Muistitko kiittää saamastasi lahjasta?

Anonyymi

Nyt on ollut valmistumisia, häitä ym. juhlia alkukesästä, on rippijuhlia ym. Kerron tässä yleisesti muistakaa kiittää isovanhempia, kummeja ja muita, jotka teille antavat lahjan.
Monet kertovat, että ei tule edes kiitosta, jos postittaa lahjakortin, mikä siinä on niin vaikeaa? Kummit, tädit, sedät saavat mielessään arpoa, menikö perille, oliko summa liian vähän jne.
Itse kummina olen pettynyt siihen, etten saa aina kiitosta antamistani lahjoista. Ihmettelen suuresti miten useat kiittämättömät perheet vaativat huomionosoituksia heille, mutta vastaavasti unohtavat itse toimia samoin.
Kiitos, se riittää ja muutama ystävällinen sana.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia aiheesta ja
myös niiltä viestiä, miksi jäi kiittämättä?

13

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kissa kiitoksilla elää.

      • Anonyymi

        Niinhän se ikivanha kommentti sanoo. Mitä lie nyt itse tarkoitit tässä asiassa sillä?,tuliko piikki omatuntoon, vai ylimielinen asenne, jotta pitäisikö lahjasta peräti kiittää? ;) Tuo sanonta ei päde mielestäni lahjojen antamisessa ja saamisessa. Ehkä jossain muussa yhteydessä toimii. Kissahan ei tee juuri mitään sen eteen, että saa kiitoksen, eli omistajalta ruokaa, lämpöä ja hoivaa. Lahjanantaja taas ojentaa konkreettisesti saajalle jotain ja jos odottaa kiitosta, onko se väärin mielestäsi?
        Vaikka kukaan meistä ei elä pelkästään kiitoksellä, niin emme myöskään ilman sitä.


      • Anonyymi

        Nykypäivän ihmiset ovat enimmäkseen kiittämättömiä. 'Kiitos' ei kuulu heidän sanavarastoonsa. Kuten ei myöskään 'anteeksi'. Hyvät käytöstavat opitaan lapsuuskodissa. Sieltä saadaan tai ollaan saamatta ne tärkeimmät elämän eväät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se ikivanha kommentti sanoo. Mitä lie nyt itse tarkoitit tässä asiassa sillä?,tuliko piikki omatuntoon, vai ylimielinen asenne, jotta pitäisikö lahjasta peräti kiittää? ;) Tuo sanonta ei päde mielestäni lahjojen antamisessa ja saamisessa. Ehkä jossain muussa yhteydessä toimii. Kissahan ei tee juuri mitään sen eteen, että saa kiitoksen, eli omistajalta ruokaa, lämpöä ja hoivaa. Lahjanantaja taas ojentaa konkreettisesti saajalle jotain ja jos odottaa kiitosta, onko se väärin mielestäsi?
        Vaikka kukaan meistä ei elä pelkästään kiitoksellä, niin emme myöskään ilman sitä.

        Ei tullut piikkiä omaantuntooni. Kyllä, on asiallista kiittää mutta jos sinä annat tai teet jotain jollekin, teetkö sinä sitä sen takia että odotat jotain kiitosta siitä mitä olet antanut tai tehnyt? Pitääkö sinut nostaa jalustalle siitä syystä? Kuulostat hyvin huonon omantunnon omaavalta ihmiseltä, jopa narsistiselta semmoiselta. Että piti ihan uusi ketjukin avata purkaakseen omaa pettymystää. Kiitos siitä sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tullut piikkiä omaantuntooni. Kyllä, on asiallista kiittää mutta jos sinä annat tai teet jotain jollekin, teetkö sinä sitä sen takia että odotat jotain kiitosta siitä mitä olet antanut tai tehnyt? Pitääkö sinut nostaa jalustalle siitä syystä? Kuulostat hyvin huonon omantunnon omaavalta ihmiseltä, jopa narsistiselta semmoiselta. Että piti ihan uusi ketjukin avata purkaakseen omaa pettymystää. Kiitos siitä sitten.

        Kiitos vastauksestasi, hienoa, että ole osannut toimia oikein elämässäsi.
        Jos ja kun annan tai teen jollekin ns. hyvän teon, autan, ohjaan neuvon, en halua, että minua nostetaan jalustalle. En myöskään halua, että antamani asiat, (olivatpa ne sitten konkreettisia, aineellisia, hyviä tekoja jne), ne pitäisi ns. maksaa takaisin tai korvata. Jos haluan kiitoksen, minulle riittää sana: kiitos. En halua myöskään, mitään ylenpalttista vuodatusta tai useaan kertaan kiittämistä. En halua antaa sellaista kuvaa lahjan saajalle, että hän kokee olevansa minulle velkaa.
        En tiedä, onko sinulla kenties psykologian taustaa/ osaamista? Vai ihan itse koet olevasi niin viisas, että uskalla arvuutella pelkän ihan asiallisen kysymyksen esittämisen jälkeen minua narisistiksi? :D -Eiköhän siihen tarvita psykiatriset testit ja lääkärin toteamus, sellaista ei ole minulle koskaan edes ehdotettu. Vai oletko lukenut Me Naisista tms. narsistin kriteerit, joita nyt sitten sovittelet minulle? ;)
        Sinua huomio kiinnittyi tähän ketjuun, hyvä,! Haluatko aloittaa oman ketjun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, hienoa, että ole osannut toimia oikein elämässäsi.
        Jos ja kun annan tai teen jollekin ns. hyvän teon, autan, ohjaan neuvon, en halua, että minua nostetaan jalustalle. En myöskään halua, että antamani asiat, (olivatpa ne sitten konkreettisia, aineellisia, hyviä tekoja jne), ne pitäisi ns. maksaa takaisin tai korvata. Jos haluan kiitoksen, minulle riittää sana: kiitos. En halua myöskään, mitään ylenpalttista vuodatusta tai useaan kertaan kiittämistä. En halua antaa sellaista kuvaa lahjan saajalle, että hän kokee olevansa minulle velkaa.
        En tiedä, onko sinulla kenties psykologian taustaa/ osaamista? Vai ihan itse koet olevasi niin viisas, että uskalla arvuutella pelkän ihan asiallisen kysymyksen esittämisen jälkeen minua narisistiksi? :D -Eiköhän siihen tarvita psykiatriset testit ja lääkärin toteamus, sellaista ei ole minulle koskaan edes ehdotettu. Vai oletko lukenut Me Naisista tms. narsistin kriteerit, joita nyt sitten sovittelet minulle? ;)
        Sinua huomio kiinnittyi tähän ketjuun, hyvä,! Haluatko aloittaa oman ketjun?

        Anteeksi että kirjoitin ketjuusi. Nyt voit jatkaa tilitystä ihmisten kiittämättömyydestä, en häiritse sinua enää kommenteillani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi että kirjoitin ketjuusi. Nyt voit jatkaa tilitystä ihmisten kiittämättömyydestä, en häiritse sinua enää kommenteillani.

        Ei tarvitsee pyytää anteeksi, tarvitaan erilaisia näkemyksiä asioihin. Ymmärsin kuintekin pointtisi, joka varmasti monessa muussa asiassa pitää paikkansa.


    • Anonyymi

      Ihmetellyt samaa, kuinka vaikeaa on laittaa edes tekstiviesti kun kuitenkin ollaan puhelimessa kiinni melkein kokoajan.

      Myönnän kuitenkin häpeissäni, että en aina ole muistanut kiittää lahjasta, johtuu ehkä myös siitä kun en halua lahjoja.

    • Anonyymi

      En todellakaan anna uudelleen ihmiselle, joka ei osaa kiittää. Kiittäminen kuuluu sivistykseen ja siitä voi nähdä, että millainen ihminen on lahjan saajana.
      Jos ei osaa kiittää, niin ei ansaitse lahjojakaan

      • Anonyymi

        Juu, noin on. Ei kantsi lahjoa sellaisia ihmisiä jotka eivät osaa kiittää.
        Ketjun aloittajalle pisteet asiallisesta avauksesta.
        Yksi kiittämätön moukkakin mahtui mukaan horisemaan narsismista, off topic.


      • Anonyymi

        Kun on lähettänyt rahaa kymmeniä vuosia ihmiselle, alkaa epäillä, ovatko ne edes menneet perille, kun ei mitään kuulu. Anteeksi, että olen olemassa.


    • Anonyymi

      Kyllä ei se yksi sana "kiitos" ole keneltäkään pois, mutta se on tosi loukkaavaa, ellei sitä koskaan saa. Kiittämättömät eivät enää saa lahjojani, koska eivät välitä minusta sen vertaa. Kiitos kuuluu hyviin tapoihin.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/seitseman-myrkyllista-ihmistyyppia-ala-paasta-heita-elamaasi/3195432

      https://peda.net/p/anne.viitikko/Kotitalous/3htk

      Toinen tapakasvatusjuttu on, että kun lapset tulevat kylään, he eivät saa mennä kyläpaikassa kaapeille ja laatikoille ja vetää kaikkea lattialle. Minulle kävi niin kymmeniä vuosia sitten: kerran kerrostaloasuntoni oven takana oli lauma naapurien lapsia, jotka pyysivät lupaa tulla kylään. Annoin luvan tyhmyyttäni, ja hetkessä koko lauma oli laatikoillani. Je seuraavassa hetkessä ulos ovesta. Ällistyin niin paljon, etten edes saanut kerrottua naapureille, mitä lapset tekivät. Samaa olen kuullut muiltakin vanhoilta sukulaisiltani lasten käytöksestä.

    • Anonyymi

      Ne, jotka eivät osaa kiittää lahjasta, eivät osaa kiittää Jumalaakaan hyvinvoinnista, terveydestä, työpaikasta, mistään. Se kostautuu kiittämättömille. Kyllä ne kiittämättömätkin vielä oppivat kiittämään, kovien kokemusten kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe