Pösö 3008 ilmastointivika.

Anonyymi

Olen käyttänyt 3 kertaa merkkihuollossa ilmastointivian takia,nyt vika löytyi mutta osaa ei ole saatavissa.
Ei ole tietoa mistä ja milloin osa saadaan,näin ranskalaiset autojen huolto toimii.

24

922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikset ostanut saksalaista tai japanilaista jos tiedät mitä ranskalaiset on? Vai menitkö siihen perinteiseen vanhanaikaiseen lankaan että hei tämähän on esim. 2000euroa halvempi kuin vaikka fordin tai toyotan vastaava? Jostakin se peruste aina on että jokin on halvempi ja jokin kalliimpi kyllä siihen aina perusteensa on. Jotkut haluaa mahdollisimman halvalla mutta toiset katsoo hiukan pidemmälle että hetkinen saanko juuri sellaisen kuin itse haluan tuohon hintaan ja varmasti laadukkaan jolla myös huolto toimii ja osat löytyy jne jne...

    • Anonyymi

      Nämä ilmastointiviat ovat hankalia, varsinkin jos järjestelmässä ei ole vuodonilmaisinaine mukana.
      Automerkillä ei ole mitään väliä, mutta jotkut vaan eivät ranskalaisia suvaitse.

      Vaikka järjestelmässä olisikin vuoto, ei sitä aina alipainetesti paljasta.
      Järjestelmää ei saa täyttää kylmäaineella jos todetaan järjestelmävuoto.
      Järjestelmä on täytettävä typellä ja sekaan vuodonilmaisaine. Lisäaine tulee ulos järjestelmästä vuotokohdasta. Vuoto todetaan UV-lampun ja erikoislasien avulla.
      Ilmastointikaasulla EI vuotoa saa KOSKAAN testata.

      • Anonyymi

        "Järjestelmää ei saa täyttää kylmäaineella jos todetaan järjestelmävuoto."

        Tämä saattaa olla jossakin laissa tai ohjeissa noin kerrottu mutta nykyisin tuolla ei ole mitään merkitystä, ympäristön eikä minkään muunkaan kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Järjestelmää ei saa täyttää kylmäaineella jos todetaan järjestelmävuoto."

        Tämä saattaa olla jossakin laissa tai ohjeissa noin kerrottu mutta nykyisin tuolla ei ole mitään merkitystä, ympäristön eikä minkään muunkaan kannalta.

        Aikoinaan autoissa käytettii R12A kylmä ainetta, jonka ilmakehää tuhoa vaikutus 15000 kun R134A on 1430. Tässä uudemmassa 1234yf on enää 150.
        Kaikkein paras ilmakehälle on käyttää hiilidioksidi-kylmäainetta CO2, jota löytyy kaikkialta eikä vaikuta ilmakehään millään lailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan autoissa käytettii R12A kylmä ainetta, jonka ilmakehää tuhoa vaikutus 15000 kun R134A on 1430. Tässä uudemmassa 1234yf on enää 150.
        Kaikkein paras ilmakehälle on käyttää hiilidioksidi-kylmäainetta CO2, jota löytyy kaikkialta eikä vaikuta ilmakehään millään lailla.

        Nykyistä kylmäainetta myydään ihan tavallisissa kaupoissa ihan tavallisille ihmisille spraypulloissa, ruiskutettavaksi vapaasti ilmakehään.

        Joten se siitä ja sen vaarallisuudesta.


    • Anonyymi

      Et sitten osannut kertoa mikä osa oli kyseessä.

      Osanumero esille niin voidaan googlettaa että löytyykö sitä oikeasti vaiko ei.

    • Anonyymi

      Juu minäkin kävin viime kesänä yhdessä rengasfirmassa hennalassa ilmastoinnin huollossa. Käskivät ajamaa korjaamoon oli kuulemma heille liian vaikea tapaus. No siinä meni loppukesä ilman ilmastointia. Menin sitten ammattilaiselle joka selvitti saman tien vian. Irroitti minulle letkun joka oli murtunut ja hommasin uuden ja menin uudestaan asensi sen huolsi ja toimii... suosittelen lämpimästi edullinen ja nopea! vmautojakone.fi

      Minna Saarela

    • Anonyymi

      Kyllä se tosi on ettei kylmälaitetta saa täyttää jos vuoto on todettu.
      Tämä on laissa säädetty.

      2. kommentissa on hyvin selostettu mitä pitää tehdä jos paine karkaa.
      Jos joka vuosi täytyy täyttää, on laitteessa vuoto, jota ei välttämättä näe painetestissä, mutta sen näkee mikäli edellisessä täytössä on käytetty värikapselia.
      Normaali painehävikki on 10% / vuosi. Eli noin 5 vuoden päästä voidaan huomata laitteen tehon huonontuneen.

      Laissa on myös säädetty että liike, joka huoltaa kylmälaitteita, eli on F-kaasun kanssa tekemisissä, täytyy olla pätevyysvaatimuksen täyttävä vastuuhenkilö ja asentaja(t). Jos pätevyyttä ei ole, ilmastointilaitetta ei saa huoltaa, ei edes omaan autoon.
      Koulutukseen kuuluu kurssi ja kurssin jälkeen koe, joka on läpäistävä.
      Mikäli joku tietää liikkeen, jos ei ole pätevyysvaatimuksen omaavaa henkilöä, ilmoitus siitä viranomaiselle.
      On tosi, että F-kaasu on R12A:sta ( GWP-arvo 15.000) pienentynyt sataan osaan verrattuna 1234yf:n (GWP 150). Mutta ilmastointilaitteiden määrä autoissa on lisääntynyt reilusti 100 kertaisesti.
      On myös tosi, että CO2 (GWP = 1) on ilmakehälle paras aine, mutta ongelmana on suuri paine.
      Suurentunut paine on ongelmana laitteiden kestävyyden kanssa. Ei ole myöskään turvallista jos CO2-kaasua pääsee vuotamaan auton sisälle.
      GWP = ilmakehää lämmittävä arvo.

      Siis tarkkuutta täyttöasioissa. Asiakas myös voi vaikuttaa ympäristöturvalliseen täyttämiseen.

      • Anonyymi

        Laki on tuossa asiassa jäänyt 20 vuotta jälkeen nykytilanteesta.

        Kun tuota samaa ilmastointiainetta myydään ihan jokaiselle joka sitä haluaa ostaa, spraypullossa, josta sitä voi sutsutella ilmaan ihan niin paljon kuin haluaa, on vaikea nähdä tuota autojen ilmastointilaitteiden huoltamisen demonisointia enää järkevänä.


      • Anonyymi

        Mulla oli 206 pösö 8 vuotta. Aika paljon laittavat tehtaalla kylmäainetta jos 10 % "vuotaa normaalisti vuodessa" , kun kertaakaan ei ilmastointilaitetta autossani huollettu. Ja auton pois myydessäni ilmastointi toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli 206 pösö 8 vuotta. Aika paljon laittavat tehtaalla kylmäainetta jos 10 % "vuotaa normaalisti vuodessa" , kun kertaakaan ei ilmastointilaitetta autossani huollettu. Ja auton pois myydessäni ilmastointi toimi.

        EU:n tekemien tutkimusten mukaan keskimääräinen vuoto ei ole 10% vaan 7,6 - 9,6% vuodessa.

        https://www.apu.fi/artikkelit/ilmastoinnin-huolto

        Jos autosi on vuotanut 8 vuotta tuon 7,6% vuodessa, on jäljellä vielä/enää 53% alkuperäisestä ilmastointiaineesta.

        Tuolla määrällä ilmastointilaite ehkä vielä toimii, mutta aletaan olla todennäköisesti siinä rajamailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EU:n tekemien tutkimusten mukaan keskimääräinen vuoto ei ole 10% vaan 7,6 - 9,6% vuodessa.

        https://www.apu.fi/artikkelit/ilmastoinnin-huolto

        Jos autosi on vuotanut 8 vuotta tuon 7,6% vuodessa, on jäljellä vielä/enää 53% alkuperäisestä ilmastointiaineesta.

        Tuolla määrällä ilmastointilaite ehkä vielä toimii, mutta aletaan olla todennäköisesti siinä rajamailla.

        Noin 23% kylmäainetta oli Mersusta kadonnut 6 vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin 23% kylmäainetta oli Mersusta kadonnut 6 vuodessa.

        Eli vain 4,3% vuosittain.

        Aika hyvä tulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EU:n tekemien tutkimusten mukaan keskimääräinen vuoto ei ole 10% vaan 7,6 - 9,6% vuodessa.

        https://www.apu.fi/artikkelit/ilmastoinnin-huolto

        Jos autosi on vuotanut 8 vuotta tuon 7,6% vuodessa, on jäljellä vielä/enää 53% alkuperäisestä ilmastointiaineesta.

        Tuolla määrällä ilmastointilaite ehkä vielä toimii, mutta aletaan olla todennäköisesti siinä rajamailla.

        Esim. Kun täyttömäärä on 500g, keskimääräinen hävikki ensimmäisen vuoden jälkeen on 10% eli 50 g. Mutta toisen vuoden jälkeen 10% pitää laskea 450 grammasta.
        Täyttömäärä pienenee hävikin ollessa kuitenkin sama 10%.
        2 vuoden jälkeen 5 grammaa vähempi eli yhteensä - 95 g. 450 g - 45g eli tavaraa on vielä 405 g jne..
        Hävikin grammamäärä pienenee koska 10 % lasketaan pienenevästä määrästä. Ei tehtaan asettamasta täysmäärästä.
        6 vuoden jälkeen täyttömäärä on edelleen yli puolet ja silti laite toimii, mutta tehon kyllä huomaa.
        Sitä voisi verrata kuulon heikentymiseen. Itse ei sitä huomaa.

        7 vuoden jälkeen hävikki ei ole enää kuin 26 g.
        Toisin sanoen keskimääräinen hävikki varmaan pyörii tuon EU:n laskelman mukainen 7,6-9,6 % välissä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Eihän siinä faktaa ollut vaan sitä vuosikymmenien taa juuttunutta lainsäädäntöä.

        Nykyisiä aineita, samoja mitä käytetään ilmastointilaitteissa, myydään todellakin ihan vapaasti jokaiselle joka siitä spraypullosta sen kympin maksaa.

        Sitä saa vapaasti suihutella ilmaan ihan niin paljon kuin haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siinä faktaa ollut vaan sitä vuosikymmenien taa juuttunutta lainsäädäntöä.

        Nykyisiä aineita, samoja mitä käytetään ilmastointilaitteissa, myydään todellakin ihan vapaasti jokaiselle joka siitä spraypullosta sen kympin maksaa.

        Sitä saa vapaasti suihutella ilmaan ihan niin paljon kuin haluaa.

        Jaa että R134a: ta spraypullossa.?
        Haista paska!
        Et kyllä tiedä kylmäaineista yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että R134a: ta spraypullossa.?
        Haista paska!
        Et kyllä tiedä kylmäaineista yhtään mitään.

        Suomen kesä on kumminkin vähä luminen, jospa purkais koko paskan jätelavalle?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä nyt noin kannata suuttua toisen tietämättömyydelle. Meitä tyhmiä ihmisiä on maailma pullollaan.

        Tuossa kuitenkin se R134a spraypullossa:

        https://www.lyreco.com/webshop/FIFI/wave-palamaton-paineilma-400ml-product-000000000009847882.html

        KORJAUS ÄSKEISEEN

        Tuo tuote ei ollut R123a mutta tässä sitä on:

        http://tullinpultti.fi/files/2013/11/AT-3416-palamaton-paineilma.pdf

        Noissa on eroja siinä sisällössä mutta valitsemalla oikean tuotteen, se tosiaan on samaa kuin R123a.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KORJAUS ÄSKEISEEN

        Tuo tuote ei ollut R123a mutta tässä sitä on:

        http://tullinpultti.fi/files/2013/11/AT-3416-palamaton-paineilma.pdf

        Noissa on eroja siinä sisällössä mutta valitsemalla oikean tuotteen, se tosiaan on samaa kuin R123a.

        Noniin, sitten vielä ajatus/kirjoitusvirhe noissa numeroissa... Eli ei 123a vaan 134a.

        Pahoittelen hässäkkää, teen tässä samalla muita hommia niin ei ole ajatus ihan 100% mukana tässä.


    • Anonyymi

      Nyt on huomioitava, että kysymyksessä on F-kaasu eli fluorattu kasvihuonekaasu, jota käytetään pääosin kylmä- ja ilmastointilaitteissa.
      Näitä kaasuja myydään vain vastuun täyttävälle yrityksille. Tarkoittaa myös sitä, että liikkeestä täytyy löytyä lakisääteinen vastuuhenkilö ja tai asentaja.
      Vastuuhenkilö vastaa siitä, että liike tekee täytön sääntöjen mukaisesti. Vastuuhenkilön koulutus on sellainen, että hänelläkin on täyttöoikeus.
      Nämä kylmäspraypullot ovat aivan toinen asia. Nämä ei sisällä F-kaasua.
      Käyttökin on toisenlainen.

      • Anonyymi

        https://www.lyreco.com/webshop/FIFI/wave-palamaton-paineilma-400ml-product-000000000009847882.html

        "Käytetty kaasu on palamaton tetrafluorietaani."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tetrafluorietaani

        "Aineesta käytetään myös nimiä norfluraani, CFC-134a ja R-134a. Sitä käytetään kylmäaineena ja ponnekaasuna."

        "Nämä kylmäspraypullot ovat aivan toinen asia. Nämä ei sisällä F-kaasua.
        Käyttökin on toisenlainen."

        Mikä noissa spraypullossa olevissa aineissa sitten on SE asia miksi se ei olisi F-kaasua? Aineen kuitenkin väitetään olevan samaa ja se toimii kylmäkoneissa tuosta spraypullostakin otettuna. Missä se ero on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.lyreco.com/webshop/FIFI/wave-palamaton-paineilma-400ml-product-000000000009847882.html

        "Käytetty kaasu on palamaton tetrafluorietaani."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tetrafluorietaani

        "Aineesta käytetään myös nimiä norfluraani, CFC-134a ja R-134a. Sitä käytetään kylmäaineena ja ponnekaasuna."

        "Nämä kylmäspraypullot ovat aivan toinen asia. Nämä ei sisällä F-kaasua.
        Käyttökin on toisenlainen."

        Mikä noissa spraypullossa olevissa aineissa sitten on SE asia miksi se ei olisi F-kaasua? Aineen kuitenkin väitetään olevan samaa ja se toimii kylmäkoneissa tuosta spraypullostakin otettuna. Missä se ero on?

        KORJAUS ÄSKEISEEN

        Tuo tuote ei ollut R134a:ta mutta tämä on:

        http://tullinpultti.fi/files/2013/11/AT-3416-palamaton-paineilma.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe