Hei!
Olen kiinnostunut Krav Magasta, mutta hieman epäilyttää lähteä peruskurssille. Miten hyvin laji sopii naiselle? Onko kursseilla ylipäätänsä naisia vai onko hyvin miesvaltainen laji? Olen reilu parikymppinen, n. 165cm pitkä ja melko hentorakenteinen nainen, joten en tiedä miten hyvin istuisin joukkoon. Olen myös sosiaalisissa tilanteissa melko varautunut, joten arkailen ehkä hieman senkin takia yksin lähteä, kun ei kaverit ole kovin innokkaita 😁 olisi kiva kuulla kokemuksia muilta naisilta!
Miten hyvin Krav Maga sopii naiselle?
2
116
Vastaukset
- Anonyymi
Nuorena sinne varsinkin kannattaa lähteäkin, kun ei ole vielä ehtinyt kertyä kremppoja. Itse olen 50-vuotias nainen ja aloitin KM:n viime syksynä. Kaikenlaiset vaivat kohdallani estävät täyttä treenausta ja joudun laistamaan joistakin harjoituksista, mutta se suodaan ja itseään ei tarvitse pakottaa mihinkään.
Peruskurssilla KAIKKIA jännittää niin että ollaan ihan totisena. Sosiaalisesti arempikin sopii joukkoon hyvin mukaan, koska ei tarvitse osata lässyttää jotain small talkia.
Käytännössä suurin osa miehistä tuntuu vähän varovan naisen kanssa treenaamista, ja nainen ei välttämättä ole parina se halutuin kun parinhaku alkaa. Ohjaaja voi tähän vaikuttaa ja määrätä ihmisiä pareiksi ja ryhmiksi. Mutta jos hän ei niin tee, niin pitää suosiolla ymmärtää se että saattaa olla se "jämä" joka viimeiseksi valitaan, eikä siitä kannata ottaa itseensä. Miehet mieluummin treenaavat miesten kanssa, koska uskaltavat tällöin olla "rajumpia", plus ei tarvitse (jos on nuori mies) jännittää naisen seurassa. Vanhimmat miehet ovat oikeastaan miespareista parhaita, koska heillä on jo rutiinia ja tatsia juttuun, mutta heitähän yleensä kohtaakin vasta kun peruskurssilta siirtyy jatkoon, jos intoa riittää pidemmälle.
Tietenkin jos on muita naisia läsnä, niin sitten voi pariutua heidän kanssaan, mutta jos nyt ajatellaan ihan itsepuolustusta, niin ei se todennäköisimmin ole muija joka kimppuun käy tuolla kaupungilla... Tässä mielessä kannattaa rohkeasti suosia miespareja.
Joissain harjoituksissa ohjaaja saattaa ensisijaisesti parittaa keskenään samankokoisia, että jossainmäärin koko tietysti merkkaa. Mutta on toki harjoituksia joita voi tehdä täysin riippumatta siitä minkä kokoisia opponentit ovat.
Jos inhottaa että tulee mustelmia, niin KM on viimeinen laji mihin kannattaa mukaan lähteä, niitä nimittäin varmuudella tulee. Voi toki hommailla kaikenlaisia suojia esim. käsivarsiin, mutta väistämättä aina jokunen mustelma muodostuu. Vammojen riskikään ei toki ole olematon, ja vakuutus on oltava kunnossa. Mutta itse kun olen tässä lähes vuoden harrastanut, niin mitään erityisen vakavaa josta ei olisi parissa päivässä selvinnyt en ole vielä nähnyt. Tässäkin asiassa kokeneimmat yksilöt ovat tietysti parina parhaasta päästä, osaavat hallita tilaa ja etäisyyttä, ja pidättää voimaansa niin ettei kopsahda se nyrkkikään suoraan leukaan, vaan millin päähän.
Tässä nyt tämmöistä mitä äkkiseltään mieleen tuli. - Anonyymi
Kannattaa myös tsekata että seura johon aikoo liittyä on arvostettu, niin saa rahalleen vastinetta.
Suomen Krav Maga Liitto jäsenseurat:
http://www.suomenkravmagaliitto.fi/ListOfMemberClubs.aspx?gid=1
Pohjolan Krav Maga Itsepuolustusliitto koulut (sivun alareuna):
http://www.krav-maga.fi/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2116531Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442347
- 972164
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382051Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311467- 801444
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131366Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3881261