Noutaja aloittelijalle

Anonyymi

Olen hankkimassa ensimmäistä koiraa ja haluaisin tietää millaisia noutajat ovat ja soveltuvatko ne aloittelijalle etenkin kultainen noutaja on ykkös vaihtoehto.
Haluaisin harrastaa palveluskoiralajeja eli soveltuuko kultainen sellaiseen?

7

211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Henkilöksi, joka haaveilee pk-lajeista, kyselet ihan uskomattomia kysymyksiä. Pk-lajit vaativat jo jonkinlaista osaamista ihan lajien aloittelijoiltakin, joten mitä jos unohdat ne pk-lajit nyt toistaiseksi ja keskityt perustavanlaatuisempiin asioihin? Mieti sitten pk-lajeja uudestaan, kunhan koiraharrastus on ensin ylipäätään lähtenyt käyntiin. Ennen juoksua täytyy osata kontata.

Ensinnäkään tämä ei ole paras paikka tiedonhakuun ja toisekseen koiraharrastus vaatii omatoimisuuttakin, mikä sinusta puuttuu ihan tykkänään. Noutajat sopivat loistavasti ensikoiriksi aktiivisille omistajille, mikä on niin paljolti viljeltyä tietoa, että se sinun olisi pitänyt löytää helposti itsekin.

Pk-lajeihin kilpailuoikeuden saaneet rodut ovat myös helposti googletettavissa, joten en käsitä, mikset tehnyt sitä itse. Sieltä listalta löytyy mm. kultainennoutaja, mistä vähän hölmömpikin voinee päätellä rodun soveltuvan hyvin pk-lajeihin, jos vielä sinne asti joskus koiraharrastuksessa pääset. Toki kultsuissa on suuria yksilöllisiä eroja jo kahden eri linjan takia, mutta hyvä ja osaava kasvattaja auttaa kyllä pennun valinnassa, jotta saat koiran, joka ei ihan tossukka ole, mutta joka ei kuitenkaan ole sinulle liian iso pala purtavaksi.

Jos ihan tosissani olisin itse harrastamassa pk-lajeja noutajan kanssa, valitsisin itse todennäköisesti sileäkarvaisen noutajan. Sinulle riittänee ensialkuun pikemminkin näyttelylinjainen kultsu, jossa riittää kyllä virtaa, mutta joka ei kuitenkaan ole sinulle liian vaativa ennen kuin pääset vähän asioista jyvälle.

• Anonyymi

Edellinen kommentoija oli aika töykeän oloinen mutta älä välitä hänestä, jos sinulla on vain intoa ja halua opettaa koiraa voit sen kanssa harrastaa mitä itse lystäät ja johon koira on soveltuva.

Kultainen noutaja on hyvä ensikoira, ne ovat palvelualttiita ja rakastavat tehdä omistajan kanssa kaikkea. Ovat myös fiksuja joten oppivat asiat nopeasti jos vain jaksat opettaa.

Mutta jos otat koiran suosittelen ensin opettamaan sen koiran tavoille ja n. Vuoden iässä kun pentu on kehittynyt kunnolla aloittaa sen kanssa harrastukset pikkuhiljaa. Etenkin jos PK-lajeja ajattelit harrastaa on pennun sosiaalistaminen ja kunnollinen pohjakoulutus tosi tärkeitä :)

• Anonyymi

Mahdoitko päästä aloittajasta jyvälle jo eilen vai nytkö vasta änkesit mukaan keskusteluun? Ei kannata muita töykeiksi haukkua, kun itse katsot "asialliseksi" tulla siihen kommentoimaan, miten muilla on lupa aloittajaan suhtautua eilisen ulosannin perusteella.

• Anonyymi

Myöskin on syytä ottaa selvää ennen pennun ostoa mistä oloista pennun ostaa.
      Ei pidä ostaa ainiskan sellaisesta paikasta jossa koiria kaltoinkohdellaan.

• Anonyymi

Onpa näillä palstoilla näkynyt töykeitä kommentteja, kun joku haluaa kuulla mielipiteitä.
      Noutaja sopii ensimmäiseksi koiraksi oikein hyvin, itse nimittäin hankin 3 vuotta sitten ensimmäisen koirani joka on kiharakarvainen noutaja. Täytyy vain muistaa että noutaja on aktiivinen ja tekemisen haluinen koira, eli peruskoulutus tosiaan täytyy aloittaa ajoissa ja jos haluat tosissasi aloittaa pk-harrastuksen niin kannattaa varautua siihen että sulla saattaa mennä kauankin aikaa ennen kuin pääset kunnolla kilpailemaan ja tämän olen oppinut omalla kokemuksella,

itsekin nimittäin harrastin jonkin aikaa pk-klubissa,mutta reilun vuoden harrastamisen jälkeen jouduin toteamaan että se ei sopinut mulle eikä koiralleni,eli siihen loppui se harrastus. Onneksi en kuitenkaan luopunut koiran kanssa harrastamisesta kokonaan vaan aloitin noin puolitoista vuotta sitten mejä harjoittelun ja koirani rakastaa sitä toinen missä koira on hyvä on metsästyksessä(kuulun metästysseuraan) ja damien noutamista se rakastaa.

Jos todella haluat harrastuskoiran niin kannattaa ottaa yhteytta harrastus seuroihin ja kysellä niiltä neuvoa, koska esim pk-klubi jossa olin jonkin aikaa jäsenenä niin järjestivät myös pentukursseja, eli sinänsä sulla on mahdollisuus onnistua tavoitteesasi jos jaksat pitkäjänteistä työskentelyä.

• Anonyymi

Kun sama ihminen on vakuuttunut hankkivansa ensin yhtä rotua, sitten toista, kohta kolmatta jne. rotua muutaman tunnin sisällä tietämättä yhdestäkään rodusta edes perusasioita, niin ei siinä enää viitsi linnunkielin kovin moni liverrellä. Turha neuvoa, kun hetken päästä neuvot ovat jo tarpeettomia mielen muuttuessa taas vaikka kuinka monennetta kertaa.

• Kultainen ja labradori ovat aloittelijan noutajia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6148
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1427
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1326
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe