E-Tec 90 ilmanpuhdistin suli

E-TEC 90:ssä loppui öljy ilman että tuli mitään varoitusta, lopulta kone pysäytti itsensä ja kopan alta tuli savua. Ilmanpuhdistin (Air silencer) oli yläosasta ja styyrpuuriin puolelta sulanut, myös kopan yläosassa näkyi sulamista.

Kellään arvauksia mitä tuossa tapahtui ? Kone käy nyt ihan normaalisti.

20

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Arvausten sijasta moottori olisi syytä saada tietokoneeseen kiinni, jotta näkisi mitä EMM on tapauksesta tallentanut.

      Jos öljyn vähentymisestä ei ole tullut mitään varoituksia, niin silloin on öljyantureissa enemmänkin vialla. Pinnankorkeusanturin pitäisi varoittaa öljyn vähentymisestä "Low Oil", kun neljännes on vielä jäljellä. "No Oil"-varoituksen pitäisi tulla, kun EMM ei enää näe öljypumpun painepulsseja (tavallinen syy tähän on ilmakuplat) ja samalla kierrosten pitäisi rajoittua 1200 rpm. Tässäkin tilassa moottorilla pitäisi pystyä ajamaan pari tuntia.

      Toimivatko varoitusvalot ollenkaan?

    • Varoitusvaloja vaikea nähdä auringonpaisteessa.
      Pohdin vaan tuota sulamista,luulisi että jos ylikuumenee niin sylinterien kohdilla alkaisi näkyä, en myöskään havainnut mitään sähköpaloa tai että bensiiniä viitsisi, voiko lyödä liekkejä ilmanotosta vastakarvaan ?

      • Anonyymi

        Aurinkoisten kesäpäivien varjopuolia :-)
        Rajoittiko moottori kierrokset alle 1200 rpm ennen sammumista?

        Vesikierto pitää sylinterit ja kannet (ja ECUn) viileinä, joten kyllä siellä nyt on kampikoneisto päässyt lämpenemään öljyn puutteessa. ETEC syöttää polttoaineen suoraan sylinteriin, joten mikään takaiskukaan ei oikein ole mahdollinen.

        Onko öljysäiliö muuten ehjä? Jenkkifoorumeilta löytyy tietoja vuotavista öljysäiliöistä, joskus on ollut ilmeisesti huonoa valmistuserää. Vuoto voisi selittää yllättävää tyhjentymistä ja savuamista.

        Ehkä tuossa kannattaa laittaa öljyä tankkiin ja ajaa Winterize kerran tai kaksi ja toivoa, että kampilaakereille ei ole mitään pahempaa käynyt. Paljonko moottorilla on ikää/tunteja?


    • Anonyymi
    • Moottori tosiaan rajoitti kierrokset, erikoista on että öljyn lisäämisen ja winterization ajamisen jälkeen moottori toimii aivan moitteetta vaikka näyttääkin hurjalta.

      • Moottori on vm. 2011 eikä tunteja varmaan ole kertynyt vielä 300. Jos kampikoneisto ylikuumenee niin voiko sulattaa vain ilmansuodatinta.



      • Anonyymi

        Onko tästä selvinnyt mitään uutta?

        On toki niin, että valmistaja lupaa, että ETEC-moottorilla voi ajaa jopa viisi tuntia pienellä teholla (max 1200 rpm) ilman öljyä. Tämän jälkeen pitää öljyä lisätä sekä ilmata öljypiiri - ja sitten vain kovaa ajoa. Tuliko valmistajan lupaus nyt vain koeponnistettua?

        Jos mahdolliset vauriot haluaa todella selvittää, niin moottorihan on laitettava osiksi ja mitattava. Tähän taas ei kannata ryhtyä ainakaan niin kauan kuin kaikki tuntuu toimivan normaalisti... ja sitten kun ei toimi, on varmaan järkevää katsella vaihtomoottoria (power head).

        Ilman tehtaan korjauskäsikirjaa ja erikoistyökaluja moottoria ei kannata suuremmin ruveta purkamaan. Esim. kiertokangen pulttien kiristäminen vaatii jigityökalun, jota ei mahdu käyttämään irrottamatta koko kampiakselia.


    • Anonyymi

      Miltä konekopan sisusta näyttää? Saisiko siitä kiinni kuumenneen kohdan ja miten kuuma ilma on kulkenut?

      • Konekopan eriste on hieman sulanut kuumentuneen kohdan päältä. Moottori toimii nyt ihan hyvin, on tarkoitus viedä se Evinrude-huoltoon tarkistettavaksi jossain välissä.


    • Anonyymi

      Ei se haittaa vaikka sulaakin.
      Kyllä sen etekin voi paalata sulaneenakin.

    • Anonyymi

      Hei
      Hienoa mainosta kanadalaiselle Bombardier konsernille. LIsää muovia ja monimutkaisia öljyn voitelujärjestelmiä jotta pääsemme paikasta a paikkaan b.
      Itse ajan vuoden 1991 70 hevosvoimaisella kaksitahti Yamahalla ilman ongelmia paikasta a paikkaan b.

      • Anonyymi

        On tuossa nyt vähän mainosta, jos ajon jatkaminen tuntikausia öljyn loppumisen jälkeen ei aiheuta muuta kuin parin "risun ja männynkävyn" lämpiämisen. Lisää öljyä tankkiin ja menoksi kuin mitään ei olisi tapahtunut.

        Miten käy nelarille, jolla ajoa jatketaan vaikka öljynpaineen varoitusvalo loistaa kirkkaana, tai vanhan liiton 2-tahtiselle, josta unohtuu öljyt tankatessa?


    • Pieni päivitys, moottori meni Evinrude huoltoon ja sanoivat etteivät ole nähneet tällaista ennen, kun poistivat ilmansuodattimen niin havaittiin että esim. sähköjohdoista oli sulanut eristeet täysin ja jäljellä vain jännitteiset langat.
      Huoltomiehet sanoivat että ei pysty korjaamaan, meni kone vakuutusyhtiön lunastukseen. Hupaisaa tässä on että moottori käy ihan hyvin ja se ajettiin huoltoon.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siinä mitään, jos vakuutusyhtiö lunasti, mutta mitä mahdotonta korjattavaa tuossa oli? Moottorin johtosarjankin saa(?) varaosana, näkyy olevan n. 600 dollaria jenkeissä.

        Mikä on niiden sulamisten syy? Tuskin pelkkä johtosarja. Onko esimerkiksi kone pahasti ylikuumentunut, jolloin lienee myös vaurioita sisuskaluissa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on niiden sulamisten syy? Tuskin pelkkä johtosarja. Onko esimerkiksi kone pahasti ylikuumentunut, jolloin lienee myös vaurioita sisuskaluissa?

        Vaikea on sanoa mikä tässä oli syy, mahtoiko öljyä edes mennä moottoriin vai valuiko
        jonnekin matkalla tankista. Väittävät että koneen tiedoista ei löydy mitään erikoista.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      129
      1538
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1441
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1243
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      55
      1190
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      1014
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      991
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      198
      986
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      935
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      840
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      838
    Aihe