Suosittele kompostia!

Noviisi

Hei, Muutimme saareen syksyllä ja kevääksi pitäisi hankkia komposti.

Meitä on vain kaksi, mutta syömme paljon kasviksia, ja puutarhaakin on, joten biojätettä tulee aika lailla. Kivikkoisessa saaressa mullantarve on huutava, joten kompostin tulisi olla "tuottava".

Meillä on jo lehtikomposti, joten tämä ostettava olisi lähinnä talousjätteelle. Hinta ei saisi olla ihan hirveä.

Oletko jo kokenut kompostinkäyttäjä? Osaisitko suositella jotain tiettyä mallia?

15

18088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaisa

      Osta maapallokompostori Globe/Tellus (lämpöeristetty malli). Hinta n.130-150 euroa. Tilavuus: 310 litraa ja lisävarusteena löytyy korotusosa, jolla saat lisää tilavuutta. Kysy:K-Raudat, Rautiat, Starkki...

      • tee oma

        Tämä maapallo on kaikkien oppien vastainen.Jos haluat toimivan niin tee itse.Miksikö?Yhtään valmista ei ole joka toimisi läpi talven.Täälläkin on ohjeita miten kaadetaan kuumaa vettä tai laitetaan lämpölamppu yms.Kun kunnolla eristää ja sisältä vaahdottaa uretaanilla ja laittaa sisäpintaan vaikka sokkelilevyn niin toimii ympäri vuoden ilman sähkölämmitystä.


      • Kimmo
        tee oma kirjoitti:

        Tämä maapallo on kaikkien oppien vastainen.Jos haluat toimivan niin tee itse.Miksikö?Yhtään valmista ei ole joka toimisi läpi talven.Täälläkin on ohjeita miten kaadetaan kuumaa vettä tai laitetaan lämpölamppu yms.Kun kunnolla eristää ja sisältä vaahdottaa uretaanilla ja laittaa sisäpintaan vaikka sokkelilevyn niin toimii ympäri vuoden ilman sähkölämmitystä.

        Pihalla on Lahti-kompostori, joka ei ole jäätynyt kertaakaan 2 vuoden aikana. Käyttö säännöllistä, biojätettä lisätään 2 kertaa viikossa ja ei ongelmaa jäätymisestä. Toisaalta kompostorin hetkittäinen jäätyminen ei ole mikään ongelma.


      • Noviisi

        Veljelläni on sellainen, eikä se ole hänestä ole hyvä. Vie aika paljon tilaakin. Mutta taitaa olla sieltä edullisimmasta päästä?


      • Noviisi
        tee oma kirjoitti:

        Tämä maapallo on kaikkien oppien vastainen.Jos haluat toimivan niin tee itse.Miksikö?Yhtään valmista ei ole joka toimisi läpi talven.Täälläkin on ohjeita miten kaadetaan kuumaa vettä tai laitetaan lämpölamppu yms.Kun kunnolla eristää ja sisältä vaahdottaa uretaanilla ja laittaa sisäpintaan vaikka sokkelilevyn niin toimii ympäri vuoden ilman sähkölämmitystä.

        Eipä tuo jäätyminen ole tuntemillani kompostin käyttäjillä ollut ongelma. Lisäksi asumme Suomen n. lämpimimmällä paikkakunnalla. Nytkin on lämpöasteita, vaikka koko muussa Suomessa taitaa olla reilusti pakkasta?


      • Kaisa
        Noviisi kirjoitti:

        Veljelläni on sellainen, eikä se ole hänestä ole hyvä. Vie aika paljon tilaakin. Mutta taitaa olla sieltä edullisimmasta päästä?

        Maapallokompostorin hinta/laatusuhde on kohdallaan. kaikki kompostorit vie tilaa jonkun verran. Sanoit että biojätettä tulee paljon, tällöin kannattaa varmaan olla kompostorilla myös kapasiteettia. Jos pientä ja tehokasta kaipaa, niin harkitse sisäkompostoria. Siitä on ollut lehdissäkin nyt mainoksia.


      • aamu
        Kaisa kirjoitti:

        Maapallokompostorin hinta/laatusuhde on kohdallaan. kaikki kompostorit vie tilaa jonkun verran. Sanoit että biojätettä tulee paljon, tällöin kannattaa varmaan olla kompostorilla myös kapasiteettia. Jos pientä ja tehokasta kaipaa, niin harkitse sisäkompostoria. Siitä on ollut lehdissäkin nyt mainoksia.

        Meiltä löytyy maapallokompostori ja muuten toimii hyvin mutta on korotusosankin kanssa auttamattomasti liian pieni meidän 3 henkiselle perheelle. Kompostiin menee pääasiassa talousbiojätteet ja jonkin verran puutarhajätettä joukkoon. Meillä tehdään kaikki ruuat itse kotona ja vihanneksia ja hedelmiä syödään reilusti joten biojätettäkin tulee.


      • Noviisi
        Kimmo kirjoitti:

        Pihalla on Lahti-kompostori, joka ei ole jäätynyt kertaakaan 2 vuoden aikana. Käyttö säännöllistä, biojätettä lisätään 2 kertaa viikossa ja ei ongelmaa jäätymisestä. Toisaalta kompostorin hetkittäinen jäätyminen ei ole mikään ongelma.

        Millainen tämä Lahti-kompostori on? Kuka sitä myy? Hinta?


      • Kaisa
        aamu kirjoitti:

        Meiltä löytyy maapallokompostori ja muuten toimii hyvin mutta on korotusosankin kanssa auttamattomasti liian pieni meidän 3 henkiselle perheelle. Kompostiin menee pääasiassa talousbiojätteet ja jonkin verran puutarhajätettä joukkoon. Meillä tehdään kaikki ruuat itse kotona ja vihanneksia ja hedelmiä syödään reilusti joten biojätettäkin tulee.

        Jos biojätettä syntyy hirmuisia määriä, kannattaa hankkia toinen kompostori rinnalle, esim. jälkikompostoitumista varten. Tavallinen lautakehikko kelpaa tähän tarkoitukseen erinomaisesti.


      • Toimii
        Kaisa kirjoitti:

        Jos biojätettä syntyy hirmuisia määriä, kannattaa hankkia toinen kompostori rinnalle, esim. jälkikompostoitumista varten. Tavallinen lautakehikko kelpaa tähän tarkoitukseen erinomaisesti.

        Meillä on 6 henkeä ja kaikki ruuat tehdään itse.Myös kompostori on itsetehty.Mutta kompostori toimii niin hyvin ettei ole ongelmaa että tarvitsisi toista kompostoria tehdä.Mutta on tosi paksu eriste seinissä ja kannessa.Jos kompostori käy pieneksi on syytä miettiä toimiiko se tehokkaasti.Ja varsinkin jos sen lämpötila ei talvipakkasilla pysy korkealla niin koko käy pieneksi


      • Kimmo
        Noviisi kirjoitti:

        Millainen tämä Lahti-kompostori on? Kuka sitä myy? Hinta?

        Hinta alle 300 euroa. Kysele: K-Raudat, Bauhaus...Puutarhaosastolta löytyy varmaan esitteitä. Myös netistä löytyy tietoa: http://www.lassila-tikanoja.fi/ymparistotuotteet


      • Minna
        Toimii kirjoitti:

        Meillä on 6 henkeä ja kaikki ruuat tehdään itse.Myös kompostori on itsetehty.Mutta kompostori toimii niin hyvin ettei ole ongelmaa että tarvitsisi toista kompostoria tehdä.Mutta on tosi paksu eriste seinissä ja kannessa.Jos kompostori käy pieneksi on syytä miettiä toimiiko se tehokkaasti.Ja varsinkin jos sen lämpötila ei talvipakkasilla pysy korkealla niin koko käy pieneksi

        Mistä materiaalista rakensit oman kompostorisi? kuinka paksut eristeet ja mitä laatua? Olen aikonut myös itse rakentaa, mutta en vielä ole ehtinyt suunnitella miten ja mistä...


      • juha h
        Toimii kirjoitti:

        Meillä on 6 henkeä ja kaikki ruuat tehdään itse.Myös kompostori on itsetehty.Mutta kompostori toimii niin hyvin ettei ole ongelmaa että tarvitsisi toista kompostoria tehdä.Mutta on tosi paksu eriste seinissä ja kannessa.Jos kompostori käy pieneksi on syytä miettiä toimiiko se tehokkaasti.Ja varsinkin jos sen lämpötila ei talvipakkasilla pysy korkealla niin koko käy pieneksi

        Jos kompostiin ei laita puutarhajätettä, niin parisataalitrainen riittää hyvin. Menee talvenkin yli ja hetkittäinen jäätyminen ei haittaa, kun on sen tyhjentänyt syksyllä.

        Meillä on 450 litrainen (kevyesti eristetty) ja kai se oli jäässä talvella, mutta kun on paljon tilaa niin mistäs pienestä jäätymisestä. Talvella kompostoituminen vain pysähtyy. Jos sinne pistää vähän -- jäätyy, mutta mahtuu silti. Jos on paljon kompostoitavaa, niin komposti pitää käydessä itsensä sulana -> laskee ja taas mahtuu.

        Jos kompostiin pistää ruohoa & vastaavaa, niin tilaa tarvitaa ainakin hetkellisesti paljon.

        Kesä käytössä ei tarvita kalliita lämmöneristettyjä. Oma tuli ostettua vuosi sitten keväällä 75e (-50%, normaalihintaisena en olisi ostanut).


      • haije
        Toimii kirjoitti:

        Meillä on 6 henkeä ja kaikki ruuat tehdään itse.Myös kompostori on itsetehty.Mutta kompostori toimii niin hyvin ettei ole ongelmaa että tarvitsisi toista kompostoria tehdä.Mutta on tosi paksu eriste seinissä ja kannessa.Jos kompostori käy pieneksi on syytä miettiä toimiiko se tehokkaasti.Ja varsinkin jos sen lämpötila ei talvipakkasilla pysy korkealla niin koko käy pieneksi

        Erinomaisia ja erilaisiin tarpeisiin hyviä teko-ohjeita omatekoiseen kompostoriin löytyy täältä (sivulla linkit pdf-tiedostoihin) http://www.kiertokapula.fi/Templates/komposti.shtml , samoin kattava luettelo valmiista kompostoreista, mukana pieniä tuntemattomiakin valmistajia.


    • Miiru

      Minulla on itselläni Biolanin lämpöeristetty malli,laatikko,joka kootaan pikasalvoilla ja säiliö voidaan jakaa kahteen osaan, jolloin toinen puoli saa maatua kun toista täytetään.(tarkkaa tyyppinimeä tai -numeroa en muista). Se on toiminut kolmen hengen taloudessa luotettavasti läpi talven Itä-Suomenkin pakkasissa ohjeiden mukaan käytettynä. Sen sijaan ne vihreät muoviset, roskapöntön näköiset ovat vuosien mittaan järjestään jäätyneet. Isälläni on vanhasta pakastimesta itse tehty lämpöeristetty kompostori, joka myös toimii jokseenkin luotettavasti (freonit piti tietysti poistattaa ensin). Mahdollisuuksia siis on monia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8109
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4592
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2119
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1805
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1716
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe