Perämoottorien tehot

Anonyymi

Uuden lain siivittämänä veneessä saa olla max 40 heppane kone ja nää nelitahti myllyt on nii lussuja esim yamaha 40 hp vastaa maximissaa 30 hp 2t konetta ni mite saa veneesee enää sopivan koneen ku 40 hp 2t kone ollu just sopiva pitääkö virittää vai mitä tehdä???

17

2720

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikään laki ei aseta maksimitehoa veneille. Veneen valmistaja voi asettaa. Mikäli on asettanut, voi veneen vahvistaa kestämään suuremman tehon, ja tarkistaa sen ajo-ominasuuksien soveltuvuus suuremmalle teholle. Sen jälkeen rekisteröit veneen haluamallesi teholle omavalmisteena, jollainen se tosiasiassa nyt onkin, ja laitat siihen suuremman tehoisen perämoottorin tehdastakuulla ilman mitään virityksiä.
      Vastaat itse modifioimasi veneen soveltuvuudesta vesiliikenteeseen uudella teholla myös myydessäsi mahdollisesti joskus veneen sen EU-markkinoille tuojana, ei sen alkuperäisnen valmistaja, koska heidän vastuunsa päättyi veneen modifiointiin.

      • Anonyymi

        Jos Traficom haluu nussia pilkkua niin ei onnistu enää nykypäivänä kauhean helposti tuo omavalmisteeksi rekisteröinti. Lue lisää täältä:

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/veneily/rakennan-itse-veneeni

        Otsikko:

        Rakennan itse veneeni

        Vesikulkuneuvon saa rakentaa myös itse.

        Huomaathan, ettei vene ole itse rakennettu eli omavalmiste, jos se tilataan veneenrakentajalta maksua vastaan. Myöskään puolivalmisteesta rakennettu tai käytetty vene ei ole omavalmiste. Toki hankalimmissa sähkö- ja koneasennustöissä saat käyttää ammattilaisia apuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Traficom haluu nussia pilkkua niin ei onnistu enää nykypäivänä kauhean helposti tuo omavalmisteeksi rekisteröinti. Lue lisää täältä:

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/veneily/rakennan-itse-veneeni

        Otsikko:

        Rakennan itse veneeni

        Vesikulkuneuvon saa rakentaa myös itse.

        Huomaathan, ettei vene ole itse rakennettu eli omavalmiste, jos se tilataan veneenrakentajalta maksua vastaan. Myöskään puolivalmisteesta rakennettu tai käytetty vene ei ole omavalmiste. Toki hankalimmissa sähkö- ja koneasennustöissä saat käyttää ammattilaisia apuna.

        Tuossa sotketaan kaksi asiaa keskenään.
        1) Vapautus CE-merkinnästä ja sen vaatimuksista itserakentamisen seurauksena. Veneen ei siis tarvitse täyttää direktiivin vaatimuksia.
        Tässä mielessä itse modattu ei ole omavalmiste.
        2) kuka vastaa veneen CE-merkinnän mukaisten vaatimusten täyttymisestä.
        Jos vene on samassa kunnossa modifioimatta kuin ostettaessa uutrena, niin EU-markkinoille saattaja on sen maahantuoja, taikka valmistaja jos toimii EU-alueella.
        Jos vene on modattu, siirtyy vastuu modaajalle, koska hänestä tulee modatun veneen EU-markkinoille saattaja. Mikään laki tai asetus tai direktiivi ei estä yksityistä henkilöä itse modaamasta venettään esim suuremmalle perämoottorille sopivaksi. Tällöin vene on omavalmiste siinä mielessä, ettei markkinoille saattaja ole mikään firma, vaan yksityishenkilö, joka teki modauksen itselleen. Jos traficom haluaa kutsua sitä jollain muulla nimellä, niin ihan vapaasti. Itse asia ei siitä muutu mitenkään.

        Kysymys oli nyt tapauksesta 2) eikä 1). Ja se on täysin laillista Trafin siihen puuttumatta. D-kategoriaan ei vaadita juuri mitään muuta kuin allekirjoitus. A-kategoriaan vaadittaisiin jo ulkopuolinen instanssi verifioimaan vaatimusten täyttyminen, eli luokiteltu laitos, suomessa ainakin aiemmin VTT hoiti noita, en tiedä hoitaako enää. Mutta kuka hullu nyt pientä perämoottoripaattia A-kategoriaan edes yrittäisi? Entinen Ce-kilpi siis pois, ja uusi tilalle D-kategoriaan, jossa ei mitään mainintaa alkuperäisestä valmistajasta, niin ei mitään ongelmaa missään.


    • Anonyymi

      koko tekninen maailma pistetään aivan kuralle näiden viher vouhottajien toimesta. uppoumanopeuksisia 6 heppaisia, 40 hv t puoliplaanarimoottoreita, kannettavat moottorit muuttuu nokkakärryllä siirreltäväksi ylipainon takia, 2-litraisia Camaroja, 1,3 litraisia 3 sylinterisiä puolentoista tonnin painoisia perheautoja, tuhannen euron 30 kiloisia sähköpyöriä...Eikö kenelläkään ala jo hälyttämään mihin tällainen hulluus on johtamassa ? tekniikka ei kestä ja hajoaa kun on alimitoitettua ja kaikki vain tämän ilmastopäästöhönsötyksen johdosta....

      • Anonyymi

        Yritä selvin päin uudestaan.


    • Anonyymi

      Alottaja vois vielä kertoa mikä laki määrittelee maksimitehon. Ihan paskapuhetta että 40hp ois maksimi.

      • Anonyymi

        Traficon kertoo seuraavaa:
        Tarkista vesikulkuneuvosi valmistajan määrittelemä suurin sallittu moottoriteho

        Jos olet vaihtamassa moottoria teholtaan suurempaan, kuin nykyinen vesikulkuneuvoosi kiinnitetty moottori on, tarkista ensin valmistajan ilmoittama suurin sallittu moottoriteho veneellesi. Uusi moottori ei saa ylittää tätä tehoa.

        Tiedon voit tarkistaa vesikulkuneuvosi vaatimuksenmukaisuusvakuutuksesta tai valmistajan internet sivuilta. Myös Traficom julkaisee taulukkoa, missä on lueteltu joidenkin vesikulkuneuvojen suurimmat sallitut moottoritehot. Jos et löydä tietoa mistään, voit tiedustella tehoa suoraan Traficomista sähköpostilla [email protected] .

        Iltalehti kertoo 2015:
        Trafi otti käyttöön nollatoleranssin ylisuurille moottoreille.

        Venerekisterin siirto maistraateilta Trafille on johtanut pulmatilanteisiin paitsi rekisteröinneissä myös venekaupassa ja vakuutuksissa.

        Enää ei saa rekisteröityä venettä, jossa on vähänkään suositusta tehokkaampi moottori. Trafi perustelee uutta tiukkaa käytäntöä EU:n huvivenedirektiivillä.

        – Kaikissa veneissä on valmistajan määrittelemät maksimitehot moottoreille. Niiden yli ei voida mennä, sanoo veneilyn ylitarkastaja Kimmo Patrakka Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.
        Ei voi myydä

        Monet veneilijät ovat hankkineet suositusta isomman moottorin parantaakseen veneensä liukuunlähtö- ja muita kulkuominaisuuksia. Tyypillinen esimerkki on suomalaisen Busterin L-malli, jonka perässä näkee usein suositusrajana olevan 50-hevosvoimaisen perämoottorin sijaan kuusikymppisen koneen.

        – Liikekään ei enää saa myydä tällaisia yhdistelmiä, ylitarkastaja Patrakka huomauttaa.

        – Kyllä tämä on tullut joillekin yllätyksenä.

        Savonlinnassa toimivan Konesaimaan venemyyjä Ari Siippola kertoo törmäävänsä tämän tästä tapauksiin, joissa asiakas haluaisi veneeseensä suositusta isomman moottorin. Vastikään eräs asiakas halusi ostaa liikkeeltä Buster XL:n (maksimiteho 115 hv) ja pyysi asentamaan siihen muualta ostamansa 150-hevosvoimaisen perämoottorin.

        – Kerroimme, ettei yhdistelmää saisi rekisteröityä eikä todennäköisesti myöskään vakuutettua. Niinpä asiakas perui moottorikauppansa ja palasi uudestaan oikeankokoisen moottorin kanssa, Siippola kertoo.


      • Anonyymi

        Miten tää nyt liitty väitettyyn 40hp rajaan? Kyllähän veneissä on tyyppikilvissä määritetty jo ammoisista ajoista asti suurin suositusteho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tää nyt liitty väitettyyn 40hp rajaan? Kyllähän veneissä on tyyppikilvissä määritetty jo ammoisista ajoista asti suurin suositusteho.

        Ennen suositus nykyään max. teho jolla vene on tyyppihyväksytty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen suositus nykyään max. teho jolla vene on tyyppihyväksytty.

        Ei ole olemassa mitään tyyppihyväksyntää, vaan vaatimuksenmukaisuuden allekirjoittaneen tahon hyväksyntä. Jos veneen omistaja ottaa ihan itse vastuun allekirjoittamalla veneelleen uuden vaatimuksenmukaisuustodistuksen, on tehoraja juuri omistajan haluama. Jos sitten myy veneensä, ja se uuden omistajan käytössä hajoaa suuren tehon seurauksena sillä teholla jonka edellinen omistaja hyväksyi, on vastuu korjauskuluista entisellä omistajalla, eli edelleen sillä taholla joka vaatimuksenmukaisuuden allekirjoitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään tyyppihyväksyntää, vaan vaatimuksenmukaisuuden allekirjoittaneen tahon hyväksyntä. Jos veneen omistaja ottaa ihan itse vastuun allekirjoittamalla veneelleen uuden vaatimuksenmukaisuustodistuksen, on tehoraja juuri omistajan haluama. Jos sitten myy veneensä, ja se uuden omistajan käytössä hajoaa suuren tehon seurauksena sillä teholla jonka edellinen omistaja hyväksyi, on vastuu korjauskuluista entisellä omistajalla, eli edelleen sillä taholla joka vaatimuksenmukaisuuden allekirjoitti.

        Ja väität kirkkain silmin että kuka tahansa jamppa saa allekirjoittaa virallisen tyyppihyväksyntätodistuksen ja se menee läpi viranomaisille? Eli tällä tavalla saan savolaismalliseen soutuveneeni laittaa 300 heppasen koneen ja voin sen rekisteröidä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja väität kirkkain silmin että kuka tahansa jamppa saa allekirjoittaa virallisen tyyppihyväksyntätodistuksen ja se menee läpi viranomaisille? Eli tällä tavalla saan savolaismalliseen soutuveneeni laittaa 300 heppasen koneen ja voin sen rekisteröidä?

        Et ole koskaan kuullut elinkeinovapaudesta?
        Todellakin kuka vaan saa millä alalla tahansa hoitaa hommat ihan itse ellei mikään laki sitä estä. Sellaisia aloja tietystikin on joilla estää, mutta veneenvalmistusala ei niihin kuulu. Jollei mene läpi voi valittaa ensin hallinto-oikeuteen, jossa saavutetun voiton jälkeen rikosilmoitus poliisille ko viranomaisen virkavirheestä.
        Toki myös EU-oikeuden kautta voi aloittaa, EU-valitushan on ilmainen, ja moinen viranomaistoimi on myös EU-oikeuden vastaista kilpailun rajoittamista, johon EU-komissio kyllä puuttuu.

        En osaa edes arvata millaista lupaa sinä kuvittelet vaatimuksenmukaisuus todistuksen allekirjoittamisemn edellyttävän, ja minkä tahon sen myöntävän ja minkä lain perusteella?

        Ja edelleenkin väitän kirkkain silmin ettei mitään tyyppihyväksyntää ole veneille olemassakaan, joten ei ole sellaiseen liittyvää todistustakaan. Ei virallista eikä viratonta sellaista.


      • Anonyymi

        Vesikulkuneuvoille on ihan omansa testit, jotka sen pitää suorittaa hyväksytysti vaatimuksenmukaisuustodistusta varten. Oisko 3 tonnia maksanut kun viimeksi kysyin asiaa laitokselta, joka näitä tekee työkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesikulkuneuvoille on ihan omansa testit, jotka sen pitää suorittaa hyväksytysti vaatimuksenmukaisuustodistusta varten. Oisko 3 tonnia maksanut kun viimeksi kysyin asiaa laitokselta, joka näitä tekee työkseen.

        Ilmoitetut laitokset tekee testejä A-kategorian veneille, D-kategoriassa ne tekee tai jättää tekemättä valmistaja tai EU-markkinoille saattaja ihan itse. Mitään testejä ei nimittäin D-kategorian veneille edes vaadita, vaan pelkkä allekirjoitettu vaatimuksenmukaisuustodistus riittää.
        Kysyminen ei muuten maksa yhtään mitään, se on ilmaista. Myös EU:n venedirektiivin sisältö on netistä ilmaiseksi luettavissa, niin ei tartte luulla mitä sattuu.


    • Anonyymi

      Klikkaa tästä linkistä: https://ec.europa.eu/growth/single-market/ce-marking/manufacturers_fi
      auki kohta: "Recreational craft"
      Ja lue otsikon: "Need for notified body? "
      Sisältämä asiateksti. Ehkäpä sitten ymmärrät ettei ilmoitettua laitosta (eli notified body) todellakaan tarvita D-kategorian veneissä mihinkään, vaan tuotteen markkinoille saattaja voi ihan itse laatia ja allekirjoittaa vaaatimuksenmukaisuus todistuksen. Myös silloin kun kyseessä on toisen valmistajan tekemän veneen modifiointi, josta vastaa modifioinnin tekijä, eikä alkuperäisen veneen markkinoille saattaja. Viranomaisia kiinnostaa ainoastaan että jokutaho on ja tietää olevansa vastuussa, ei se kuka tai mikä taho vastuun ottaa kannettavakseen. Voit myös klikata linkkejä otsikon: "directives" alta näkyviin, ja hieman paremmin tutustua asiaan, niin huomaat ettei ole mitään ongelmaa tehojen suurentamisessa, kunhan vain allekirjoittaa ja laatii vaatimuksenmukaisuustodistuksen muutoksen seurauksena syntyneestä uudesta veneestään, niin se kyllä kelpaa viraomaisille koko EU-alueella.

    • Anonyymi

      Ihan mielenkiintoista tietoa. Itse en noista perämoottoreista tiedä muuta kun että niissä on isolla numerot, ja olen ajatellut, että jos on 20, tarkoittaa vauhtia 20km/t?

      • Anonyymi

        Blam! Kommenttisi on nyt intternetissä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      30
      2602
    2. Yksi kuoli nokkakolarissa

      Asiasta YLEn verkkosivuilla uutinen klo 23.02. Oliko itsemurha?
      Oulainen
      11
      1272
    3. Helvetistä ei ole paluuta

      Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku
      Idän uskonnot
      333
      1012
    4. Mikä on kaivattusi ammatti

      entäpä sinun? 💶
      Ikävä
      45
      912
    5. Terveisiä vanhemmalle

      J-miehelle. Ehkä nähdään vielä 😉
      Ikävä
      45
      864
    6. Järjetön Topi-ilta

      Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan
      Ähtäri
      20
      839
    7. Miksi nainen nukut huonosti

      Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo
      Ikävä
      61
      754
    8. Niin siinä Kävi

      Ettemme koskaan saaneet toisiamme
      Ikävä
      44
      730
    9. Halutaan toisiamme

      Mutta se on Salaisuus❤️
      Intohimo
      44
      726
    10. Jos olisit kaivattusi

      Kanssa kahdestaan samassa tilassa niin miten kävisi
      Ikävä
      46
      656
    Aihe