Lynx 650 jarrut jumissa

Pate

Niin, miksi Lynx 650 työkelkan jarru menee kiinni, siis jarruttaa, mutta ei palaudu, siis jää päälle ??

Nestettä on, ei vuoda, on ilmattu ja jarrusylinterit putsattu, tuntuisi ainut vaihtoehto olevan nestesäiliön kannen vuotava tiiviste, vai mikä on ??

8

5456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sylinteriin

      Katso miten jarrusylinterin mäntä liikkuu. Jääkö jarruvalo päälle, kun vapauttaa jarrun?

      Jos liikkuu huonosti, yritä tarjota vaikka CRC:tä sylinterin männälle, jotta sen liike notkistuisi.

      Jarrulla ei ole varsinaista palautusjousta, vaan nolla-paineella se ei purista, ja kun ajaa, levy elää senverran, että tulee jopa välystä levyn ja palojen välille.

      Nestesäiliön kannen tiivista ei jarrun toimintaan vaikuta, ei ainakaan jumita, ellei sitten ole mennyt vettä niin paljon, että sylinterissä on jäätä?

      • Pate

        Jarrusylinterit & männät kaksi kertaa puhdistettu, siis se systeemi irrotettu, ja purettu täysin osiin, puhdistettu perusteellisesti.

        Se teki tuon, kun avasin kannen, ja lisäsin nestettä ja ilmasin, siitä lähtien sen tehnyt.

        Siis kannentiiviste ei voi olla syynä ?? Eikös se palaudu alipaineella > tiiviste pitää olla kunnossa ?


      • vaihtoon
        Pate kirjoitti:

        Jarrusylinterit & männät kaksi kertaa puhdistettu, siis se systeemi irrotettu, ja purettu täysin osiin, puhdistettu perusteellisesti.

        Se teki tuon, kun avasin kannen, ja lisäsin nestettä ja ilmasin, siitä lähtien sen tehnyt.

        Siis kannentiiviste ei voi olla syynä ?? Eikös se palaudu alipaineella > tiiviste pitää olla kunnossa ?

        Pyörivä jarrulevy "tunkee" jarrusylinterit levälleen, neste palautuu säiliöön samalla voimalla.
        Toimii, vaikka kansi olisi pois kokonaan.

        Kokeile vielä ilmata reeiiiluusti jarrusylinteriä. Ehkä jossain on roska, joka estää nesteen palautumisen. Sylinterissä pitäisi olla ilmausruuvi. Ilmataan kuin autoissa.


      • turvonnut
        vaihtoon kirjoitti:

        Pyörivä jarrulevy "tunkee" jarrusylinterit levälleen, neste palautuu säiliöön samalla voimalla.
        Toimii, vaikka kansi olisi pois kokonaan.

        Kokeile vielä ilmata reeiiiluusti jarrusylinteriä. Ehkä jossain on roska, joka estää nesteen palautumisen. Sylinterissä pitäisi olla ilmausruuvi. Ilmataan kuin autoissa.

        Vielä tuli mieleen, ehkä tuo uusi neste ei sovi sylinterin tiivisteille, ja ne ovat turvonneet, eivätkä kulje kevyesti. Harvinainen juttu nykynesteillä?

        Melkein pitäisi tiivisteet vaihtaa....? Samalla voisi katsoa, ettei ole sylintereissä koloja ja naarmuja. Ne voi hioa kevyesti hienolla hiekkapaperilla vinoilla liikkeillä 45 asteen kulmassa.

        Ja sitten pumpataan kaikki vanha neste pois, ja uutta tilalle.


      • Pate
        turvonnut kirjoitti:

        Vielä tuli mieleen, ehkä tuo uusi neste ei sovi sylinterin tiivisteille, ja ne ovat turvonneet, eivätkä kulje kevyesti. Harvinainen juttu nykynesteillä?

        Melkein pitäisi tiivisteet vaihtaa....? Samalla voisi katsoa, ettei ole sylintereissä koloja ja naarmuja. Ne voi hioa kevyesti hienolla hiekkapaperilla vinoilla liikkeillä 45 asteen kulmassa.

        Ja sitten pumpataan kaikki vanha neste pois, ja uutta tilalle.

        Ilmasin, ja alkoi toimimaan jotenkuten, jarrua ei paljon tarvitse, onpahan hätätilanteita varten.

        Jarruttelin ja ei jumittunut, kuumeni kyllä...?
        Levy óli löysä, mutta kuumeni, vaikka en paljoa jarrutellut...
        Kyllä se nyt toimii, eikä enää sen jälkeen kuumentunut.

        PS: Sylinterit putsattu kahdesti, ja katsottiin, että ei naarmuja, roskia voinut tietenkin mennäkin, mutta enpä usko. Ja nesteen pitäis kelvata sille, tuskin siinäkään.
        Pitää seurata tilannetta...


      • kokkeileppa
        vaihtoon kirjoitti:

        Pyörivä jarrulevy "tunkee" jarrusylinterit levälleen, neste palautuu säiliöön samalla voimalla.
        Toimii, vaikka kansi olisi pois kokonaan.

        Kokeile vielä ilmata reeiiiluusti jarrusylinteriä. Ehkä jossain on roska, joka estää nesteen palautumisen. Sylinterissä pitäisi olla ilmausruuvi. Ilmataan kuin autoissa.

        Ilmaus kannataa tehdä niin, että irroittaa ensin koko jarrusatulan ja nostaa sen kahvaa ylemmäksi. Tässä vaiheessa kannattaa jarrupalojen väliin laittaa esim puunpala, ettei sylinterit työnnä paloja yhteen. Ilmausruuvviin letku ja toinen pää astiaan jossa jarrunestettä. Vielä kun kallistelee jarrusatulaa ilmauksen aikana, niin tulee kaikki ilma VARMASTI ulos. Jarrusatulan paikallan ollessa ilmaus ei oikein onnistu koska kelkassa nestemäärät pienempiä kuin autossa, ja ilma pyrkii luonnollisesti ylöspäin.... Ite ilmailin varmaan 10 kertaa, ennenkuin kuulin tästä. Sit rupes onnistumaan.

        Niin ja kato vielä et jarrunestesäiliön pohjassa/kahvassa olevat 2 reikää auki, ettei oo menny roskia.


    • satunnainenkorjaaja

      Vanha keskustelu, mutta vastaan jos joku tuskailee saman ongelman kanssa. Minulle on nyt tullut 2 kertaa vastaan samanlainen tilanne, jossa jarrupaineet jäävät päälle. Syyksi paljastui jarruletku, johon oli ilmeisesti tullut palkeenkieli sisäpinnalle, joka toimi takaiskuventtiilinä. Letkun voi testata vaikka niin, että nostat jarrupaineen ja päästät paineen pois ilmausruuvista. Jos auttaa, vika ei voi olla satulassa, vaan joko letkussa tai pääsylinterissä.

      • Jutustelija1

        Aikas legendaarinen kelkka muuten tuo työ Lynx...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      126
      5666
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      98
      4866
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4824
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      394
      2408
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      131
      2350
    6. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      2
      2007
    7. 112
      1923
    8. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1627
    9. 383
      1377
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      60
      1223
    Aihe