Suomalainen mielletään kahjoksi

Anonyymi

Oli kysymyksessä ihan mikä vaan "suomalainen" asia.

Esimerkiksi:

"7 pähkähullua sanontaa, jotka vain kahjot suomalaiset ovat voineet keksiä"

-1. Kel’ onni on se onnen kätkeköön
-2. Sääli on sairautta
-3. Se on helppo / varma nakki
-4. Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla
- 5. Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa
- 6. Mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta
- 7. Itku pitkästä ilosta, pieru pitkään nauramisesta

Kuinkahan monta kertaa nuokin sanonnat ovat olleet täällä palstan täytteenä?

Lähde: vaihteeksi Me naiset / Mutta Me Miehet

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      jaa a Benalty ainakin meinas, että parempi kymmenen pipossa
      kuin yksi oksalla.
      Ja sitten anna onnin tulla ja tunnin olla
      oiva kulki kuin kuiva olki
      hannes kulkee kunnes halkee
      sanonnat on sanontoja, ei niillä mitään mitata
      njjj

      • Anonyymi

        Serlaa on sanoi mökin akka kun kissalla peppunsa pyyhki.


    • Anonyymi

      Minulle on ihan sama, mitä muun maalaiset aateskelee meistä suomalaisista.
      Me olemme semmosia ku olemme. Me uskalletaan olla.
      Minä itse olen satasella suomalainen nainen. Viimesen päälle, jos tarkennetaan.

      En koe olevani kahjo, perusteluna se, että en ole kahjo:)

      Nuo kaikenmaailman sanonnat ovat mielenkiintoisia. Mistä lie monetkin tulleet. Osa kovin hupaisia. Ei haitta ei. Niillä on omat "juurensa".


      Minusta me suomalaiset ollaan enemmän jeeessejä, ku jotkut kumman muunmaalaaset :)))

      Heikunkeikku

      • Anonyymi

        Olisiko sinulla näyttää mustaa-valkoisella, että on terveen paperit? Kahjous on salakavala pöpö joka luikertelee ihmiseen ilman että hän itse huomaa tilaansa.
        Siitä on lyhyt matka alkaa höpötellä omiaan kuten sanojen pötköttämistä omituiseen asentoon.


      • Anonyymi

        Sanotaan mitä sanotaan, mutta
        itseämme emme kehu ja
        meitä parempiakaan ei ole.
        Eikö niin heikunkeikku ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko sinulla näyttää mustaa-valkoisella, että on terveen paperit? Kahjous on salakavala pöpö joka luikertelee ihmiseen ilman että hän itse huomaa tilaansa.
        Siitä on lyhyt matka alkaa höpötellä omiaan kuten sanojen pötköttämistä omituiseen asentoon.

        Noh, ei mulla mitään kahjouspaperia ole, mutta mensan testin paperi on.
        Se riittänee vielä täs vaihees, kun en ole ihan kamalan vanhakaan vielä, eikä ole höperyyksiä ilmaantunut.

        En koskaan vain höpöttele. Tämä tiedoksi.

        Heikunkeikku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotaan mitä sanotaan, mutta
        itseämme emme kehu ja
        meitä parempiakaan ei ole.
        Eikö niin heikunkeikku ?

        Kyllä minä ainaskin itseäni kehun niissä asioissa, joissa koen olevani hyvä.
        Nimittäin oon hyvä joissakin asioissa.
        On kovin monia asioita, joissa en ole hyvä ja nekin helposti myönnän, että toi ja toi ja toikaan ei ole hanskassa.
        Minusta luonnollista.

        Moni on minua parempia. Eikä ihme, koska jotkut ovat niin hirmu osaavia.
        Ne vaan onon.

        Heikunkeikku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, ei mulla mitään kahjouspaperia ole, mutta mensan testin paperi on.
        Se riittänee vielä täs vaihees, kun en ole ihan kamalan vanhakaan vielä, eikä ole höperyyksiä ilmaantunut.

        En koskaan vain höpöttele. Tämä tiedoksi.

        Heikunkeikku

        " Noh, ei mulla mitään kahjouspaperia ole, mutta mensan testin paperi on."

        "mensan testin paperi on"
        ?
        Saitko tuloksesi?











        Bessie


    • Suurin osa noista sanonnoista on niin vanhoja, ettei niitä käytä enää kukaan,ainakin tekee itsensä naurunalaiseksi.
      Kai joku mielihyvää tuntee, kun pääsee irvimään suomalaisuutta ikivanhoilla sanonnoilla.

    • Olen miettinyt tätä ...usein käytettyä ....kel onni on hän onnen kätkeköön....ja tullut siihen tulokseen, että on se hyvin suomalainen sanonta. Onnellisuus herättää kateutta, joten se ehkä kannattaisi peittää, Hyvä olotila, ilon ilmaisu mielletään kehumiseksi.

      • Onhan se parempi, kun ei varallisuuttaan, jos sitä on tuo esille. Muuten, jos rakastunut pari alkaa peitellä kovin onneaan, niin onhan sekin kummallista. Herää jo epäilys, "mikähän noitakin yhdessä pitää".
        Eikö sellainenkin pähkähullu sanonta ole, että vaatimattomuus kaunistaa. Jos ihminen elää vastentahtoisesti vaaimattomasti, vaikka olisi varaa parempaankin, niin ei siinäkään mitään järjenhäivää ole.


      • Anonyymi

        Eino Leino kirjoitti nuo säkeet, koska hän oli rakastunut Aino Kallakseen. Mutta pahat kielet tietysti riepottelivat ja teilasivat tämän rakkauden rumaksi ja kielletyksikin. Olihan Aino Kallas naimisissa.

        Monasti noita säkeitä ihmetellään, mutta Einon tapauksessa kyse tosiaan oli turhautumisesta, halusta pitää heidän rakkautensa kaikilta muilta salassa. Ns. "mennä metsään" piiloon, pois väärinymmärtäjien ja irvailijoiden silmistä. Sillä aito rakkaushan on aina kaunis!

        Onkohan maailma siitä paljon paremmaksi muuttunut? Kaikki ihmisten (vähänkin poikkeukselliset ja/tai massoja kiinnostavat) yksityisasiat räävitään mediassa, olipa aihetta tai ei. Paitsi että jotkut ovat niin julkisuudenkipeitä, että rakastavat ja eroilevat eestaas että saisivat taas vähän aikaa paistatella valokeilassa. Sitä taas Eino Leino ei halunnut, eikä varmasti Aino Kallaskaan.

        -staka-


    • Anonyymi

      Pitäisi varmaan miettiä sitä aikaa ja yhteiskuntaa, milloin nuo sanonnat on otettu käyttöön.
      Ne on jarruja.
      Voisi ajatella, että sotien jälkeen monikin noista 'motoista' oli käytössä ja kasvatusohjeena.
      Jotain hillittyä,,hallittua, muita ärsyttämätöntä, sopuisaa on tavoiteltu.

      Sivulliset saattoivat kommentoida: siin on kans niin olevanas oleva, ettei tierä kuin päin olis.
      Ei saanut luulla olevansa liikoja.

      Kahjouden kanssa noilla sanonnoilla ei ole mitään tekemistä.
      Käyttäytymistä niillä pikemminkin yritettiin muokata.
      ...
      Rumat ne vaatteilla koreilee. Sotien jälkeen kun äidit muokkasivat vanhoista vaatteista lapsille käyttövaatetta, ei ollut sopivaa pröystäillä. Kaikki oli kortilla.
      Jos. Niin - oliko taustalla musta pörssi, trokailu, salakuljetus, piilopoltto tai maidon laimentaminen vedellä ennen tullinpuomia, koronkiskonta ym. harmaat rikastumiskonstit?

      • Anonyymi

        Nm. Beng
        Unohdus.


    • Anonyymi

      Kahjo ei ole pahemmin kuulunut sanavarastooni, joten piipahdin tietyillä sivuilla ja sieltä selvisi kahjolle osuvia synonyymeja :

      "Aivoton, dorka, hullu, hölmö, höperö, idiootti, kaheli, kaistapäinen,
      kako, kreisi, pähkähullu, pöhkö. seko, sekopää, skitso, tolvana, tärähtänyt, tööt, vajaa, älyvapaa."
      Ja toinen:
      "Hullu ihminen, eli siis mielenterveysongelmia poteva henkilö.
      Käytetään myös haukkumasanana."
      Siitä voi valita sananselitystä mielensä mukaan, mitä mitenkin mieltää...

      jos sananlaskujen ja kansanviisauksien käyttö katsotaan kahjoudeksi, niin tunnustaudun ja ei hävetä yhtään, en korkealta putoa, jos kahjoksi syytetään, antaa mennä vaan.
      Ne kuvaavat lyhyesti ja ytimekkäästi jotain asiaa.
      kaikki tietää mitä tarkoitta kun sanoo, että sääli on sairautta, turha selitellä.

      Aikamoista kahjoutta tehdä juttu moisesta "mieltämisestä", ihan hatusta vedetty, ei ole edes leikkiyliopistoa vahvistamassa moista mieltämistä.

      Ja ihan itsehän sinäkin toit taas kerran nuo sanat ja tuon korkeuksia hipovan ajatuksen tälle palstalle.
      Turha piiloutua muitten mieltämisten taakse.

      Eläköön suomalisissa , suomalaisten
      suomalaisuus-kahjous!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Mietin tuota 'sääli on sairautta'.
        En ole oikein ymmärtänyt koskaan tätä.
        Sekö, joka säälii onnsairas?
        Ovatko empatia, myötätunto jne. myös sairauksia.
        Kovien ja sydämettömienkö tämän maailman pitäisi olla?

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin tuota 'sääli on sairautta'.
        En ole oikein ymmärtänyt koskaan tätä.
        Sekö, joka säälii onnsairas?
        Ovatko empatia, myötätunto jne. myös sairauksia.
        Kovien ja sydämettömienkö tämän maailman pitäisi olla?

        Beng

        Suomen kieli on loppujen lopuksi aika rikas kieli,
        sääli sanalla lienee vastakkaisia merkityksiä
        miten sen itse kukin mieltää.

        En ole kuullut sanontaa, että empatia tai myötätunto on sairautta, sehän on mitä sydämellisintä tuntea myötätuntoa, ottaa osaa,
        mutta jos alkaa säälimään , se saa ihan eri sävyn ,
        saatikka, että joku olisi säälittävä tapaus.

        Sääli on sanana sillai säälittävä,
        itse kukin voi sen kokea ihan eri vivahtein,
        suhteuttaa sen omaan kokemusmaailmaansa,
        vaikka sanakirja sanoisi mitä.


      • Anonyymi

        Lähteä säälimään ketään on kuin myötähäpeily, lähellä toisiaan.


    • Anonyymi

      Suomalainen mielletään takuuvarmasti kahjoksi(lievä ilmaisu sekin), maailmalla arvioitaessa nykyistä hallitusta sekä eduskuntaa.

      • Anonyymi

        Voi kun minua 'säälittää' tuo katkeruus...

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun minua 'säälittää' tuo katkeruus...

        Beng

        Sääliminen lasketaan vakavaksi sairaudeksi, kuten vanhenemisen myötä tullut höperyyskin myös.


      • Anonyymi

        Ei ennen ollut ”muistisairauksia”! Vaarinikin oli vanhuudehöperö!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sääliminen lasketaan vakavaksi sairaudeksi, kuten vanhenemisen myötä tullut höperyyskin myös.

        Jotkut muita nimittelee. Onko taustalla pelko, ettei itsellä kaikki ole enää himassa.
        Dementikkokin pystyy peittelemään muistamattomuuttaan esim. lapsiltaan, jottei joutuisi hoitolaan.

        Beng
        Pitäisikö jonkun tehdä laulu: höperry kanssain rakkain, kuten

        https://youtu.be/BL3IDi7RPCk


    • Anonyymi

      Onnen kätkemiset ja näkyvä tyytyväisyys omaan oloonsa ovat sairasta itsensä vähättelyä.
      Miksi pitäisi onni kätkeä? Jos se aiheuttaa kateutta niin sehän on vain sen kateellisen migreeni!

      Pahinta on oman osaamisen tai aikaan saatujen tulosten vähättely!
      Jos joku ottaa sen leuhkimisena niin sehän tapahtuu vain sen ottajan päänupissa.
      Tosiasian toteaminen ei ole leuhkimista.

      Ja paljon vastaavaa!

      • Anonyymi

        Tuota...
        Eihän tuo käsittääkseni mikään yleinen ja kautta linjan noudatettu tapa ole. Onhan noita sanontoja ja värssyjä ja 'käskyjäkin' joka lähtöön, mutta ei kai kukaan niiden mukaan koko elämäänsä pyri elämään, tajuaahan jokainen etteivät edes oivaltavimmatja/tai nasevimmat kansanviisaudet, klassiset sitaatit, rakastetut riimit jne., sovi yleisiksi elämänohjeiksi tai käyttäytymissäännöiksi yleensäkään, saati sitten että sopisivat tähän päivään ja maailmaan.

        Joskus onni on viisainta kätkeä, joskus taas onnen kätkeminen olisi epäviisasta.
        Tosiasian toteaminen ei tietenkään ole leuhkimista. 'Tilanteen mukaan' on minun tapani toimia; aika usein (hyvä) tilannetajuni sekä kiltinkohtelias ja jo luonnostaan kaikki läsnäolevat huomioon ottava luonteeni estää minua "toteamasta tosiasioita".

        Olemme tästä joskus aiemminkin keskustelleet ja ilmeisesti olen vastannut suht samalla tavalla kuin nyt, mutta kun siitä on jo useampi vuosi niin toisto ei varmaan haittaa.

        Bessie


    • Anonyymi

      - ainakin punkin purema ja kaivautuminnen ihon sisään aikoinaan oli aihe lääkekuuriin -kun aiheutti aikamoisn sarjan kivulloisia neurologissia ja muitakin oireita - veri pielessä ja vanhmmitn aina vaan entistäkin pöhkömäksi elo muodostunu muidenkin vikojen kanssa eläessä.

    • Ei noita sanontoja niin hirveästi tule viljeltyä mutta kyllä tässä aika kahjo täytyy olla muulla tavalla. Eilen ja tänään monta tuntia kuluttanut huonossa asennossa seisten ja kyykkien tuolla marjapensaissa. Suuri aurinkovarjokin piti sinne terassilta raahata suojaksi.
      Sitten suurella vaivalla muutan marjat viiniksi, pesen 30 pulloa ja lappoan viinin pulloihin. Syksyn ja talven aikana sitten pikkuhiljaa tyhjennän pullot juomalla sisällön. No, ei minun ihan kaikkia tarvitse itse juoda, avustajia kyllä löytyy. Mutta kaiken kaikkiaan melkoinen vaiva. Eikö sitä vähemmällä vaivalla pääsisi, kun söisi ne marjat pois suoraan pensaasta.

      • Anonyymi

        Eikö kannata olla tyytyväinen, että kuitenkinmtulit poimineeksi ja tulet tehneeksi mehua. Jos tässä vaiheessa kuumuus laiskotuttaa, pakkanen auttaa.
        Oiskohan toistepäin. Jos et olisi korjannut marjasatoa, olisit tuntenut kahjoksi.
        Kiitä itseäsi: sainpas aikaiseksi.

        Beng


      • Anonyymi

        mää kävin tyttären kanssa tänä aamuna, jo ennen kahdeksaa nevalla keräämässä lakkoja.
        Nooh hunosti löytyi pitkältä piti rompata lakka sielä toinen täälä.
        kymmenen jälkeen alkoi arska paistaa niin että poishan sieltä oli tultava
        muutama litra lakkoja mukana.
        Perjantaina oltiin kalassa, muutama ahven tuli. Kun oikein ajattelee, niin niitä olisi saanut kaupasta vähemmällä vaivalla
        njjjjjj


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kannata olla tyytyväinen, että kuitenkinmtulit poimineeksi ja tulet tehneeksi mehua. Jos tässä vaiheessa kuumuus laiskotuttaa, pakkanen auttaa.
        Oiskohan toistepäin. Jos et olisi korjannut marjasatoa, olisit tuntenut kahjoksi.
        Kiitä itseäsi: sainpas aikaiseksi.

        Beng

        No näinhän se oikeasti menee. Aika heikko kyllä oli tämän kesän sato, 5 kg, joka juuri riittää yhteen viinisatsiin. Jäi nyt piirakkamarjat puuttumaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        mää kävin tyttären kanssa tänä aamuna, jo ennen kahdeksaa nevalla keräämässä lakkoja.
        Nooh hunosti löytyi pitkältä piti rompata lakka sielä toinen täälä.
        kymmenen jälkeen alkoi arska paistaa niin että poishan sieltä oli tultava
        muutama litra lakkoja mukana.
        Perjantaina oltiin kalassa, muutama ahven tuli. Kun oikein ajattelee, niin niitä olisi saanut kaupasta vähemmällä vaivalla
        njjjjjj

        Mutta kaupasta ei saa luonnossa liikkumisen iloa, joten ei käy osoitukseksi kahjoudesta sinunkaan tapauksesi.
        Kade olen lakoistasi, on se vaan niin hyvä marja, eikä sitä ihan mistä tahansa pääse poimimaan. Ja tottahan pannulla paistettu ahvenkin maistuu paremmalta itse pyydettynä kuin Hakaniemen hallista ostettuna.


    • Anonyymi

      No jos meistä suomalaisista ajateltaisiin ...että kahjoja ...niin voisi sanoa Britannian kuninkaallisten säännöistä samaa... Kukaan muu ei saa syödä joutsenta kuin Elisabet ...kuninkaallista lintua... Prinssi Charlesin kengännauhat silitetään ...ja illalla palvelija laittaa hammastahnan valmiiksi harjaan....hänellä kolme henkilökohtaista palvelijaa....
      Kuningatar Elisabet aloittaa aina ruokailun ja myöskin lopettaa...niin muidenkin on lopetettava....
      mimmimum-..mi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe