Jäähdytysveden juorureijät

Anonyymi

Honda 20 hv moottorissa on kaksi kappaletta jäähdytysveden juorureikiä. Kiinnitin huomiota, että vain toisesta tulee vettä kun moottori käy.

Osaako kukaan kertoa, että miksi juorureikiä on kaksi ja miksi vain toisesta tulee vettä?

21

1606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vain päiväntasaajalla tulee molemmista rei'istä vettä.
      Coriolis-voima kääntää veden pyörteen niin, että pohjoisella pallonpuoliskolla vesi tulee toisesta ja eteläisellä toisesta reiästä. Reikiä on pakko olla kaksi, ettei tarvitse tehdä eri moottoreita eri alueille.

      • Anonyymi

        Tiedän asiasta täysin yhtä vähän, mutta minun moottorissa se ainukainenkin reikä tahtoo mennä tukkoon. Merivesi on näköjään niin leväistä,että reikä täytyy rassata vähän väliä auki. Voisiko se toinen reikä olla yksinkertaisesti tukossa? Se, että miksi niitä on kaksi jää edelleen epäselväksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän asiasta täysin yhtä vähän, mutta minun moottorissa se ainukainenkin reikä tahtoo mennä tukkoon. Merivesi on näköjään niin leväistä,että reikä täytyy rassata vähän väliä auki. Voisiko se toinen reikä olla yksinkertaisesti tukossa? Se, että miksi niitä on kaksi jää edelleen epäselväksi

        Kiinnostaisi kyllä, että miksi niitä on kaksi. Ei kai Honda niitä siihen turhaan ole laittanut.

        Aloittaja


    • Anonyymi

      Ei siitä toisesta kuulukaan tulla vettä. Minunkin hondasta vain toisesta tulee.

      • Anonyymi

        Kyllä niistä molemmista pitää vettä tulla, jos niitä kaksi on. Eihän siinä muuten ole mitään järkeä varustaa moottoria kahdella reijällä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niistä molemmista pitää vettä tulla, jos niitä kaksi on. Eihän siinä muuten ole mitään järkeä varustaa moottoria kahdella reijällä

        Hyvin vähän moottoreista tiedän mutta tulee mieleen voisiko se toinen reikä olla jonkun ohituskanavan reikä?

        Eli, jos varsinainen jäähdytyskanava menee tukkoon aukeaa joku paineventtiili jonka kautta jäähdytysvesi alkaa kiertää varakanavassa.


    • Anonyymi

      Voiko olla niin fiksusti, että reiän voi valita niin, että se on parhaiten näkyvillä?

    • Anonyymi

      Ota ohjekirja käteen ja perehdy siihen. Sen jälkeen saat otettua kopan pois. Sitten voit katsoa meneekö toiseen reikään letkua vai ei. Jos ei mene, siitä tuskin tulee vettäkään.

      Sen jälkeen voit huuhdella jäähdytysjärjestelmän vedellä niin, että juorureikäkin puhdistuu ja ongelmat ovat kuin poispyyhkäistyt.

      Avainsana: ohjekirja (löytyy myös netistä).

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        "Sen jälkeen voit huuhdella jäähdytysjärjestelmän vedellä niin, että juorureikäkin puhdistuu ja ongelmat ovat kuin poispyyhkäistyt."

        Onko yleinen ohje, että moottori pitäisi huuhdella (sisäisesti) puhtaalla vedellä aina kun on ajettu suolaisessa, mutaisessa tai muuten likaisessa vedessä? Omassa moottorissa on jopa liitäntä puutarhaletkulle tarkoitusta varten.

        Aika vähän venesatamissa näkyy moottorinpesijöitä ajon jälkeen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sen jälkeen voit huuhdella jäähdytysjärjestelmän vedellä niin, että juorureikäkin puhdistuu ja ongelmat ovat kuin poispyyhkäistyt."

        Onko yleinen ohje, että moottori pitäisi huuhdella (sisäisesti) puhtaalla vedellä aina kun on ajettu suolaisessa, mutaisessa tai muuten likaisessa vedessä? Omassa moottorissa on jopa liitäntä puutarhaletkulle tarkoitusta varten.

        Aika vähän venesatamissa näkyy moottorinpesijöitä ajon jälkeen...

        Kyse on vain järjenkäytöstä.
        Jos systeemi on niin likainen, että juorureikäkin menee tukkoon, niin ei ole rakettitiedettä ajatella, että se on hyvä puhdistaa riippumatta siitä mitä muut tekee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Sen jälkeen voit huuhdella jäähdytysjärjestelmän vedellä niin, että juorureikäkin puhdistuu ja ongelmat ovat kuin poispyyhkäistyt."

        Onko yleinen ohje, että moottori pitäisi huuhdella (sisäisesti) puhtaalla vedellä aina kun on ajettu suolaisessa, mutaisessa tai muuten likaisessa vedessä? Omassa moottorissa on jopa liitäntä puutarhaletkulle tarkoitusta varten.

        Aika vähän venesatamissa näkyy moottorinpesijöitä ajon jälkeen...

        Meidän vanhassa OMC koneessa oli huoltokirjassa näytetty mistä moottori ja perävetolaite pitää huuhdella (makealla vedellä) ajon jälkeen. Luulen että tämä liittyi jenkkien huomattavasti suolaisempaan veteen ja pidentämään laitteiden ikää.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Meidän vanhassa OMC koneessa oli huoltokirjassa näytetty mistä moottori ja perävetolaite pitää huuhdella (makealla vedellä) ajon jälkeen. Luulen että tämä liittyi jenkkien huomattavasti suolaisempaan veteen ja pidentämään laitteiden ikää.

        Kappas, kyse on nimenomaan uudesta "OMC"-moottorista, jossa on puutarhaletkuliitäntä: juorureiän ulostulossa on 3/4" kierre puutarhaletkua tai pikaliitintä varten. Vastavirtahuuhtelu painevedellä lienee aika tehokas tapa hoitaa epäpuhtaudet jäähdytyskanavista jorpakkoon?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kappas, kyse on nimenomaan uudesta "OMC"-moottorista, jossa on puutarhaletkuliitäntä: juorureiän ulostulossa on 3/4" kierre puutarhaletkua tai pikaliitintä varten. Vastavirtahuuhtelu painevedellä lienee aika tehokas tapa hoitaa epäpuhtaudet jäähdytyskanavista jorpakkoon?

        Meillä oli sisäperäkone mutta sama puutarhaletkuliitäntä. Voi olla mainio tapa hillitä ruostumista.


    • Ihan vaan arvailuna jotta olisiko sitä varten että koneen pysähtyessä ilmaa pääsisi sisään jotta vesi valuisi pois.

      • Anonyymi

        Epäilen, ettei tämäkään ei taida olla oikea arvaus. Tuskin veden poisvalumisella olisi niin kiire, että se tarvitsisisi lisäilmareikiä. Varsinkin kun muissa merkeissä yksi reikä riittää

        Jotain Hondan insinöörit ovat tässä ajatelleet, mitä tämän palstan parlamentti ei nyt tiedä. Täytynee jossain vaiheessa tutkiskella moottoria tarkemmin jospa tämäkin arvoitus sillä selviäisi

        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen, ettei tämäkään ei taida olla oikea arvaus. Tuskin veden poisvalumisella olisi niin kiire, että se tarvitsisisi lisäilmareikiä. Varsinkin kun muissa merkeissä yksi reikä riittää

        Jotain Hondan insinöörit ovat tässä ajatelleet, mitä tämän palstan parlamentti ei nyt tiedä. Täytynee jossain vaiheessa tutkiskella moottoria tarkemmin jospa tämäkin arvoitus sillä selviäisi

        Aloittaja

        Kun tuota manuaali lukee, niin siellä kerrotaan ihan kuvan kanssa missä jäähdytysveden tarkastusreikä on ja miten sieltä tulee vettä ja mitä pitää tehdä, jos ei tule.

        Kuinka paljon havainnollisempi asiasta pitäisi tehdä?

        Jos siellä on reikä, joka on nuolen osoittamassa paikassa, niin se on se jäähdytysveden tarkastusreikä. Mikään muu reikä ei ole jäähdytysveden tarkastusreikä etenkään, jos se on eri paikassa kuten vaikkapa moottorin toisella puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tuota manuaali lukee, niin siellä kerrotaan ihan kuvan kanssa missä jäähdytysveden tarkastusreikä on ja miten sieltä tulee vettä ja mitä pitää tehdä, jos ei tule.

        Kuinka paljon havainnollisempi asiasta pitäisi tehdä?

        Jos siellä on reikä, joka on nuolen osoittamassa paikassa, niin se on se jäähdytysveden tarkastusreikä. Mikään muu reikä ei ole jäähdytysveden tarkastusreikä etenkään, jos se on eri paikassa kuten vaikkapa moottorin toisella puolella.

        Ongelma on siinä, että manuaali puhuu yhdestä reijästä ja kertoo missä se sijaitsee, mutta koneessa on kuvan osoittamassa paikassa kaksi reikää. Toisesta tulee vettä, toisesta ei. Se ihmetyttää, että miksi siitä toisesta tulee vettä hyvällä paineella, mutta toisesta ei.

        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on siinä, että manuaali puhuu yhdestä reijästä ja kertoo missä se sijaitsee, mutta koneessa on kuvan osoittamassa paikassa kaksi reikää. Toisesta tulee vettä, toisesta ei. Se ihmetyttää, että miksi siitä toisesta tulee vettä hyvällä paineella, mutta toisesta ei.

        Aloittaja

        Se toinen reikä ei ole juorureikä, vaikka se kovasti sinua kiinnostaakin.
        Maailmass on muitakin asioita, joissa on kaksi reikää lähekkäin ilman, että ne olisivat samaa asiaa varten.


        Työnnä sinne jotakin ja kerro, missä tuntuu :D


    • Anonyymi

      Ainakin BF15D koneessa siihen toiseen tulee letku jonka toinen pää on kiinni kaasarin kohokammion pohjassa. Jonkinlainen ylivuotoputki? Vettä siitä ei kuulukaan tulla. Ja normaalisti ei kaiketi mitään muutakaan.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Huoltokäsikirjan mukaan kohokammion pohjassa on tyhjennys ruuvi (nimetty 'Drain Screw'). Kun tätä ruuvia kiertää vähän matkaa auki päin, niin kohokammion saa tyhjennettyä. Tällöin neste valuu tästä juorureiän viereisestä reiästä ulos.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      43
      9678
    2. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

      Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      63
      4434
    3. "Mä elän vieläkin"

      Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      58
      4294
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

      Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      137
      2786
    5. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      119
      2600
    6. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

      Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      157
      2387
    7. Miten ikinä kelpaisin sulle

      Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      21
      1770
    8. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

      Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      33
      1517
    9. Milloin näit kaivattusi edellisen kerran?

      Olitteko juttusilla vai sivusta vain? Miten reagoit?
      Ikävä
      20
      1367
    10. Älä nyt ainakaan pelkää

      että enää yritän lähelle. Kyllähän toisen rajoja on kunnioitettava. Olen ymmärtänyt täysin, että en kiinnosta sillä tava
      Ikävä
      72
      940
    Aihe