Hauiksen distaalijänteen repeämä ja kuntoutus

Anonyymi

Itselläni sattui töissä hauiksen distaali -eli alajänteen repeämä. En kuvaile vamman aiheuttanutta tapaturmaa sen tarkemmin henkilöllisyyteni suojaamisen vuoksi :), mutta voimaa siinä käytettiin. Ikää minulla on 40 - 50 v. Alajänne repesi kiinnityskohdastaan kyynärtaipeen luusta pienen paukahduksen ja selvän kipureaktion kanssa. Kyseessä oli hallitseva käteni, kuten useimmiten näissä harvinaisissa ja hankalissakin alajänteen repeämisissä.

Tällaisen vamman jälkeen oikeastaan tärkeintä on , että se diagsonoidaan oikein, ts. pääset mahdollisimman nopeasti leikkaukseen, eli viimeistään noin kahden viikon sisään. Itse pääsin 4 päivässä. Alajänteen repeämän seurauksena hauis tyypillisesti pompsahtaa muutaman sentin ylös kohti kainaloa, kuten itsellänikin, ja tässä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida, kun lihat liikkuvat. Itse tajusin heti että jotain meni rikki. Diagnoosi on yleensä kliininen, eli lääkärin pitäisi kohtuullisen helposti havaita kyynärvarren jänteen ruptura, mutta magneettikin otetaan aika usein. Terveen jänteen saa helposti esille nostamalla kätensä 90 asteen kulmaan poikittain naamansa eteen ja koettamalla toisen käden etusormella kyynärvarresta jännettä. Siihen saa helposti vaikka henkarin roikkumaan.

Tyypillinen leikkaustekniikka on tehdä yksi S - kirjaimen muotoinen viilto kyynärvarren sisäpuolelle, josta kirurgi onkii revenneen jänteen esille. Katkeamisen seurauksena jänne yleensä vetäytyy ylös kohti kainaloa, joten kudoksia joudutaan jonkun verran ronkkimaan. Yleisin kiinnitystekniikka on luuhun porattavat metalliankkurit, joihin jänne sitten ommellaan takaisin kiinni.

Käteni leikattiin iltapäivällä ja illalla heräilin. Yön vietin sairaalassa. Lääkkeeksi en huolinut 600 Buranaa vahvempaa. Käsi laitetaan 90 asteen kulmaan kipsiin rinnalle, mitä pidetään n. 2 viikkoa, kunnes kipsi avataan ompeleiden poiston vuoksi. Tämän jälkeen käteen laitetaan kevyempi "kipsilasta", minkä voi irrottaa helposti esimerkiksi suihkussa käydäkseen. Voimaharjoitteluun tulee noin kolmen kuukauden tauko, mutta itse tein jo kahden viikon jälkeen varovaisesti olkapääkonetta ja noin kuukausi repeämästä tein hauiskääntöjä yhden ja kahden kilon painoilla, eli aloittelin kuntoutuksen normaalia nopeammin.

Täyttä maksimivoimaa uskalsin käyttää noin 5 kuukauden kuluttua tapaturmasta. Käteeni jäi selvä arpi, minkä pituus on n. 13 cm. Voimatasoni nyt muutama vuosi tapaturmasta ovat käytännössä entisenlaiset, hauiksen muoto ei ole aivan niin täydellinen kuin ennen. Mitään kipuja ei ole, eikä tuntopuutoksia. Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Tämä teksti on avuksi teille muille, joille tämä harvinainen vamma sattuu. Turhauttavaa aikaa, mutta kyllä siitä hyvä tulee. Ko. operaatiolla on todella hyvä ennuste, mikä toki siitä hieman alkaa laskemaan, mikäli leikkaukseen ei heti mene ja jänne kerkeää vetäytymään ja surkastumaan olkavarteen, jolloin joudutaan käyttämään jännesiirrettä, koska jänteen pituus ei enää riitä kiinnityskohtaan asti.

Tsemiä.

17

16587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiitos tämän kokemuksen jakamisesta. Epäilen itselläni samaa. Ikää on alle 30 v eikä ymmärrystä löydy miten näin pääsi käymään. Oliko sulla pahoja kipuja? Itsellä ei mitään mahdotonta kipua, mutta hauista jännittämällä huomaa ettei kaikki ole ok. Varaan tänään ajan lääkärille, niin saa nähdä mien käy.

• Anonyymi

Hei paljon leikkauksella oli hintaa?

• Anonyymi

Enää ei kipsiin laiteta.. ainakaan mulla.
      Kantoside 4 viikkoa....

• Anonyymi

Mulla leikkauksen jälkeen kevyt side, taivutuksia heti siten kun side antaa periksi, saa taivutella, nostoraja 3kk: kahvikuppi, myös pyöräily kielletty, 3kk hauisliike 1kg painolla nousevasta, salitreeni 6kk raja

• Anonyymi

Mulla saa kahvikuppia,pestä hampaat,syödä 4viikon jälkeen. 8 vk kohdalla saa jo kiloa nostaa...
        Oliko sulla millon leikattu ja missä päin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla saa kahvikuppia,pestä hampaat,syödä 4viikon jälkeen. 8 vk kohdalla saa jo kiloa nostaa...
        Oliko sulla millon leikattu ja missä päin?

Lambertti
        Tässä mun lääkärin leikkaus lausunto 4.6.-21
        Laitetaan lopuksi lateraalisesti kulmalasta kyynärnivel 90 asteen kulmaan suojaamaan jännettä.
        Jatkohoitosuunnitelma:
        Ompeleiden poisto iholta noin kahden viikon kuluttua. Samalla tulisi rakentaan irroitettava kulmakipsilasta, jonka potilas voisi helposti irrottaa päivisin kyynärnivelen jumppaa ajatellen. Kyynärniveltä voisi tuolloin alkaa mobilisoimaan fleksiosuuntaan vapaasti passiivisisesti, ei aktiivisesti. Hyvin varovasti myös ekstensiosuuntaan, mutta korkeintaan 90 asteen kulmasta lähdetään ojentamaan noin 10 asteen verran per viikko. Kulmalastaa pidetään ad 6 vkoa operaatiosta. 6-12 viikkoa saa ainoastaan treenata kättä käden omalla painolla ja kolmen kuukauden jälkeen vähitellen vastusta lisäten. 1kg/viikko.
        Maksimivoimatasolle vasta aikaisintaan noin 6kk operaatiosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lambertti
        Tässä mun lääkärin leikkaus lausunto 4.6.-21
        Laitetaan lopuksi lateraalisesti kulmalasta kyynärnivel 90 asteen kulmaan suojaamaan jännettä.
        Jatkohoitosuunnitelma:
        Ompeleiden poisto iholta noin kahden viikon kuluttua. Samalla tulisi rakentaan irroitettava kulmakipsilasta, jonka potilas voisi helposti irrottaa päivisin kyynärnivelen jumppaa ajatellen. Kyynärniveltä voisi tuolloin alkaa mobilisoimaan fleksiosuuntaan vapaasti passiivisisesti, ei aktiivisesti. Hyvin varovasti myös ekstensiosuuntaan, mutta korkeintaan 90 asteen kulmasta lähdetään ojentamaan noin 10 asteen verran per viikko. Kulmalastaa pidetään ad 6 vkoa operaatiosta. 6-12 viikkoa saa ainoastaan treenata kättä käden omalla painolla ja kolmen kuukauden jälkeen vähitellen vastusta lisäten. 1kg/viikko.
        Maksimivoimatasolle vasta aikaisintaan noin 6kk operaatiosta.

Näköjään riippuu kirurgista miten laitetaan. Mulla nyt n.3.5kk leikkauksesta. Ihmeen hyvin on mennyt. Voimat ei ole kaikki tullut takaisin. Ehkä pikkuhiljaa.
        Te jotka leikkaukseen menossa nii hyvä siitä tulee...

• Anonyymi

Miksi aloittaja ei iloittanut iäkseen 1-50 vuotta.Aloittaja on joko 40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 tai 50 vuotias.Aika laajan asteikon oli iälleen ilmoittanut.

• Anonyymi

Ja mitä sillä sitten on väliä. Pahoititko mielesi kun et tiedä tarkkaa ikää. Pienet on sulla murheet.

Kiitos aloittajalle hyvästä kirjoituksesta. Itse menossa huomenna vastaavaan operaatioon. Ikää on 51v ja tapaturmasta 6vko aikaa. Tosin jänne ei ole ihan kokonaan irti, joten se varmaankin katkaistaan ja kiinnitetään uudelleen.

• Anonyymi

Oliko teillä kuinka kipua leikkauksen jälkeen? Kuinka nopeasti uskalsitte olla ilman lastaa? Ja oliko käsi koko ajan rinnalla kun kipsilastaa piditte? Itse suht paljon ollut ilman kaulalenkkiä. Aika paljon joutunut pitämään kättä ylhäällä turvotuksien takia, onko muilla ollut sama?

• Anonyymi

Kaksi viikkoa oli kipsilasta. Nyt eka päivä ilman. Ei turvotusta, käsi ei suoristu kunnolla. Jumppaa tässä aloitellut. Värttinäluun kohdalta arka kyynärvarresta aina ranteeseen saakka kun painelee. Samalla alueella myös outoa kihelmöintiä ja tunnottomuutta. Josko tämä tästä..

• Anonyymi

Jos on töissä sattunut, niin onko hoidot menneet työpaikan tapaturmavakuutuksen piikkiin?

• Anonyymi

Mulla ei vakuutus korvannut,vaikka oli työtapaturma.

• Anonyymi

22.06.2022 hauiskääntöö tehdessä distaalijänne repesi kokonaan irti. Kipu oli todella kova lepäsin päivän ja menin töihin yövuoroon kipuja oli mutta sinnitellen. Tein vielä 4 yövuoroon mutta sitten oli pakko mennä lääkäriin 27.6 lääkäri totesi heti distaalijänteen repeämä ja määrin magneettikuvaukseen sain ajan 5.7.2022Kuvissa todettiin täydellinen jänteen repeämä lähdin taksin kyydillä kuvauksen jälkeen kotia kohti ja kohta lääkäri soitti ja sano aamulla leikkaukseen oulaskankaalle. Leikkaus onnistui hyvin mutta haava tulehtui avattiin 16.8.22 ja puhdistet
      tiin hyvin on pystyny punttia nostelee näitten tapahtumien jälkeen kirjoittaa mies 56v

• Anonyymi

Mulla repes lähes totaalisesti töissä 4 viikkoa sitten. Leikkaukseen pääsin 2 viikon kuluttua tapahtuneesta. Leikkaus tehtiin hartiapunospuudutuksessa ja pääsin 1h päästä operaatiosta kotiin klo 17. Seuraavana aamuna alkoi hieman särkemään, kun puudute lakkasi vaikuttamasta. 48h piti pitää haavataitoksia ja paksumpaa fyllinkiä, minkä jälkeen sai ottaa pois ja mennä suihkuun. Haavateipit jätin. Kipulääkkeitä söin 2vrk. Ohjeena 1 viikko kantositeessä, minkä jälkeen kuormittamaton mobilisointi. Pidemmät kävelylenkit ja kauppareissut pidin silti vielä kantosidettä, kotona ilman. Nyt 2 viikkoa leikkauksesta, käsi suoristuu lähes täysin. Supinaatio ja pronaatio aiheuttavat kipua, flexio ja ekstensio ei. Pientä kireyttä kyllä on vielä. Oliskohan ollut tämä kuormittamaton mobilisaatio kolmeen vai kuuteen viikkoon asti, minkä jälkeen kuormituksen lisäys, en nyt muista. Mutta aika erilaiset hoidot ovat kyllä, kun suurimmalla osalla teistä ollut oikeen kipsilasta. Ja mulla ainoastaan kantoside, ja sekin vain viikon ajan.

• Anonyymi

Niin, ja oon siis 26v mies.

• Anonyymi

Hui hitsi! Mulla kipuilee juuri tuo jänne, salitreenistä alkanut, vaikka olenkin jo reilusti eläkeikäinen.

Mahtaisiko löytyä vinkkejä, ettei nyt repeämää tulisi.

Käsitreenit on nyt olleet tauolla jokusen viikon, mutta ei tunnu auttavan.

Toiselta puolelta on olkapää kahdesti operoitu, eikä kyllä jääviä ollut kuntoutus.

Vieläkö noita distaalijänteitä kiinnitetään, kun ei kuulemma katkenneita akilleskänteitä eikä takareiden lihaksiakaan kiinnitetä takaisin paikalleen; kuulemma kasvavat kiinni aikanaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe