Polventähystyksestä toipuminen

hermot kireällä

Hei!
Minulle tehtiin polvitähystys noin viikko sitten. Polvesta käsittääkseni poistettiin (tai ainakin jotenkin operoitiin) nivelkalvon poimua sekä poistettiin rasvan liikakasvua.
Polvi ei ole enää pahemmin turvoksissa, mutta se kohta, mistä tuo poimu poistettiin(?) on TODELLA pahoin kosketusarka. Muutenkin koko polvi on heikko, eikä ole paljoakaan voimaa astua sillä jalalla kunnolla, ja rappusissa varsinkin on pakko käyttää keppejä. Vielä en siis voi kepeistä luopua, koska tavallinen käveleminen on vaapumista ilman niitä.

Tuntuu, ettei toipumiseni ole edistynyt viikossa yhtään. En tiedä miten voisin auttaa paranemistani, sillä fysioterapeutin neuvomat liikkeetkään eivät kaikilta osin onnistu.

Haluaisin siis kuulla muiden toipumisesta, siihen kuluneesta ajasta ja siitä onko sitä voinut nopeuttaa jotenkin itse? Stressaanko turhaan...?

7

2882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonna

mä kävin samassa toimenpiteessä yli kaksi viikkoo sitten ja polvi on vieläkin turvoksissa ja TOSI kipeä..mulla on polvessa nestettä jota on poistettu sen jälkeen useasti mutta nyt ei pysty poistaa kun on hyytynyttä verta jota ei saa pois..
      mulla poistettiin kanssa rasvaa ja jotain muuta jota siellä oli liikaa..mä en pysty edes nukkuu sillain että polvi osuis patjaan koska on tosi kipeä..en saa käveltyä rappusia vieläkään kunnolla ja polvea ei saa taitettua paljoakaan..

• hermot kireällä

Mulla on sama homma tuon nukkumisen kanssa. Pitää toista jalkaa apuna käyttäen löytää asento jossa polven kipeä kohta ei osu mihinkään.Toivottavasti sinunkin polvesi alkaisi toipua pian!
        Siksi halusinkin kysellä toipumisista, kun on pelottanut lukea ihmisistä, jotka jo kahden päivän jälkeen tähystyksestä kävelevät ilman keppejä ja polvi on lähes normaali.

Toivottavasti saan lisää omakohtaisia kokemuksia.

• Menossa

Kannattaako synovektomialeikkaus (nivelkalvon poisto)? Olen itse potenut polven synoviittia marraskuusta. Lääkärit haluaisivat tähystää sen. En oikein lämpene ajatukselle. En haluaisi kahta peräkkäistä leikkausta vaan niin, että samalla korjattaisiin, jos korjattavaa on. Toisaalta synovektomia kuulostaa pelottavalta. Mistä voi olla varma, että poistetun tilalle kasvaa hyvä täysin alkuperäistä laatua oleva kalvo? Jos saa syvän haavan, iho jää siitä kohtaa ohuemmaksi pysyvästi, toisaalta palohaavan jälkeen iho kasvaa paksummaksi. Onko teille kerrottu mitään uuden nivelkalvon kasvamisesta? Se kuulemma kestää kolme kuukautta. Ei kai polvi ole noin kipeä sen koko ajan?!! Haluaisin todella keskustella nivelkalvon kasvamisesta asiantuntijan kanssa ennen leikkauspäätöstä. Sitä alkuperäistä, kun ei sitten saa enää mitenkään takaisin. Oletteko tyytyväisiä tekemäänne leikkauspäätökseen? Pohditteko pitkään?

• hermot kireällä

Itse menin polventähystykseen napsumisen, lukkiutumisen ja ajoittaisten kipujen takia. Epäiltiin kierukkavikaa. Tähystyksessä minulle sitten tehtiin aiemmin kertomani toimenpiteet. Eli en tiennyt etukäteen nivelkalvon poistamisesta, joten en sitä voinut harkita. En ole tietenkään täysin varma, onko minulta nivelkalvo poistettu, vai mitä. Potilaskortissa lukee resektio plica, ja netin avulla yritin selvittää mitä se tarkoittaa. Toki kuulin toimenpiteeni sairaalassa, mutta en sitä muistanut kun olin vielä vähän sekaisin lääkkeista.
        Minulle ei puhuttu mitään uuden nivelkalvon kasvamisesta...mutta jos näin on, tiedänpähän odotella 3kk. :(
        En siis ole varma, poistettiinko se minulta, vai poistettiinko jokin muu poimu(plica=poimu).

• jonna
        hermot kireällä kirjoitti:

Itse menin polventähystykseen napsumisen, lukkiutumisen ja ajoittaisten kipujen takia. Epäiltiin kierukkavikaa. Tähystyksessä minulle sitten tehtiin aiemmin kertomani toimenpiteet. Eli en tiennyt etukäteen nivelkalvon poistamisesta, joten en sitä voinut harkita. En ole tietenkään täysin varma, onko minulta nivelkalvo poistettu, vai mitä. Potilaskortissa lukee resektio plica, ja netin avulla yritin selvittää mitä se tarkoittaa. Toki kuulin toimenpiteeni sairaalassa, mutta en sitä muistanut kun olin vielä vähän sekaisin lääkkeista.
        Minulle ei puhuttu mitään uuden nivelkalvon kasvamisesta...mutta jos näin on, tiedänpähän odotella 3kk. :(
        En siis ole varma, poistettiinko se minulta, vai poistettiinko jokin muu poimu(plica=poimu).

minä menin tähystykseen koska olin auto-onnettomuudessa vuoden 2004 alussa ja siinä murtui sääriluu ja siitä lähtien polvi oli kipeä..tekivät siksi että poissulkivat meniskivamman ja kierukan...

• jonna
        hermot kireällä kirjoitti:

mulle tehtiin tuo kyseinen toimenpide sen takia että pois sulkivat meniskivamma ja kierukka epäilyt..mulla sääriluu murtui auto-onnettomuudessa tammikuussa 2004 jua siitä asti oli polvikipuja, polven lukkoon menemistä ja naksumista ja rusahtelua plvessa..sieltä poistettiin ylimääräistä rasvaa ja jotain muuta...nyt vähän yli 2 viikkoo toimenpiteen jälkeen polvi tosi kipeä vieläkin ja nestettä on jouduttu poistamaan ja osaa ei ole saatu poistettuu kun on ollut hyytymiä..

• Inga
        jonna kirjoitti:

mulle tehtiin tuo kyseinen toimenpide sen takia että pois sulkivat meniskivamma ja kierukka epäilyt..mulla sääriluu murtui auto-onnettomuudessa tammikuussa 2004 jua siitä asti oli polvikipuja, polven lukkoon menemistä ja naksumista ja rusahtelua plvessa..sieltä poistettiin ylimääräistä rasvaa ja jotain muuta...nyt vähän yli 2 viikkoo toimenpiteen jälkeen polvi tosi kipeä vieläkin ja nestettä on jouduttu poistamaan ja osaa ei ole saatu poistettuu kun on ollut hyytymiä..

Mulle on tehty polvitähystys noin 4v. sitten ja sain siitä kyllä niin hyvän avun polvisärkyyni joka rupesi jo etenemään koko sääreen asti, natsi ja lukkiutui ,turposi ja lopuksi oli aina turvoksissa. Siinä poistettiin rikkontunutta rustoa jo siellä haittasi nivelen toimintaa ja putsattiin kierukka joka oli myös halki, olo on ollut kyllä hyvä sen jälkeen ei turvotusta eikä särkyä ja pystyy taas kuntoilemaan, kyllä se noin viikon verran oli arka muttei mitään särkyä kyllä ollut, mutta toisilla sekin on epäonnistunut, en tiedä onko lääkäreissä vika vai "polvissa".
        Mutta mulla onnistui täysin, olen siitä kyllä tosi iloinen se särky oli kamalaa jota 3v kestin.
        Toivottovasti se teillakin paranee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6927
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4441
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3846
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3518
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      189
      3465
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2969
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2674
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      47
      2507
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13