Usko ilman tekoja on voimaton

Jaak. 2: 14-20:
Luther päivän Mannassa kirjoittaa jakeesta 20: ”Jos usko on vilpitön, se ei voi olla ilman hyviä tekoja, ja päinvastoin, jos on epäuskoa, ei voi olla ainoatakaan hyvää tekoa. Jos uskot, täytyy uskosta syntyä pelkkiä hyviä tekoja; samoin kuin usko näet tuo autuuden ja iankaikkisen elämän, samoin se tuo lakkaamatta hyviä tekoja… Usko näet on niin voimallinen, että se tekee hyväksi kaiken, mikä ihmisessä on.”

Tuo Jaakobin kirjeen toinen luku kannattaa ajatuksella lukea ja tutkia itsessänsä, että onko uskoni vilpitön, tuleeko työni ja hyvät tekoni uskon kautta - vaiko yritykselläni työn kautta ansaita autuuteni. Jokaisella meillä on joitakin tehtäviä, vähäarvoisiakin, mutta ”… usko tekee hyväksi kaiken, mikä ihmisessä on”, kirjoittaa Luther.
Uskon, että jos minulla on vilpitön mieli ja usko, niin en näe hyviä tekojani lähtevän itsestäni, saan nekin lahjana, enkä siis niitä tuo esiin työnäni, ei tarvitse kerskata niillä.

14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
17S amoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.

20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaakobin kirjettä kannattaa lukea, mikäli kuuluu johonkin hajallaan olevista juutalaisista sukukunnista. Mikäli ei kuulu, ei kannata lukea, koska Jaakob ei ole kirjoittanut kirjettään pakanakristityille. Tämä on aivan uskon aakkosia.
      Pakanain apostoli Paavali opettaa vanhurskauttavasta uskosta aivan toisin kuin Jaakob; Jumala vanhurskauttaa JUMALATTOMAN.

      • Anonyymi

        Kirje on kirjoitettu juutalaistaustaisille kristityille, Kristuksen seurakunnalle.
        On katolinen kirje eli yleinen kirje, joka ei kuitenkaan ole osoitettu tietylle seurakunnalle.


      • Niin sanoo, vaikka teko olikin
        Jaakobin tekooppia !
        -


      • Anonyymi

        älä nyt viitsi ihan koko mailmalle kertoa kuinka tietämätön olet asiasta, vähempikin riittäisi !

        JOS et ymmärrä mistä on kysmys, kysy joltainjoka ymmärtää älkä ala opettamaan muita omaan tietämättömyyteesi.

        SE on uskon aakkosia, että takuuvarmasti ei Paavali ja Jaakob kirjoita toisiaan vastaan, alooita siitä.


      • Anonyymi

        Just joo. Paavali ja Jaakob olivat täydellisessä sopusoinnussa ja tismalleen samoilla linjoilla kaikessa. Tuota suloista yhteisymmärrystä kuvastaa kristiallinkirkkaasti seuraava Paavalin kuvaus:

        "Kun Keefas sitten tuli Antiokiaan, nousin vastustamaan häntä julkisesti, koska hän oli menetellyt väärin. Aikaisemmin hän oli ottanut osaa yhteisiin aterioihin pakanuudesta kääntyneiden kanssa. Mutta kun sinne oli tullut Jaakobin luota muutamia miehiä, hän jäi pois ja eristäytyi kääntyneistä, koska pelkäsi niitä, jotka vaativat ympärileikkausta. Samalla tavoin alkoivat teeskennellä myös muut juutalaiset, ja jopa Barnabas seurasi heidän esimerkkiään. Mutta kun minä näin heidän poikkeavan evankeliumin totuuden tieltä, sanoin Keefakselle kaikkien kuullen: »Jos sinä juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään niin kuin juutalaiset?»"


    • Oikein Jaakob kirjoittaa. Kyllähän jokainen toimii uskonsa mukaisesti. Esimerkiksi jatkuvasti toistuvat ilkeät valheelliset vistit nimimerkistäni kertovat kirjoittajan uskosta. Pirullisuutta täynnä oleva(t) ei kristitty ihminen suuttuu Herrastani Jeesuksesta todistavista viesteistäni, tyhjän jäädessä heidän käteensä. 😉

      Uskovat iloitsevat evankeliumista, syntiensä sovituksesta Jeesuksessa Kristuksessa. 😊👍

      • Anonyymi

        Sinäkö olet pätevä arvioimaan Jaakobin kirjoituksia? Ilkeiksi ja valheelisiksi leimaat viestit, joita pidät sellaisina. Eivät ne kaikki ole niitä. Sinua yritetään herättää ymmärtämään eksynyt tilasi.

        Sinulla menee nyt niin lujaa, että olisi syytä käyvä vaikka TK:ssa. Ihan yleislääkärikin voi sinua hetken kuunneltuaan antaa hyviä ohjeita tai lähetteen.

        Eikä tämä ole pilkkaa tai mitään pahaa tarkoittavaa. Koen vain näin nyt.


    • Anonyymi

      Noista lisäilmeistä on mulle tullut mieleen että...

    • Kristus on kaikkien tunnustavien kristittyjen yhteinen ilo. Kristuksessa synnit on sovitettu ja rauha Jumalan kanssa.

      Karsinoiden rakentajat eivät ole yhteisellä asialla Kristuksessa Jeesuksessa, vaan he toimivat inhimillisten himojensa, hengellinen ylpeys, pelot, epäluulot, ja omnipotentit kuvitelmat omasta kaikkitietävyydestä etc. ) ohjaamina, rakentavat erottavia raja-aitoja kristittyjen välille. 😢

      • Anonyymi

        Eikö esikoiset ole karsina, häh !?

        JOS se ei ole karsina, miksi teillä ei pelastusarmeija käy pitämässä saarnoja, kerro?

        ainut mailmassa sellainen, ja uskovia on joka kolkassa, koittaisi thiukan harrastaa lookisuutta noissa jutuissasi, se antaisihiukan uskottavuutta.


    • Miksi teillä eivät käy esikoiset pitämässä kokouksia? Lopeta tuo typerä vaahtoaminen tyhjistä asioista.

    • Eihän kristittyjen yhteys Jeesuksessa Kristuksessa edellytä toisten seurakuntien jumalanpalvelusmenoja. Vaan Jeesuksen Kristuksen tunnustamista Herraksi ja ainoaksi tieksi taivaaseen.

    • Anonyymi

      Kuuntelin tänään esikoislestadiolaista saarnaa. Selkeästi tuomittiin kadotukseen kaikki muut kuin kyseisen rekisteröidyn yhdistyksen, Esikoislestadiolaiset RY:n ihmiset.

      Kuolleeksi Jumalisuudeksi sanottiin. Eikä sellaisella uskolla pääse taivaaseen. Vaitovainenkin, vaikka kuinka uskoisi Raamatun mukaan, ei ole oikeassa uskossa, kun ei ole esikoislestadiolainen.

      • Anonyymi

        Väärää jumalisuutta on tämä maailma täynnä, se on totta!


    • Olin mä riittävän kauan nyt vasta n. 69 vuotiaana poistatin yhteystiedot. Kun liike erosi kirkosta ja evankelisluterilaisesta tunnustuksesta, niin minulle riitti. En silti tuomitse, sen tekee Jeesus aikanaan erehtymättä.

    • Tuollainen jumalan lapsiksi lunastettujen halveksiva nimittely saarnatuolista kertoo hyvin mistä on kysymys. Tuollaisia tuomioita ei kenenkään pidä uskoa. 😉👌

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe