Muistiongelmia

Anonyymi

Olen 42 v nainen ja ongelmani on n nelisen vuotta ollut uupumus ja aivosumu sekä muistin ongelmat. Muistiongelmat ovat pahentuneet siinä määrin, että perhe on jo vähän huolestunut. Ajattelin itse pitkään, ongelmat liittyvät töihin ja stressiin ja niiden mukanaan tuomiin uniongelmiin, mutta viimeisten 2 v aikana työni on muuttunut kevyemmäksi enkä koe enää olevani kovinkaan stressaantunut. Uniongelmat sen sijaan ovat jatkuneet, joten olen syyttänyt niitä muistivaivoista.

Lääkäri tarttui ensimmäisenä väsymykseen ja määräsi kattavat verikokeet. Niissä ei lekurin mukaan kuitenkaan ollut mitään vikaa, THS oli 2,8, T4v 13,2, ferritiini 41 ja aktiivinen B-12 vitamiini 53.6. Lääkärin määräsi unen laatua parantavaa lääkettä (doksepiini) ja that's it.

Koska muistiongelmat ja aivosumu kuitenkin vaivaavat minua, lääkäri suositteli neurologilla käyntiä. Tutustuttuani kilpirauhasen vajaatoimintaan, olen kuitenkin alkanut miettiä, voisiko ongelma kuitenkin olla kilpirauhasessa. Väsymyksen, aivosumu ja aloitekyvyttömyyden lisäksi painoni on noussut vuoden aikana 10 kg vaikka olen lisännyt liikuntaa, hengästyn todella helposti, kolesteroliarvoni ovat kohollaan ja yleislääkärin tekemän masennuslyselyn perusteella olen lievästi masentunut.

Mennkö siis muistiongelmien perässä neurologille vai saattaisiko ongelma löytyä muualta (kilpirauhanen?). Vai popsinko vain unilääkkeitä ja toivon, että tilanne paranee?

16

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voivat olla myös esivaihdevuosioireita.

    • Anonyymi

      Joo, sitäkin kyselin lääkäriltä, mutta jostain syystä lekuri ohitti senkin taidokkaasti.

    • Anonyymi

      Älä popsi unilääkkeitä, ennen kuin on selvitetty ongelman syy. Jos perhe on huolissaan muistista, kannattaa käydä muistitesteissä. Voitko kertoa, minkä tyyppisistä muistiongelmista sinulle on huomautettu?

      • Anonyymi

        Tavarat hukkuvat ja löytyvät milloin mistäkin, ihan tuttujenkin tavaroiden nimet unohtuvat, puhun ihan mitä sattuu (saatan selittää pitkät pätkät vaikkapa takistani, mutta sanan takki sijaan käytänkin vaikka sanaa sohva koko selityksen ajan), töissä minun on pakko kirjoittaa kaikki esim kokouksissa muistiin, en siis pysty pitämään mielessä pelkästään kuultuja asioita kovinkaan hyvin jne.

        Lisäksi m

        T. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavarat hukkuvat ja löytyvät milloin mistäkin, ihan tuttujenkin tavaroiden nimet unohtuvat, puhun ihan mitä sattuu (saatan selittää pitkät pätkät vaikkapa takistani, mutta sanan takki sijaan käytänkin vaikka sanaa sohva koko selityksen ajan), töissä minun on pakko kirjoittaa kaikki esim kokouksissa muistiin, en siis pysty pitämään mielessä pelkästään kuultuja asioita kovinkaan hyvin jne.

        Lisäksi m

        T. Ap

        Ups lähti kun olin vielä editoimassa.

        Lisäksi minusta tuntuu, että pää on koko ajan "hattarassa" enkä pysty ajattelemaan selkeästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ups lähti kun olin vielä editoimassa.

        Lisäksi minusta tuntuu, että pää on koko ajan "hattarassa" enkä pysty ajattelemaan selkeästi.

        Varaa lääkäriin aika muistitestejä varten. Kumma, kun ei jo noilla tiedoilla lähettänyt!


    • Anonyymi

      Tiedätkö labrojesi viitearvot? Veikkaisin että T4V, ferritiini ja ehkä B-vit myös ovat lähellä viitteiden alarajaa. Jos näin on, nostaisin ensialkuun omatoimisesti raudan ja B-vitamiinin lähelle viitteiden ylärajaa. Alhainen varastorauta voi oirehtia kilpirauhasvajauksen tavoin. Tosin noin alhaisella T4V-arvolla voi oireilla ihan oikeasti myös kilpirauhashormonin puutteesta. Jos olossa ei muutosta vaikka rauta ja B ok, sitten kannattaisi selvittää kilpparipuolikin tarkemmin, myös T3V, koska oireilet kognitiivisesti.

      Millaisia uniongelmia? Vaikea nukahtaa, unen laatu vai aamuöinen heräily? Uniapneaa, kuorsausta? Viittä kymppiä lähestyvän naisen paras unilääke tuntuu olenvan estrogeeli, näin ainakin itse todennut. Ei paljon muuta ole enää tarvinnut sen jälkeen.

      Jos saat julkisella puolella neurologin tutkimukset, voihan siellä aina käydä, mutta muuten lähtisin kohentamaan näitä muita seikkoja ensin.

      • Anonyymi

        B12 Englannissa on asteikolla jonka ylärajalla 900 on oltava jotta on hyvä olo. Alueen puolivälissä 500 on neurologisia ongelmia.

        ThyroidUK:ssa kinataan riittääkö varastoraudan 80 vai tarvitaanko 100

        Kerrotut THS ja T4v eivät todellakaan poissulje vajista.
        T3v näyttäisi mahdollisen muunnosongelman


      • Anonyymi

        Olen kanssasi samaa ihan mieltä, mutta kyllä minä kuitenkin miettisin myös aivojen viipalekuvaustakin.

        Hashimoto


    • Anonyymi

      Kiitos asiallista vastauksista. Googlailin noita omia arvojani ja totesin, että vaikuttaisivat olevan tosiaan vähän alakanttiin kauttaaltaan.

      Uniongelmana on erityisesti heräily ja sen jälkeen nukahtamisvaikeudet. Ymmärrän kyllä vähäisen nukkumisen vaikutuksen kognitiivisiin kykyihin, mutta alan nostamaan B- ja ferritiiniarvoja nyt oikein urakalla. Varasin varmuuden vuoksi ajan myös neurologille sekä gynekologille (varhaisten vaihdevuosien mahdollisuuden vuoksi). Tuntuu haasteelliselta selvitellä tila netta, kun yleislääkärin mielestä kaikki on kunnossa...

      • Anonyymi

        "Alakanttinen" B12 ja ferritiini?
        Ensinmainitussa oltava vähintään yläkanttinen.
        Ferritiinin yläraja muistaakseni 150 eli rellu puolet tästä ehkä riittää.


    • Anonyymi

      Uskoisin univaikeuksiesi johtuvan vaihdevuosista. Tosi monilla oireilee mainitsemillasi tavoilla.

    • Anonyymi

      Uskoisin, että nuo kilppariarvot eivät ole optimaaliset.

    • Anonyymi

      Minulla on 2017 syksyllä todettu Pernisiöösi anemia jonka olen saanut perintönä molemmilta vanhemmiltani. Oireeni ovat oleet todella pahjoja ja olen saanut todella taistella oikeanlaisesta hoidosta, jot en ede sairaalan ylilääkäriltä sanut ja minun piti hakea apua yksityiseltä puolelta selaiselta joka oli perillä sairauden laadusta ja hoidosta.
      Nyt on pistokset viikon välein ja olen päässyt vähän parempaan kunoon huonon (3 kk pistosväli, kuulemma Kela ei salli tiheitä pistoksia kertoi tämä sairaalan lääkäri.
      Kyllä pistoksia saa antaa tieämminkin jos vain reseptiin laitetaan sana "SIC" ja lääkäri ottaa vastuun hoidosta.
      *************************************
      Tästä löytyy tietoa oireista ja sairauden hoidosta ym..
      https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00788

      B12-vitamiinipuutoksen oireet
      B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa anemiaa ja hermoston oireita. Tässä anemiamuodossa punasolut ja niiden esiasteet luuytimessä ja veressä ovat tavallista suurempia (verenkuvassa suuri MCV-arvo, ks. «Punasoluindeksit»2), minkä vuoksi sitä kutsutaan megaloblastiseksi anemiaksi. Yhdeksän kymmenestä megaloblastisesta anemiasta johtuu B12-vitamiinin puutteesta. Anemian lisäksi veren verihiutale- ja valkosolumäärä voi olla selvästi normaalia pienempi.

      Hermoston oireet voivat ilmetä lihasheikkoutena tai tunnon ja muistin häiriöinä, jotka saattavat olla pysyviä.

      Harvinaisempia oireita ovat kielitulehdus, hedelmättömyys, verisuonitukokset ja ihon pigmentin lisääntyminen.

      B12-vitamiinipuutteen toteaminen
      Epäily B12-vitamiinin puutteesta herää useimmiten, kun potilaalla on hermostollisia oireita tai anemia, jossa punasolujen tilavuus on suurentunut. Tällöin verestä tutkitaan B12-vitamiini. Useimmiten tarvitaan myös muita verikokeita. Joskus asian selvittämiseksi otetaan luuydinnäyte ja tehdään mahalaukun tähystys surkastuttavan (atrofisen) tulehduksen tutkimiseksi.

      Tutkimukset tehdään kiireellisinä, jos hemoglobiini on hyvin matala tai verikokeissa nähdään selviä muutoksia myös valkosolujen ja verihiutaleiden määrässä. Tällöin verenkuvan perusteella voi herätä epäily pahanlaatuisesta veritaudista.

      B12-vitamiinihoito
      B12-vitamiinin puute korjataan vitamiinivalmisteella. Tavallisesti B12-vitamiini annetaan pistoksina, jolloin ollaan varmoja sen pääsystä elimistöön. Pistoksia annetaan alussa tiheämmin, mutta puutoksen korjauksen jälkeen ylläpitoon riittää yleensä pistos 1–3 kuukauden välein. Imeytymishäiriössä hoito on elinikäinen. Myös tablettihoito on mahdollinen ja jopa suositeltava erityisesti, jos B12-vitamiinin saanti ravinnosta on riittämätöntä.

      Foolihappo
      Ihmisen elimistö ei pysty valmistamaan foolihappoa, joten sitä pitää saada ravinnosta. Foolihappoa on erityisesti maksassa, vihreissä kasviksissa ja hiivassa. Kuumentaminen tuhoaa helposti foolihapon.

      Raskaana olevan naisen foolihapon puute lisää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön vaaraa. Foolihapon tarve suurenee raskauden ja imetyksen aikana. Siksi foolihapon rutiininomainen käyttö raskauden aikana on suositeltavaa, ainakin jos foolihapon puutteen vaara on tavallista suurempi. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi tiettyjen epilepsialääkkeiden käyttö, pitkäaikainen sulfalääkkeiden käyttö, suoliston imeytymishäiriöt, insuliinihoitoinen diabetes. Foolihappolisää suositellaan myös, jos syntyvän lapsen vaara saada hermostoputken sulkeutumishäiriö on suuri.

      Foolihapon puute voi johtua puutteellisesta ravinnosta etenkin alkoholisteilla. Keliakia (ks. «Keliakia»3) ja muut suolistosairaudet voivat johtaa foolihapon puutteeseen huonontuneen imeytymisen vuoksi. Tietyt lääkkeet, esimerkiksi epilepsialääkkeet, metotreksaatti ja trimetopriimi, voivat aiheuttaa foolihapon puutetta.

      Epäily foolihapon puutteesta herää, jos todetaan anemia ja punasolujen tilavuus (MCV-arvo) on normaalia suurempi. Sairaus todetaan mittaamalla foolihappopitoisuus verinäytteestä. Hoitona on foolihapon nauttiminen tabletteina. Ks. myös 100 kysymystä ravinnosta «Folaatti ja foolihappo»4.

      Ehkäisy
      B12-vitamiinin ja foolihapon puutteen syntymistä voidaan ehkäistä huolehtimalla vitamiinien riittävästä saannista monipuolisesta ruokavaliosta. Tarvittaessa voidaan käyttää vitamiinitabletteja tai B12-vitamiinipistoksia.

      Mahan limakalvon autoimmuunitulehdukseen liittyvää mahatulehdusta ei pystytä ehkäisemään. Mahan helikobakteeritulehdus (ks. «Helikobakteeri»5) aiheuttaa joskus mahalaukun limakalvon surkastumista (atrofiaa), jonka syntyä helikobakteerin hoito saattaa ehkäistä.

    • Anonyymi

      Korvienväli viaksi ne laittaa ja yrittävät löytää sen vian pääkopasta.
      On kokemusta , sairastuin Pernisiöösi anemiaan (peritty vanhemmiltani) . aluksi pistokset oli tiheämmin mutta kun siirryttiin 3 kk pistosävliin kaikki vaivat pahenivat ja tiedoksi että kun alitin hoidosta niin sairaalan lääkäri joka diagnoosista kertoi sanoutui irti hoidostani mutta hoitaa muita sairauksiani silti.
      Eli jäin tuuliajolle koska minulle ei sanottu että kuka tautiani hoitaa, sitten ylilääkäri jolle valitin asiasta alkoi "hoitamaan" tautiani ja kun pistokset olivat 3 kk välein alkoi kaikenlaista vaivaa tulla lisää, ja sitten tämä ns. ylilääkäri väitti ettei KELA hyväksy tiheämpiä pistoksia Kela vastasi että kyllä tiheät pistokkset sallistaan jos lääkäri ottaa vastuun hoidosta "SIC" sanalla reseptiin.
      Loppujen lopuksi oli minun pakko mennä yksityiselle puolelle josta löysin lääkärin joka on ollut kyseisen taudin tutkimusryhmässä ja heti alkoi pistokset 2 viikon välein mutta sekään ei auttanut nyt ne on ollut 2019 vuoden alusta viikon välein ja oloni on ollut huomattavasti parempi mutta nyt on n. kk verran alkanut taas vointi huonontua että ilmeisesti on taas aika tavata lääkäri ja keskustella asiasta.

    • Vanha ketju, mutta onko veren kalsiumpitoisuus tarkastettu? Voisiko kyse olla lisäkilpirauhasesta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe