henkilökortti)."
Laitan vielä palautetta tuosta KelallePalaute lähetetty
Tuo palautelomake jo sinällään on susi kun antoi virheilmoituksen yrittäessäni linkittää noita KysyKelasta linkkejä.
"Palute Nro 3 koskien eläketuen hakemista ja palautteiden vastausten totuudenmukaisuutta
https://www.kela.fi/elaketuki-nain-haet
Ym. sivulla olevan ohjeen mukaan eläketukea on haettava postitse ja vain liitteet voi lähettää sähköisesti. Ohje on tuolta osin virheellinen.
Saamieni palutevastausten peusteella tuon eläketukihakemuksen voi lähettää sähköisen asioinnin liitteenä viestitoiminnon kautta.
Nuo edelliset palautevastaukset ja vähän muutakin löytyy tuolta:
Kysy Kelasta/Kysy Kelan eläke-etuuksista/Eläkkeen hakeminen/Eläketuen hakeminen v 2.0
Kysy Kelasta/Kysy Kelan eläke-etuuksista/Eläkkeen hakeminen/Eläketuen hakeminen
Palautelomake antoi virheilmoituksen yrittäessäni linkittää noita KysyKelasta linkkejä.
Ulla, jolla varmaan on sukunimikin ja jonka jätti ilmoittamatta, kertoi 19.6.2019 klo 7:50 sähköpostilla lähettämässään palautevastuksessa:
"Suurimmassa osassa Kelan etuuksia paperilomakkeen käyttämisestä on säädetty laissa (esim. laki yleisestä asumistuesta 17 §)."
Asumistukilain 17§:ssä ei puhuta paperilomakkeesta vaan lomakkeesta. Eli Ulla VALEHTELI lain sisällöstä!!"
Palautteen saapumispäivä: 09.07.2019. 12:02
Alkaa pikkuhiljaa ihan oikeasti vituttaa tuo Kelan virkanilkkien jatkuva valehtelu.- Anonyymi
Lisäksi etuuksien hakutavoissa ei mainita eläketukea mitenkään!
https://www.kela.fi/etuuksien-hakutavat Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi etuuksien hakutavoissa ei mainita eläketukea mitenkään!
https://www.kela.fi/etuuksien-hakutavatEläketuki 29.05.2019
https://www.kela.fi/documents/10192/3601969/Eläketuki.pdf
Sivulla 10 sanotaan:
"Asia pannaan vireille kirjallisesti (myös sähköisesti) tai Kelan suostumuksella suullisesti. Hakemuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Kelan etuuksien hakemisesta on erityissäännöksiä, joiden perusteella niitä haetaan yleensä erikseen vahvistetuilla hakemuslomakkeilla"
- Anonyymi
Eläketuen hakemisessa pitää olla tarkkana eli vaikuttaako kansaneläkkeen pienentäminen 9.6.% pysyvästi jos hakee eläketukea ennen 65 vuotta. muissa vaikuttaa jos työtön jää vanhuuseläkkeelle. minulle tarjottiin ajat sitten eläketukea en ole hakenut minulle jää paljon kansaneläkettä maksettavaksi en ole työrajoittein vaan olen ikäremppa
Eläketuki ei vaikuta lopulliseen eläkkeeseen millään tavalla. Se on takuueläkkeen suuruinen ja maksetaan sen kukkauden loppuun jona täyttää 65 vuotta ja sen jälkeen siirrytään eläkkeelle.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161531
- Anonyymi
167-176. Mikä sinulla on ideana tuohon tolkuttomaan kirjoitteluun ja oman asiasi esille tuomiseen? Ketä kiinnostaa tuo älytön laskurisi sekunnilleen. Hommahan menee niin, että mikäli jäät eläkkeelle niin silloin jäät, kunetn laissa on kirjattu. Jos, olet jollakin eläketuella, niin siitäkin on laki ja ikäperusteiset säädökset vai mitä lienee. Pitkiä sepustuksia ei lue vanha: kukaliekään. Eläketukihan on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömille, jotka on syntynyt tiettyä päivämäärää ennen ja sillä sipuli.
Kirjoitan mitä kirjoitan. Ei kenekään ole pakko lukea ellei miellytä.
Tuo laskuri on sikäli yleiskäyttöinen että se koskee myös tuhansia muitakin, takuulla montaa se kiinnostaa.
Aamukampatiedote:
9.7.2019 klo 14.11.32 -> 1.10.2019
83 päivää
9 tuntia
48 minuuttia
28 sekuntia167-176 kirjoitti:
Kirjoitan mitä kirjoitan. Ei kenekään ole pakko lukea ellei miellytä.
Tuo laskuri on sikäli yleiskäyttöinen että se koskee myös tuhansia muitakin, takuulla montaa se kiinnostaa.
Aamukampatiedote:
9.7.2019 klo 14.11.32 -> 1.10.2019
83 päivää
9 tuntia
48 minuuttia
28 sekuntiaJa tuo laskuri on yleiskäyttöinen kun siihen saa laitettua minkä tahansa päivämäärän jota odottaa. Voi odottaa vaikka joulua tai maailmanloppua, ihan mitä itse haluaa. Jos päivä on jo mennyt niin sitten laskuri näyttää miinusaikoja. Kätevä sovellus vaikka sen ihan itse teinkin.
http://kuvanjako.fi/feqag.png- Anonyymi
167-176 kirjoitti:
Ja tuo laskuri on yleiskäyttöinen kun siihen saa laitettua minkä tahansa päivämäärän jota odottaa. Voi odottaa vaikka joulua tai maailmanloppua, ihan mitä itse haluaa. Jos päivä on jo mennyt niin sitten laskuri näyttää miinusaikoja. Kätevä sovellus vaikka sen ihan itse teinkin.
http://kuvanjako.fi/feqag.pngJouluhan on jouluna. Historia oli jo. Armeijan aamukampa-ajoista useimmilla on jo aikaa, eli historiaa. Almanakka kertoo, milloin jää eläkkeelle tms. No varmaan hauska harrastus.
Anonyymi kirjoitti:
Jouluhan on jouluna. Historia oli jo. Armeijan aamukampa-ajoista useimmilla on jo aikaa, eli historiaa. Almanakka kertoo, milloin jää eläkkeelle tms. No varmaan hauska harrastus.
En ole tyypillinen työtön joka kittaa kaljaa sohvalla koska kalja ei maistu ja sohvalla tulee selkä kipeäksi. Pitäähän sitä sitten eläketuella ja myöhemmin eläkkeellä olla harrastuksia vaikka ei tämä elämä juuri muutu lokakuun alusta.
Tuo koodaaminen on nimenomaan harrastus ja väitän että parempi harrastus kun joku mummojen potkiminen vaikka sitä en ole ikikinä harrastanut.
Siinä koodaamisessa ja testaamisessa on se juju. On tullut tehtyä jos jonkinlaisia sovelluksia ihan vaan niiden tekemisen vuoksi ja mielikuvitus on niissä rajana, eipä moniakaan niistä tule juuri käytettyä. Joskus tuli kännissä keksittyä kaikenlaista ja sitten yritin niitä selvin päin toteuttaa, joskus onnistui joskus ei 😀
Toinen hyvä harrastus on noiden virkanilkkien pitäminen nyrkin ja lain välissä, siinä sitä hommaa riittääkin ja itse vielä hölmöyttään antavat aiheita 😁
Ehkä älyttömin idea oli koodata sellainen sovellus joka kääntää sanat nurin päin, tässä näyte:
Ne elo nenillipyyt nötöyt akoj aattik aajlak allavhos aksok ajlak ie utsiam aj allavhos eelut äkles iskäepik. Nähäätip ätis nettis alleutekäle aj nimmehöym älleekkäle allo aiskutsarrah akkiav ie ämät ämäle iruuj utuum nuukakol atsula.
Out nenimaadook no naamonemin sutsarrah aj nätiäv ätte ipmerap sutsarrah nuk ukoj nejommum nenimiktop akkiav ätis ne elo änikiki tunatsarrah.
Äniis assesimaadook aj assesimaatset no es ujuj. No tullut äythet soj aisialniknoj aiskullevos nahi naav nediin nesimeket iskouv aj sutivukileim no ässiin anajar, äpie naakainom ätsiin elut iruuj äyttetyäk. Suksoj ilut ässinnäk äyttiskek atsialnekiak aj nettis nitiry ätiin nivles niäp aattuetot, suksoj iutsinno suksoj ie ??
Neniot ävyh sutsarrah no nedion neikklinakriv nenimätip nikryn aj nial ässiläv, äniis ätis aammoh nikäättiir aj esti äleiv näättyömlöh tavatna atiehia ??
Äkhe nimöttylä aedi ilo atadook nenialles sullevos akoj äätnääk tanas nirun niäp, ässät etyän:
- Anonyymi
Et kyllä numeronilkki ole yhtään noista kehumistasi ohjelmista itse tehnyt. Noitahan laskureita on pilvin pimein netissä ja samoin sananvääntimiä vaikka kuinka paljon.
Valehtelet kyllä yhtä sujuvasti kuin virkanilkit, joista olet varmaan mallia ottanut. Tai ainakin olet heille kateellinen. Jos 90-luvulla on viimeksi töissä ollut ei siinä paljon kehumista ole.- Anonyymi
Aletaan meki kirjaamaan tänne kaikki joka päivä, koska päästään /joudutaan eläkkeelle. Mulla ois noi 15 vuotta eläkeikään, joten monen monta päivää saan lähettää laskuria joka päivä ja saatesanoilla monin eri tavoin ilkeästi haukkua tahoa, joka sen mulle myöntää. Mun tapauksessa Ilmarinen.
Aika paljon ilmaisohjelmia netissä on, katselen niitäkin ja jos edes kuvittelen osaavani tehdä paremman niin teen, usein olen onnistunut. Tuollaista Aamukampaa ei netistä löydy, ainakaan tuon näköistä joka kuvassa on.
http://kuvanjako.fi/feqag.png
Sananvääntimiä en ole netistäkään löytänyt enkä juuri ole etsinytkään. Tuo sananväännin on osa isompaa Pakki-ohjelmistoa jolla voi tehdä sellaista mitä yleensä valmisohjelmilla ei voi.
VisualStudio 17:llä on aika helppo tuollaisia tehdä. Nykyinen uusin versio on 19 ja tuo Community-versio on täysin ilmainen. Sen voi ladata tuolta ja kokeilla.
https://visualstudio.microsoft.com/downloads/
Suomeksi tuota ei saa vaan monilla suurilla kielillä, itse käytän englanninkielistä versiota ja ohjelmointikielenä on tavallisimmin Visual Basic tai joskus myös C#, joskus aikoinaan koodasin myös C :lla. Ohjeita, vinkkejä ja jopa koodinpätkiä löytyy netistä eniten englanniksi, suomeksi ei juuri ollenkaan.
"Valehtelet kyllä yhtä sujuvasti kuin virkanilkit, joista olet varmaan mallia ottanut." En osaa ihan noin härskisti valehdella ja jos valehtelen niin en jää niistä valheista kovin helposti kiinni. Kyllä joskus naurattaa miten huonoja nuo virkanilkkien valheet on kun jäävät niistä kiinni ja sitten valheet ei kun suurenee, eivät nykyisin välitä tuosta kiinni jäämisestäkään ollenkaan kun seurauksia ei ole.
"Tai ainakin olet heille kateellinen."
En ole kateellinen kenellekkään ja kaiken vähiten noille virkanilkeille. Varsin läheltä tuotakin touhua aikoinaan olen katsonut kun on tullut tehtyä pätkätöitä kolmelle eri kunnalle ja valtiollekkin.
Ihan tällä vuosikymmenellä olen töissä viimeksi ollut joten väitteesi siitä että 90-luvulla olen viimeksi töissä ollut on PÖTYÄ.
Ei tässä nyt mitään kehumista ole mutta suhteellisen hyvin pärjään nyt ja tulevaisuudssakin.- Anonyymi
Aikoinaan olin työvoimapoliittisella kurssilla ja siellä opiskeltiin .NETtiä. C# (kuten varmaankin .NET Visual Basic) on niin mukava ohjelmtointikieli, että minäkin päätin taas ryhtyä sitä opiskelmaan. Tienasin leipäni jopa 3 vuoden ajan C#:lla tehdessä kaikenlaista softaa TSQL:llä SQL Server tietokantoja. Yksi ylitse muiden ominaisuus .NETissä on sen päivämäärälaskenta. Parempaa ei voi olla. Nyt kiinnostaa asynkrooniset toiminnot jotka mahdollistavat monen käytttäjän ohjelmat paremmin kuin muut tekniikat. Tuosta huolimatta eläketuki odottaa lokakuussa. 167-761 varmaankin ampukampa softallaan kaivaa tarkan TJ-luvun.
Anonyymi kirjoitti:
Aikoinaan olin työvoimapoliittisella kurssilla ja siellä opiskeltiin .NETtiä. C# (kuten varmaankin .NET Visual Basic) on niin mukava ohjelmtointikieli, että minäkin päätin taas ryhtyä sitä opiskelmaan. Tienasin leipäni jopa 3 vuoden ajan C#:lla tehdessä kaikenlaista softaa TSQL:llä SQL Server tietokantoja. Yksi ylitse muiden ominaisuus .NETissä on sen päivämäärälaskenta. Parempaa ei voi olla. Nyt kiinnostaa asynkrooniset toiminnot jotka mahdollistavat monen käytttäjän ohjelmat paremmin kuin muut tekniikat. Tuosta huolimatta eläketuki odottaa lokakuussa. 167-761 varmaankin ampukampa softallaan kaivaa tarkan TJ-luvun.
En ole 167-761 vaan 167-176. 167-761 on samanlainen mitään ymmärtämätön nälvijä kun jotkut tänne kirjoittelijat, aina naamakin norsunvitulla kun virkanilkillä ikään 😣
Tarkka TJ-luku
Aamukampatiedote:
10.7.2019 klo 14.47.19 -> 1.10.2019
82 päivää
9 tuntia
12 minuuttia
41 sekuntia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448049Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432111Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252030- 921680
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 52977
- 24918
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850