Narsisti ystävänä?

Anonyymi

Aika paljon täällä on narsistien uhreja parisuhteen kautta, mutta onko tarinoita millainen narsisti on ollut ystävänä?

Olen vuoden tuttavuuden jälkeen päässyt narsistiksi diagnosoimastani naisesta eroon. Mikä dramaattinen vuosi olikin, täynnä manipulointiyrityksiä, valheita jotka tuli itsestään esiin, riitoja, kiukuttelua, syyllistämistä ja itsekkyyttä. Ensimmäistä kertaa törmäsin hänen kaltaiseen ihmiseen ja kaikki päättyi uskomattomaan kiusaamissyytökseen hänen puoleltaan. Juttu on levinnyt kulovalkean tavoin ympäri paikkakuntaani. Olen kiusannut tuon herkän hyvän naisen masennuksen partaalle koska olen psykopaatti ja kylmä ihminen.

Tämä kylmä ihminen määritelmä syntyi siitä että jostakin syystä näin aina hänen käytöksen läpi vaikka minulla ei aiempaa kokemusta ole tai että olisin voinut edes niputtaa oudot käyttäytymissäännöt narsismin alle. Valheet, syyllistäminen ja manipulointi -näin kaiken siltä istumalta ja menin asiasta suoraan sanomaan. Sain todeta outoa väistelyä ja sanojen vääristelyä. Se oli aina minä joka olin väärässä. Ja lopulta, koska olin parempi argumentoimaan, olin lopulta paha psykopaatti joka on kylmä ihminen joka johtaa hänen hoviksi pitämiään ihmisiä harhaan.

Jälkeenpäin tajusin tavanneeni narsistin ryyditettynä muilla ongelmilla kuten masennuksella ja kaksisuuntaisella. Maine siinä meni ja opin kyllä paljon eo. kaltaisesta täysin järjettömästä ihmisolentoa. Tavallaan oli myös kiehtova katsoa niitä täysin logiikan ulkopuolella olevia reagointitapoja ja kuinka hän luovasti vaihtoi keinoa ja taktiikkaa kun yritti löytää tapoja manipuloida minut puolelleen. Riidat sai rauhoitettua vain teeskentelemällä että nyt se onnistui, uskon sinua.

Kyllä oli rankkaa vääntää joka asiasta vuosi ja yrittää saada neiti tilille sanomisistaan ja virheistään (vedimme yhdessä yhtä faceryhmää). Ei sellaista ollutkaan kuin hänen virhe vaikka tapahtui mitä. Kun hänen masennus sai otteen 4kk tekemisen jälkeen, sekin oli mun syy kun olin ollut niin ”ilkeä” kun yritin väittää että hän oli tehnyt jotain virheitä. Vähemmästäkin menee itsetunto ja ammattiylpeys.

Mun onni tässä tapauksessa taisi olla se että olen syntyjään varovainen ihminen. Mukavankin ihmisen kanssa ottaa paljon aikaa ennenkuin luotan niin paljon että avaudun ja olen henkilökohtainen ystävyydessä. Narsistille vuosi ei riittänyt kun hänen piirteet alkoivat jo nostaa päätään ja keksin pitää itseni etäänä.

Teillä joilla huonompi tuuri, millainen narsisti on vuosikausien ystävänä tai lapsena?

9

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai niitä on eritasoisia.

      Kyllä lähipiireissäni on ollut narsisteja, muuten kuin puolisona. Olisin myös ehkä sitä mieltä, että suhteet ja kokemiset vaihtuvat ajan ja muuttuvien tilanteiden mukaan - pitkässä juoksussa siis.

      Narsistisen ihmisen kanssa aikaa vietettyään tuntee olonsa pahaksi, noin tiivistettynä. On se tuskaisaa, ja aika tyhjää. Ero on valtava siihen, kun saa jakaa hetkiä ihmisten kanssa, jotka kykenevät rikkaaseen vastavuoroisuuteen...

    • Anonyymi

      Mulla kanssa yksi ystävänä pitämäni henkilö omasi useita narsistisia piirteitä. Itselläni tuli aina paha olla kun olin hänen kanssaan tekemisissä. Hän oli aivan täynnä itseään, ei koskaan kuunnellut mitä hänelle yritti puhua. Hän ei kestänyt pätkääkään arvostelua. Aina tuli riitaa jokaisen muun kanssa oli hän missä tahansa, vaikka baarissa. Puhui jatkuvasti vaan omia asioita, ei ottanut ketään muita huomioon. Oli täysin empatiakyvytön. Loppujen lopuksi lakkasin olemasta tekemisissä hänen kanssaan, ja niin on tehnyt moni muukin yhteinen tuttumme.

    • Anonyymi

      Tutustuimme ja ystävystyimme nuorena, joten silloin nyt en osannut mitään epäillä. Muistan kuitenkin, että jo aika varhaisessa vaiheessa pidin häntä aika itsekeskeisenä ja huomionhakuisena, jutut piti aina jollakin tapaa liittyä häneen. Aina muissa oli jotakin vikaa ja aina häntä syrjittiin minne tahansa hän menikin. Tutustui helposti uusiin ihmisiin ja esim. meidän tuttavuus syventyi ystävyydeksi todella nopeasti.

      Yhtä nopeasti kuin hän tutustui uusiin ihmisiin, niin hän myös jätti ihmisiä elämästään, sanomatta näille sanaakaan. Roikotti siis ihmisiä, kertomatta näille suoraan ettei halua olla tekemisissä. Itse olin nuorempana aika hiljainen hissukka, täydellinen ystävä hänelle siis. Toimin lähinnä hänen yleisönään. Myös todella herkkänahkainen ja heijasti aina kaikki asiat itseensä. Vasta reilun vuosikymmenen jälkeen osasin voimakkaammin kyseenalaistaa ystävyyttä.

    • Anonyymi

      En tietääkseni ole narsistin ystävä, mutta todellakin olen joskus tullut sotketuksi narsistin ja hänen ystäväpiiirinsä asioihin.

      Narsistille oli tärkeää antaa itsestään ihana vaikutelma kaikille. Jokaiselle henkilökohtaisesti räätälöity esitys upposi ihmisiin yleensä täydellisesti. Itse halusin pitää tyyppiin etäisyyttä, koska huomasin totuuden muuntelua. Tuli tunne, että hän esiintyi kuin näyttelijä näyttämöllä. Hänellä oli myös yleisönsä, joka jaksoi ihastella ja jumaloida häntä. Jossain kohtaa eräs hänen ystävistään kysyi minulta mielipidettä rahaan liittyvässä jutussa. Paljastui, että narsisti huijasi häntä.

      Narsisti levitti minusta kehittelemiään juttuja ympäriinsä. Vihjasi, että olen varas ja valehtelija eli heijasti minuun omat tekosensa. Suurin osa näistä jutuista on paljastunut minulle vasta vuosien päästä. Vaikka hän oli rötvännyt maineeni, hän esitti kasvokkain vielä mukavaa tyyppiä. Sitten hän vaihtoi taktiikkaa ja esitti suoran uhkauksen. Fyysisesti kimppuun tuo keski-ikäinen nainen ei koskaan käynyt, vaan teki tuhoja suhteillaan ja puheillaan. Laitteli tekaistuja huonoja asiakaspalautteita minun ja läheisteni työpaikoille. Tuo "herttainen" rouva teki edessäni sylkemiseleitä ja solvasi sanallisesti.

      Myöhemmin kuulin, että saman käsittelyn kokivat kaikki muutkin, jotka eivät olleet kyseiselle muijalle mieleen. Hänen läheisimmät ystävänsä päätyivät lopulta hänen vihamiehikseen huomattuaan tulleensa jotenkin huijatuiksi. Narsistin ympärillä pyörii jatkuvasti jonkinlainen seurapiiri vaihtuvalla kokoonpanolla.

    • Anonyymi

      Mulla oli kerran narsisti ystävänä. Oli aiemmin riesa, mutta nyt hyvä ystävä olikin hän. Piti vaan luopua ystävästä lopulta. Suhteemme päättyi. Haju kävi voimille. Dumppasin suolle. Haiskoon rauhassa!

    • Anonyymi

      Kyllä kokemusta löytyy. Ei ole ollut aijemmin kokemusta mistään kyseisestä, enkä narsistisiin piirteisiin ole tutustunut tätä aijemmin.

      Olemme tienneet toisemme aina ja olleet vain hyvän päivän tuttuja. Mutta lähennyimme kerran ja ihmettelin miksi hänellä ei ole ketään kavereita. No syy selvisi lopulta. Hassua miten kymmenet ihmiset ovat hylänneet hänet kun ovat tulleet läheisiksi. Mutta todella mukava kun on kahden kesken, mutta kieroin ihminen selän takana. Mustamaalasi minua ja haukkui minkä ehti kun en ollut kuulemassa ja keksi asioita minusta mitä ei ollut ikinä käynyt, että näyttäisin huonolta. Luuli varmaan etten saisi koskaan kuulla.

      Todellä röyhkeä ja itsekäs ihminen ei kunnioita ketään tippaakaan paitsi jotain tuttua josta voi hyötyä ja jota ei tunne vielä hyvin. Sekä täysin empatiakyvytön ilme ei värähtänytkään jos joku läheinen koki jotain kamalaa. Jos sai jotain pahaa toiselle aikaan tai kertoi ilkeän juorun niin hymyili ja naureskeli itsekseen oli kuin onnensa kukkuloilla kun sai haukkua muita. Sekä uskomattomia raivokohtauksia täysin tyhjästä, kaikki läsnä olijat aina ihan silmät pyöreinä tuijottivat miten joku huutaa täyttä kurkkua tai alkaa heitellä tavaroita kun asiat ei mene kuten haluaa. Kun ensimmäisen kerran näin narsistisen raivokohtauksen tajusin että tämä ihminen ei ole normaali. Sekä se miten ei kestä mitään kritiikkiä, raivokohtaukset johtuivat suurimmilta osin jostain kommentista jonka hän oli tulkinnut itseensä kohdistuvaksi kritiikiksi, vaikka se ei välttämättä edes ollut kritiikkiä hänelle tai liittynyt häneen mitenkään. Patologinen valehtelija, vuosien varrella sain kuulla että keksinyt päästään täysin omia tarinoita ja jatkuvasti pieniä valkoisia valheita mitä ei ollut ikinä tapahtunut. Valheet olivat usein millä sai kehua ja korostaa itseään. Haukkui jumalattoman paljon läheisiään ja vertaili itseään muihin. Ja sitten vielä se syyttely täysin absurdeista asioista. Vaikka en olisi ollut paikalla ja hän oli unohtanut kotiinsa jotain saattoi syyttää minua siitä että olin syyllinen tähän. Ei mitään järkeä. Syytti ystäviä ja perhettään siitä kun on masentunut ja muuta täysin järjetöntä. Uskomaton tyyppi.

      Uskon, että kaikki lähelle pääsevät ihmiset huomaavat ja lähtevät ennen pitkää ja masentuu lisää.. käy jopa vähän sääliksi mutta ei kuitenkaan.

      • Anonyymi

        Mä oon nyt vieläkin niin pitkämielinen etten ole alannut vihata narsistisesti käyttäytyviä ihmisiä mutta koitan hieman rajoittaa vahingollisia toimiaan olemalla hankalampi ihminen kuin ennen.
        Saa nyt nähdä mitä tästä tulee.

        "poouhhgh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon nyt vieläkin niin pitkämielinen etten ole alannut vihata narsistisesti käyttäytyviä ihmisiä mutta koitan hieman rajoittaa vahingollisia toimiaan olemalla hankalampi ihminen kuin ennen.
        Saa nyt nähdä mitä tästä tulee.

        "poouhhgh"

        Äitikin on ehkä vähän alannut kanssani ootteleen mielenkiinnolla että mitä tästä tulee,


        "ppiuuhhh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon nyt vieläkin niin pitkämielinen etten ole alannut vihata narsistisesti käyttäytyviä ihmisiä mutta koitan hieman rajoittaa vahingollisia toimiaan olemalla hankalampi ihminen kuin ennen.
        Saa nyt nähdä mitä tästä tulee.

        "poouhhgh"

        Vihaaminen tosiaan tuskin kannattaa, mutta etäisyyttä on pakko jossain vaiheessa ottaa. Hyvän ihmissuhteen pitäisi olla aina sellainen, että siinä voi suhteellisen vapaasti ilmaista asioita pelkäämättä että toinen suuttuu, raivostuu tai alkaa syyttää jostakin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe