Terijoensalava

Timo

Hei puutarhurit! Kerropa vinkki miten voisin elvyttää (leikkaamallako?) terijoensalavat. Niitä on rivissä 7 kpl ja niiden halk. n.4metriä. Ovat aurinkoisella paikalla ja kasvavat hyvin, paitsi vihreää kasvustoa on puskassa noin puoli metriä ulkokehällä. Jos menee pensaan sisälle, näkee pelkästään lehdetöntä risua. Haluan että pensaat olisivat pallon muotoisia.

12

12749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuusama

      Mitä ovat nämä Terijoen salavat? Millaisia? Mistä niitä saa?
      Viihtyvätkö Oulun korkeudella?

      • timo

        Puutarha-alan myymälästä löytyy. Pajukasvi, kasvaa korkeaksi, pallomaiseksi. Hyvä pölysuoja esim hiekkatien varteen. En osaa sanoa kuinka pohjoisessa kasvaa


      • Pekka

        I-V eli pitäuisi menestyä vielä Oulussakin. Ns. pallopaju eli kasvaa luonnostaan pallolatvaiseksi, koko 5-10 m, erittäin vaatimaton ja sitkeä, ei leviä, muoto tulee paremmin esiin puumaisena. Muotonsa vuoksi näyttävä lajike.


      • Juulia-53

        Ainakin Rovaniemellä menestyy hyvin!!

        Pajukasveihin kuuluva terijoensalava on kaikkien tuntema pyöreämuotoinen pikkupuu, tai leveäkasvuinen suuri pensas. Se kasvaa leikkaamatta kauniin pallomaiseksi. Sitä voidaan käyttää niin yksittäiskasvina kuin pienissä ryhmissä. Tuuheutensa vuoksi sitä voidaan käyttää myös suoja-aidanteissa.
        Terijoensalavaa suositellaan vyöhykkeille I-VI. Se kasvaa 3-10 m korkeaksi ja leveyttä sillä saattaa olla jopa 15 m. Puu on tiheähaarainen ja hyvin tuuhea. Kasvupaikan tulee mieluusti olla aurinkoinen tai puolivarjoinen, sekä maan tuore tai kostea ja runsasravinteinen. Kovin vaativainen se ei kasvupaikan suhteen kuitenkaan ole.

        Luonnollisesta kasvutavastaan johtuen terijoensalava ei juurikaan tarvitse leikkausta, joskin se sietää sitä hyvin. Terijoensalavaa voi helposti lisätä talvipistokkaista. Se myös versoo tyvestä, mikäli puu jostain syystä joudutaan katkaisemaan. Se näyttää olevan kotipihassa myös lintujen suosima pesimäpuu hyvien "piilo-ominaisuuksiensa" vuoksi.


      • Anonyymi
        Juulia-53 kirjoitti:

        Ainakin Rovaniemellä menestyy hyvin!!

        Pajukasveihin kuuluva terijoensalava on kaikkien tuntema pyöreämuotoinen pikkupuu, tai leveäkasvuinen suuri pensas. Se kasvaa leikkaamatta kauniin pallomaiseksi. Sitä voidaan käyttää niin yksittäiskasvina kuin pienissä ryhmissä. Tuuheutensa vuoksi sitä voidaan käyttää myös suoja-aidanteissa.
        Terijoensalavaa suositellaan vyöhykkeille I-VI. Se kasvaa 3-10 m korkeaksi ja leveyttä sillä saattaa olla jopa 15 m. Puu on tiheähaarainen ja hyvin tuuhea. Kasvupaikan tulee mieluusti olla aurinkoinen tai puolivarjoinen, sekä maan tuore tai kostea ja runsasravinteinen. Kovin vaativainen se ei kasvupaikan suhteen kuitenkaan ole.

        Luonnollisesta kasvutavastaan johtuen terijoensalava ei juurikaan tarvitse leikkausta, joskin se sietää sitä hyvin. Terijoensalavaa voi helposti lisätä talvipistokkaista. Se myös versoo tyvestä, mikäli puu jostain syystä joudutaan katkaisemaan. Se näyttää olevan kotipihassa myös lintujen suosima pesimäpuu hyvien "piilo-ominaisuuksiensa" vuoksi.

        Saako kasvamaan harvenetussa mäntymetsässä jossa on hiekkamaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako kasvamaan harvenetussa mäntymetsässä jossa on hiekkamaa

        Korkea aika oli juuri tätä kysyä...


    • Pajunkissa

      kasvaa luonnostaan pallon muotoiseksi. Jos se on sisältä lehdetön, niin se on niin tiivis, ettei valo riitä sisäosiin.

      Jos sen leikkaa tapeille, se yleensä kasvaa hyvin ja tekee uutta kasvua, joka pian muodostaa lajityypillisen pallon.

      Terijoensalava kestää yleensä hyvin leikkausta.

      • Timo

        Just varmaan täytys leikata. Kerrotko vielä ohjeen jos salavan leikkaa tapeille. Tarkoitatko rungon vierestä leikkausta? Kuinka paljon jätetään oksaa? Kiitos! Ja leikkauksen ajankohta, nytkö?


      • juulia
        Timo kirjoitti:

        Just varmaan täytys leikata. Kerrotko vielä ohjeen jos salavan leikkaa tapeille. Tarkoitatko rungon vierestä leikkausta? Kuinka paljon jätetään oksaa? Kiitos! Ja leikkauksen ajankohta, nytkö?

        Terijoensalava (Salix fragilis) on kaunis ja itsestään pyöreäksi kasvava puu. Sen korkeus on n. 5 metriä mutta monikaan ei tiedä että leveyttä se voi kasvaa kaksi jopa kolme kertaa enemmän!
        Terijoensalava kasvaa nopeasti ja viihtyy melkein millaisella kasvupaikalla tahansa. Moni ei tule ajatelleeksi miten nopeasti puu kasvaa suureksi. Kun puu tulee liian suureksi ajatellaan että sahataan runko poikki. Tämän ansiosta puun sisus voi ruveta lahoamaan. Uudet silmut puhkeavat suoraan kuoresta ja repeytyvät helposti irti. Siksi terijoensalava kannattaa leikata jo aika nuorena, jolloin sen kasvua rajoitetaan joka kevät. Nuorena aloitettu leikkaus saa latvuksen pysymään kauniin lehtevänä ja tiheänä.

        Tee siis näin:
        Valitse puusta tai pensaasta oksat jotka haluat säilyttää. Oksat eivät saisi olla paksuudeltaan kolmea senttiä enemmän. Oksat lyhennetään halutun mittaisiksi. Kesän aikana oksien leikkauskohdan ympärille kasvaa pitkiä vuosiversoja. Puu on jonkin aikaa kaljun näköinen mutta kesällä ne ovat hyvin reheviä ja lehteviä. Seuraavina keväinä oksat katkaistaan aina tyveä myöten. Tällöin oksien päihin alkaa muodostua muhkuroita joista uudet oksat tulevat esiin.

        Isommat pensaat
        Jos suuremmat pensaat haluataan pienentää tai säilyttää tietyn kokoisina kannattaa kokeilla seuraavaa leikkaustapaa: paksuista oksista poistetaan oksia kunnes paksuus on vain n. 2 senttiä ja tämäkin oksa katkaistaan halutusta kohdasta. Leikkauskohdista kasvaa uusia oksia jotka poistetaan joka kevät. Näin pensaan koko pysyy kurissa.


      • timo
        juulia kirjoitti:

        Terijoensalava (Salix fragilis) on kaunis ja itsestään pyöreäksi kasvava puu. Sen korkeus on n. 5 metriä mutta monikaan ei tiedä että leveyttä se voi kasvaa kaksi jopa kolme kertaa enemmän!
        Terijoensalava kasvaa nopeasti ja viihtyy melkein millaisella kasvupaikalla tahansa. Moni ei tule ajatelleeksi miten nopeasti puu kasvaa suureksi. Kun puu tulee liian suureksi ajatellaan että sahataan runko poikki. Tämän ansiosta puun sisus voi ruveta lahoamaan. Uudet silmut puhkeavat suoraan kuoresta ja repeytyvät helposti irti. Siksi terijoensalava kannattaa leikata jo aika nuorena, jolloin sen kasvua rajoitetaan joka kevät. Nuorena aloitettu leikkaus saa latvuksen pysymään kauniin lehtevänä ja tiheänä.

        Tee siis näin:
        Valitse puusta tai pensaasta oksat jotka haluat säilyttää. Oksat eivät saisi olla paksuudeltaan kolmea senttiä enemmän. Oksat lyhennetään halutun mittaisiksi. Kesän aikana oksien leikkauskohdan ympärille kasvaa pitkiä vuosiversoja. Puu on jonkin aikaa kaljun näköinen mutta kesällä ne ovat hyvin reheviä ja lehteviä. Seuraavina keväinä oksat katkaistaan aina tyveä myöten. Tällöin oksien päihin alkaa muodostua muhkuroita joista uudet oksat tulevat esiin.

        Isommat pensaat
        Jos suuremmat pensaat haluataan pienentää tai säilyttää tietyn kokoisina kannattaa kokeilla seuraavaa leikkaustapaa: paksuista oksista poistetaan oksia kunnes paksuus on vain n. 2 senttiä ja tämäkin oksa katkaistaan halutusta kohdasta. Leikkauskohdista kasvaa uusia oksia jotka poistetaan joka kevät. Näin pensaan koko pysyy kurissa.

        Kiitokset vain neuvoista! Yritän olla tarkkana, etten "höhmi" liikaa. Mukavaa kevättä!


    • Anonyymi

      Ainoa huono puoli tuossa Terijoensalavassa on se, että se roskaa hirveästi, pudottaa kuivia oksia vähän väliä. Muuten hyvä, kun kasvaa nopeasti ja on hieno muutenkin.

      • Anonyymi

        Ja valtava sivuille kasvava juuristo tukkii salaojat ja murtaa perustukset.

        Lisäksi terijoensalavat maisemassa on vähän kliseisen tylsä näkymä. Sitä käytettiin jossain vaiheessa historiaa vähän turhan ahkerasti julkisella sektorilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe