Tuli hommattua pihahommiin parin tonnin Vallu 565 joka toimii erinomaisesti. Teknistä harrastustaustaa löytyy, mutta en ole ennen näiden päälle mitään ymmärtänyt mutta tästä se nyt lähtee!
Kysymys oikeastaan siinä että jos tuo joku päivä hajoaa, niin saako sinne kaikkia osia vai vain yleisimpiä. Vaikka nyt vaihteiston sisään hammaspyöriä, rivipumppuun sisuskaluja tai vaikka haljenneen moottorilohkon/vaihteistokuoren?
Pääseekö harvinaisemmat osat ostamaan uutena vai muista purettuja käytettyjä?
Wanhojen varaosasaanti?
13
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Rivipumpun sisuskaluja saat, kun se on englantilainen ja käytössä lukemattomissa dieselmalleissa maailmalla. Myös muita, esimerkiksi sähköosia löytyy koska samoja osia on isoissa traktorimerkeissä, ja siksi on tarvikeosa valmistusta. Sensijaan Valmetilla tehdyt osat on kiven alla, koska valmistaja ei itse tee, eikä tarviketehtaat näe kannattavaksi tehdä marginaalimerkkiin.
- Anonyymi
Ok, kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta! Rivipumppu oli joku Sims ja en ole kuullut että kellään olisi ollut ongelmia... Ja mitä minä tuolla teen, siirtelen peräkärryjä ja pistän trukkimaston taakse. Eli voi kestää ikuisesti pihakäytössä...
Pitänee hommata pari raato-runkoa pihakoristeeksi mistä voi sitten purkaa tekniikkaa jos ovat katoava luonnonvara...
Jos näistä oikein innostuu niin onko Ferkku sitten ainoa oikea mihin saa mitä tahansa osia maailman tappiin?- Anonyymi
Ferguson traktorit lienee ainoita joihin saa kaikki varaosat vielä harmaisiin 50 luvun alkupuolen malleihin.
- Anonyymi
Ford/Fordsoneihin löytyy kaikki tarpeellinen aina viiskymmentäluvulta alkaen, ja muihinkin englannin sukuisiin aika hyvin tarvikeosina. Itävehkeisiin löytyy hyvin osaa 60-70 luvulta alkaen. Osat on halpoja, mutta kyllähän niitä sitten vähän enmmän meneekin.
- Anonyymi
Vanhemmat Valmetit alkavat olla voimansiirron osien suhteen hieman hankalia.
Eteenkin kun vanhemmat koneet ovat perinteisesti kärsineet "hammasmädästä". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhemmat Valmetit alkavat olla voimansiirron osien suhteen hieman hankalia.
Eteenkin kun vanhemmat koneet ovat perinteisesti kärsineet "hammasmädästä".Tekohampaita proteesipajasta sitten vaan. Taitavimmat metallimiehet niitä tilauksesta valmistavat.
- Anonyymi
Kaikkea saa valluihinkin jos perse kestää. Ei vaan ole köyhien hommaa duunata työstökeskuksella tuntitöinä hammasrattaita ja lämpökäsittelyt päälle. Vähemmällä pääsee kun myy vallut ja siirtyy valtamerkkeihin. Onneksi valluilla on kannattajansa ja ne menee kaupaksi. ja hyviä vehkeitä ne onkin toimiessaan.
- Anonyymi
Juu, on tossa sorvi, jysin ja jakopöytä mutta en kyllä lähtisi hammaspyöriä valluun koneistamaan ja öljyyn karkaisemaan. Vaikka koulussa tulikin joku hammaspyörä aikoinaan jyrsittyä karkenemattomasta teräksestä.
Helpointa on ostaa raatoja josta purkaa osia, tai myydä oma toiselle raadoksi sen hajotessa. Tämä on hyvä pitää mielessä sitten kun löytyy taas sitä turhaa aikaa alkaa varustelemaan Vallua kaikella mahdollisella härpäkkeellä, niin työtunnit voi mennä hukkaan jos seuraavalla käyttökerralla rikkoontuu käytettävä vaihde eikä suostu enää kytkeytymään muille vaihteille.
Trukkimasto yksinkertaisesti vaan mahdollisemman lähelle taka-akselin juureen kiinni. Sen voi sitten siitä pelastaa Massikkaan kun Vallusta aika jättää.
Aina kun jotain uusia vehkeitä alkaa opiskelemaan niin ensimmäinen laite on kannattaa olla mahd halpa kun ei vielä niistä mitään ymmärrä niin pilaa vaan. Oikeastaan vaan joku mitä saan kuskailtua painon puolesta 3.5 tonnin lavetilla näppärästi harrastushallille aina kun se hajoaa
Aloittaja- Anonyymi
Eikä se raatojen haaliminen auvoista tulevaisuutta varmista kun tuppaa niistäkin olevan jo ne samat osat rikki valmiiksi..
- Anonyymi
Aika metka juttu sinänsä, että vaikka Valmet on kotimainen traktori, niin siihen saa melkein kaikista traktorimerkeistä heikoiten varaosia. Jo kymmenen vuotta vanhoihin Valtroihin on monet osat tiukassa.
- Anonyymi
Ihan järkeenkäypää. Pienet valmistusmäärät ja harvat tyyppiviat on jokaisessa. Uusia ei tehdä ja purkuosat on kaikki myyty aikoja sitten. Metallia nyt vielä joku sorvaa ja jyrsii mutta kuka korjaa antiikkista tietotekniikka tai valmistaa sähköosia?
Volvo joskus kiinnosti mutta taitaa kärsiä samasta. Parempi pysyä verguissa ja voortteissa. - Anonyymi
Noo, parempi kaiketi pysyä samantien "cusimus truiskimus" vetopelissä, eli hevosessa. Kun alkaa olla ikää, niin menee vielä meetwurstiksi. Ei tarvita varaosia. Ja on muuten uusiutuva luonnonvara, ja jalostettu nopeammaksi, seuratkaa vaikka "kunkkareita" tulevana viikonloppuna .
- Anonyymi
Valmetti on ihan yliarvostettu. Kyllä ne uutena urakointikäytössä menee kun kalusto vaihtuu ja koneilla on takuut. Vanhat väylätekniikka pirut ei sovi ollenkaan siviilikäyttöön. Yli kymmenen vuotta vanhat kotimaiset ja muut pientuotanto traktorit on ongelmajätettä. Harraste valluksi sopii ainoastaan sähköttömät max. kahdenksankyt luvun vehkeet. Siitä eteenpäin kannattaa kiertää kuin ruttoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276758Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624214Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513399Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903004Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851980Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde351669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja151509- 901493
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151396