Volvo Penta Aqad40B ei käynnisty

No niin kokeillaan vinkkiä täältä. Eli moottori ei meinannut viime syksynä enää kunnolla käynnistyä, mutta lopulta lähti aina käyntiin. No nyt tälle kaudelle ei ole enää käynnistynyt ollenkaan. Starttaa ja melkein käynnistyy, mutta ei. Nyt on vaihdettu polttoaineen siirtopumppu, suodatin, jakajapumppu, hehkut, kokeiltu polttoainetta suoraan kanisterista, ajoitus tarkastettu, startti suihketta laitettu turbon kautta, mutta ei. Kaikkien toimenpiteiden jälkeen noissakin ollut vikaa ja luvannut jo parempaa, mutta ei.. Mitähän sitä sitten seuraavaksi..? Puristukset vaikuttaisi ok, muttei kylläkään todettu... Hyviä neuvoja otetaan vastaan..

13

3465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei oikein muuta tule mieleen ku puristkset kateissa, männän renkaat jumissa tms. Aikamoinen jumppa tiedossa, mut toisaalta kun sen teet niin taas jaksaa pitkän aikaa..ja loppupeleissä tod näk halvin ja paras vaihtoehto. Overhaul meinaan.

      • Tolta se rupee pikkuhiljaa vaikuttamaan. Ny pitäs kehittää sitten joku hyvä halli missä väsätä, kun ei viittis ihan taivasallakaan... Harrastaminen kivaa hommaa :D


    • Anonyymi

      Mitä tarkoitat "Starttaa " ? elikä pyörittääkö käynnistin moottori
      moottoriasi riittävän nopeasti, n. 300 r/min? ellei niin tämä on eräs syy miksi moottori ei käynnisty.
      Et kertonut moottoristasi kovinkaan paljoa tietoja, kyseessä ilmeisesti dieselmoottori, mutta onko kyse näistä nykyaikaisista "sähködieselmoottri" joka vaatii määrätyn akkujännitteen käynnistyäkseen? joten onko pysäytys laite varmasti oikeassa asennossa ettei se sammuta moottoriasi jatkuvasti?

      Puristuspaineet katoaa huolimattomasti käytetyistä/säilytetyistä moottoreista hyvinkin helposti esim. venttiileiden syöpymisen tai kantamisen johdosta tai männänrenkaiden vioittumisen takia.

      Dieselmoottorithan sammuu tai pysähtyy vain polttoaineen loppumisen takia.

      Voitko kokeilla syöttäen imusarjaan dieselpolttoainetta vaikka jollain letkulla ruokalusikallisen verran ja samalla käynnistäen moottoria kaasukahvan ollessa n. puolen kaasun kohdalla? näin käynnistyvät lähes kaikki moottorit ainakin hetkeksi ja jos moottori sammuu tällöin uudelleen niin silloin on polttoaineen saannissa vikaa jostain syystä, joka täytyy korjata.

      Voitko kirjoittaa mitä kuuluu näiden toimien moottorillesi jälkeen?
      Näin kirjoitteli moottorimies, jonka vuoden1973 mallinen dieselmoottori toimii moitteettomasti ja ajotunteja on n.5000, käynnistyy 1...3 sekunnissa.

      • Mielestäni startti kyllä pyörittää ihan ilosesti ja "normaalisti" kyllä käynnistynyt tosta.. Kyseessä siis vanha disel niin kuin malli antaa viitteitä -82 ja 2500h takana. Kuulemma joku 6-7vuotta sitten tehty kansi remppa... No lisänähän vielä oli etta koneen puolelle on päässy vähän vettä, mutta oletuksena oli että olis päästänyt vesipumpun kautta, koska glykoli piiri vaikuttaa olevan kunnossa. Samoin luin joltain palstalta että olisi "tyyppivika". Hiemanhan tuo puristus puoleen rupeaa viittaamaan kun polttoaine puolelta huollettu ja tarkastettu oikeastaan kaikki..


      • Anonyymi

        Ettei vaan olis sittenki kannessa vikaa, noilla tunneilla vasta "sisäänajettu"


    • Anonyymi

      Onko siinä todellakin hehkut?
      T. VP miäs

      • 6kpl niitä löytyy, mutta ei oo esihehkua, ainoastaan starttauksen aikana


    • Anonyymi

      Hei " Mesto77 " kirjoitat että " kansi remppa... " tehty, mutta onko sen jälkeen koskaan tarkistettu esim venttiilien välykset ettei jotkut venttiilit " kanna" elikä ei sulkeudu täysin tiiviisti, jolloin ei ole puristusta sylintereissä? ja miten on tehtynä syys- ja talvihuollot ? että onko venttiilien istukka (tiivistepinnat päässeet syöpymään talvisäilytyksen aikana pilalle ja eivät sitten pidä puristusta??
      Syyshuollossa pitäsi ruiskuttaa imusarjaan esim. tuhkautumatonta 2tahti öljyä n.1,,2 ruokalusikallista vielä moottorin käydessä jotta nämä venttiilien tiivistepinnat ja sylinterin seinämät saisi suojaavan voiteluöljykalvon talvea varten. Talven aikana olisi moottoria pyöritettävä esim kerran kuukaudessa hieman yli yhden kierroksen jotta kaikki liikkuvat osat, erityisesti venttiilit olisi välillä kiinni ja auki jolloin syöpymisvaara pienenee venttilien ollessa kiinni.

      Teetäppä sylinterien vuotomittaus ennen suurempia remontteja jollain osaavalla korjaamohenkilökunnalla jolla on laitteet sitä varten. Näin saat hyvin tarkan tiedon sylinterien, kannentiivisteen ja venttiilien kunnosta tai vuodoista ja näiden tietojen perusteella arvion korjaustarpeesta.
      Tämä sylinterien vuotomittaus on paljon enemmän tietoa antava tutkimus kuin puristuspaineiden mittaus ja voi paikallistaa viat.
      Näin kirjoitteli taas moottorimies.

      • Välyksiä ei mitattu, mutta todettu että on...


      • Nyt vuotomittaus tehty ja niinhän sieltä paljastu kahdesta pytystä 60-70% vuoto. Yhdessä 10%, 20% ja 30% ja yhtä ei päästy tutkiin kun jakopumppu tiellä. Todennäköisemmin männänrenkaat... No nyt täytyy vene nostaa kuiville ja ruveta purku hommiin.


      • Anonyymi

        Kiitos vastauksestasi, Mesto77 , hyvä tietää että vika löytyi ja nyt voi korjatakin kun tietää mitä korjaustarvetta on.
        Katsoppas venttiilien istukkapintojen kunto kun saat syl.kannen auki, millaiset ne on?
        Jos noudatat noita aiemmin kirjoittamiani ohjeita niin saattaa moottorisi kestää ja toimia ongelmitta hyvin pitkään, kirjoittelemisiin.
        Näin kirjoitteli taas moottorimies.


    • Anonyymi

      Aloittaisin tarkistamalla venttiilin välykset ja sitten mittaamalla puristuspaineet. Mittauksen jälkeen tiedät onko tarpeen avata konetta vai ei. Saattaa vika olla kannessa tai sylinterissä.

      Miten tuo veden pääsy koneeseen todettiin ja mihin se pääsi. Pääsikö palotilaan? Silloin voi olla edessä isompi remppa. Vesi kun ei puristu kuten ilma, joten jotain koneesta rikkoutuu kun koittaa startata vedet palotilassa.

      • Ei ole päässy palotilaan. Tuokin siis oletuksena että pumpun kautta koska glykolipiiri ehjä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe