Wanhojen varaosasaanti?

Anonyymi

Tuli hommattua pihahommiin parin tonnin Vallu 565 joka toimii erinomaisesti. Teknistä harrastustaustaa löytyy, mutta en ole ennen näiden päälle mitään ymmärtänyt mutta tästä se nyt lähtee!

Kysymys oikeastaan siinä että jos tuo joku päivä hajoaa, niin saako sinne kaikkia osia vai vain yleisimpiä. Vaikka nyt vaihteiston sisään hammaspyöriä, rivipumppuun sisuskaluja tai vaikka haljenneen moottorilohkon/vaihteistokuoren?

Pääseekö harvinaisemmat osat ostamaan uutena vai muista purettuja käytettyjä?

13

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rivipumpun sisuskaluja saat, kun se on englantilainen ja käytössä lukemattomissa dieselmalleissa maailmalla. Myös muita, esimerkiksi sähköosia löytyy koska samoja osia on isoissa traktorimerkeissä, ja siksi on tarvikeosa valmistusta. Sensijaan Valmetilla tehdyt osat on kiven alla, koska valmistaja ei itse tee, eikä tarviketehtaat näe kannattavaksi tehdä marginaalimerkkiin.

    • Anonyymi

      Ok, kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta! Rivipumppu oli joku Sims ja en ole kuullut että kellään olisi ollut ongelmia... Ja mitä minä tuolla teen, siirtelen peräkärryjä ja pistän trukkimaston taakse. Eli voi kestää ikuisesti pihakäytössä...

      Pitänee hommata pari raato-runkoa pihakoristeeksi mistä voi sitten purkaa tekniikkaa jos ovat katoava luonnonvara...


      Jos näistä oikein innostuu niin onko Ferkku sitten ainoa oikea mihin saa mitä tahansa osia maailman tappiin?

      • Anonyymi

        Ferguson traktorit lienee ainoita joihin saa kaikki varaosat vielä harmaisiin 50 luvun alkupuolen malleihin.


      • Anonyymi

        Ford/Fordsoneihin löytyy kaikki tarpeellinen aina viiskymmentäluvulta alkaen, ja muihinkin englannin sukuisiin aika hyvin tarvikeosina. Itävehkeisiin löytyy hyvin osaa 60-70 luvulta alkaen. Osat on halpoja, mutta kyllähän niitä sitten vähän enmmän meneekin.


      • Anonyymi

        Vanhemmat Valmetit alkavat olla voimansiirron osien suhteen hieman hankalia.
        Eteenkin kun vanhemmat koneet ovat perinteisesti kärsineet "hammasmädästä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat Valmetit alkavat olla voimansiirron osien suhteen hieman hankalia.
        Eteenkin kun vanhemmat koneet ovat perinteisesti kärsineet "hammasmädästä".

        Tekohampaita proteesipajasta sitten vaan. Taitavimmat metallimiehet niitä tilauksesta valmistavat.


    • Anonyymi

      Kaikkea saa valluihinkin jos perse kestää. Ei vaan ole köyhien hommaa duunata työstökeskuksella tuntitöinä hammasrattaita ja lämpökäsittelyt päälle. Vähemmällä pääsee kun myy vallut ja siirtyy valtamerkkeihin. Onneksi valluilla on kannattajansa ja ne menee kaupaksi. ja hyviä vehkeitä ne onkin toimiessaan.

    • Anonyymi

      Juu, on tossa sorvi, jysin ja jakopöytä mutta en kyllä lähtisi hammaspyöriä valluun koneistamaan ja öljyyn karkaisemaan. Vaikka koulussa tulikin joku hammaspyörä aikoinaan jyrsittyä karkenemattomasta teräksestä.

      Helpointa on ostaa raatoja josta purkaa osia, tai myydä oma toiselle raadoksi sen hajotessa. Tämä on hyvä pitää mielessä sitten kun löytyy taas sitä turhaa aikaa alkaa varustelemaan Vallua kaikella mahdollisella härpäkkeellä, niin työtunnit voi mennä hukkaan jos seuraavalla käyttökerralla rikkoontuu käytettävä vaihde eikä suostu enää kytkeytymään muille vaihteille.

      Trukkimasto yksinkertaisesti vaan mahdollisemman lähelle taka-akselin juureen kiinni. Sen voi sitten siitä pelastaa Massikkaan kun Vallusta aika jättää.

      Aina kun jotain uusia vehkeitä alkaa opiskelemaan niin ensimmäinen laite on kannattaa olla mahd halpa kun ei vielä niistä mitään ymmärrä niin pilaa vaan. Oikeastaan vaan joku mitä saan kuskailtua painon puolesta 3.5 tonnin lavetilla näppärästi harrastushallille aina kun se hajoaa

      Aloittaja

      • Anonyymi

        Eikä se raatojen haaliminen auvoista tulevaisuutta varmista kun tuppaa niistäkin olevan jo ne samat osat rikki valmiiksi..


    • Anonyymi

      Aika metka juttu sinänsä, että vaikka Valmet on kotimainen traktori, niin siihen saa melkein kaikista traktorimerkeistä heikoiten varaosia. Jo kymmenen vuotta vanhoihin Valtroihin on monet osat tiukassa.

      • Anonyymi

        Ihan järkeenkäypää. Pienet valmistusmäärät ja harvat tyyppiviat on jokaisessa. Uusia ei tehdä ja purkuosat on kaikki myyty aikoja sitten. Metallia nyt vielä joku sorvaa ja jyrsii mutta kuka korjaa antiikkista tietotekniikka tai valmistaa sähköosia?
        Volvo joskus kiinnosti mutta taitaa kärsiä samasta. Parempi pysyä verguissa ja voortteissa.


      • Anonyymi

        Noo, parempi kaiketi pysyä samantien "cusimus truiskimus" vetopelissä, eli hevosessa. Kun alkaa olla ikää, niin menee vielä meetwurstiksi. Ei tarvita varaosia. Ja on muuten uusiutuva luonnonvara, ja jalostettu nopeammaksi, seuratkaa vaikka "kunkkareita" tulevana viikonloppuna .


      • Anonyymi

        Valmetti on ihan yliarvostettu. Kyllä ne uutena urakointikäytössä menee kun kalusto vaihtuu ja koneilla on takuut. Vanhat väylätekniikka pirut ei sovi ollenkaan siviilikäyttöön. Yli kymmenen vuotta vanhat kotimaiset ja muut pientuotanto traktorit on ongelmajätettä. Harraste valluksi sopii ainoastaan sähköttömät max. kahdenksankyt luvun vehkeet. Siitä eteenpäin kannattaa kiertää kuin ruttoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

      Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

      Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

      Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

      Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

      Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22
      512
    Aihe