Sielu, tietoisuus, kuolematon olemuspuoli.

Anonyymi

Mikä on sielu ja miten se on syntynyt? Minkälainen on nuori ja vanha sielu? Ihmisellä on "minätunne" ,onko se sielu? Sielu menee taivaaseen ja pukeutuu ihmisen näköiseksi, niinkö?

62

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lyhyesti kuolemattomuudesta. Mentaalitasolle yksilöitynyt tietoisuus on saavuttanut kuolemattomuuden. Tällaisia ovat kaikki ihmiset ja osa eläimistä, kuten kehittyneimmät kissat ja koirat.

      Tietoisuus on uudempi sana (synonyymi) sielulle. Kuolemattomuutta ei ihmisen enää
      tarvitse saavuttaa, riittää että tiedostaa sen. Muun muassa tiedostamisen kautta ihminen kehittyy.

      • Anonyymi

        Miten tekoäly, millaisella mentaalitasolla se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tekoäly, millaisella mentaalitasolla se on.

        Tekoälyä ei ole olemassa mentaalitasoilla, se ei ole elävää. Ihmisen tietoisuus sen sijaan on elävää ja kuuluu sille tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekoälyä ei ole olemassa mentaalitasoilla, se ei ole elävää. Ihmisen tietoisuus sen sijaan on elävää ja kuuluu sille tasolle.

        Mitä jos tietoisuus katoaa onko se sielu.


    • Anonyymi

      ei ole sielu vaan tietoisuus.se siirtyy ulkopuolelle.esim verenpaineen laskettua nollaan.

      • Anonyymi

        Mitä tähän "tietoisuuteen" kuuluu.


      • Anonyymi

        Tietoisuuden kadotessa, kuka ihme siinä puhuu ja kommunikoi.


    • Anonyymi

      enkeli on tuon puoleisessa.vastassa.sinun suojelus enkeli.joka on matkanna mukanasi koko elämäsi ajan.palanneet kertoneet enkelit käskennä kertomaan tuon puoleisesta.ihmisille.jotka käännytetty takasi.sinulta ei kysytä mihin.lahkoon olet kuulunut.tuon puoleisessa uskonnolla ei merkitystä.maan pääliset uskonnot on ihmisen tekemiä.

      • Anonyymi

        Kiva kirjoitus, kiitos. Kuka on tämä enkeli, lihaantuuko hän koskaan vai onko kenties parisieluni? Enkelit ovat kyllä mielestäni jälleensyntyviä mutta kenties vapaaehtoisesti. Vanhoja sieluja.


      • Anonyymi

        Miten se aivot muistialueineen siirtyy tuonpuoleisen väliä edes takaisin.
        Koska kykenette muistamaan tapahtumat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se aivot muistialueineen siirtyy tuonpuoleisen väliä edes takaisin.
        Koska kykenette muistamaan tapahtumat.

        Muisti on elämien välillä muissa kuin fyysisissä aivoissa. On olemassa mentaaliaivot, joita tietoisuus käyttää. Kullakin tasolla on omat sille tasolle kuuluvat aivonsa. Ikuinen elämä perustuu riippumattomuuteen fyysisistä aivoista. Ylifyysiset tasot, ylifyysinen materia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muisti on elämien välillä muissa kuin fyysisissä aivoissa. On olemassa mentaaliaivot, joita tietoisuus käyttää. Kullakin tasolla on omat sille tasolle kuuluvat aivonsa. Ikuinen elämä perustuu riippumattomuuteen fyysisistä aivoista. Ylifyysiset tasot, ylifyysinen materia.

        Se on mielenkiintoista, että tätä mentaaliaivoja ei mitkään neuropsykologit mittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se aivot muistialueineen siirtyy tuonpuoleisen väliä edes takaisin.
        Koska kykenette muistamaan tapahtumat.

        Muisti ei sijaitse aivoissa tässäkään elämässä. Aivoja voidaan toki tarvita muistitiedon tallentamiseen ja noutamiseen organismin käyttöön sieltä missä muisti on. Esim. jos suolinkaiselta leikataan pää, niin se ei pysty käyttämään muistitietoaan. Mutta kun suolinkaiselle kasvaa uusi pää, niin se pääsee käsiksi jälleen muistitietoonsa, missä ikinä se sitten sijaitseekaan. Huomattakoon, että sen vanha pää on silloin jo kompostissa. Joten maailma on ihmeellisempi kuin mitä olet milloinkaan voinut kuvitellakaan filofioissasi, oi Horatio.

        Myös Alzheimer-dementikot pääsevät toisinaan juuri ennen kuolemaansa käsiksi muistitietoonsa, vaikka heidän aivonsa ovat menneet mössöksi. Ilmiö tunnetaan nimellä "kuolemaa edeltävä selväjärkisyys" (terminal lucidity). Tässä Harvardin yliopiston neurologian professori kertoo ilmiöstä:

        https://www.youtube.com/watch?v=ud77u9xuDro


      • Anonyymi

        Jos enkelin kynii ja grillaa niin maistuuko se kanalta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos enkelin kynii ja grillaa niin maistuuko se kanalta?

        Lohko-Joosepilla näitä kysymyksiä riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohko-Joosepilla näitä kysymyksiä riittää.

        Mikä se enkeli on kun luonnontiede ei sitä tunne, taitaa olla satujanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se enkeli on kun luonnontiede ei sitä tunne, taitaa olla satujanne.

        Mikä ne värit ovat kun ei niitä korvilla kuule, taitavat olla satuja.


    • Anonyymi

      Tuosta ulkonäöstä. Ulkonäkö tuonpuoleisessa on pitkälti senkaltainen, millaiseksi me ulkonäön itsestämme näkijälle projisoimme (1). Tuonpuoleinen on mielikuvituksen voimalla tehty todellisuus. Tähän todellisuuteen vaikuttaa myös se, minkälaiseksi näkijä projisoidun hahmon kuvittelee (2).

      Esim itse olen yleensä eri näköinen mitä fyysisessä hahmossa johtuen mieltymyksistä, myös edelliset elämät vaikuttavat mieltymyksiin. Olen usein pharaon tai mietiskelevän munkin näköinen. Tuonpuoleinen pelaa samoilla säännöillä kuin unihahmot. Voimme tutkia selkounessa hahmoamme ja maisemia, lisätä itsetuntemista. Huomaamme vähitellen todellakin unimaisemien olevan mielikuvitusta. Todellisuuden muokkaaminen kuuluu tietyssä vaiheessa opintoihin, muokkaamme samoin ulkonäköä tarvittaessa. Tähän liittyy tiibetiläinen unijooga.

      • Anonyymi

        Ulkonäköä voi toki muuttaa, mutta miten idiootista saa mensan jäsenen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkonäköä voi toki muuttaa, mutta miten idiootista saa mensan jäsenen.

        Älykkyyttä, kuten lihaksia, voidaan kehittää harjoittelemalla vielä aivoissa ollessakin. Kunnolla fysikaalisuuden aiheuttamasta kognitiovajaudesta vapaudutaan vasta kuoleman kautta, kun säkki nousee päästä. Mensan jäsenyys ei toki silloin enää kukaan halua.


    • Anonyymi

      "Elämä on hiukkasten mieletöntä kiertelyä, ilman mitään tarkoitusta ja merkitystä": Richard Dawkins. Tämä kertoo kaiken ateistin aivopuoliskosta, se on jäänyt liskotasolle. Empatia ja mielikuvitus vaje on täydellinen. Seuraukset on nähtävänä, - osaa vain tehdä havaintoja monella tasolla, - akatemioita myöten.

      • Anonyymi

        Jos oikeapuoli hallitsee niin saa kiksejä kaikesta mahdollisesta esim. jeesuksesta.


    • Sielu sana on sitä miksi sen sisältö määritellään, kuten kaikki muutkin käsitteet eli sanat.
      Minua viehättää ajatus että "sielu" on menneiden muistikuvien ja kokemusten varasto. Siis kaikki mitä on opittu, syyllisyys, omatunto, ilo jne. Tällätavoin ajatellen sielu on jokaisella erilainen.

      • Anonyymi

        Valvontakameran sielu on ylivoimainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valvontakameran sielu on ylivoimainen.

        Kameran (sielu) näkee vain sen minkä sen tekniikka mahdollistaa, sama pätee tietenkin ihmisen mielen mahdollisuuksiin. Kamreraa pystytään kehittämään, myös mielen käyttöä pystyy ihminen kehittämään.


    • Tunne minuudesta eli minä olen, sisältää kaiken mitä "minulla" on. Minä elän!

      Miten itse sanoisit?

    • Anonyymi

      Isossa kirjassa sanotaan:” Ole hiljaa ja tiedä, että minä olen ”.

      Ohje on suora tie ytimeen.

      Selitys: Ensimmäiseksi tulee olla hiljaa, keskittyä hiljaisuuteen ajatusten hälinän sijaan. Kun tämä on tehty, tulee keskittyä kokemaan kuinka minä olen. Puhdas MinäOlen tietoisuus ilman muotoja ajatusten hälinän takana on nirvana. Koet vain, kuinka sinä olet, ei muuta. Olet saapunut kuolemattoman sielun luokse, tietoisuuteen täynnä olemista. Teknisesti sanottuna kausaalikeho.

      Puhdas oleminen on niin yksinkertaista, että siksi se on haastavaa. Mitään ei tarvitse saavuttaa, tulee vain olla.

    • Anonyymi

      Sielu on sisäsyntyinen käsite, joka syntyi, kun mieli ja ruumis luultiin olevan eri asioita. Kun kuolleelta katosi elämä, mutta ruumis jäi, se vahvisti mielikuvaa mielen ja ruumiin kaksijakoisuudesta, sekä muokkasi uskomuksia; esim ruumis on sielun maallinen maha. Nykyään asia on toisin, kun tiedetään, että mieli syntyy aivoissa valmiiseen perustaan informaation avulla (aistit). Jos mieli olisi erillinen asia, päihteet, sairaudet ja vammat eivät voisi vaikuttaa mieleen. Mutta tätä päivää leimaa myös kyky muotoilla sopivia vastaväitteitä sielu-uskon tukemiseksi. Esim "aivot on sielun radio... päihteet häiritsee taajuutta" yms.

      • Anonyymi

        Nykyäänhän asiasta on tuplavahvistus. Yhäkin nähdään eksternaalisesti, kolmannen persoonan näkökulmasta, että mieltä ei enää ole ja vain ruumis on jäänyt jäljelle. Mutta nykyään lisäksi on ilmaantunut tonneittain tapauksia, joissa asia on nähty internaalisesti, ensimmäisen persoonan näkökulmasta. Tietenkin jokainen sai ennen vanhaankin tuon ensimmäisen persoonan näkökulman ruumiinsa kuollessa, mutta he eivät palanneet kertomaan asiasta. Nykyään asia on toisin ja myös ensimmäisen persoonan antamat vahvistukset ovat tulleet myös yleiseen tietoisuuteen, koska nykyään niin monet tuodaan takaisin palauttamalla keholliset prosessit jälleen toimintaan.


    • Anonyymi

      Vanhat sielut ovat usein hiljaista, rauhallista, empaattista ja fiksua porukkaa.
      Avokonttori, kaupunki, nalkuttava vaimo tai melu yleensä on heille kirous ja usein he suuntaavatkin itsenäisiin ammatteihin, koska eivät siedä holhousta.
      Myös musiikki on usein lähellä heidän sydäntään ja yllättävänä tietona lämpimät paikat ovat heidän mieleensä - esim. saunominen.
      Vanhat sielut elävät yleensä jumalattoman vanhoiksi.

      Nuoret, vain kerran pari uudelleen syntyneet ovat niitä adhd-tyyppejä, jota riehuvat ja liehuvat lähes läpi elämänsä - usein he myös kuolevat nuorina ja joillain villeillä tapauksilla voi viedä montakymmentä elämää, kunnes rauhoittuvat.
      Nämä hilipipparit eivät tule vanhojen kanssa toimeen alkuunkaan.
      Näille sieluille alkoholi maistuu ja elämä on yhtä rytyytystä aamusta iltaan jne.

      Sitten on tietysti keskiluokka esim. 50-100 kertaa maailmaan putkahtaneet, joilla osalla osalla on etsikkoaikansa, mutta näissäkin alkaa jo löytää rauhoittuneita yksilöitä - sielunsa rauhaisia vaeltajia.

      • Anonyymi

        Nykänenkin on syntynyt vaan muutaman kerran???

        Joo....

        Joskus oli hieman huvittava trendi missä ADHD-lapsen äitykät oli sitä mieltä, että he ovat indigolapsia, jotka ovat tulleet muuttamaan maailman. Kyllähän ADHD-lapsikin voi olla huippuälykäs. Nykymaailma on hektinen paikka ja herkät ja fiksut yleensä reagoi siihen sairastumalla. Ei ole ihan helppoa olla lapsi tällaisessa ajassa.

        Rikollisilta on löydetty geeni joka altistaa heidät rikollisuuteen. Myös huippututkijalla saattaa olla tämä geeni, mutta kiitos oikean kasvatuksen, hänestä ei tule rikollista, vaan erittäin hyödyllinen yksilö yhteiskunnalle.

        Asiat eivät ole liian yksinkertaisia.

        Mä kyllä luulen, että ihminen syntyy uudelleen ihmiseksi n. 20 kertaa. Sillä määrällä ehtii kokea riittävästi ihmisyydestä. Buddhalaiset väittää muistavansa edelliset elämänsä, pitäs niiltä kysyä montako elämää niillä on ollut. Heidänhän pitäs muistaa menneet elämänsä joissa he ovat olleet ei buddhalaisia, mutta en ainakaan muista heidän kertoneen eläneensä vaikkapa Egyptissä. Epäilyttää koko juttu. Muistaako ne oikeasti edelliset elämänsä. Pitäs lukea yks vanha kirja nimeltään Kolmas Silmä, jos siinä olis jotain tietoa tästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykänenkin on syntynyt vaan muutaman kerran???

        Joo....

        Joskus oli hieman huvittava trendi missä ADHD-lapsen äitykät oli sitä mieltä, että he ovat indigolapsia, jotka ovat tulleet muuttamaan maailman. Kyllähän ADHD-lapsikin voi olla huippuälykäs. Nykymaailma on hektinen paikka ja herkät ja fiksut yleensä reagoi siihen sairastumalla. Ei ole ihan helppoa olla lapsi tällaisessa ajassa.

        Rikollisilta on löydetty geeni joka altistaa heidät rikollisuuteen. Myös huippututkijalla saattaa olla tämä geeni, mutta kiitos oikean kasvatuksen, hänestä ei tule rikollista, vaan erittäin hyödyllinen yksilö yhteiskunnalle.

        Asiat eivät ole liian yksinkertaisia.

        Mä kyllä luulen, että ihminen syntyy uudelleen ihmiseksi n. 20 kertaa. Sillä määrällä ehtii kokea riittävästi ihmisyydestä. Buddhalaiset väittää muistavansa edelliset elämänsä, pitäs niiltä kysyä montako elämää niillä on ollut. Heidänhän pitäs muistaa menneet elämänsä joissa he ovat olleet ei buddhalaisia, mutta en ainakaan muista heidän kertoneen eläneensä vaikkapa Egyptissä. Epäilyttää koko juttu. Muistaako ne oikeasti edelliset elämänsä. Pitäs lukea yks vanha kirja nimeltään Kolmas Silmä, jos siinä olis jotain tietoa tästä.

        Kysyit menneistä elämistä. Itse muistan kaikki maassa kokemani 15 elämää ja elämien väliset olotilat. Muistan, että ennen en edes kuolemanjälkeisessä taivastilassa muistanut näin pitkälle. 15 elämää ja olen maan mittapuun mukaan vielä nuori sielu. Toisaalta, ennen maata oli muissa aurinkokunnissa miljoonia vuosia, pitkiä elämiä. Kokonaisuutena näin ollen noin keski-ikäinen sielu - ihmisen tasolla vaellettu noin 5 miljoonaa vuotta.

        Toiset kasvavat nopeamminkin, itse edistyn vain vähän pelkästään yhden elämän aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyit menneistä elämistä. Itse muistan kaikki maassa kokemani 15 elämää ja elämien väliset olotilat. Muistan, että ennen en edes kuolemanjälkeisessä taivastilassa muistanut näin pitkälle. 15 elämää ja olen maan mittapuun mukaan vielä nuori sielu. Toisaalta, ennen maata oli muissa aurinkokunnissa miljoonia vuosia, pitkiä elämiä. Kokonaisuutena näin ollen noin keski-ikäinen sielu - ihmisen tasolla vaellettu noin 5 miljoonaa vuotta.

        Toiset kasvavat nopeamminkin, itse edistyn vain vähän pelkästään yhden elämän aikana.

        Sullahan pitäs sitten olla ensikäden tietoa historiasta ja muista kulttuureista, tietoa jota ei löydy enää mistään kirjoista. Kerroppa jostain kaukaisesta elämästäsi jotain mielenkiintoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sullahan pitäs sitten olla ensikäden tietoa historiasta ja muista kulttuureista, tietoa jota ei löydy enää mistään kirjoista. Kerroppa jostain kaukaisesta elämästäsi jotain mielenkiintoista.

        Vaikea mennä kertomaan mitään laajemmin, kun toimin pelkästään kömpelön matkapuhelimen varassa. Jotain yleistä olen toisinaan kommentoinut näihin ketjuihin, muutama rivi kerrallaan.

        Mitä kauemmaksi menen elämissä, sen enempi tulee eteen huipputeknologioita. Star Warsin kaltaisia tapahtumia on oikeasti tapahtunut miljoonia vuosia sitten ”omassakin” aurinkokunnassa. Planeettojen välisiä sotia paossa itsekin, kun oma planeettani lähti alta, tuhoutui. Tänne kun tulee, niin tulee karmaa ja paluu senkin vuoksi voi olla vaikeaa. Maaplaneetalla kuulemma mestarien mukaan saan olla, kunnes tulen vanhaksi sieluksi, sanoivat. Lisäksi karma tulee olla sovitettu. Sen jälkeen voi suunnata mihin lystää. Yleensä nuo duunipaikat ovat jonkinsortin opetustehtäviä, lomailua ja laakereilla lepäilyä on vähempi.

        Tällainen ancient aliens- näkökulma tuli esiin, suuri osa elämästä kun ollut muualla. 3000 vuotta ensimmäinen syntymä maassa.


      • Anonyymi

        Eli 3000 vuotta sitten ensimmäinen maaelämä.


      • Anonyymi

        Kirjota kirja!

        Ihmiskunta tartteis "tarinoita jälleensyntymisestä"

        Ehkä sitten oppisimme sen, että tulemmme kohtaamaan tekomme uudessa elämässämme maan päällä. Ehkä siten osaisimme jo elää rauhassa keskenämme. Maan päälle saatais vihdoinkin rauha, kun totuus meistä paljastuu kaikille. Uskonnot ja ideologiat katois ja olisimme vihdoin yhtä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjota kirja!

        Ihmiskunta tartteis "tarinoita jälleensyntymisestä"

        Ehkä sitten oppisimme sen, että tulemmme kohtaamaan tekomme uudessa elämässämme maan päällä. Ehkä siten osaisimme jo elää rauhassa keskenämme. Maan päälle saatais vihdoinkin rauha, kun totuus meistä paljastuu kaikille. Uskonnot ja ideologiat katois ja olisimme vihdoin yhtä!

        Ei jälleensyntymäaineistoilla varmaan mitään uskontojen sisältöjä kumota, varsinkin kun niissä on tapauksia, joissa lapsi kertoo Jumalan lähettäneen hänet taas takaisin maailmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jälleensyntymäaineistoilla varmaan mitään uskontojen sisältöjä kumota, varsinkin kun niissä on tapauksia, joissa lapsi kertoo Jumalan lähettäneen hänet taas takaisin maailmaan.

        Taivas ja helvetti uskomukset sais jo kadota. Rajan ylittäneet kertovat, että kukaan ei tule kuoleman jälkeen kysymään mihin uskontoon ihminen maan päällä kuului. Taivas ja helvetti koetaan maan päällä. Jeesuskin sanoi, että taivas on mielentila, ei fyysinen paikka. Toki maailmankaikkeudessa on varmasti paikkoja, jotka ovat fyysisiä taivaita.

        Jälleensyntymään uskovana minulla ei ole varsinaista uskontoa, vaikka kirkkoon kuuluunkin. Enemmänkin perinteiden takia, en niinkään niiden uskomusten takia. Jeesus on tietenkin suuri persoona, joidenkin mielestä jopa itse jumala. Siitä en tiedä, jokainen uskokoon tavallaan.

        Jälleensyntyminen laittaa funtsaamaan ihmiskunnan tulevaisuutta ja tekee meistä vastuullisia, koska olemme itse tulevat sukupolvet. Osa poistuu jälleensyntymisen kierrosta kun se ei ole enää tarpeellista. Suomessa on sanottu olevan paljon kokeneita sieluja, jotka ovat viimeisiä kertoja maan päällä. Täällä saa kokea rauhaa ja toteuttaa itseään ja siitä kokenut sielu pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjota kirja!

        Ihmiskunta tartteis "tarinoita jälleensyntymisestä"

        Ehkä sitten oppisimme sen, että tulemmme kohtaamaan tekomme uudessa elämässämme maan päällä. Ehkä siten osaisimme jo elää rauhassa keskenämme. Maan päälle saatais vihdoinkin rauha, kun totuus meistä paljastuu kaikille. Uskonnot ja ideologiat katois ja olisimme vihdoin yhtä!

        Tosiaan, en minäkään uskoisi maailman muuttuvan vaikka kokemukset esim. romaanin muotoon kirjoittaisin. Romaaneja ovat jo muut tehneet.

        Jos jälleensyntymämuistoja haluaa kerätä, niin Joan Grantin kirjoissa on valtavasti tarinaa - Siivitetty faarao, Päivännousun valtias ym. kirjoja on kirjoitettu. Vain muutama on suomennettu. Nämä kirjat edustavat mulle Grantin aitoja jälleensyntymämuistoja, vaikka nuortenromaanin muotoon ovatkin tehty. Viisaasti Grant ei väitä näitä tosiksi, gnostilaisille ym. piireille nämä ovat kuitenkin totta.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Joan_Grant


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan, en minäkään uskoisi maailman muuttuvan vaikka kokemukset esim. romaanin muotoon kirjoittaisin. Romaaneja ovat jo muut tehneet.

        Jos jälleensyntymämuistoja haluaa kerätä, niin Joan Grantin kirjoissa on valtavasti tarinaa - Siivitetty faarao, Päivännousun valtias ym. kirjoja on kirjoitettu. Vain muutama on suomennettu. Nämä kirjat edustavat mulle Grantin aitoja jälleensyntymämuistoja, vaikka nuortenromaanin muotoon ovatkin tehty. Viisaasti Grant ei väitä näitä tosiksi, gnostilaisille ym. piireille nämä ovat kuitenkin totta.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Joan_Grant

        https://www.adlibris.com/fi/kirja/viesteja-michaelilta-9789525231564

        Itse en jaksa näitä kirjoja oikein lukea, mutta tuon olen lukenut ja ihan hyvä kirja.

        Tuossa kirjassa kerrottiin, että suurimalla osalla meistä ei ole yhtäkään merkittävää elämää, eli taviksia ollaan oltu lähes kaikki. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että on näitä ihmisiä jotka muistavat olleensa jokaisessa elämässään joku merkittävä henkilö. Esim. panssarikenraali Patton uskoi eläneensä sotilaana useitakin kertoja mm. Rooman, Aleksanteri Suuren ja Napoleoninkin armeijassa. Patton on siis kuvitellut koko jutun. Ihmisen ego ja turhamaisuus saa ihmisen kuvittelemaan suuria itsestään. On harvinaista, että sama sielu olisi elänyt enemmän kuin yhden merkittävän elämän. Kuninkaita ja faaraoita on kuitenkin melko rajoittunut määrä eikä useammalle miljardille sielulle yksinkertaisesti ole näitä "huippurooleja" paljon tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.adlibris.com/fi/kirja/viesteja-michaelilta-9789525231564

        Itse en jaksa näitä kirjoja oikein lukea, mutta tuon olen lukenut ja ihan hyvä kirja.

        Tuossa kirjassa kerrottiin, että suurimalla osalla meistä ei ole yhtäkään merkittävää elämää, eli taviksia ollaan oltu lähes kaikki. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että on näitä ihmisiä jotka muistavat olleensa jokaisessa elämässään joku merkittävä henkilö. Esim. panssarikenraali Patton uskoi eläneensä sotilaana useitakin kertoja mm. Rooman, Aleksanteri Suuren ja Napoleoninkin armeijassa. Patton on siis kuvitellut koko jutun. Ihmisen ego ja turhamaisuus saa ihmisen kuvittelemaan suuria itsestään. On harvinaista, että sama sielu olisi elänyt enemmän kuin yhden merkittävän elämän. Kuninkaita ja faaraoita on kuitenkin melko rajoittunut määrä eikä useammalle miljardille sielulle yksinkertaisesti ole näitä "huippurooleja" paljon tarjolla.

        Itselle nämä voi todistaa siten, että muistaa yksityiskohtia myöten omia elämiään siten, että muistikuvat eivät muutu vuosien kuluessa. Pelkkä yleinen tuntuma, että on ollut vaikka hautojen koristelija, ei riittäisi ainakaan minulle. Yksityiskohtia tarvitaan.

        Laajamittainen muistaminen ei yleensä onnistu ilman siihen valmistavia vihkimyksiä. Siksi juurikin muinaisten vihittyjen egyptiläisten uskon muistavan helpommin kuin muiden. Tosin muisti tulee kyllä sieluniänkin mukana, ja turvallisemmin tuleekin luonnollisella menetelmällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselle nämä voi todistaa siten, että muistaa yksityiskohtia myöten omia elämiään siten, että muistikuvat eivät muutu vuosien kuluessa. Pelkkä yleinen tuntuma, että on ollut vaikka hautojen koristelija, ei riittäisi ainakaan minulle. Yksityiskohtia tarvitaan.

        Laajamittainen muistaminen ei yleensä onnistu ilman siihen valmistavia vihkimyksiä. Siksi juurikin muinaisten vihittyjen egyptiläisten uskon muistavan helpommin kuin muiden. Tosin muisti tulee kyllä sieluniänkin mukana, ja turvallisemmin tuleekin luonnollisella menetelmällä.

        Buddhalaismunkit aloittavat jo lapsena edellisten elämien muistamisen. He palaavat ensin syntymäänsä ja siitä sitten aikaan ennen syntymää, edellsiin elämiin. Miten lapsi sitten pystyy muistamaan vaikka kuukauden taaksepäin on minulla täysin mysteeri. Ehkä munkit seuraa lasta päivittäin ja kirjaa kaiken ylös ja auttavat näillä muistiinpainoilla sitten lasta muistamaan. Itse muistan hyvin vähän lapsuudestani. Miten voi muistaa millaista oli vauvana? Käsittääkseni kaikilla ihmisillä on sama juttu. Aivojen muistikeskus ei ole vielä kunnolla kehittynyt ja siksi emme muista lapsuudestamme juuri mitään. Voipi olla niinkin, että tämä muistamattomuus suojelee meitä mahdollisilta traumoiltakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.adlibris.com/fi/kirja/viesteja-michaelilta-9789525231564

        Itse en jaksa näitä kirjoja oikein lukea, mutta tuon olen lukenut ja ihan hyvä kirja.

        Tuossa kirjassa kerrottiin, että suurimalla osalla meistä ei ole yhtäkään merkittävää elämää, eli taviksia ollaan oltu lähes kaikki. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että on näitä ihmisiä jotka muistavat olleensa jokaisessa elämässään joku merkittävä henkilö. Esim. panssarikenraali Patton uskoi eläneensä sotilaana useitakin kertoja mm. Rooman, Aleksanteri Suuren ja Napoleoninkin armeijassa. Patton on siis kuvitellut koko jutun. Ihmisen ego ja turhamaisuus saa ihmisen kuvittelemaan suuria itsestään. On harvinaista, että sama sielu olisi elänyt enemmän kuin yhden merkittävän elämän. Kuninkaita ja faaraoita on kuitenkin melko rajoittunut määrä eikä useammalle miljardille sielulle yksinkertaisesti ole näitä "huippurooleja" paljon tarjolla.

        Patton näyttää dokumenttifilmien perusteella vähän samanlaiselta persoonalta kuin Donald Trump. Ns. Amerikan isottelevia pellejä. Myös ulkonäöltään ovat veljeksiä, Patton tosin paljon hoikempi. Äkkiseltään voisi ajatella Trumpin olevan Pattonin jälleensyntymä.

        Kummatkin tosin osaavat johtaa edestä (etulinjassa) menemättä piiloon. Trump on kuuluisa twiiteistään. Trump tosin syntyi vain n. 6 kk Pattonin kuoleman jälkeen, joten eivät liene samoja. Kuolemanjälkeen menee näet vuosiakin edellistä elämää kelatessa, tasoilla. Riippuu tietty ed. elämän pituudesta.

        Mielenkiintoisia ovat nuo Amerikan persoonallisuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patton näyttää dokumenttifilmien perusteella vähän samanlaiselta persoonalta kuin Donald Trump. Ns. Amerikan isottelevia pellejä. Myös ulkonäöltään ovat veljeksiä, Patton tosin paljon hoikempi. Äkkiseltään voisi ajatella Trumpin olevan Pattonin jälleensyntymä.

        Kummatkin tosin osaavat johtaa edestä (etulinjassa) menemättä piiloon. Trump on kuuluisa twiiteistään. Trump tosin syntyi vain n. 6 kk Pattonin kuoleman jälkeen, joten eivät liene samoja. Kuolemanjälkeen menee näet vuosiakin edellistä elämää kelatessa, tasoilla. Riippuu tietty ed. elämän pituudesta.

        Mielenkiintoisia ovat nuo Amerikan persoonallisuudet.

        Megalomania tosiaankin vaivaa usein näitä valtansa kukkulalla olevia persoonallisuuksia. Tuskinpa Patton syntyisi uudelleen Jenkkilään miehen kehoon ja merkittävään asemaan. Muistatko muuten elämiä naisen kehossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Megalomania tosiaankin vaivaa usein näitä valtansa kukkulalla olevia persoonallisuuksia. Tuskinpa Patton syntyisi uudelleen Jenkkilään miehen kehoon ja merkittävään asemaan. Muistatko muuten elämiä naisen kehossa?

        Muistan. Mulla on jälleensyntymäketjun alussa muutama naislihaantuminen. Sukupuolen vaihtaminen voi sekoittaa elämää, joten ihan heti en vaihda takaisin naisen kehoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan. Mulla on jälleensyntymäketjun alussa muutama naislihaantuminen. Sukupuolen vaihtaminen voi sekoittaa elämää, joten ihan heti en vaihda takaisin naisen kehoon.

        Aika erikoista, itselläni on se käsitys. että elämät naisena ja miehenä menevät tasan. En haluaisi syntyä naiseksi, koska naisen elämä on pinnallisempaa tai maailma pakottaa naisen sellaiseksi. Naisen ulkonäkö on usein naisen suurin "omaisuus". Enkä pidä siitä, että naisen asema on edelleenkin niin huono, varsinkin Islamissa ja Afrikassa. Viihdyn siksi miehen kehossa, että ulkonäköpaineet eivät ole yhtä pahoja, eikä koko elämä pyöri oman ulkonäön ympärillä. Suomessa toki naisen asema on hyvä. Tosin tännekin on tunkeutunut ihmisiä, jotka eivät arvosta naista, kuten suomalaiset arvostavat. Vastenmielisiä kulttuureita ja toivottavasti en koskaan enää synny sellaiseen. Varmaan on elämiä jo takana joissa olen elänyt musliminakin. Suomeen syntyminen on etuoikeus, koska tämä on yksi maailman parhaimpia maita ja suomalaiset ovat harvinaisia koko maailmassa. On vain kahdenlaisia eurooppalaisia. Suomalaiset ja muut eurooppalaiset. Olemme myös Euroopan älykkäin kansa, joka lienee seurausta luonnonvalinnasta. Heikot kuolivat näissä olosuhteissa ja älykkäimmät jäivät henkiin.


    • Anonyymi

      1 1=3 sanoi sielun omistava uskovainen.

    • Anonyymi

      Minä uskon enkeleihin, kuinka turvallista onkaan kun tietää että oma suojelusenkeli pitää huolta ja turvaa.

    • Anonyymi

      Sielu on käsite, jolla on kymmenien tuhansien vuosien kehityshistoria. Kehitys päättyi muutama tuhat vuotta sitten ja on pysynyt vakiintuneena muinaisuskojen vakiintumisen myötä. Pienestä pohdiskelusta se on lähtenyt ja kehittynyt pikkuhiljaa. Älyn kehittyminen on mahdollistanut luovan ajattelutavan, esim. muodostaa käsitteitä yksityiskohtineen, ilman että näkee jotain konkreettisesti. Sielua ei ole kukaan nähnyt, joten se on sisäsyntyinen asia, joka on "konkretisoitu" luomalla jotain, joka on vaskiintunut ja kirjoitettuna tietona siirtynyt sukupolvelta toiselle.

      Koska tietoisuus on edelleen mysteeri, se antaa tilaa luovalle ajattelulle, sekä jatkuvalle debatoinnille. Jos jonain päivänä tiuetoisuus selvitetään, se on joko uskonnoille haitallista tsi sitten riemujuhlan paikka.

    • Anonyymi

      Minäkuva syntyy vähitellen syntymäsi jälkeen. Se sisältää tietoisuuden itsestäsi ja kokemuksiasi. Kun esim dementia tuhoaa aivoja, eli hävittää kokemuksiasi, minäkuvasi alkaa muuttua. Saatat lopulta olla vain aggressiivinen kuori, joka ei tiedä kuka on, missä on ja miksi on.

      Historiasta löytyy paljon kirjoituksia ja pohdiskeluja minästä ja tietoisuudesta. Yhteistä kaikille on se, että tietoisuus/minä ja keho on koettu olevan erilliset osat. Tämä ehkä siksi, että kuolemassa "ohjaaja" on kadonnut, mutta keho jää. Syntyy suuria kysymyksiä, esim mihin "ohjaaja" menee. Looginen jatkumo tälle on syntyä käsitys, että jonnekin se menee ja se jonnekin on selitettävä jollain. Looginen jatkumo jakuu, jonka tuloksena syntyy kuolleiden valtakuntia yms. sekä tietenkin hyville ja pahoille ihmisille hyvät ja pahat paikat. Mutta mistä "ohjaaja" on tullut? Mistä tämä kaikkeus? Mistä kuolleiden valtakunnat? Kuten ihminen rakentaa yhteisöä, jokin rakentaa "ohjaajat", kaikkeuden yms. Loogisen jatkumon uusia tulokkaita on luojat, ihmisenkaltaiset, ihmistä suuremmat. Jumalia alkoi syntyä. Kuten Ukkosen Jumala. Kuten ihminen lyö tuluksella kipinää, Ukkosen Jumala lyö vasamaa. Ihminen on luonut käsitteitä jopa satoja tuhansia vuosia, joilla tuntemattomalle on luotu tuttuja piirteitä. Tämä looginen jatkumo on jatkunut näihin päiviin asti. Siinä missä muinoin luotiin ihmisenkaltaisia älykkäitä luojia, nyt luojana on esim alkuräjähdys. Aivojen tutkimuksessa on päädytty siihen, että sielu on vain yksi muinaisuskomus muiden joukossa.

      • Anonyymi

        Materialistinen käsityshän se vasta muinaisuskomus on, ellei sitten jo eläimillä ole käsitystä kuolemanjälkeisestä elämästä. Mutta jollei eläimillä ole sitä käsitystä, niin voidaan todeta, että materialistit ovat tässä suhteessa yhä eläimen tasolla.

        Materialistin eväät ovat tässä todella heikot. Jos jo eläimillä on käsitys kuolemanjälkeisestä elämästä, niin mistähän sellainen käsitys on peräisin, kun aistihavainnoista se ei johdu. Silloin voidaan todeta, että materialistit ovat tahdonvaraisesti käyttäneet käsitteellistä ajatteluaan kyseisen luontaisen käsityksen kieltämiseen. Jos taas eläimillä ei ole käsityksiä aistihavainnot ylittävästä todellisuudesta, niin ihmiskunnassa materialistit eivät ole tässä suhteessa edenneet lainkaan pelkän aistivaraisen eläinkunnan yläpuolelle, vaan uskovat aistiensa ”todistukseen”: kun ei muuta kuin ainetta silmillä näy, niin mitään muuta ei ole olemassa. Näin he katsovat ulkomaailmaan, ja toteavat (kuten vaistonvaraiset eläimet toteaisivat, jos pystyisivät filosofoimaan), että tässä on kaikki.

        Mutta todettakoon, että käsitykset kuolemanjälkeisestä elämästä eivät ole syntyneet mistään teoreettisesta pohdiskelusta, vaikka sellainen pohdiskelu toki tukeekin asiaa, kun sitä aletaan todella pohtimaan. Kuitenkin ensisijainen lähde käsityksille kuolemanjälkeisestä elämästä ovat ihmisten kokemukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Materialistinen käsityshän se vasta muinaisuskomus on, ellei sitten jo eläimillä ole käsitystä kuolemanjälkeisestä elämästä. Mutta jollei eläimillä ole sitä käsitystä, niin voidaan todeta, että materialistit ovat tässä suhteessa yhä eläimen tasolla.

        Materialistin eväät ovat tässä todella heikot. Jos jo eläimillä on käsitys kuolemanjälkeisestä elämästä, niin mistähän sellainen käsitys on peräisin, kun aistihavainnoista se ei johdu. Silloin voidaan todeta, että materialistit ovat tahdonvaraisesti käyttäneet käsitteellistä ajatteluaan kyseisen luontaisen käsityksen kieltämiseen. Jos taas eläimillä ei ole käsityksiä aistihavainnot ylittävästä todellisuudesta, niin ihmiskunnassa materialistit eivät ole tässä suhteessa edenneet lainkaan pelkän aistivaraisen eläinkunnan yläpuolelle, vaan uskovat aistiensa ”todistukseen”: kun ei muuta kuin ainetta silmillä näy, niin mitään muuta ei ole olemassa. Näin he katsovat ulkomaailmaan, ja toteavat (kuten vaistonvaraiset eläimet toteaisivat, jos pystyisivät filosofoimaan), että tässä on kaikki.

        Mutta todettakoon, että käsitykset kuolemanjälkeisestä elämästä eivät ole syntyneet mistään teoreettisesta pohdiskelusta, vaikka sellainen pohdiskelu toki tukeekin asiaa, kun sitä aletaan todella pohtimaan. Kuitenkin ensisijainen lähde käsityksille kuolemanjälkeisestä elämästä ovat ihmisten kokemukset.

        Materiaa sulla on housuissas, eikä haise hyvältä.

        Esitä todisteet, jotta kiukuttelusi materialismista on perusteltua. Ja ymmärräthän, että uskomuksellisuus on hyväksyttävä asia, mutta uskomusten väittäminen tosiksi ilman todisteita ei ole hyväksyttävää. Meillä sivistyneissä piireissä sitä kutsutaan valehteluksi. Todisteita odotellessa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Materiaa sulla on housuissas, eikä haise hyvältä.

        Esitä todisteet, jotta kiukuttelusi materialismista on perusteltua. Ja ymmärräthän, että uskomuksellisuus on hyväksyttävä asia, mutta uskomusten väittäminen tosiksi ilman todisteita ei ole hyväksyttävää. Meillä sivistyneissä piireissä sitä kutsutaan valehteluksi. Todisteita odotellessa....

        "Esitä todisteet"

        Ja taas näyttö sitä, kuinka mitään todistetta ei noteerata, vaan niitä kysytään silmänlumeeksi aina vain uudestaan ja uudestaan. Minkälaista naurettavaa rituaalikäytöstä materialistikirkossa! Jotain se kertoo näiden "tieteellisyydestä "ja "rationaalisuudesta".

        ", jotta kiukuttelusi materialismista on perusteltua."

        Toimit hyvin havainnollisena perusteena "kiukuttelulle". Tosiasiassa tämä käy enemmän viihteestä.

        "Ja ymmärräthän, että uskomuksellisuus on hyväksyttävä asia, mutta uskomusten väittäminen tosiksi ilman todisteita ei ole hyväksyttävää. "

        No sitten vain ne omat todisteesi pöytään, todeksi väittämiesi uskomusten tueksi. Kaikki muuthan ovat todisteita jo esittäneetkin, vain omat todisteesi puuttuvat.

        Miksiköhän muuten näin on, että materialisteilla ei milloinkaan ole ainoatakaan todistetta joilla he todistaisivat uskomuksensa,, vaikka saarnakilometrejä kyllä riittää? Voisiko syynä olla se, että todisteita epätotuudesta ei voida kerätä, koska niitä ei ole olemassa?

        Eli todista uskomusväitteesi, joita olet esitellyt ilman ainoatakaan todistetta ja vaatinut kaikkia muita uskomaan ne todeksi. Näitä on ainakin:

        - kun aivotoiminta jossain vaiheessa pääsee sammumaan, aivoja ei voida enää milloinkaan palauttaa toimintaan, eli väliaikaiset katkokset aivotoiminnassa ovat kertakaikkiaan mahdottomia.
        - kaikki ruumiin ulkopuolisesta havainnoinnista esitetyt todisteet ovat valheita.
        - tietoisuus on aivotoimintaa
        - kaikki on materiaa

        "Meillä sivistyneissä piireissä sitä kutsutaan valehteluksi."

        Miksi sitten harjoitat toimintaa, jota aivan itse kutsut valehteluksi?

        "Todisteita odotellessa...."

        Odotellaan odotellaan. Materialistin antamien todisteiden odottelullehan ei loppua näy - sattuneesta syystä.


    • Anonyymi

      Tietoisuus tuntuu aineettomalta, joltain, mikä on fyysisen kehon sisällä. Tunnet sen sisällä asioita, ajattelet ilman, että tapahtuu mitään fyysistä, ohjaat tietoisesti kehoasi jne. On siis täysin inhimillistä, että muinoin syntyi erikseen käsitteet mielestä ja kehosta. Aikoinaanhan uskottiin myös, että sielu asuu sydämessä, joka johtuu täysin loogisesta asiasta, eli rinnassa fyysisesti tuntuvista asioista, kuten pelko, rakkaus, raskas suoritus jne. Jostain syystä uskovat vaihtoivat sielun paikkaa päähän, vaikkakin joissain piireissä uskotaan, että sielu on kehon muotoinen. Mutta silti tänä päivänäkään ei tietyissä piireissä haluta uskoa, että mieli on fyysisessä elimessä tapahtuvien fyysisten prosessien aiheuttama fyysinen ilmiö. Valtaosa maailman populaatiosta seuraa sitkeästi muinaisuskomuksia, eikä halua luopua ydinajatuksesta, että minämme jatkaa kun keho lakkaa toimimasta.

      Eri kulttuureissa on omat versionsa sielusta, mikä se on, mistä se on tullut, mihin se menee jne. Kaikki tämä on endogeenista käsitteistöä, luotua todellisuuskäsitystä, joilla ihminen rakentaa eksogeenista illuusiota. Kaikkihan kuitenkin tapahtuu mielessä.

      Kukaan ei ole nähnyt sielua. Mistä ihmiskunta on saanut sellaisen tiedon, että meissä on erillinen henki, joka jatkaa kun keho lakkaa toimimasta? Joku ihmistä suurempi kertoi joskus ja sitten lähti, eikä ole sen koommin näyttäytynyt... ?

      Kun uskovia haastaa maallisilla asioilla, kuten dementia, aivovaurio yms. niin alkaa välittömästi selitysten muotoilu, jotka tukee sielu-uskomusta. Mutta, miksi fyysiset asiat vaikuttaa tietoisuuteen? Esim hallusinogeenit, hapenpuute, isku päähän jne? Muistan nähneeni joskus höpötystä, että tietoisuus ja sieluvon kaksi eri asiaa. Tai että aivot on "radiopuhelin"jolla sielu on yhteydessä tähän ulottuvuuteen. Mistä tällaisia tietoja tulee, ja tuhansia erilaisia versioita lisää? Miksi mitään yliluonnollista ei koskaan näe? Aina niistä vain puhutaan ja kirjoitellaan.

      • Anonyymi

        ”Mutta silti tänä päivänäkään ei tietyissä piireissä haluta uskoa, että mieli on fyysisessä elimessä tapahtuvien fyysisten prosessien aiheuttama fyysinen ilmiö.”

        Vaaditko muita uskomaan tämän uskomuksesi todeksi? Vaaditko muita uskomaan sen todeksi ilman todisteita, tai jopa todisteita vastaan?

        ”Valtaosa maailman populaatiosta seuraa sitkeästi muinaisuskomuksia, eikä halua luopua ydinajatuksesta, että minämme jatkaa kun keho lakkaa toimimasta.  ”

        Eläinkunnan tasoista muinaisuskomusta siitä, että on vain materiaa, harjoittaa ja seuraa tosiasiassa vain pieni vähemmistö maailman ihmisistä. Suurin osa ihmiskunnan jäsenistä kuitenkin on kehittynyt sielullisesti jo ihmisen tasolle.

        ”Kukaan ei ole nähnyt sielua.”

        Riippuu sielun määritelmästä. Tietoisuutta itsessään varmaan kukaan ei ole milloinkaan nähnytkään, koska mahdollisesti kaikenkattavana ja ilman muotoa se todennäköisesti ei ole ulkoisin aistein havaittava millään todellisuuden tasolla.

        Mutta näitä muodon omaavia kuolleiden omaisten ja ystävien sieluja, jotka siis kantavat mukanaan mentaalisia vaikutelmia eletystä maanpäällisestä elämästä mm. ulkonäkönä, kyllähän niitä on esimerkiksi kuolemakokemuksissa nähty.

        ”Mistä ihmiskunta on saanut sellaisen tiedon, että meissä on erillinen henki, joka jatkaa kun keho lakkaa toimimasta?”

        Oletko milloinkaan kuullut kuolemanrajakokemuksista?

        ”Kun uskovia haastaa maallisilla asioilla, kuten dementia, aivovaurio yms. niin alkaa välittömästi selitysten muotoilu, jotka tukee sielu-uskomusta. Mutta, miksi fyysiset asiat vaikuttaa tietoisuuteen?”

        Varmastikin siksi, että ne ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Mutta kun aivoista vapaudutaan lopullisesti viimeistään kuolemassa, loppuu myös näiden välinen vuorovaikutus, ja sitä myötä mahdollinen aivoperäinen kognitiovajaus.

        ”Miksi mitään yliluonnollista ei koskaan näe?”

        Ihmiset tosiasiassa näkevät ja kokevat elämänsä aikana kaikenlaisia ei-fysikaalisia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Mutta silti tänä päivänäkään ei tietyissä piireissä haluta uskoa, että mieli on fyysisessä elimessä tapahtuvien fyysisten prosessien aiheuttama fyysinen ilmiö.”

        Vaaditko muita uskomaan tämän uskomuksesi todeksi? Vaaditko muita uskomaan sen todeksi ilman todisteita, tai jopa todisteita vastaan?

        ”Valtaosa maailman populaatiosta seuraa sitkeästi muinaisuskomuksia, eikä halua luopua ydinajatuksesta, että minämme jatkaa kun keho lakkaa toimimasta.  ”

        Eläinkunnan tasoista muinaisuskomusta siitä, että on vain materiaa, harjoittaa ja seuraa tosiasiassa vain pieni vähemmistö maailman ihmisistä. Suurin osa ihmiskunnan jäsenistä kuitenkin on kehittynyt sielullisesti jo ihmisen tasolle.

        ”Kukaan ei ole nähnyt sielua.”

        Riippuu sielun määritelmästä. Tietoisuutta itsessään varmaan kukaan ei ole milloinkaan nähnytkään, koska mahdollisesti kaikenkattavana ja ilman muotoa se todennäköisesti ei ole ulkoisin aistein havaittava millään todellisuuden tasolla.

        Mutta näitä muodon omaavia kuolleiden omaisten ja ystävien sieluja, jotka siis kantavat mukanaan mentaalisia vaikutelmia eletystä maanpäällisestä elämästä mm. ulkonäkönä, kyllähän niitä on esimerkiksi kuolemakokemuksissa nähty.

        ”Mistä ihmiskunta on saanut sellaisen tiedon, että meissä on erillinen henki, joka jatkaa kun keho lakkaa toimimasta?”

        Oletko milloinkaan kuullut kuolemanrajakokemuksista?

        ”Kun uskovia haastaa maallisilla asioilla, kuten dementia, aivovaurio yms. niin alkaa välittömästi selitysten muotoilu, jotka tukee sielu-uskomusta. Mutta, miksi fyysiset asiat vaikuttaa tietoisuuteen?”

        Varmastikin siksi, että ne ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Mutta kun aivoista vapaudutaan lopullisesti viimeistään kuolemassa, loppuu myös näiden välinen vuorovaikutus, ja sitä myötä mahdollinen aivoperäinen kognitiovajaus.

        ”Miksi mitään yliluonnollista ei koskaan näe?”

        Ihmiset tosiasiassa näkevät ja kokevat elämänsä aikana kaikenlaisia ei-fysikaalisia asioita.

        Se on hassua, että järki pystyy selittämään asioita, mutta itseääan se ei pysty selittämään. Se, että tällainen "show" olisi olemassa vain sen takia, että elämme täällä vain hetken ja katoamme sitten tyhjyyteen ei tunnu oikein järkevältä. Tietoisuuden täytyy jatkaa kuolemankin yli ja monet ovat sen kokeneet, mutta jotkut eivät vaan halua uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hassua, että järki pystyy selittämään asioita, mutta itseääan se ei pysty selittämään. Se, että tällainen "show" olisi olemassa vain sen takia, että elämme täällä vain hetken ja katoamme sitten tyhjyyteen ei tunnu oikein järkevältä. Tietoisuuden täytyy jatkaa kuolemankin yli ja monet ovat sen kokeneet, mutta jotkut eivät vaan halua uskoa.

        Ei siinä ole mitään hassua, että kaikkea ei tiedetä juuri nyt. Se on hassua, että vaikka tietoisuuden saloja ei tiedetä, niin kuitenkin ns. tiedetään, että siellä on sielu, joka jatkaa elämäänsä. Hassua on myös se, että tämä käsite on jopa yli 30000 vuotta vanha, mutta itsepintaisesti sitä raahataan mukana ja samalla torjutaan nykyaikana syntyneitä ajatusmalleja, havaintoja jne. Jos me emme sielua näe, miten joku toinen olisi sellaisen joskus nähnyt? Uskonnoissahan on aina sellainen lähes huomaamaton yksityiskohta, että jotain suurta on joskus menneisyydessä tapahtunut, jonka joku/jotkut on todistanut, mutta nykyhetkessä sellaisia asioita ei kuitenkaan kukaan pääse todistamaan. Ja tämän päälle on muodostunut vakiintunut tapa uskoa menneeseen todellisuuteen. Ihmismieli on hassu.

        Onhan tosin ajatus/lohduke kuoleman jälkeisestä elämästä jopa osa perusturvallisuutta. Ihmisellä näet selvitymisvietti on sen verran voimakas. Ja onhan se kuitenkin tylsää, jos saamme olla tietoisia niin lyhyen hetken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Mutta silti tänä päivänäkään ei tietyissä piireissä haluta uskoa, että mieli on fyysisessä elimessä tapahtuvien fyysisten prosessien aiheuttama fyysinen ilmiö.”

        Vaaditko muita uskomaan tämän uskomuksesi todeksi? Vaaditko muita uskomaan sen todeksi ilman todisteita, tai jopa todisteita vastaan?

        ”Valtaosa maailman populaatiosta seuraa sitkeästi muinaisuskomuksia, eikä halua luopua ydinajatuksesta, että minämme jatkaa kun keho lakkaa toimimasta.  ”

        Eläinkunnan tasoista muinaisuskomusta siitä, että on vain materiaa, harjoittaa ja seuraa tosiasiassa vain pieni vähemmistö maailman ihmisistä. Suurin osa ihmiskunnan jäsenistä kuitenkin on kehittynyt sielullisesti jo ihmisen tasolle.

        ”Kukaan ei ole nähnyt sielua.”

        Riippuu sielun määritelmästä. Tietoisuutta itsessään varmaan kukaan ei ole milloinkaan nähnytkään, koska mahdollisesti kaikenkattavana ja ilman muotoa se todennäköisesti ei ole ulkoisin aistein havaittava millään todellisuuden tasolla.

        Mutta näitä muodon omaavia kuolleiden omaisten ja ystävien sieluja, jotka siis kantavat mukanaan mentaalisia vaikutelmia eletystä maanpäällisestä elämästä mm. ulkonäkönä, kyllähän niitä on esimerkiksi kuolemakokemuksissa nähty.

        ”Mistä ihmiskunta on saanut sellaisen tiedon, että meissä on erillinen henki, joka jatkaa kun keho lakkaa toimimasta?”

        Oletko milloinkaan kuullut kuolemanrajakokemuksista?

        ”Kun uskovia haastaa maallisilla asioilla, kuten dementia, aivovaurio yms. niin alkaa välittömästi selitysten muotoilu, jotka tukee sielu-uskomusta. Mutta, miksi fyysiset asiat vaikuttaa tietoisuuteen?”

        Varmastikin siksi, että ne ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Mutta kun aivoista vapaudutaan lopullisesti viimeistään kuolemassa, loppuu myös näiden välinen vuorovaikutus, ja sitä myötä mahdollinen aivoperäinen kognitiovajaus.

        ”Miksi mitään yliluonnollista ei koskaan näe?”

        Ihmiset tosiasiassa näkevät ja kokevat elämänsä aikana kaikenlaisia ei-fysikaalisia asioita.

        "Vaaditko muita uskomaan tämän uskomuksesi todeksi? Vaaditko muita uskomaan sen todeksi ilman todisteita, tai jopa todisteita vastaan?"

        Vaaditko minua uskomaan, että sielu on oikeasti olemassa? Vaaditko minua uskomaan sen todeksi ilman todisteita? Eikä minun näkemykseni ole uskomus, vaan tämänhetkisten havaintojen perusteella varteenotettava mahdollisuus. Vai kiellätkö sen mahdollisuuden? Esitätkö todisteet sitä mahdollisuutta vastaan, jos niitä on.

        "Eläinkunnan tasoista muinaisuskomusta siitä, että on vain materiaa, harjoittaa ja seuraa tosiasiassa vain pieni vähemmistö maailman ihmisistä. Suurin osa ihmiskunnan jäsenistä kuitenkin on kehittynyt sielullisesti jo ihmisen tasolle."

        Eläinkunnan tasolla ei ole uskomuksia. Sillä tasolla on vain vaistonvaraista oppimista siitä, mitä eläinkunnan tasolla oleva havaitsee. Jos tämä on sinulle sitä kiukuttavaa materialismia, jota projisoit nykyajan ihmisiin, niin... X'D

        Uskomukset on käsitteitä, minkä muodostaminen vaatii kehittyneempää ajattelua, kommunikaatiota, symboliikkaa jne joiden avulla uskomus konkretisoituu kollektiivisesti ymmärretyksi, eli jaettavaksi tiedoksi, osana syntyvää/kehittyvää todellisuuskäsitystä. Todellisuuskäsitys on kokemus, joka rakentuu mm. vakiintuneista "tosiasioista", joilla ei ole kilpailijaa. Tietenkin ensin nähtiin vain se, mitä näköaisti pystyi näyttämään. Vasta myöhemmin ihminen sai mm. kyvyn muodostaa kysymyksiä, joihin myös alkoi muodostua vastauksia. Ne vastaukset toimii tänäänkin uskomuksina. Tosin moneen kertaan kehittyneinä ja muutttuneina. Se, että vertaat realistisesti ja objektiivisesti ajattelevia ihmisiä eläimen tasolla oleviin, on kyllä rasistista vihapuhetta. Vaikka toistaiseksi n. 95% maailman populasta uskoo vaihtelevasti jonkunlaiseen yliluonnollisuuteen, niin silti ihmiskunta rationalisoituu väistämättä. Turvautuuhan uskiksetkin jo tieteeseen. Rationalisoitumista tapahtuu.

        "Riippuu sielun määritelmästä. Tietoisuutta itsessään varmaan kukaan ei ole milloinkaan nähnytkään, koska mahdollisesti kaikenkattavana ja ilman muotoa se todennäköisesti ei ole ulkoisin aistein havaittava millään todellisuuden tasolla."

        Ts. sielua ei ole kukaan nähnyt. Ihmissilmä kerää fotoneja, jotka aiheuttaa retinassa reaktion, joka siirtyy sähköimpulsseina näkökeskukseen joka on kytköksissä mm. tallentuneisiin muistoihin, joista haetaan näkemälleen vastine, jonka perusteella nähty asia tunnistetaan. Onko sinulla sellaista? Tai kenelläkään? Jos asia ei heijasta tai lähetä fotoneja, niin sellaista tuskin ihmissilmä näkee. Seuraavaksi varmaan esität jonkin muun tavan "nähdä", jotta saat leimattua norminäkemisen vaikkapa "materialistiseksi sokeudeksi"? Kyllähän me mielikuvituksen silmin nähdään vaikka mitä, mitä silmät auki ei näe.

        "Oletko milloinkaan kuullut kuolemanrajakokemuksista?"

        Noin kolmen vuoden aikana olen lukenut useita dokumentteja ja tarinoita ja nähnyt videoita, sekä debatoinut ja keskustellut aiheesta. Jos yrität esittää NDE-ilmiötä ns. sielu-tiedon alkulähteenä, niin sulla on varmasti siihen faktatietoa? Nykyihmisen historia on n. 300000 vuoden mittainen, joten ilm. tiedät missä, milloin ja miten sielu tuli ihmisen tietoon.

        Koska NDE-ilmiöön liittyy kriittisiä ristiriitaisuuksia, se ei kelpaa todisteeksi sielun olemassaolosta. Aiheena tosin mielenkiintoinen, jossa on ripaus toivoa siitä, että elämä ei päättyisi olemattomuuteen. Koko ilmiö saattaa kuitenkin olla vain johonkin tiettyyn ruumiintoimintojen tilaan liittyvä, eli lopulta täysin luonnollinen ilmiö. Sitä mahdollisuutta ei ole poissuljettu millään tavalla, joten se on yhtä relevantti kuin väite sielun olemassaolosta. Ts. tilanne on tasan, sillä sielun olemassaoloa tai olemattomuutta ei voi todistaa.

        "Ihmiset tosiasiassa näkevät ja kokevat elämänsä aikana kaikenlaisia ei-fysikaalisia asioita."

        Kuten...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vaaditko muita uskomaan tämän uskomuksesi todeksi? Vaaditko muita uskomaan sen todeksi ilman todisteita, tai jopa todisteita vastaan?"

        Vaaditko minua uskomaan, että sielu on oikeasti olemassa? Vaaditko minua uskomaan sen todeksi ilman todisteita? Eikä minun näkemykseni ole uskomus, vaan tämänhetkisten havaintojen perusteella varteenotettava mahdollisuus. Vai kiellätkö sen mahdollisuuden? Esitätkö todisteet sitä mahdollisuutta vastaan, jos niitä on.

        "Eläinkunnan tasoista muinaisuskomusta siitä, että on vain materiaa, harjoittaa ja seuraa tosiasiassa vain pieni vähemmistö maailman ihmisistä. Suurin osa ihmiskunnan jäsenistä kuitenkin on kehittynyt sielullisesti jo ihmisen tasolle."

        Eläinkunnan tasolla ei ole uskomuksia. Sillä tasolla on vain vaistonvaraista oppimista siitä, mitä eläinkunnan tasolla oleva havaitsee. Jos tämä on sinulle sitä kiukuttavaa materialismia, jota projisoit nykyajan ihmisiin, niin... X'D

        Uskomukset on käsitteitä, minkä muodostaminen vaatii kehittyneempää ajattelua, kommunikaatiota, symboliikkaa jne joiden avulla uskomus konkretisoituu kollektiivisesti ymmärretyksi, eli jaettavaksi tiedoksi, osana syntyvää/kehittyvää todellisuuskäsitystä. Todellisuuskäsitys on kokemus, joka rakentuu mm. vakiintuneista "tosiasioista", joilla ei ole kilpailijaa. Tietenkin ensin nähtiin vain se, mitä näköaisti pystyi näyttämään. Vasta myöhemmin ihminen sai mm. kyvyn muodostaa kysymyksiä, joihin myös alkoi muodostua vastauksia. Ne vastaukset toimii tänäänkin uskomuksina. Tosin moneen kertaan kehittyneinä ja muutttuneina. Se, että vertaat realistisesti ja objektiivisesti ajattelevia ihmisiä eläimen tasolla oleviin, on kyllä rasistista vihapuhetta. Vaikka toistaiseksi n. 95% maailman populasta uskoo vaihtelevasti jonkunlaiseen yliluonnollisuuteen, niin silti ihmiskunta rationalisoituu väistämättä. Turvautuuhan uskiksetkin jo tieteeseen. Rationalisoitumista tapahtuu.

        "Riippuu sielun määritelmästä. Tietoisuutta itsessään varmaan kukaan ei ole milloinkaan nähnytkään, koska mahdollisesti kaikenkattavana ja ilman muotoa se todennäköisesti ei ole ulkoisin aistein havaittava millään todellisuuden tasolla."

        Ts. sielua ei ole kukaan nähnyt. Ihmissilmä kerää fotoneja, jotka aiheuttaa retinassa reaktion, joka siirtyy sähköimpulsseina näkökeskukseen joka on kytköksissä mm. tallentuneisiin muistoihin, joista haetaan näkemälleen vastine, jonka perusteella nähty asia tunnistetaan. Onko sinulla sellaista? Tai kenelläkään? Jos asia ei heijasta tai lähetä fotoneja, niin sellaista tuskin ihmissilmä näkee. Seuraavaksi varmaan esität jonkin muun tavan "nähdä", jotta saat leimattua norminäkemisen vaikkapa "materialistiseksi sokeudeksi"? Kyllähän me mielikuvituksen silmin nähdään vaikka mitä, mitä silmät auki ei näe.

        "Oletko milloinkaan kuullut kuolemanrajakokemuksista?"

        Noin kolmen vuoden aikana olen lukenut useita dokumentteja ja tarinoita ja nähnyt videoita, sekä debatoinut ja keskustellut aiheesta. Jos yrität esittää NDE-ilmiötä ns. sielu-tiedon alkulähteenä, niin sulla on varmasti siihen faktatietoa? Nykyihmisen historia on n. 300000 vuoden mittainen, joten ilm. tiedät missä, milloin ja miten sielu tuli ihmisen tietoon.

        Koska NDE-ilmiöön liittyy kriittisiä ristiriitaisuuksia, se ei kelpaa todisteeksi sielun olemassaolosta. Aiheena tosin mielenkiintoinen, jossa on ripaus toivoa siitä, että elämä ei päättyisi olemattomuuteen. Koko ilmiö saattaa kuitenkin olla vain johonkin tiettyyn ruumiintoimintojen tilaan liittyvä, eli lopulta täysin luonnollinen ilmiö. Sitä mahdollisuutta ei ole poissuljettu millään tavalla, joten se on yhtä relevantti kuin väite sielun olemassaolosta. Ts. tilanne on tasan, sillä sielun olemassaoloa tai olemattomuutta ei voi todistaa.

        "Ihmiset tosiasiassa näkevät ja kokevat elämänsä aikana kaikenlaisia ei-fysikaalisia asioita."

        Kuten...?

        "Vaaditko minua uskomaan, että sielu on oikeasti olemassa?"

        Jos et ole huomannut, niin kukaan ei vaadi sinua uskomaan mitään.

        " Eikä minun näkemykseni ole uskomus, vaan tämänhetkisten havaintojen perusteella varteenotettava mahdollisuus."

        Kylläpä kaksoisstandardit taas säihkyy. Pelkkä looginen mahdollisuus ei näköjään ole uskomus silloin kun näkemys on materialistinen, mutta jos jokin looginen mahdollisuus ei ole materialistinen, niin se on pelkkä uskomus.

        "Eläinkunnan tasolla ei ole uskomuksia. Sillä tasolla on vain vaistonvaraista oppimista siitä, mitä eläinkunnan tasolla oleva havaitsee. "

        Eli materialismissa on kyse eläinkunnan tasoisesta vaistonvaraisesta käsityksestä.

        "Ts. sielua ei ole kukaan nähnyt. "

        Tyypilliseen tapaan sivuutit mitä seuraavaksi sanottiin.

        "Kuten...?"

        No kerropa vaikka omista kokemuksistasi, jos muistuu mieleen. Materialistit usein keskustelupalstoilla kertovat, kuinka he kokivat sitä ja tätä, joskus aika huimaakin, mutta sitten he "rationaalisina" selittivät asian pois mahdottomana, koska sellaista ei heidän mukaansa ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vaaditko minua uskomaan, että sielu on oikeasti olemassa?"

        Jos et ole huomannut, niin kukaan ei vaadi sinua uskomaan mitään.

        " Eikä minun näkemykseni ole uskomus, vaan tämänhetkisten havaintojen perusteella varteenotettava mahdollisuus."

        Kylläpä kaksoisstandardit taas säihkyy. Pelkkä looginen mahdollisuus ei näköjään ole uskomus silloin kun näkemys on materialistinen, mutta jos jokin looginen mahdollisuus ei ole materialistinen, niin se on pelkkä uskomus.

        "Eläinkunnan tasolla ei ole uskomuksia. Sillä tasolla on vain vaistonvaraista oppimista siitä, mitä eläinkunnan tasolla oleva havaitsee. "

        Eli materialismissa on kyse eläinkunnan tasoisesta vaistonvaraisesta käsityksestä.

        "Ts. sielua ei ole kukaan nähnyt. "

        Tyypilliseen tapaan sivuutit mitä seuraavaksi sanottiin.

        "Kuten...?"

        No kerropa vaikka omista kokemuksistasi, jos muistuu mieleen. Materialistit usein keskustelupalstoilla kertovat, kuinka he kokivat sitä ja tätä, joskus aika huimaakin, mutta sitten he "rationaalisina" selittivät asian pois mahdottomana, koska sellaista ei heidän mukaansa ole olemassa.

        "Jos et ole huomannut, niin kukaan ei vaadi sinua uskomaan mitään."

        Kysymys oli sarkasmi omasta vastaavastasi.

        "Kylläpä kaksoisstandardit taas säihkyy. Pelkkä looginen mahdollisuus ei näköjään ole uskomus silloin kun näkemys on materialistinen, mutta jos jokin looginen mahdollisuus ei ole materialistinen, niin se on pelkkä uskomus."

        Höpö höpö. Siinä ei ollut mitään kaksoisstandardia. Sulla on antimaterialismi kehittynyt omaksi uskontohaaraksi, jota pitää ähkiä joka väliin kumouksellisena uhona. Käytä nyt vaikka pari päivää opiskeluun, että erotat asiat toisistaan. Mahdollisuus muodostuu aiheeseen liittyvistä havainnoista, uskoi siihen tai ei. Uskomus perustuu uskovan tahtoon nähdä todellisuus omien näkemystensä ja motiiviensa mukaan, siitäkin huolimatta, että se ei kestä objektiivista tarkastelua.

        "Eli materialismissa on kyse eläinkunnan tasoisesta vaistonvaraisesta käsityksestä."

        Et taida olla selvin päin... Sait jo vastauksen, mutta taisi mennä sun ymmärkykysi yli.

        "Tyypilliseen tapaan sivuutit mitä seuraavaksi sanottiin."

        Tyypilliseen tapaan yrität vääristellä keskustelua.

        "No kerropa vaikka omista kokemuksistasi, jos muistuu mieleen. Materialistit usein keskustelupalstoilla kertovat, kuinka he kokivat sitä ja tätä, joskus aika huimaakin, mutta sitten he "rationaalisina" selittivät asian pois mahdottomana, koska sellaista ei heidän mukaansa ole olemassa."

        Et vastannut kysymykseen "kuten...?", koska olet laskelmoiva vääristelijä, eli tyypillinen uskis. Sen sijaan roiskasit ruudulle tyypillisen vihakirjoituksen. Mitä ei fyysisiä asioita ihmiset näkee?

        PS: mikä on materialisti??? Jotain uskovaisten höynähtäneitä uskomuksia taas?


    • Anonyymi

      Anonyymi
      27.09.2019 11:46
      "Eli todista uskomusväitteesi, joita olet esitellyt ilman ainoatakaan todistetta ja vaatinut kaikkia muita uskomaan ne todeksi. Näitä on ainakin:

      - kun aivotoiminta jossain vaiheessa pääsee sammumaan, aivoja ei voida enää milloinkaan palauttaa toimintaan, eli väliaikaiset katkokset aivotoiminnassa ovat kertakaikkiaan mahdottomia.
      - kaikki ruumiin ulkopuolisesta havainnoinnista esitetyt todisteet ovat valheita.
      - tietoisuus on aivotoimintaa
      - kaikki on materiaa"

      Tässä taas yksi todiste siitä, että uskovainen turvautuu herkästi vihakirjoitteluun, vääristelyyn ja valehteluun, denialismin lisäksi, puolustaessaan uskontoaan. En ole koskaan esittänyt tuollaisia väitteitä.

      - Aivotoiminnan elpyminen riippuu tietenkin siitä, onko ehtinyt tapahtua solukuolemaa. Normilämpötilassa 3 minuuttia hapettomassa tilassa on yleinen kriittinen raja. Esim viivästyneen elvytyksen seurauksia on mm tietoisuuden tason lasku, tai vegetatiivinen tila, tai esim häiriö liikunta- puhe-, näkö- yms kyvyssä. Katkoksia syntyy esim jos hukkuu jäiseen veteen tai esim keinotekoisessa jäähdytyksessä.

      - valheita, liioitteluita, sekä kokijan omia tulkintoja. Tällä hetkellä ei ole olemassa näyttöjä, mihin ei liittyisi jonkin tasoista epävarmuutta tai joita ei voitaisi objektiivisessa tarkastelussa kyseenalaistaa. Kyse ei ole henkilökohtaisesta tahtotilasta, vaan asia vs asia -tilasta.

      - Tämänhetkiset näytöt tukee näkemystä, että tietoisuus on fyysisissä aivoissa tapahtuva fyysinen ilmiö. Uskovaisten pääsääntöinen sieluoppi kertoo, että sielu ei ole ainetta, mikäli asiain tila niin vaatii. Tietyissä tilanteissa hyväksytään sielun aineellisuus, mikäli se tukee tapauskohtaisesti sielu-uskomusta. Sieluoppi kertoo myös, että sielu ei ole tässä ulottuvuudessa, että se tarvitsee fyysisten aivojen läsnäoloa kyetäkseen kommunikoimaan tässä ulottuvuudessa. Tämä sieluoppi on ristiriidassa leijunnan kanssa. Eli miten sielu voi nähdä mitä kehon ympärillä tapahtuu, jos aivot on pois pelistä? Tietenkin tässä tapauksessa asianlaita muotoillaan toisin. Eli nyt sielu ei olekaan riippuvainen aivoista, vaan on töysin itsenäisesti toimiva eri ulottuvuuksien välillä. Me emme tietä, miten tietoisuus syntyy, missä se sijaitsee jne., mutta uskovaiset esittää tietävänsä, että kyseessä on sieluolento. Tällainen kirjava tapauskohtainen muuntelu on tyypillistä uskovaisille. Jostain syystä uskonnonharjoittamisessa sallitaan muuntelu ja jopa suorat valheet jos uskonpuolustus ei onnistu rehellisellä argumentaatiolla. Tämä on yksi ongelma muiden joukossa, jotka syö uskonnon uskottavuutta.

      - kaikki mitä voimme havaita on todellakin materiaa. Voisiko uskovaiset antaa esimerkkejä havainnoista, jotka ei ole materiaa. Koska yliluonnollisia asioita ei voi havaita, eli emme esim näe sieluja yms kauppareissuillamme, työpaikoillamme jne., ne todennäköisesti ei heijasta tai lähetä fotoneja. Joudumme siis uskomaan, että on niitä siellä sun täällä. Miten yliluonnollinen, jota ei havaitse, on tullut ihmisten tietoon? Ja miten "materialismin" jatkuva kiroaminen auttaa tekemään yliluonnollisesta todellisen? Sitenkö, että kun havaittavan todellisuuden häpäisee, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää yliluonnollinen oikeamielinen todellisuus?

      PS; mikä kumma oikein on "materialisti"??? Jotain uskovaisten höynähtäneitä uskomuksia taas, jota pakkomielteisesti ja kiihkomielisesti julistetaan, jotta olo vähän paranisi? Keskustelukulttuurin luonteesta päätellen uskovaisten viha ja katkeruus on sääntö, ei poikkeus.

    • Anonyymi

      Uskooko arvon tiedeuskovainen, että kaikki tämä on vain "kertakäyttöelämä". Yksi kerta ja sitten kaikki on ohi ja tekemisemme täällä on oikeastaan aivan yhdentekevää. Olit suuri pahantekijä, hyväntekijä tai sitten jotain siltä väliltä. Kyllä sitä helpommin uskoo, että tietoisuutemme jatkuu ja kohtaamme tekomme tulevissa olomuodoissamme. Onhan se toki lajin säilymisen kannalta hyvä asia uskoa, että kaikki tekemisemme palautuu lopulta meihin itseemme. Vaikka uskomus olis siis täysin valheellinen, se kuitenkin palvelisi lajimme säilymistä. Ei siis ollenkaan hassumpi harha. Itse en ole kokenut mitään irtaantumisia, mutta olen aika vakuuttunut siitä, että moni tarina on aito ja todellinen. Täytyyhän tässä jotain järkeä olla ja "kertakäyttöelämässä" ei ole oikein järkeä. Toki luonto on voinut tosiaankin huiputtaa meidät uskomaan henkeen/sieluun.

      Hengistä mulla kyllä on kokemusta ja ne ovat kyllä olemassa. En ole kovinkaan uskonnollinen ihminen, tosin olen aika henkinen, ehkä hengellinenkin tapaus, jos ne nyt niin hirveästi toisistaan eroavat. Henget ovat "temppuileet" kanssani aina silloin tällöin. Eric Claptonkin kertoi kokeneensa joskus 60-luvulla selllaista, että joskus kävi niin, että tuntui siltä, että jokin soitti kauttasi ja kuvasi sitä aika hyytäväksi jutuksi. Ilmeisesti henget ovat hyvin taitavia tekemään kaikenlaista, ne osaavat myös kaikkia eri kieliä sujuvasti. Olen kokenut tuon saman kuin erkkikin. Lisäksi kaikenlaista muutakin, mutta ei niistä sen enempää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe