Gallup alkoholinkäytöstä

Anonyymi

Teen tällaista tutkimusta, ja olisin kiitollinen jos voisitte suoda kallista aikaanne muutamaksi minuutiksi vastataksenne muutamiin kysymyksiin.

Ryyppäämisestä: Miksi?

Miksi ryyppäät? Miksi et lopeta? Oletko yrittänyt?

Itse lopetin n. 20v sitten. Aloitin 12 vanhana, kuten 99% kaveripiiristäkin. Kotona ryypättiin sisällä, molemmat vanhemmat. Joka paikassa ryypättiin. Oli suorastaan epäkohteliasta jos jossain EI saanut ryypätä.

Helppoa se ei ollut ja irtipääsemisestä (ihan aikuisten oikeasti et pysty sanomaan En ryyppää enää ikinä) meni monta vuotta. Epäonnistumisia oli varmaan 50 :)

Nykyään on lääkkeet, korvaushoidot ja juuri missään ei saa ryypätä. Miksi siis ryyppäät?

t. Oolofi-83

41

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole koskaan löytänyt "tarkoitustani tällä pallolla". Ei intohimoa työhöni, ei harrastuksiin, ei ihmisiin.

      Sitten pikkuhiljaa aloin juoda enemmän. Kun juominen oli jokapäiväistä, vähän huolestuin ja yritin pari kertaa lopettaa.
      Eipä se olo kuivin suin ollut sen häävimpää.

      Nykyään joka ilta otan vähän häppää. Se rauhoittaa ja auttaa unohtamaan sen elämän merkityksettömyyden tunteen.

      Existence is punishment

      • Anonyymi

        Tuo voisi olla minun kirjoittamani. Muut valittelevat sitä että eivät saaneet sitä mitä halusivat elämältä. Minä taas koskaan en edes tiennyt mitä voisin haluta elämältä.


      • Anonyymi

        " [alkoholi] rauhoittaa ja auttaa unohtamaan elämän merkityksettömyyden tunteen. "

        Tämän takia itsekin rupesin alkoholistiksi. Samassa veneessä ollaan kaikki tällä palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo voisi olla minun kirjoittamani. Muut valittelevat sitä että eivät saaneet sitä mitä halusivat elämältä. Minä taas koskaan en edes tiennyt mitä voisin haluta elämältä.

        En voi sanoa, että olisin iloinen, että jaat tunteeni, mutta otan osaa.

        Vähän se lämmittä, että joku muukin kamppailee samojen asioiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " [alkoholi] rauhoittaa ja auttaa unohtamaan elämän merkityksettömyyden tunteen. "

        Tämän takia itsekin rupesin alkoholistiksi. Samassa veneessä ollaan kaikki tällä palstalla.

        Ei olla. Älä koskaan identifioidu alkoholistiksi! Silloin et jätä itsellesi vaihtoehtoja.

        Olet Seppo (nimi muutettu) ja voit tehdä mitä haluat. Juot tai et juo.

        Mutta älä ole alkoholisti, ole Seppo!


    • Anonyymi

      Tuota... Oikeastaan otan vain vähän, levähtääkseni ja rentoutuakseni, tai virkistäytyäkseni.

      Se johtaa toisinaan siihen, että vedänkin vähitellen melkoiset perseet olalle. Tottakai vaivihkaa olosuhteet ovat myös jotenkin "suotuisat" juomiselle. Aikataulut sallivat (vaikkeivät ehkä edes täysin sallikaan), ja niin edelleen.

      Haen juomisesta vapautumista ja aitoutta. Muu elämä ei niitä suo. Eikä kyllä lopulta juuri suo juominenkaan.

      Toiseksi juon samalla myös yksinäisyyteen. En silti juuri jaksa tai välitä solmia pysyviä suhteita ihmisiin juodessa. Selvin päin se on toki vielä mahdottomampaa monin tavoin.

      Juomista edesauttaa se, että olen juonut aina rankasti, oppinut sen myös nuorena.

      Syvempiä taustoja en availe sen enempää, niihin menisi liian pitkään.

      • Anonyymi

        ...En oikeasti ole yrittänyt lopettaa. Mutta voi olla, että koitan tehdä niin.


    • Anonyymi

      Olin vuosikaudet viikonloppujuoppo. Kun perjantaisin, illansuussa ajelin kotiin, hörppäsin loppukilometreillä ja autotallissa valkkaripullon. Sisällä asunnossa muutama terävä ja illan mittaan viiniä.
      Lauantaisin puolelta päivin alkaen olutta, illemmalla teräviä.
      Sunnuntaina viiniä. Joskus teräviäkin niin myöhään, että maanatai aamuisin olisin ollut tienpäällä rattijuoppo.
      Arkipäivinä en juonut mitään.
      57v alkaen ryyppäsin 3 vuotta jokapäiväisesti alkaen puolen päivän tienoissa.
      3:n vuoden jälkeen ei enää mikään huvittanut ja terveyskin alkoi reistaamaan. Verenpaine pilvissä.

      Tuon jälkeen viimeiset 15 vuotta olen ollut tuurijuoppo. Suomessa kuntoilen ja olen täysin taitis. Espanjassa dokaan päivittäin aamu 9:stä alkaen. Reilu paukku brandyä ja tasainen jatko. Tämä 4 - 6 viikkoa kahdesti vuodessa. Muut reisut menevät hillitymmin.

      Kotona ollessa edes olut ei kiinnosta. Reisuissa ollessa tissuttelu vaan kuuluu kuvioihin. Mitään haittaa tai häiriötä ei tavastani ole ollut.
      Kuntoni ja terveyteni ovat hyvät. Ei sitä kehnokuntoinen, sairaalloinen ukko kestäisikään esimerkiksi erään AI risteilyn nautiskelua.
      6:n vuorokauden aikana rannekkeeseeni kirjaantui 65 paukkua mutta siinä olivat mukana myös oluet ( 0,85l ) ja viinit ( 12cl ). Lisäksi satamapaikoissa arviolta 30 yksikköä. Oluet "tavallisia" ja paukut 4cl.

      Varsinaista hinkua alkoon ei ole. On vaan tapa.
      Niiden kolmen "putkivuoden" aikana oli ainakin kerran kuukaudessa tilanne jossa kuljetin vaimoni labrakokeisiin enkä silloin edellisenä päivänä ryypännyt.

      • Anonyymi

        Sinun olisi pitänyt mennä itse niihin labra-kokeisiin , eikä vaimosi.
        Opin jo vuosia sitten viettämään etelänmatkani täysin tipattomina .
        Huomasin , että niistä saa paljon enemmän irti , kun siellä
        on selvinpäin .
        Et voi itse arvioida sitä, onko tavastasi ollut haittaa toisille ihmisille .
        Todennäköisesti on , mutta eihän juoppo itsestään mitään vikaa löydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun olisi pitänyt mennä itse niihin labra-kokeisiin , eikä vaimosi.
        Opin jo vuosia sitten viettämään etelänmatkani täysin tipattomina .
        Huomasin , että niistä saa paljon enemmän irti , kun siellä
        on selvinpäin .
        Et voi itse arvioida sitä, onko tavastasi ollut haittaa toisille ihmisille .
        Todennäköisesti on , mutta eihän juoppo itsestään mitään vikaa löydä.

        Vaimoni olisi huomauttanut mahdollisista häiriöistä. Suomalaisille on vaikea käsittää häiriötöntä alkoholin käyttöä!
        Oma tapani, hiljalleen mutta pitkään ja välillä syöden jäkevästi, ei nosta päihtymyspiikkiä mutta on kuitenkin epäterveellistä koska alkon kokonaismäärä nousee huomaamatta.

        Nuo pitemmät etelän matkamme eivät oikeastaan ole "matkoja" vaan oleilua Espanjan asunnollamme.
        Pisimmät yhtäjaksoiset ajat olivat 3kk:n jaksoja mutta vaimoni geneettinen verisyöpä vaatii kontrollit kotimaassa 4 - 6:n viikon välein

        Oma tilanteeni tarkistetaan 3kk:n välein mutta alkolla ei ole siihen osuutta

        6:n viikon päivittäisen tissuttelun jälkeen maksani ALAT lukema vetelee lähellä 300:aa joka ei tippaiitan mukaan ole vielä hälyttävä.
        6:ssa viikossa se laskee alle viitearvon ylärajan, 50:n. Viimeeksi lukema oli 40.
        Hemoglobeiini laskee alle 160:n. 157 - 159 kun ennen "kuuria se on 161 < 167.

        Ps. Syömisestä huolimatta paino laskee "kkurin aikana 3 - 4kg. Ikävä kyllä, vyötärömitta ei pienenyhtään. Lihasta katoaa reisistä, pakaroista ja selästä.


      • Anonyymi

        Reilu paukku brandya korvataan parilla kupillisella aamukahvia.
        Aamukipinä jää ottamatta ja selvä päivä saattaa venyä jopa iltaan asti .
        Vaimosi ei huomauttele mahdollisista häiriöistä sillä
        hän ymmärtää sen olevan hyödytöntä.
        Hyvällä silmällä ja positiivisesti kokeileppas joskus reissua
        kokonaan ilman A:ta ja yllätyt .
        Aluksi on todella vaikeaa keksiä mitään järkevää tekemistä
        tissuttelun tilalle .
        Viinakaupan ohi käveleminen vaatii todellista lujuutta.

        Säännöllinen aamulenkki , uinti , kirjojen lukeminen, autoilu
        , kauppojen kiertäminen (viinakaupan ohittaminen) , netti
        ovat harrastuksia , jotka onnistuvat hyvin Espanjassakin
        ilman A:ta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reilu paukku brandya korvataan parilla kupillisella aamukahvia.
        Aamukipinä jää ottamatta ja selvä päivä saattaa venyä jopa iltaan asti .
        Vaimosi ei huomauttele mahdollisista häiriöistä sillä
        hän ymmärtää sen olevan hyödytöntä.
        Hyvällä silmällä ja positiivisesti kokeileppas joskus reissua
        kokonaan ilman A:ta ja yllätyt .
        Aluksi on todella vaikeaa keksiä mitään järkevää tekemistä
        tissuttelun tilalle .
        Viinakaupan ohi käveleminen vaatii todellista lujuutta.

        Säännöllinen aamulenkki , uinti , kirjojen lukeminen, autoilu
        , kauppojen kiertäminen (viinakaupan ohittaminen) , netti
        ovat harrastuksia , jotka onnistuvat hyvin Espanjassakin
        ilman A:ta .

        Kiitoksia opastuksesta mutta pettymykseksesi minun on sanottava, ettei tuossa ole mitään uutta.

        Aamulenkki, tosin vain noin 4km, on vakiomme. Lounaan jälkeen lukeminen kuuluu harrastuksiimme. Autoilu ei. Ei ole tarvetta.
        Uinti on vähentynyt ja lämpörajat kaventuneet.
        Kauppojen kiertely on vaimoni juttu. Minä teen vain ruokaostokset.
        Netistä luemme vain suomalaiset lehdet.
        Unohdin mainita, että käyn siellä salilla vaihtelevasti. Hölmökin tajuaa, että yksi kunnon salipäivä vaatii kolme alkotonta päivää jos haluaa siitä täyden hyödyn.

        Miten luulisit esimerkiksi asunnon remontoinnin sujuvan kännissä? Pieni pohjavire ei haittaa tippaakaan.

        Tätä nyt olemme opetelleet 33 vuotta.


      • Anonyymi

        Sittenhän tämä A-asia on kohdaltasi kodiksessa .
        Miksi tehdä maksakokeita , jos ei epäilytä ?
        Kun naamataulu ja silmänvalkuaiset muuttuvat
        sinapin keltaisiksi kannattaa kuitenkin joku testi
        käydä otattamassa varmuuden vuoksi.
        Ennen lopullista laagiasi ryhdyt haisemaan
        , kuin vanhentunut joulukinkku .
        Kaipa se on sitä ruumiiksi muuttumista
        juuri ennen kuolemaa, eikä 3promillen kännikään
        estä bodysi mätänemistä matkalla ikuiseen elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sittenhän tämä A-asia on kohdaltasi kodiksessa .
        Miksi tehdä maksakokeita , jos ei epäilytä ?
        Kun naamataulu ja silmänvalkuaiset muuttuvat
        sinapin keltaisiksi kannattaa kuitenkin joku testi
        käydä otattamassa varmuuden vuoksi.
        Ennen lopullista laagiasi ryhdyt haisemaan
        , kuin vanhentunut joulukinkku .
        Kaipa se on sitä ruumiiksi muuttumista
        juuri ennen kuolemaa, eikä 3promillen kännikään
        estä bodysi mätänemistä matkalla ikuiseen elämään.

        Käyn kerran vuodessa mittavammassa tarkastuksessa jossa on mukana myös maksan P-ALAT ja P_ASAT arvot. Lähteestä riippuen niiden viitearvoalueet vaihtelevat hieman.

        Pakoputkeani lyhennettiin 8 vuotta sitten 30cm ja seurannaisia konrolloidaan 3kk:n välein.
        Tuskin ehdin haisemaan koska pikaisin uhka muodostuu vatsavaltimon laajentumasta ja vastaava paisuma tappoi isäni 62 vuotisena. Jos en ole leikkaavan sairaalan parkkipaikalla niin en kuulemma ehdi leikkauspöydälle.

        Promilleista en tiedä paljoakaan. Kerran puhalsin 2,4 eikä ollut vaikeutta laskea 100:sta alaspäin 3 vphentäen. En sammaltanut enkä horjunut. Pollarit väittivät, että taitaa olla tottumusta.
        Täytän ian 76v enkä ryhdy hienosäätämään loppuvuosiani vaan otan niistä irti kaiken minkä saan. Kaiken irtisaaminen ei salli liikaa dokaamista mutta siedettävä taso on mukavaa. Suurimman uhkan muodotaa mieskunnon säilyttäminen. Se edellyttää kohtuutta alkossa.


    • Anonyymi

      Katkaisen liian miettimisen, joku asia alkaa kiertää päässä, eikä oikein lähde pois, mieluummin suurenee. Kun sitten otan illalla muutaman paukun, puhun se asian itselleni ja aamulla se on vähäisempi tai ei ollenkaan, olen myös saattanut keksiä siihen uuden näkökannan ja sen myötä kevyemmän suhtautumisen.
      Katkaisen touhuamisputken, nyt teen tuon, vielä on 10 min - teen tuona, ja tuonkin vielä, tätä lähes täydellisyyttä kestää muutama päivä. Toiset ehkä sellaisen myötä saavat migreenin, minä en sairasta, mutta minä otan muutaman paukun ja ikään kuin alan aamulla elämän alusta.
      Kun "kaikki on tehty", palkitsen itseni viinillä, kävelen huoneesta toiseen, tunnen itseni vapaaksi ja onnelliseksi, saan sisustus- , maalaus- ja korjausideoita. Osa toteutuu aikanaan, osa ei koska ovat liian vaikeita, osa on ihan pöllöjä.
      Kirjoitan ajatelmia paperille, aamulla osan laitan roskiin - ne pöllöt, osan kaappiin, lapset voi lukea aikanaan elämästäni jos kiinnostaa.
      Pari dramaattista tapahtumaa on pukannut elämässä eteen yhtäkkiä. On tuntunut että nyt en kestä. Silloin olen kurnaissut pullosta joitakin isoja ryyppyjä, istunut turtana, aivot seisahtuneena. Aamulla krapulasta selvittyäni olen alkanut miettiä, miten räpistelen takaisin elämään. Luulen että jollen ottaisi känniä tähän tilaan, joutuisin psykoosiin, en ole koskaan joutunut.
      Kiinnostaaks aloittajaa ihan tosissaan tällainen?

      • Anonyymi

        Tuttua! Onkohan tämä joku autismin tai ylisuorittamisen muoto?
        Koko päivän painat kuin duracell-pupu, aivot täynnä ideoita ja illalla tankkaat itsesi alkoholilla.
        Kauankohan tätä elämäntapaa voi noudattaa..?


    • Anonyymi

      Meikä ei ymmärrä, miten kierrätte S24:sen poistorobotin, vaikka itsekin olen ohjelmoija. Mun scripti olisi poistanut vain pelkät häiriköinnit.

      -Kylmis

      • Anonyymi

        Jos nyt rehellisiä ollaan, niin en kierrä sitä millään tavalla, se ei vain reagoi älykkäisiin kirjoituksiini.. En ole ohjelmoinut 15 vuoteen enkä sitä ennenkään ollut kummoinen.

        Olisiko buginen poistosofta itse syyllinen?
        Asd


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt rehellisiä ollaan, niin en kierrä sitä millään tavalla, se ei vain reagoi älykkäisiin kirjoituksiini.. En ole ohjelmoinut 15 vuoteen enkä sitä ennenkään ollut kummoinen.

        Olisiko buginen poistosofta itse syyllinen?
        Asd

        Tarkoitan uuden viestiketjun luomista. Vaikka aloitukseni olisi kuinka harkittu, hiottu ja tasokas, se poistuu sekunneissa.

        -Kylmis


    • Anonyymi

      Otin alkoholia ja noin 30 kertaa tuli poliisi ja vei putkaan.
      Aloin ymmärtää että alkoholi ei sovi minulle.
      Lopetin käytön kokonaan.

    • Mikä tutkimuksen fokus on? Kenen käyttöön se tulee?

    • Anonyymi

      Yyterin junaoperaatio onnistui yli odotusten, jatkoa suunnitellen nobetölkkin lomassa!

    • Anonyymi

      Ei voi ryypätä kun maksan gt oli hieman yli sata ja kortti hyllyllä tämän vuoksi. Toisaalta tuohon sataseen ei mahdu holia vaan ylipainoa ja lääkkeitä Eli seuraavat kännit kun kortti on taskussa. Näin loogista se on.

    • Anonyymi

      Suurkuluttajien ja alkoholistien aivot ovat liuenneet nopeasti nuorella iällä. Heidän raitistelunsa vain lisää yhteiskunnan huollettavien määrää, koska liukopäät entiset deekut sopivat låhinnä kesälampaiksi tai auranmerkeiksi. Viina-ale vähentää aina pitkällä kusella veronmaksajien kuluja.
      Hilpeä Suntio kasvattaa raitistuneista puiston sedistä syöttöporsaita ja kinkut maistuvat kypsälle rusinaiselle brändylle, joskus myös sonnalle.

    • Anonyymi

      Son.taseppojen CV
      Saastuttaa Suomea noroviruksella
      Spämmää "hauskoilla" ribuljutuilla netin täyteen
      Asuu kuutiossa
      Edesauttaa pirkka-oluen myyntiä

    • Anonyymi

      Onko tissu vielä hengissä, entä mitä kylmikselle ja santulle kuuluu?

      • Anonyymi

        Minä ja Saunis ollaan säännöllisesti tekemisissä ihan IRL, mutta ainakaan meikällä ei ole minkäänlaista hajuakaan, mitä Tissulle kuuluu. Onko tosiaan edes hengissä?

        -Kylmis


    • Anonyymi

      Kuinka paljon ja kuinka monelle ehtii sontaseppo aiheuttaa kustannuksia ja vaivaa elämänsä aikana? Summa on valtava.
      Kun katsoo näitä puistojen ja katujen törkyturpia, joita välillä kuntoutetaan katkoilla, että jaksavat taas ryypätä veronmaksajien rahoilla, niin pahaa tekee,
      Osa dokaa asumistuella kotonaan sossun tukiaisilla kuormittaen terveyskeskuksia. Varmaan mukavaa elämää.
      Loppu voi olla ikävämpi. Osa makaa kuukausia vuoteessa ennen kuolemaa tajuissaan, kun veri ei enää hyydy, uutta verta annetaan, mutta mustelmia ja verta tihkuvia suonia olevaan potilaaseen on vaikea kohdistaa kipulääkettä eikä se enää toimi. Helvetillinen loppu. Monesti vatsa aukaistuna painekivun lievittämiseksi.

    • Anonyymi

      Monenko työtä tekevän verorahat menevät Kylmiksen ja Tissun ylöspitoon ja luksuselämään ?

      • Anonyymi

        Tissu voi elää luksuselämää hoitotäteineen, mutta voi hyvänen aika jos näkisitte, miten minä elän ja kuin pienellä rahalla.

        -Kylmis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tissu voi elää luksuselämää hoitotäteineen, mutta voi hyvänen aika jos näkisitte, miten minä elän ja kuin pienellä rahalla.

        -Kylmis

        Eikö Kylmis ole erakko ja askeetikko? Tissu taas elää verovaroilla kuin kuningas, vaikka pitääkin itseään jumalana.


    • Anonyymi

      Joutomiesten suut on yhtä hymyä, simoissa kun ollaan. Veikeä vekkuli virne alkon nurkilla, kun vähiten haiseva joutomies yrittää hakea pulloa.

      • Anonyymi

        Olisi ihanaa nähdä vanhan liiton joutomiehiä.

        Ovat meinaan jo harvinaisuuksia, ainakin Mikkelissä.

        Ostoskeskuksen ympärillä on vain nuoria sekakäyttäjiä ja sisällä maahanmuuttajia, joille ei viina maistu.


    • Anonyymi

      Paineet pursuilee niin etten kestä enää sekunttiakaan!

    • Anonyymi

      Kauheat painepärähdykset punkeavat roiskeineen ulos niin että betoniseinät kaikuvat!

    • Anonyymi

      Tissu on noIo ska, mutta Kylmis sähkyvä nero.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Uijui Kellopeli Appelsiini. Kyllä toi makaava tyyppi on Kylmis ja Tissun jengi saapuu sitä murjomaan ja nöyryyttämään.


    • Anonyymi

      Aloitan huomenna 3,5:n viikon kuurin. Aamuolut, klo9:n brandy, aamupäivän oluet.
      Iltapäivän vodkat, olutta ja viiniä väleihin fiiliksen mukaan.
      Illalla klo 18:sta alkaen brandyä.
      Koisimaan ennen klo 23:a.
      Syön sopivissa väleissä maun mukaan. Lämmin ateria klo 14:a tienoissa. Kaikissa väleissä kohtuullista närkkimistä.

      • Anonyymi

        Hyvä suunnitelma! Seuraavaksi suosittelen siirtymään viikoista kuukausiin, kuukausista vuosiin jne.

        Lopussa kiitos seisoo, vaikka ehkä mikään muu ei.


      • Anonyymi

        Hyvä suunniteIma! Seuraavaksi suositteIen siirtymään viikoista kuukausiin, kuukausista vuosiin jne.

        Lopussa kiitos seisoo, vaikka ehkä mikään muu ei...


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe