lapsi vasenkätinen

ongelmako ?

Pian 4v lapsi on vasenkätinen. Pitääkö ottaa jotakin huomioon kun opettelemme tekemään kirjaimia ja numeroita.
Kirjoittaminen tahtoo lähteä oikealta vasemmalle, kannattaako suosiolla jättää ammattilaisten tehtäväksi, vai ?

14

3363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anya

      Meillä on yksi lapsi vasuri eikä hänen kanssaan ainakaan mitään ongelmia tullut. No, virkkaaminen oli vähän vaikeata ja sakset pitää olla vasenkätisen sakset. Jos lapsi meinaa ruveta väärään suuntaan kirjoittamaan, niin ohjaa hänet oikeaan, ihan itse. Ei siinä ammattilaista tarvita. Poisoppiminen väärästä tekniikasta voi olla vaikeaa, jos siihen ei heti puutu.

      • ei ongelma

        Kiitos. Pitää sitten ihan itse alkaa opastamaan, sitten näkee mihin se riittää.
        Muistelisin olevan paljon muutakin vasenkätisille tarkoitettuja välineitä, mihin kaikkeen kannattaa varautua nyt ja lapsen kasvaessa.
        Sen muistan että vasenkätinen nyrkkeilijä on monelle oikeakätiselle "paha vastustaja" , eli nyrkkeily saattaisi vasenkätiselle olla leivän tuova ammatti.


      • Minä
        ei ongelma kirjoitti:

        Kiitos. Pitää sitten ihan itse alkaa opastamaan, sitten näkee mihin se riittää.
        Muistelisin olevan paljon muutakin vasenkätisille tarkoitettuja välineitä, mihin kaikkeen kannattaa varautua nyt ja lapsen kasvaessa.
        Sen muistan että vasenkätinen nyrkkeilijä on monelle oikeakätiselle "paha vastustaja" , eli nyrkkeily saattaisi vasenkätiselle olla leivän tuova ammatti.

        Ei varmaan kannata kauheasti hankkia mitään vasenkätisten välineitä. Esim, itse kirjoitan vasemmalla,mutta aika monet muut asiat teen oikealla kädellä. Minusta oli esim. vaikea leikata vasenkätiselle tehdyillä saksilla. Käytän hiirtä oikealla kädellä ja koulussa pesäpallon peluu sujui samalta puolelta kuin oikeakätisilläkin. Voi siis aivan hyvin olla että lapsi on "molempikätinen". Se selvinnee myöhemmin. Itsellä on esim. nykyisessä työtehtävässä hyötyä kaksikätisyydestä. Voin kirjoittaa vasemmalla ja oikealla samanaikaisesti tehdä työtäni. Oikeakätiset tekevät homman ensin oikealla, sitten laittavat "kamppeet" pois käsistään ja kirjaavat tulokset paperille.


      • me kolme
        Minä kirjoitti:

        Ei varmaan kannata kauheasti hankkia mitään vasenkätisten välineitä. Esim, itse kirjoitan vasemmalla,mutta aika monet muut asiat teen oikealla kädellä. Minusta oli esim. vaikea leikata vasenkätiselle tehdyillä saksilla. Käytän hiirtä oikealla kädellä ja koulussa pesäpallon peluu sujui samalta puolelta kuin oikeakätisilläkin. Voi siis aivan hyvin olla että lapsi on "molempikätinen". Se selvinnee myöhemmin. Itsellä on esim. nykyisessä työtehtävässä hyötyä kaksikätisyydestä. Voin kirjoittaa vasemmalla ja oikealla samanaikaisesti tehdä työtäni. Oikeakätiset tekevät homman ensin oikealla, sitten laittavat "kamppeet" pois käsistään ja kirjaavat tulokset paperille.

        mulla sama juttu, en osaa kun kirjoittaa vasemmalla kädellä. ne sakset on tosi oudot kädessä. oikea on muuteskin vahvempi käsi. avopuolisoni on taas aivan umpivasuri ja nyt meidän n.3v vanha tytär piirtelee vasurilla. aika jännää ajatella, että me ollaan varmaan aika harvinainen perhe kun tiedetään että vasenkätisyys ei ole periytyvää. :) VAI ONKO TEITÄ OLEMASSA? PAREJA TAI PERHEITÄ JOTKA OVAT VASUREITA! kiva olisi tietää!!


    • onnellinen

      ja tosi taiteellinen, tytöstäkin taitaa tulla

    • lapseni on vasuri

      Ymmärsinkö oikein, että lapsesi on melkein neljävuotias ja olet huolissasi hänen kirjoittamisestaan.
      Ei neljävuotiaan tarvitsekaan osata vielä kirjoittaa. Minulla on 4-vuotias lapsi, oikeakätinen kylläkin, ja hän kirjoittaa ihan miten sattuu, niinkuin neljävuotiaat tekee.
      Toinen lapseni on 7-vuotias, ja vasuri, ja on myös aikanaan kirjoittanut ihan miten sattuu mutta nyt kirjoittaa hyvin selkeää suomenkieltä vasemmalta oikealle niinkuin kuulukin. Kyllä se kirjoitus lähtee oikeille urille kun et liikaa kiihkoile asiasta. Kun lapsesi vähän kasvaa niin sitten voisi olla hyvä aika opastaa häntä oikeinkirjoituksen saloihin. Tsemppiä ja stressitöntä vanhemmuutta toivotellen yhden vasurin äiti=)!

      • anya

        Meillä esikoinen oppi lukemaan 3-vuotiaana ja samantien hän opetteli kirjoittamaan. Vasurina hän meinasi ruveta kirjoittamaan väärään suuntaan, mutta pienellä ohjauksella alkoi kirjoitus sujua oikeinpäin. Ei lapsen tietenkään tarvitse osata lukea ja kirjoittaa 4-vuotiaana saati 3-vuotiaana, mutta jos haluja on ne oppia, ei näistä taidoista mitään haittaakaan ole.


    • Antsa

      Ite olen vasenkätinen eikä siitä ainakaan pahemmin ole ongelmaa ollut. Kudon samalla lailla kuin oikeakätinen, mutta virkkaan vasenkätisesti. Hiirtä käytän oikealla kädellä. Useat vasenkätiset( minä myös) kirjoittavat aluksi oikealta vasemmalle, mutta lapsen kättä voi ohjata haluttuun suuntaan, kyllä se siitä lähtee ihan itsestään menemään.

    • neljän äiti

      taitaa tuo kirjoittaminen oikealta vasemmalle olla ihan kaikilla lapsilla esiintyvä asia. Ainakin meillä kaksi vanhinta (oikeakätisiä) kirjoittivat aluksi "vääärinpäin". Sitten mentiin peilin eteen lukemaan ja kehuttiin salakirjoitustaidosta. Nyt kirjoittavat ihan oikeinpäin..

      Kolmas, nyt 4-v tyttö (vasenkätinen) kirjoittaa myös usein "väärinpäin". En ole huolissani, eiköhän se kirjoitus muutu oikeaksi ajan kanssa, nyt vain onnitellaan hienosta salakirjoituksesta ja yritetään kertoa miten kirjoitus muuttuu oikeaksi kirjoitukseksi. Nyt osaa kirjoittaa vasta muutaman sanan, mutta hinku oppimiseen on kova, siispä harjoittelemme silloin kun lapsi haluaa. Joitain käytännön hankaluuksia vasenkätisyydestä tuntuu olevan, etenkin se, että me vanhemmat tuppaamme unohtavan tämän vasenkätisyyden, koska tyttö on osittain molempikätinen:-)

      • "Vääräkätinen"

        Jos pienen alkaa kirjoittaa vasemmallakädellä niin se on ihan helkkarin vaikeaa oppia kirjoittaa oikealla...


    • Sakset

      Muistan vaan päiväkodista, että tädit sanoivat ettei saksilla leikkaus onnistu ollenkaan. Minä ihmettelin ensin kun kotana hän leikkeli ihan innoissaan ja jopa seuraili viivojakin. Mutta sitten se selvisi: Kotona meillä oli vasenkätiset sakset hänelle. Ja tussit ja kaikki hienot kultakynät ym ovat aivan toivottomia vasurille. Ainakin kirjoitettaessa, koska käsi pyyhkii siitä yli.

      Jos sinä opetat lastasi kirjoittamaan niin kyllä se on ihan sinun äidillinen velvollisuus neuvoa lastasi kirjoittamaan vasemmalta oikealle.

    • tietävä1

      Vasenkätiset saa huonommin töitä. Opeta lapses
      oikeekätiseks.

    • Ei ongelmaa

      Olen itse 14 vuotias ja täysin vasenkätinen... Minulla ei ole mitään ongelmia ollut koulussa numeroiden, kirjoitusten ynnä muiden juttujen kanssa... Eli ei tarvii tehdä mitään muutoksia. Paitsi meillä vasureilla on hankala kirjoittaa oikealle kun kättä pitää työntää ei vetää (Varsinkin kuulakärki kynien suhteen... käsi laahaa tuoreen musteen yli ja niin...) :DD

    • 8+18

      No huh huh.. On niin tavallista, että on vasenkätisiä ja oikeakätisiä. Ei kai nykyaikana aleta tuostakin tekemään ongelmaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      622
    Aihe