Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vaihdoin Toyotan hybridiini jarrupalat ja -levyt ensimmäisen kerran, mittarissa 223.000 km.

Anonyymi

Vasta nyt katsastusmies sanoi, että voisin alkaa katsoa jarrupalojen ja levyjen vaihtoa. Vaihdoin ne kuitenkin heti enkä seuraavaan katsastukseen. Ajoistani kaiken lisäksi on 80 % kaupunkiajoa, joissa jarrut yleensä kuluvat eniten. Hinta oli 266 euroa, joten säästöä kertyy hybridautossa.

Hybridillä jarrutettaessahan jarrupoljinta painettaessa sähkömoottori jarruttaa aina ensin, joten jarrupalat ja -levyt eivät kulu helposti. Jarruja voi itse aina herkistellä renkaiden vaihdon yhteydessä, mutta sen kummenpaa huoltoa ne eivät kaipaa.

Hybridiautossahan ei ole starttia, laturia eikä kytkintä. Ei ole ihme, että Toyotan korjaus- ja huoltokustannukset ovat 10 vuoden ajalta kaikkein pienimmät:

https://www.is.fi/autot/art-2000001205568.html

29

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä nyt taas jaksa kirjoitella noita keksimiäsi juttuja yhtämittaa, ne on niin noloja.
      Ja vielä omat peukut, se vasta noloa onkin.

    • Anonyymi

      Veivilläkö se hypriiti käynnistetään?

      • Anonyymi

        Kyllä huomaa, että olet pihalla kuin lintulauta hybridien käynnistysjärjestelmistä. Mitä luulet, tarviiko sinun mielestäsi sähkömoottori, jolla hybridillä liikkeelle lähdetään, niin erikseen starttimoottorin?...Äläkä tule sepustelemaan, että entäs sitten, kun akut on tyhjinä. Hybridien akut kun eivät vaan ole koskaan tyhjinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä huomaa, että olet pihalla kuin lintulauta hybridien käynnistysjärjestelmistä. Mitä luulet, tarviiko sinun mielestäsi sähkömoottori, jolla hybridillä liikkeelle lähdetään, niin erikseen starttimoottorin?...Äläkä tule sepustelemaan, että entäs sitten, kun akut on tyhjinä. Hybridien akut kun eivät vaan ole koskaan tyhjinä.

        En mä tota voinut tietää, kun itse ajan vanhalla saksalaistekniikalla, ja niissä on aina ollut starttimoottori vakiona.....


    • Anonyymi

      Hybridi on hyvä, Toyota on paras.

    • Anonyymi

      Hörhö laittoi sitten linkin vuoden 2016 julkaistun Jenkkilän tilaston, epätoivoista ja selittelyn makua huonon valinnan johdosta, kuten Toyotan ostajilla aina.

    • Anonyymi

      Olet varmaan tyytyväinen kuin peipponen sillä Toyotallasi on ajettu jo ENENMMÄN kuin Toyotalla kedkimäärin. Trafin rekisteröintitilaston mukaan Toyota pannaan paaliin n. 200 tkm:n kieppeillä.

      • Anonyymi

        Älä valehtele. Toyotan keslki-ikä on 12 vuotta, mutta Volkswagenin 10 vuotta.
        Tämän löydät netistä.


    • Anonyymi
      • Varmaan Taksiautoilijalla säästyy huollosssa, mitäköhän menettää kun ajaa jollain hybridikinnerillä? Asiakkaista lähtee puolet. "Mersuun ei mahtunu matkalaukut", mutta sinne mahtuu matkustaja toisin kuin Priukseen. Etupenkillä saa normaali mittainen mies olla jalat vinossa, kun muuten ei mahdu vaikka penkki olisi niin takana kun vaan voi, enkä ole Juha Mieto vaan keskimittainen suomalainen mies. Kyllähän Priuksellakin voi muutaman kilometrin mennä, mutta muutamia kymmeniä ei, koska tunnelma on kuin sillipurkissa. Henkilökohtaisesti taksia tilatessani pidemmälle matkalle vaadin että auto on kunnollinen, Priusta en huoli. Ja voiko Priuksen ajomukavuutta verrata Mersuun? Tottakai voi, mutta onhan eroa kuin yöllä ja päivällä, eikä se ole Tojotan hyväksi.


    • Anonyymi

      Toyota hybridissä laturin ja startin virkaa hoitaa generaattori. Ei siinä ole myöskään minkäänlaista ulkopuolista vaihdettavaa moniurahihnaa. Tutkikaa ensin faktat ennen kuin kirjoittelette tänne omia olettamuksianne. Se on täysin fakta että hybridissä jarrupalojen kestoikä on moninkertainen verrattuna "tavallisiin" jarruihin koska hybridissä auton hidastuminen hoidetaan generaattoreilla. Moni autolehtien toimittaja ei edes vaivaudu perehtymään kunnolla kun kirjoittelee artikkeleitaan Toyotan hybridi järjestelmästä. Polttomoottorin rinnalla toimii yksi sähkömoottori ja toinen generaattori joka toimii myös autoa eteenpäin vievänä voimanlähteenä ja laturina ja starttina niin kuin alussa kirjoitin. Voimansiirtoyksikkönä siinä toimii kehäpyörän sisällä pyörivät kolme rataspyörää joista voima siirtyy ratasvälityksellä vetoakseleille. Nelivedossa on vielä yksi on sähkömoottorinsa ja sen energian se saa suoraan hybridiajoakuista. Toyotan hybridiajoakkuja ei ladata koskaan ihan täyteen eikä myöskään päästetä koskaan aivan tyhjäksi siihen on suunniteltu täysin oma säätö ja latausjärjestelmä. Siksi Toyota antaa ajoakulleen 10v tai 300.000 km takuun. Toyota hybrideissä on myös oma pieni 12V akku muita auton toimintoja varten.

      • Anonyymi

        Ei sitten ilmastoinnin kompura pyöri hihnalla. Millä siis pyörii, jos on ilmastointi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitten ilmastoinnin kompura pyöri hihnalla. Millä siis pyörii, jos on ilmastointi ?

        sähkömoottorilla tietysti


    • Anonyymi

      Ei ole hybrideissä jarrupalojen kesto moninkertainen. Ottaisit asioista selvää ennen kuin kirjoittelet tänne omia oletuksiasi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä valehtelet tuollaisia.

        "Huollon kustannuksissa säästyy noin 30–40 prosenttia. Esimerkiksi jarrupalat kestävät 200 000 kilometriä, kun sähkömoottori jarruttaa"

        http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/74127-taksiyrittajat-hybridilla-ajaminen-on-jopa-halvempaa-kuin-dieselautolla

        Joillekin jarrujen vaihtokulut näyttävät olevan jonkinlainen kynnysasia. Itse vaihdatan uudet palat ja levyt jo ennen kuin ovat edes kulumisen puolesta vaihtoiässä. Jarrujen tehossa on kuitenkin jo suuri ero. Jarrut ja renkaat ovat osia, joissa on typerää säästää.


      • Anonyymi

        Monessa automaattivaihteisessa autossa on menossa jo neljännet jarrupalasarjat edessä niin eikö se ole silloin moninkertainen kestoikä Toyotan hybridi autoihin verrattuna. T. Ammatti autonasentaja (ei toyota asentaja)


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sadantuhannen sijasta takapalat kestää 150 tkm niin onko se moninkertaisesti pitempään? Häh?

        Takajarrupalat kestävätkin pidempään edessä ne jarrupalat kuluvat puolta nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sadantuhannen sijasta takapalat kestää 150 tkm niin onko se moninkertaisesti pitempään? Häh?

        "Jos ne kestää 150 tkm" Niin muttas kun ne ei kestä. Vain Toyotan hybrideissä kestävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ne kestää 150 tkm" Niin muttas kun ne ei kestä. Vain Toyotan hybrideissä kestävät.

        Mun nykyisessä saksalaisessa autossa on kestäny jarrupalat 160 tkm. Tojotassa kesti vain 100 tkm.


    • Anonyymi

      Paljonko tekee hybridiin akuston uusiminen? Jos akut hyytyy 10-15 vuoden jälkeen, niin hybridiauton arvo romahtaa, tai vaihtoehtona akuston vaihto.

      Ja akkujen vaihdosta ei taida selvitä muutamalla satasella, tai tuskin edes muutamalla tuhannella eurolla.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka Tollo tuli tuollaista tänne jauhamaan.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14874022/toyotan-hybridien-akkuja-ei-tarvitse-uusia

        Tämän päivän hinnalla pienen takapenkin alla olevan akun vaintaminen tai yhden lamellin vaihtaminen ei maksa juuri mitään. Ensisijaisesti viottunut lamellivaihdetaan. Tarvetta ei ole. Koko akku maksaa 400 euroa.

        Lue tollo faktaa, äläkä mutuile !

        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/

        "..TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa.."

        "..Toyotan plug-in-Priuksen 8,8 kWh akku maksaa noin 7 400 euroa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue tollo faktaa, äläkä mutuile !

        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/

        "..TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa.."

        "..Toyotan plug-in-Priuksen 8,8 kWh akku maksaa noin 7 400 euroa."

        Toyotalla on upea kolmen vuoden /100.000 km:n takuun lisäksi hybridijärjestelmälle viiden vuoden / 150.000 km:n takuu. Hybridien ajoakuilla on vielä kymmenen vuoden / 350.000 km:n hybridiakkuturva. Eikä takuukorjauskustannuksia veloiteta osaksikaan asiakkaalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue tollo faktaa, äläkä mutuile !

        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/

        "..TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa.."

        "..Toyotan plug-in-Priuksen 8,8 kWh akku maksaa noin 7 400 euroa."

        Luepas myös ne kohdat joissa puhutaan moduulien eikä koko akuston vaihtamisesta. Toyotan kaikissa hybrideissä, myös ladattavassa, akku muodostuu moduuleista, joita voidaan vaihtaa yksittäin. Esim. minun akkutestipaperissa lukee: " "Hybridiakkusi muodostuu 14:stä moduulista"

        "Viestintäpäällikkö Saara Vainio kertoo, että Hyundain akustojen hinta on jo laskenut usealla tuhannella eurolla. ”Jos akuston tai akkumoduulin vaihto tulee eteen esimerkiksi viiden tai kahdeksan vuoden kuluttua, hinta voi olla jo aivan muuta kuin nyt”, hän huomauttaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotalla on upea kolmen vuoden /100.000 km:n takuun lisäksi hybridijärjestelmälle viiden vuoden / 150.000 km:n takuu. Hybridien ajoakuilla on vielä kymmenen vuoden / 350.000 km:n hybridiakkuturva. Eikä takuukorjauskustannuksia veloiteta osaksikaan asiakkaalta.

        Mitä iloa on noista takuun km-lukemista, kun hybrideillä ajetaan noin 15 tkm vuodessa.


    • Anonyymi

      Hyundai Konin sähköakku maksaa jotain 30 t€ ja isompien kulkineiden 50 --- 100 k€ , ei ihan halpaa touhua

      • Anonyymi

        Siinä tuli taas faktaa Terolta.
        Vaikka Toyotan jarrupalat kestäisivät miljoonan niin ei tule tähän talouteen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2288
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1984
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1812
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1542
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1422
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1382
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      40
      1375
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe