Honda 20 hv moottorissa on kaksi kappaletta jäähdytysveden juorureikiä. Kiinnitin huomiota, että vain toisesta tulee vettä kun moottori käy.
Osaako kukaan kertoa, että miksi juorureikiä on kaksi ja miksi vain toisesta tulee vettä?
Jäähdytysveden juorureijät
21
1606
Vastaukset
- Anonyymi
Vain päiväntasaajalla tulee molemmista rei'istä vettä.
Coriolis-voima kääntää veden pyörteen niin, että pohjoisella pallonpuoliskolla vesi tulee toisesta ja eteläisellä toisesta reiästä. Reikiä on pakko olla kaksi, ettei tarvitse tehdä eri moottoreita eri alueille.- Anonyymi
Tiedän asiasta täysin yhtä vähän, mutta minun moottorissa se ainukainenkin reikä tahtoo mennä tukkoon. Merivesi on näköjään niin leväistä,että reikä täytyy rassata vähän väliä auki. Voisiko se toinen reikä olla yksinkertaisesti tukossa? Se, että miksi niitä on kaksi jää edelleen epäselväksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän asiasta täysin yhtä vähän, mutta minun moottorissa se ainukainenkin reikä tahtoo mennä tukkoon. Merivesi on näköjään niin leväistä,että reikä täytyy rassata vähän väliä auki. Voisiko se toinen reikä olla yksinkertaisesti tukossa? Se, että miksi niitä on kaksi jää edelleen epäselväksi
Kiinnostaisi kyllä, että miksi niitä on kaksi. Ei kai Honda niitä siihen turhaan ole laittanut.
Aloittaja
- Anonyymi
Ei siitä toisesta kuulukaan tulla vettä. Minunkin hondasta vain toisesta tulee.
- Anonyymi
Kyllä niistä molemmista pitää vettä tulla, jos niitä kaksi on. Eihän siinä muuten ole mitään järkeä varustaa moottoria kahdella reijällä
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä niistä molemmista pitää vettä tulla, jos niitä kaksi on. Eihän siinä muuten ole mitään järkeä varustaa moottoria kahdella reijällä
Hyvin vähän moottoreista tiedän mutta tulee mieleen voisiko se toinen reikä olla jonkun ohituskanavan reikä?
Eli, jos varsinainen jäähdytyskanava menee tukkoon aukeaa joku paineventtiili jonka kautta jäähdytysvesi alkaa kiertää varakanavassa.
- Anonyymi
Voiko olla niin fiksusti, että reiän voi valita niin, että se on parhaiten näkyvillä?
- Anonyymi
Ota ohjekirja käteen ja perehdy siihen. Sen jälkeen saat otettua kopan pois. Sitten voit katsoa meneekö toiseen reikään letkua vai ei. Jos ei mene, siitä tuskin tulee vettäkään.
Sen jälkeen voit huuhdella jäähdytysjärjestelmän vedellä niin, että juorureikäkin puhdistuu ja ongelmat ovat kuin poispyyhkäistyt.
Avainsana: ohjekirja (löytyy myös netistä).- Anonyymi
https://www.honda.co.jp/ownersmanual/pdf/power/marine/BF15D2010_web.pdf?genpo=OYBrandt&model=BF15D
Täältä löytyy ohje, mutta sielläkään ei puhuta kahdesta reijästä mitään - Anonyymi
"Sen jälkeen voit huuhdella jäähdytysjärjestelmän vedellä niin, että juorureikäkin puhdistuu ja ongelmat ovat kuin poispyyhkäistyt."
Onko yleinen ohje, että moottori pitäisi huuhdella (sisäisesti) puhtaalla vedellä aina kun on ajettu suolaisessa, mutaisessa tai muuten likaisessa vedessä? Omassa moottorissa on jopa liitäntä puutarhaletkulle tarkoitusta varten.
Aika vähän venesatamissa näkyy moottorinpesijöitä ajon jälkeen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sen jälkeen voit huuhdella jäähdytysjärjestelmän vedellä niin, että juorureikäkin puhdistuu ja ongelmat ovat kuin poispyyhkäistyt."
Onko yleinen ohje, että moottori pitäisi huuhdella (sisäisesti) puhtaalla vedellä aina kun on ajettu suolaisessa, mutaisessa tai muuten likaisessa vedessä? Omassa moottorissa on jopa liitäntä puutarhaletkulle tarkoitusta varten.
Aika vähän venesatamissa näkyy moottorinpesijöitä ajon jälkeen...Kyse on vain järjenkäytöstä.
Jos systeemi on niin likainen, että juorureikäkin menee tukkoon, niin ei ole rakettitiedettä ajatella, että se on hyvä puhdistaa riippumatta siitä mitä muut tekee. Anonyymi kirjoitti:
"Sen jälkeen voit huuhdella jäähdytysjärjestelmän vedellä niin, että juorureikäkin puhdistuu ja ongelmat ovat kuin poispyyhkäistyt."
Onko yleinen ohje, että moottori pitäisi huuhdella (sisäisesti) puhtaalla vedellä aina kun on ajettu suolaisessa, mutaisessa tai muuten likaisessa vedessä? Omassa moottorissa on jopa liitäntä puutarhaletkulle tarkoitusta varten.
Aika vähän venesatamissa näkyy moottorinpesijöitä ajon jälkeen...Meidän vanhassa OMC koneessa oli huoltokirjassa näytetty mistä moottori ja perävetolaite pitää huuhdella (makealla vedellä) ajon jälkeen. Luulen että tämä liittyi jenkkien huomattavasti suolaisempaan veteen ja pidentämään laitteiden ikää.
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Meidän vanhassa OMC koneessa oli huoltokirjassa näytetty mistä moottori ja perävetolaite pitää huuhdella (makealla vedellä) ajon jälkeen. Luulen että tämä liittyi jenkkien huomattavasti suolaisempaan veteen ja pidentämään laitteiden ikää.
Kappas, kyse on nimenomaan uudesta "OMC"-moottorista, jossa on puutarhaletkuliitäntä: juorureiän ulostulossa on 3/4" kierre puutarhaletkua tai pikaliitintä varten. Vastavirtahuuhtelu painevedellä lienee aika tehokas tapa hoitaa epäpuhtaudet jäähdytyskanavista jorpakkoon?
Anonyymi kirjoitti:
Kappas, kyse on nimenomaan uudesta "OMC"-moottorista, jossa on puutarhaletkuliitäntä: juorureiän ulostulossa on 3/4" kierre puutarhaletkua tai pikaliitintä varten. Vastavirtahuuhtelu painevedellä lienee aika tehokas tapa hoitaa epäpuhtaudet jäähdytyskanavista jorpakkoon?
Meillä oli sisäperäkone mutta sama puutarhaletkuliitäntä. Voi olla mainio tapa hillitä ruostumista.
Ihan vaan arvailuna jotta olisiko sitä varten että koneen pysähtyessä ilmaa pääsisi sisään jotta vesi valuisi pois.
- Anonyymi
Epäilen, ettei tämäkään ei taida olla oikea arvaus. Tuskin veden poisvalumisella olisi niin kiire, että se tarvitsisisi lisäilmareikiä. Varsinkin kun muissa merkeissä yksi reikä riittää
Jotain Hondan insinöörit ovat tässä ajatelleet, mitä tämän palstan parlamentti ei nyt tiedä. Täytynee jossain vaiheessa tutkiskella moottoria tarkemmin jospa tämäkin arvoitus sillä selviäisi
Aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäilen, ettei tämäkään ei taida olla oikea arvaus. Tuskin veden poisvalumisella olisi niin kiire, että se tarvitsisisi lisäilmareikiä. Varsinkin kun muissa merkeissä yksi reikä riittää
Jotain Hondan insinöörit ovat tässä ajatelleet, mitä tämän palstan parlamentti ei nyt tiedä. Täytynee jossain vaiheessa tutkiskella moottoria tarkemmin jospa tämäkin arvoitus sillä selviäisi
AloittajaKun tuota manuaali lukee, niin siellä kerrotaan ihan kuvan kanssa missä jäähdytysveden tarkastusreikä on ja miten sieltä tulee vettä ja mitä pitää tehdä, jos ei tule.
Kuinka paljon havainnollisempi asiasta pitäisi tehdä?
Jos siellä on reikä, joka on nuolen osoittamassa paikassa, niin se on se jäähdytysveden tarkastusreikä. Mikään muu reikä ei ole jäähdytysveden tarkastusreikä etenkään, jos se on eri paikassa kuten vaikkapa moottorin toisella puolella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tuota manuaali lukee, niin siellä kerrotaan ihan kuvan kanssa missä jäähdytysveden tarkastusreikä on ja miten sieltä tulee vettä ja mitä pitää tehdä, jos ei tule.
Kuinka paljon havainnollisempi asiasta pitäisi tehdä?
Jos siellä on reikä, joka on nuolen osoittamassa paikassa, niin se on se jäähdytysveden tarkastusreikä. Mikään muu reikä ei ole jäähdytysveden tarkastusreikä etenkään, jos se on eri paikassa kuten vaikkapa moottorin toisella puolella.Ongelma on siinä, että manuaali puhuu yhdestä reijästä ja kertoo missä se sijaitsee, mutta koneessa on kuvan osoittamassa paikassa kaksi reikää. Toisesta tulee vettä, toisesta ei. Se ihmetyttää, että miksi siitä toisesta tulee vettä hyvällä paineella, mutta toisesta ei.
Aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma on siinä, että manuaali puhuu yhdestä reijästä ja kertoo missä se sijaitsee, mutta koneessa on kuvan osoittamassa paikassa kaksi reikää. Toisesta tulee vettä, toisesta ei. Se ihmetyttää, että miksi siitä toisesta tulee vettä hyvällä paineella, mutta toisesta ei.
AloittajaSe toinen reikä ei ole juorureikä, vaikka se kovasti sinua kiinnostaakin.
Maailmass on muitakin asioita, joissa on kaksi reikää lähekkäin ilman, että ne olisivat samaa asiaa varten.
Työnnä sinne jotakin ja kerro, missä tuntuu :D
- Anonyymi
Ainakin BF15D koneessa siihen toiseen tulee letku jonka toinen pää on kiinni kaasarin kohokammion pohjassa. Jonkinlainen ylivuotoputki? Vettä siitä ei kuulukaan tulla. Ja normaalisti ei kaiketi mitään muutakaan.
- Anonyymi
Juurikin näin. Huoltokäsikirjan mukaan kohokammion pohjassa on tyhjennys ruuvi (nimetty 'Drain Screw'). Kun tätä ruuvia kiertää vähän matkaa auki päin, niin kohokammion saa tyhjennettyä. Tällöin neste valuu tästä juorureiän viereisestä reiästä ulos.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli439678Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.634434"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn584294Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1372786Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1192600Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1572387Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait211770Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.331517- 201367
Älä nyt ainakaan pelkää
että enää yritän lähelle. Kyllähän toisen rajoja on kunnioitettava. Olen ymmärtänyt täysin, että en kiinnosta sillä tava72940